2013-08-25, 21:51
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag vill bara tillägga att CHÖL som återkom hade varit borta ifrån sin tjänst och när han återkom upptäckte han detta med hur SB blev tilldelad dess monstuösa doser av narkotika.

Citat:
Nu är väl Bergwall så institutionaliserad och har under decennier lärt sig hur man pratar om skuld och empati att det nog inte går att veta vad som är inlärda fraser från Stråhle och andra, och vad som kommer ärligt från honom

Ja där ju i alla fall frågan för mej om han egentligen lärde sej tala så mycket av dem och hur man talar, som han har nytta av idag.Han har väl främst talat på¨ett motsatt vis.....och mer nyanserat
Citera
2013-08-25, 22:15
Medlem
Charles26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det brukar anses vara lättare att tycka synd om sig själv än andra. Hurvida Bergwall tycker synd om flera än sig själv vet vi faktiskt inte. Att han under Quick-åren tyckte att det var viktigare att få narkotika än att tycka synd om de anhöriga är däremot klart. Men det är svårt att klandra honom för. Däremot är det lätt att klandra Stråhle som också var mer intresserad av att förse Bergwall med narkotika än att tycka synd om de anhöriga.

Sen kom som vi vet överläkaren och satte stopp för missbruket. Vilket var starten på att den här monumentala vård- och rättsskandalen rullades upp. Vilken empati har de ansvariga visat de anhöriga?

Nu är väl Bergwall så institutionaliserad och har under decennier lärt sig hur man pratar om skuld och empati att det nog inte går att veta vad som är inlärda fraser från Stråhle och andra, och vad som kommer ärligt från honom. I brist på några professionella diagnoser har vi fått en hel del husmorsdiagnoser av olika slag. Det jag i alla fall gissar mig till är att man nog blir lite tokig efter att ha suttit 20 år på Säter, och hälften av den tiden djupt neddrogad.

Exakt så. Klassiska missbrukarmönster. Total brist på empati för offren från ansvariga myndigheters sida. Självklart måste man bli lite virrig i skallen efter över 20 år på Säter och dom som har testat den typen av narkotika som SB har brukat, Benzo och i tidigare år amfetamin vet ju hur man blir i skallen av det.

Jag anser att Sture långsamt ska slussas ut i samhället nu, oavsett grunden till att han hamnade på Säter till en början. Sen skulle det ju vara fint om samtliga berörda instanser la sina papper på borden. Men då hoppas jag väl på för mycket.
Citera
2013-08-25, 22:34
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Sjukt om han planerat detta att försöka bli frisläppt. För att sen begå riktiga mord i framtiden. Hoppas Håkan aldrig kommer ut. Känns inte säkert

Edit: Håkan ? Wtf, Thomas givetvis

Självklart.

Han planerade säkert så här:

"Nu erkänner jag ca 25 ouppklarade mord. Jag blir säkert dömd för minst åtta. Därefter kommer nog någon klipsk journalist på att det verkar konstigt att jag skulle ha begått alla de här morden och så skriver han en bok om det hela. Sedan tar en advokat vid och lyckas få resning i alla de här fallen och till sist blir jag frikänd från alltihopa. Då börjar man så smått fundera på Säter om hur länge till jag skall vara inlåst. Kanske bara 10 år till. När jag sedan blir utsläppt så kan jag sätta igång med att begå några verkliga mord, för det var ju det jag ville hela tiden.

Smart uträknat, eller hur?"

Fast, vid närmare eftertanke, kanske han hade varit ute redan för många år sedan, om han inte hade börjat med de påhittade erkännandena?

Det är kanske att rekommendera att W-Zink tänker ett varv till.
Citera
2013-08-25, 23:31
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Mina fetningar).
Använd inte namnet "Quick". Personen heter Sture Bergwall och inget annat. "Thomas Quick" är en mediaprodukt.

Nä, nu får du lägga ner pekpinnen Syster Duktig. Jag benämner bara fanskapet efter ett av de otaliga namn han döpt sig själv till beroende på vilken personlighet han vill anta. Thomas Quick, som han blev känd under, är ju den mordiske pedofilen liksom filuren "Ellington" som på nåt vis döljs inom Quick. Sture Ragnar Bergwall, hans riktiga namn, är den förespeglat normale, den snälle tomten som vi alla vill ha som barnvakt så fort han släpps ut. Eller hur?

Det han berättade om det s k "bankrånet" är naturligtvis av mindre intresse än om jag kallar honom Quick eller snälle Sture Bergwall??????

