2013-08-26, 00:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det kanske slutar med att mister Boudine står där som slutlig segrare med sitt
ekonomiska spår...

Vad mallig han ska bli...

Säker på att jag är rätt ute i det här med det ger mig ingen anledning att vara "mallig" om min teori visar sig vara riktig, finns ingen triumf i detta. MOP är en sorglig historia, oavsett vilket spår - landsförrädar- eller ek/pol-spår - som bekräftas vara riktigt. Blir nog en känsla av tomhet snarare än mallighet i så fall. Hur f-n kan människor låta sig devalveras så till den grad att man sätter demokratin ur spel, vilket skedde genom Palmemordet.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-26 kl. 01:29.
Citera
2013-08-26, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
"När Don DeLillo slutligen får hämta sitt Nobelpris kommer Vågen (1988) att lyftas fram jämte Vitt brus (1985) och Under jord (1997) som hans främsta verk. I sitt förord går Ola Larsmo så långt som att kalla Vågen den kanske bästa amerikanska politiska romanen av dem alla.

Vågen blev också startpunkten på JFK-konspirationer som en närmast egen fiktiv genre. Tre år efter Vågen kom Oliver Stones film om JFK-mordet. Åtskilliga tv-serier har inspirerats av samma utsuddning mellan fiktion och fakta.

Vad som är det mest hisnande med Vågen är insikten om att berättelsen skapar handlingen. Precis som vid Palmemordet – eller Utöya – så fanns det månader innan John F Kennedy-mordet en sammansatt berättelse, en "sanning", som en enskild gärningsman kunde använda för att ge legitimitet åt sina handlingar.

Som Ola Larsmo skriver: "Den ensamma mördaren må vara ensam, men ingår i en sådan berättelse, vill vara den som för den till slut. Vi har ansvar för våra berättelser. De kan döda."

http://www.expressen.se/kultur/don-delillo-vagen-spelare/
Citera
2013-08-26, 00:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Frågan är om detta är alldeles korrekt återgivet. Gunnar Sträng var i egenskap av ordförande i riksbanksfullmäktige ett hinder för avreglering av finans- och kreditmarknaden och i detta delade han synsätt med Olof Palme. Tror OP visste att han inte behövde söka konflikt med finansministern om den föreslagna avregleringen så länge Sträng var riksbanksfullmäktiges ordförande, men när Sträng slog vantarna i bordet var det fritt fram för K-O Feldt och OP orkade inte spjärna emot.

Om nu Olof Palme gav med sig som du skriver skulle ju anledningen att knäppa honom snarast minska.
Det är bara tre månader mellan novemberrevolutionen och MOP och någon omfattande omläggning ekonomiska politiken hade inte aviserats. Med din logik skulle trycket mot OP minska.

Med tanke på att tiden för Moskva-resan offentliggjordes i November ökade tonläget mot OP för undfallenhet mot ryssarna vid den här tiden.
12 november hade SVD artikeln med marinofficerarnas revolt. Efter den ökade trycket mot OP hela tiden fram till MOP.
12 januari påstår NATO-analytikern John Eriksson , i Aktuellt, att Sverige=OP släppte ut ryska Ubåtar i samband med Hårsfjärden 1982-
Det andra Norrköpingsmötet som skrämde upp Jörgen B kommer den 16januari.

I slutet av januari skriver Hans von Hofsten i SVD om sovjetrepubliken Sverige
I början av Februari varnar Bo Ståhl Anders Larsson om ett attentat mot OP och så håller det på ända fram till MOP. Finns fler exempel men stannar där i denna sena timme.
Citera
2013-08-26, 01:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christer Pettersson med smink och peruk, helt fantastiskt. Vart skulle han suttit och gjort sig i ordning? Hemma med en halvfull Ulf Spinnars fnissande i bakgrunden. Eller klädde han ut sig på Oxen med albanen Kojtim livligt applåderande. Kan vara värt att komma ihåg maj-1986 när Ingemar krusell skrev i Polistidningen om hur säker han var på att MOP var en konspiration.
Han fixade till sig hemma hos trevlige Mehmet i hans etta på Södermalm. Sen drack de Ouzo
och tänkte på den grekiske sonen.

