2013-08-26, 11:19
Medlem
Damacys avatar
En helikopter har störtat i Flatensjön söder om Stockholm, enligt SR så var det två passagerare ombord.

http://www.dn.se/sthlm/helikopter-har-stortat-i-sodra-stockholm/

Någon som sitter på mer info? Jag bor ett stenkast därifrån men har ingen möjlighet att ta mig dit just nu. Någom sett eller hört något?
Citera
2013-08-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
En helikopter har störtat i Flatensjön söder om Stockholm, enligt SR så var det två passagerare ombord.

http://www.dn.se/sthlm/helikopter-har-stortat-i-sodra-stockholm/

Någon som sitter på mer info? Jag bor ett stenkast därifrån men har ingen möjlighet att ta mig dit just nu. Någom sett eller hört något?

Det låter allvarligt. Synd att du inte har möjligheten att ta dig dit och fotografera och rapportera här i tråden.

Citat:
En helikopter uppges ha störtat i Flatensjön i södra Stockholm. Larmet kom in till SOS Alarm strax innan klockan elva och två personer uppges befinna sig i vattnet. Räddningspersonal är på väg till platsen.

http://www.expressen.se/nyheter/helikopter-har-stortat-i-stockholm/
Citera
2013-08-26, 11:40
Medlem
Aftonbladet går live om någon minut.

Gissar på att det är en Robinson 22 eller 44 det handlar om.

Edit: Missade att DN skrev att det kanske rör sig om en Robinson 44
Citera
2013-08-26, 12:14
Medlem
Damacys avatar
Uppdatering på SR nu, olyckan skedde inte vid Flatenbadet utan vid Tyresö-Flaten, som ligger vid Nyfors i Tyresö. Det var en helikopter som tog vattenprov som störtade och båda passagerarna ska ha klarat sig oskadda. Ett gäng kanotister i närheten ska ha hjälpt dom upp ur vattnet.

Jävla tur egentligen, när först hörde nyheten var jag säker på att båda passagerarna strykit med.
Citera
2013-08-26, 13:51
Medlem
Vad var det för REG på HKp`?
Citera
2013-08-26, 14:07
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimb3n

U-137, hur skulle man veta det?
Lär ju ligga på botten.
Citera
2013-08-26, 14:21
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimb3n

Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
U-137, hur skulle man veta det?
Lär ju ligga på botten.

Helikoptern lär dyka upp webtrak om några timmar.
Då bör vi se vad den har för reg-nr, vad det var typ/modell osv.
Citera
2013-08-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Helikoptern lär dyka upp webtrak om några timmar.
Då bör vi se vad den har för reg-nr, vad det var typ/modell osv.

Den försvinner från radarn ca 10:50:40. Den startade från BMA. Står ingen info om helikoptern utan endast att den kom från BMA och hade transponder 7000.
Citera
2013-08-26, 19:03
Medlem
ElCaminoSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Aftonbladet går live om någon minut.

Gissar på att det är en Robinson 22 eller 44 det handlar om.

Edit: Missade att DN skrev att det kanske rör sig om en Robinson 44

Vet ej hur många procent av Sveriges helikoptrar som utgör R22/44-or men de tycks överrepresenterade vid olyckor? Någon som sitter på statistik.

Personligen skulle jag aldrig sätta röven i en Robinson, uppmanar alla att undvika det så långt det går.

Hemma-snickrad skit är vad det är.
Citera
2013-08-26, 19:18
Medlem
Robinsons helikoptrar är nog så säkra som en enmotorig helikopter blir, men rika gubbar kanske inte alltid är bäst i världen på allt bara för att dom har råd att köpa prylar
Citera
2013-08-26, 19:40
Medlem
BleAivanos avatar
Olyckor/incidenter med R22/R44: http://www.griffin-helicopters.co.uk/accidents.aspx?ManufacturerKey=1
Citera
2013-08-26, 19:47
Medlem
Beaver14s avatar
Två personer ombord, detta är saxat från den enes facebook (vänners bekant)

" Piloten NN sa alldeles innan att det kunde vara svårt att bedöma höjden för att det var så spegelblankt på sjön. Men när jag fixade lite med utrustningen så dunsade det till och började forsa in vatten genom sidan där jag satt då dörren var borttagen inför provtagningen. Men jag knäppte snabbt lös mig o trasslade bara in foten lite grann i en lina o kom ut innan helikoptern slagit runt. Men det var varmt o skönt i vattnet o vi fick skjuts av några kanotister, synd bara att min telefon blev kvar... Helikoptern var f.ö. en tio år gammal Robinson R44 som nu är kaputt."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in