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nä SB ska givetvis bedömmas efter samma mall som alla andra. Liksom de klantar som svalde hans helnippriga lögner, men nu verkar det ju ha dykt upp en tredje kategori. De som försöker utmåla SB som liljevit ängel som bara missförståtts från början till slut, och så är det väl ändå inte?

Instämmer helt! Precis vad jag hävdat hela tiden. Och det är sannerligen märkligt hur detta monster kunde omvandlas så fort. Bara i landet upp-å-ner, där allting är svart eller vitt d v s Sverige, kan en personlighetsförändring inträffa så hastigt. Ungefär som i ett antal andra pk-frågor så finns det helt plötsligt bara en tillåten åsikt och knappt någon som törs ropa att kejsaren faktiskt är naken. Bra att Lambertz står på sig i alla fall!

Jag tror dock inte att allt är "helnippriga lögner" och att den utpräglade missbrukaren Sture Bergwall som druckit, sniffat och knaprat det mesta som fanns under hans guldålder i brotts- och missbrukarkarriären, helt plötsligt blir helt kocko på några benzo om dagen. Det finns något som kallas tolerans, vilken som bekant kan vara tämligen hög för den inbitne (miss-)brukaren.

Quick/Bergwall är visserligen knappast det intelligensknippe han försöker utmåla sig som, men slug och ytterst manipulativ. Motiven för den cirkus han skapat här är troligen mycket mer simpla än vad vi kan tro. Vi får hoppas han inte lyckas hela vägen ut i friheten, för sitta på hispan det kvalificerar han sig verkligen för.
Senast redigerad av BurkHans 2013-08-25 kl. 23:34.
Citera
2013-08-25, 23:42
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Nä, nu får du lägga ner pekpinnen Syster Duktig. Jag benämner bara fanskapet efter ett av de otaliga namn han döpt sig själv till beroende på vilken personlighet han vill anta. Thomas Quick, som han blev känd under, är ju den mordiske pedofilen liksom filuren "Ellington" som på nåt vis döljs inom Quick. Sture Ragnar Bergwall, hans riktiga namn, är den förespeglat normale, den snälle tomten som vi alla vill ha som barnvakt så fort han släpps ut. Eller hur?

Det han berättade om det s k "bankrånet" är naturligtvis av mindre intresse än om jag kallar honom Quick eller snälle Sture Bergwall??????

Instämmer helt! Precis vad jag hävdat hela tiden. Och det är sannerligen märkligt hur detta monster kunde omvandlas så fort. Bara i landet upp-å-ner, där allting är svart eller vitt d v s Sverige, kan en personlighetsförändring inträffa så hastigt. Ungefär som i ett antal andra pk-frågor så finns det helt plötsligt bara en tillåten åsikt och knappt någon som törs ropa att kejsaren faktiskt är naken. Bra att Lambertz står på sig i alla fall!

Jag tror dock inte att allt är "helnippriga lögner" och att den utpräglade missbrukaren Sture Bergwall som druckit, sniffat och knaprat det mesta som fanns under hans guldålder i brotts- och missbrukarkarriären, helt plötsligt blir helt kocko på några benzo om dagen. Det finns något som kallas tolerans, vilken som bekant kan vara tämligen hög för den inbitne (miss-)brukaren.

Quick/Bergwall är visserligen knappast det intelligensknippe han försöker utmåla sig som, men slug och ytterst manipulativ. Motiven för den cirkus han skapat här är troligen mycket mer simpla än vad vi kan tro. Vi får hoppas han inte lyckas hela vägen ut i friheten, för sitta på hispan det kvalificerar han sig verkligen för.

Konstigt så olika man kan uppfatta saker.

Själv finner jag flera signaturer här som är helt övertygade om att SB är en förtappad själ, som aldrig någonsin skall se dagens ljus mer.

Sedan finns det ett antal signaturer som tycker att det är hög tid att få en second opinion från andra läkare än de som befinner sig på Säter.

Däremot finner jag få som är av uppfattningen att SB helt klart är en sund och frisk man (tomte?) som omedelbart skall försättas på fri fot.

Jag undrar i vilken grupp man finner dem som drar höga växlar på sina egna förutfattade meningar.