Många som trodde på en komplott i början. Inte bara herr Krusell.
Det tog ju sin lilla tid innan pusselbitarna föll på plats.
Och sista biten lades tillrätta i december 88.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-26 kl. 01:25.
Citera
2013-08-26, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
En möjlig förklaring skulle ju kunna vara att det är Stig Engström som pekar och ropar åt Söderström. Engström menar nämligen själv att det är han i sitt vittnesmål, men då infinner sig nästa problem. Engström menar nämligen att denna information (två gärningsmän) fick han ifrån Lisbet Palme men Lisbet Palme säger att hon aldrig har pratat med Engström eller sagt någonting om två gärningsmän vid mordplatsen. Ingen annan har heller sett det påstådda samtalet.

En möjlig hypotes är följande.

Stig Engström är inblandad i mordet. Engström understödjer på något vis gärningsmannen och Dekorimamannen. Engström försöker flytta misstanke från sig själv genom att hjälpa poliserna när de anländer till mordplatsen men får hjärnsläpp och delger information han inte bör känna till (nämligen att det var, som Lisbet säger, två gärningsmän - gärningsmannen och Dekorimamannen). Engström tvingas då, i sitt efterföljande vittnesmål, väva in ett moment där han får reda på att det var två gärningsmän. Det är inte sant men han vill inte att någon ska tänka tanken som jag just nu tänker.

Svar på detta någon?

Jag har också tänkt tanken att Stig E på något sätt kunde vara delvis inblandad i mordet.
Om han spred felaktiga uppgifter om vad han sett, så blir ju oredan ännu större.
Sedan verkar ju allting vara konstigt och oklart på mordplatsen så det kanske var överkurs.
Det var ju många som avskydde Palme så det kan hända att några passade på att sätta käppar i hjulen när de insåg vad som hänt utan att direkt vara inblandade i någon sorts konspiration..
Citera
2013-08-26, 01:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
En möjlig förklaring skulle ju kunna vara att det är Stig Engström som pekar och ropar åt Söderström. Engström menar nämligen själv att det är han i sitt vittnesmål, men då infinner sig nästa problem. Engström menar nämligen att denna information (två gärningsmän) fick han ifrån Lisbet Palme men Lisbet Palme säger att hon aldrig har pratat med Engström eller sagt någonting om två gärningsmän vid mordplatsen. Ingen annan har heller sett det påstådda samtalet.

En möjlig hypotes är följande.

Stig Engström är inblandad i mordet. Engström understödjer på något vis gärningsmannen och Dekorimamannen. Engström försöker flytta misstanke från sig själv genom att hjälpa poliserna när de anländer till mordplatsen men får hjärnsläpp och delger information han inte bör känna till (nämligen att det var, som Lisbet säger, två gärningsmän - gärningsmannen och Dekorimamannen). Engström tvingas då, i sitt efterföljande vittnesmål, väva in ett moment där han får reda på att det var två gärningsmän. Det är inte sant men han vill inte att någon ska tänka tanken som jag just nu tänker.

Svar på detta någon?

Var det inte så att Lisbet Palme berättade att även hon hade blivit skjuten efter att ha samspråkat med Stig Engström ?
Citera
2013-08-26, 01:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om nu Olof Palme gav med sig som du skriver skulle ju anledningen att knäppa honom snarast minska.
Det är bara tre månader mellan novemberrevolutionen och MOP och någon omfattande omläggning ekonomiska politiken hade inte aviserats. Med din logik skulle trycket mot OP minska

Nej, det tror jag inte. Snarare fick man hopp om ett möjligt systemskifte när hindret mot avregleringen av marknaderna avlägsnades, men i EU-frågan var OP obeveklig och då fann man för gott att eliminera honom. Permanent. Ett hinder återstod innan vägen mot EU låg vidöppen - Olof Palme - och man tänkte inte låta honom stoppa utvecklingen i nyliberal riktning, vilket kapitalägarna och näringslivet krävde.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-26 kl. 02:03.
Citera
2013-08-26, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Peter Bratt om Guillou, IB och den ryska underrättelsetjänsten:

"Guillous mellanhavanden med KGB riskerade förstöra våra liv"

http://www.newsmill.se/node/15395

Läs gärna i kommentarsfältet också.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-26 kl. 02:24.
Citera
2013-08-26, 03:10
Medlem
Grandiosos avatar
Här är historien om Palmes sista kväll

Citat:
Poliser och åklagare är övertygade om att den döde Christer Pettersson verkligen var gärningsmannen.
Leif GW Persson hävdar att mordet var en konspiration med svenska poliser och militärer bland de skyldiga.
Christian Holmén, chef för Expressens prisbelönta grävgrupp, har under 18 år nära följt jakten på Olof Palmes mördare – och grep själv in i den genom att hitta det som misstänktes vara mordvapnet, den så kallade Mockfjärdsrevolvern.
Här skildrar han inifrån av några av spåren och återvändsgränderna i världens största mordutredning.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/har-ar-historien-om-palmes-sista-kvall/

Citat:
Några timmar senare träffade vi Palmegruppens dåvarande chef Stig Edqvist i källargaraget under Expressens redaktion i Marieberg och överlämnade revolvern i en hink med sjövatten.

Men utredarna kom inte närmare sanningen om Mockfjärdsrevolvern och Palmemordet för det. Rosten hade förändrat insidan av pipan så mycket att det trots provskjutningar i Sverige, Tyskland och i USA visade sig omöjligt att säga att vapnet var det som användes vid mordet på Olof Palme, eller att det inte var det.

Citat:
Ingemar Krusell arbetade inom rikskriminalens Palmegrupp från 1986 till 1990, de två sista åren som biträdande spaningsledare.

Han säger att han vet att de få kvarvarande utredarna nu förbereder sig på en ström av mer eller mindre fantasifulla tips efter uppmärksamheten i tv. Men han tror inte att något av värde kommer att dyka upp.

- Nej, för att det ska vara av något värde måste det ju med nödvändighet kretsa kring Christer Pettersson, och han är ju död.

Ingemar Krusell är inte särskilt hoppfull om att några avgörande tips om mordvapnet någonsin ska komma till polisen.

- Revolvern gjorde Pettersson sig av med från en finlandsbåt, det är jag tämligen säker på. Det är ju fastställt att han åkte till Finland kort efter Palmemordet.

- Christer Pettersson tog med sig det här i graven, säger Krusell.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-26 kl. 03:50.
Citera
2013-08-26, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kul att se dig här i tråden, nvk!
Vi har ju mötts mycket i tråden om fallet LC.

Den här blå passaten du nämner; ska den ha setts ge sig iväg brådstörtat precis
efter mordet? Hur långt från mordplatsen var det?
Själv minns jag inte nånting om detta just nu.

Var hälsad du själv, du store Grandioso.
Det stod i tidningarna i början att dom efterlyste vittnen till att en man kom springande till en Passat, å som hoppade in på passagerarsidan å som rivstartade å for i väg i samband med att mordet hade skett.
Det var på paralellgatan öster om Sveav. Minns nu inte vad den heter... å precis på 'baksidan' om mordplatsen, på paralellgatan till sveav. som sagt.
Vill inte berätta mer, då jag avser att om jag får betalt så kan jag reda ut den grejen å även fantombilden.
Jag vet inte om det var tecknar tjejen som ritade fantombilden som såg 'fantombildsmannen' springa till bilen el. om det var ett annat vittne som såg Passaten.

Jag har aldrig yppat detta förr, då jag anser att prata med polisen är att gola.
Plus att jag är Palme hatare av rang. Jag ville inte underlätta utredningen helt enkelt.
Men nu är jag på obestånd ekonomiskt å tänkte att det borde vara värt en del för utredningen el för press att få vetskap om dessa saker.
Senast redigerad av nvk 2013-08-26 kl. 05:22.
Citera
2013-08-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
--------------------------------------------------------------
Att delar inom (S) med maximalt största sannolikhet var inblandade i MOP föresvävar ingen av dem.
Suck, jag ger inget bemötande för det är väl närmast psykiatrin som kan ha anledning att undersöka MBoudine´s uppfattning om "maximalt största sannolikhet".....
Citera
2013-08-26, 10:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Suck, jag ger inget bemötande för det är väl närmast psykiatrin som kan ha anledning att undersöka MBoudine´s uppfattning om "maximalt största sannolikhet".....
Skjut inte på det självspelande pianot! Låt bli att starta det istället! Det är lite så att man undrar på vilken sluten anstalt pianot står och vilket klientel som startar det bara för att beskjuta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in