Underligt.
Citera
2013-08-26, 00:06
Medlem
Personligen tycker jag att Socialstyrelsens rättsliga råds utslag/uttalande är så intetsägande och innehållsmässigt tomt att man häpnar. Nog för att man som privatperson kan säga " jag vet inte, gör som ni vill"

Jag har full förståelse över Thomas Olssons reaktion, det är klart att vi kan kräva ett mer genomtänkt och innehållsrikt svar från dem. Som jag har sagt tidigare så är det ju viktigt att komma till klarhet i frågan om sluten psykiatrisk vård är nödvändig. Men nu liknar det mest en kafkaprocess...
Citera
2013-08-26, 00:27
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Konstigt så olika man kan uppfatta saker.

Själv finner jag flera signaturer här som är helt övertygade om att SB är en förtappad själ, som aldrig någonsin skall se dagens ljus mer.

Sedan finns det ett antal signaturer som tycker att det är hög tid att få en second opinion från andra läkare än de som befinner sig på Säter.

Däremot finner jag få som är av uppfattningen att SB helt klart är en sund och frisk man (tomte?) som omedelbart skall försättas på fri fot.

Jag undrar i vilken grupp man finner dem som drar höga växlar på sina egna förutfattade meningar.

Underligt.

Ja, du finner säkert ett bredare spektrum av åsikter här på Flashback, men oaktat vi gärna vill tro det, så är inte Flashback det som dagligdags serveras allmänheten i media. Och i de media som tillåts korvstoppa den stora massa som inte orkar gräva djupare har onekligen kovändningen varit extrem. Journalister älskar helgonförklarade journalister och serverar något helgon en ny sanning, så sväljs den omedelbart med hull och hår. Den som sadistisk pedofil diagnosticerade seriemördaren blir över natten en snäll "tomte"!

Underligt var ordet!
Citera
2013-08-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ja, du finner säkert ett bredare spektrum av åsikter här på Flashback, men oaktat vi gärna vill tro det, så är inte Flashback det som dagligdags serveras allmänheten i media. Och i de media som tillåts korvstoppa den stora massa som inte orkar gräva djupare har onekligen kovändningen varit extrem. Journalister älskar helgonförklarade journalister och serverar något helgon en ny sanning, så sväljs den omedelbart med hull och hår. Den som sadistisk pedofil diagnosticerade seriemördaren blir över natten en snäll "tomte"!

Underligt var ordet!

Det var mycket på en gång. Först analyserar du forumets ringa betydelse. Sedan fortsätter du att ösa galla över journalister, och deras dåliga omdöme. Ditt inlägg är ett pekoral utan innehåll, där jag inte ens kan gissa var du får allt ifrån.

Dina slutsatser gör att jag ifrågasätter sitt förstånd, och undrar hur du har kommit till dessa slutsatser, baserade på ytterligare fantasier i klass med de som framtvingades i Qvickhärvan.

Diagnosen är din egen tolkning, som visar att du inte läser inlägg du besvarar, och ingen i denna tråd har kallat SB för en snäll "tomte".
Citera
2013-08-26, 01:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Journalister älskar helgonförklarade journalister och serverar något helgon en ny sanning, så sväljs den omedelbart med hull och hår. Den som sadistisk pedofil diagnosticerade seriemördaren blir över natten en snäll "tomte"!

Underligt var ordet!

Vilka journalister är det som utnämnt Bergwall till snäll tomte?
Citera
2013-08-26, 09:45
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
En polis i Ryssland dömdes till 3 års fängelse för att han sket i att utreda ett grovt överfall på en kvinna. Efter den kvinnans anmälan mördades 33 människor ytterligare av Alexander Pichushkin (han dömdes till slut för 49 mord). Den domen är ett föredöme. Att arbeta med utredande och dömande av människor är ett stort ansvar, och tar man inte det ansvaret på största möjliga allvar så ska man öht inte jobba med det. Det som har hänt här är en rättsskandal utan dess like, och det gör mig tvärförbannad att veta att de som bar ansvaret aldrig kommer få några konsekvenser värda namnet.

När det gäller SB själv och hans mentala status och ev farlighet har jag ingen aning. Jag tycker dock att det vore på sin plats med en grundlig utredning.
Jag antar att det är just det de gjort där på Säter...
Citera
2013-08-26, 09:47
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kan du länka till dessa inlägg - något jag har missat helt...
Jag syftade på div journalister och den här advokaten...
Citera
2013-08-26, 10:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag syftade på div journalister och den här advokaten...

När det gäller advokaten Thomas Ohlsson så får vi nog acceptera att han företräder sin klient. m han har uttryckt sig om honom som ''snäll tomte'', eller ''mysfarbror'' som det hette förut, vet jag inte. Men det förefaller tämligen otroligt.

Angående ''diverse journalister'' har du säkert ett bra exempel. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in