2013-08-23, 22:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
"återfinns enligt Novus främst Feministiskt initiativ" kan ju teoretiskt sett lika gärna innebära 2% för Fi mot 1,5% för exempelvis SvP. Glöm inte att det är vänsterpartierna som beställt undersökningen och presenterar den.
Kan teoretiskt innebära 0,7% för FI och 2,9% spridda på massa andra partier som har mindre underlag, eller vad fan som helst, att FI har mer än hälften av övriga röster är inte nåt som man kan uttyda.
2013-08-24, 01:20
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
F¡ riskerar att komma in i fullmäktige i Stockholm:

http://blogg.dn.se/viktor/2013/08/23/joda-oppositionen-leder-i-stockholm/

I sådan fall vore det väl inte så konstigt. F! bildades i april 2005 och har sedan dess aktivt understötts av media och "mediaprofiler", som har önskat deras inträde i riksdagen. Hade något annat nystartat parti gått så dåligt som F! hade det snabbt blivit medialt ointressant. Visst, man kan kanske ge lite uppmärksamhet till ett nytt parti ett kortare tag (som typ junilistan) men sen dör intresset ut. F! är unikt i det att de har lyckat hålla sig kvar i rampljuset i över åtta år, trots att de har presterat högst blygsamt i politiska val.
2013-08-24, 07:51
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
F¡ riskerar att komma in i fullmäktige i Stockholm:

http://blogg.dn.se/viktor/2013/08/23/joda-oppositionen-leder-i-stockholm/

Om jag tolkar undersökningen rätt så är det Stockholms stad som avses, inte Stockholm län?
Normalt så är alliansen än starkare i Stockholms län än i Stockholms stad.
Kan inte alliansen vinna stort i Riksdagsvalet i både Stockholm stad och Stockholms län så är det över for sure även i rikspolitiken...

I övrigt så är min magkänsla att valet 2014 blir en chock för Alliansen i Stockholm.
Stora brister i Sjukvård och lokaltrafik som ju visserligen faller under det lika taffligt borgerligt styrda landstinget, enorm bostadsbrist, en kaotisk trafiksituation, ökande gentrifiering och segregation, ansträngd ekonomi och kvalitetsproblem i offentlig service/verksamhet.
Lägg till mängder med tveksamma privatiseringar och taffliga utförsäljningar av offentlig egendom och verksamhet till underpris.
Vad blir slutpriset för Babels hus - det nya build/rent Karolinska sjukhuset som fick Skanskas aktiekurs att rusa.....

Förseningar och saktmod i att få fart på infrastrukturinvesteringar och bostadsbyggande kännetecknar ledningen.

Det spelar liksom ingen roll att oppositionen knappast har några mirakelmedel - stora brister finns och alliansen har styrt i 8 år och efterlämnar samma kaos som de övertog - någon måste betala priset.

En gåta att lokalpoltikerna inte utverkar mer stöd från regeringen för regionen Stockholm, en region som har varit alliansens största och säkraste bastion av väljare och valkretsar man behöver för att kunna vinna val.

Men inkompetens och landsbyggdsvurmarna inom C och Kd har väl stoppat det också.

Ser inte heller hur osynliga Kd och C skall kunna överleva i Kommunfullmäktige / landstinget i Stockholm.
Maken till osynkade inhop och förvaltning av misslyckanden är svår att finna.

C'est fin'e för alliansen 2014.
2013-08-24, 08:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ber om ursäkt för jag i hastigheten trodde det var SD tråden. Däremot kvarstår sakfrågan. Varför är ni så upprörda av FI?
Därför att sjuklövern redan bedriver extrem feminism och att det därför inte finns något behov av FI.

Är det någon som har hört hur det går för FI i opinionsundersökningarna för hela landet? De har backat sedan 2005 och jag kan inte se att de skulle ha gjort sig mer relevanta på senare tid.
2013-08-25, 10:55
Moderator
v50s avatar
Sifo:s augustimätning, 1916 personer deltog och mätningen genomfördes mellan 12 - 22/8

S 30,5% (+0,5)
V 6,5% (+-0)
MP 10,9% (-0,1)

SD 9,9% (+2,3)

M 26,6% (-1,7)
FP 5,9% (-0,1)
C 4,0% (+-0)
KD 3,8% (-0,3)

Övrig partier 1,9% (+0,3)

S+V+Mp 47,9% (+0,4)

M+FP+C+KD 40,3% (-2,1), 36,5% om man exkludera KD som ligger under 4%

http://www.gp.se/ekonomi/1.1955442-nu-okar-sd-mest-bland-kvinnorna

I den här mätningen tappar således Alliansen i princip lika mycket som SD ökar.
Senast redigerad av v50 2013-08-25 kl. 11:00.
2013-08-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ber om ursäkt för jag i hastigheten trodde det var SD tråden. Däremot kvarstår sakfrågan. Varför är ni så upprörda av FI?
Kan kanske vara så att man betackar sig för sådana här element
http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk

Men det är kanske dig man ser i publiken.
2013-08-25, 14:00
Medlem
Rimberts avatar
Förstår inte alls varför en del ifrågasätter att SAP, V och Mp skulle kunna samarbeta i en eventuell rödgrön regering.
Dessa partier består av individer av samma skrot och korn och befolkas av samma låghaltiga människotyper, där alla lögner är tillåtna för att främja den egna karriären.
Det samma gäller väl i hela sjuklövern - den enda ideologin de verkar ha är att hålla SD utanför allt politiskt inflytande och fortsätta med sitt massinvällningsprojekt av muslimer.
SD är ännu bara Strangers in a Strange Land, i detta absurda land och kommer sannolikt att vara detta, så länge de inte på allvar utmanar de två största partierna procentuellt.

Kan se alla möjliga resonemangsäktenskap hos sjuklövern efter valet -14.
Om SD kommer upp i 15-20% lär vi få se ett swingersparty utan like hos dessa moraliskt tvivelaktiga figurer inom sjuklövern, för att hålla det "åttonde" partiet, som olämpligt nog hela tiden tiden påpekar att kejsaren är naken, utanför maktens köttgrytor.

Men att SD idag erhållit hela 9.9 % hos nomenklaturans eget mätinstitut SIFO, antyder att de verkliga siffrorna är minst 13-14% redan idag.
De brukar ha en notorisk ovana att underskatta SD med 30%.
Jag mår alltid rent fysiskt illa av att se att dårpartiet MP fortfarande är det tredje största partiet i allt för många mätningar...
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-25 kl. 14:47.
2013-08-25, 19:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sifo:s augustimätning, 1916 personer deltog och mätningen genomfördes mellan 12 - 22/8

S 30,5% (+0,5)
V 6,5% (+-0)
MP 10,9% (-0,1)

SD 9,9% (+2,3)

M 26,6% (-1,7)
FP 5,9% (-0,1)
C 4,0% (+-0)
KD 3,8% (-0,3)

Övrig partier 1,9% (+0,3)

S+V+Mp 47,9% (+0,4)

M+FP+C+KD 40,3% (-2,1), 36,5% om man exkludera KD som ligger under 4%

http://www.gp.se/ekonomi/1.1955442-nu-okar-sd-mest-bland-kvinnorna

I den här mätningen tappar således Alliansen i princip lika mycket som SD ökar.
Hur ska man förklara SD:s uppgång? Jag kan inte minnas att det hänt något under sommaren som förklarar detta men jag kanske har missat något.

Om KD och C klarar spärren blir SD vågmästare.
Senast redigerad av Madagascar 2013-08-25 kl. 20:34.
2013-08-25, 20:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur ska man förklara SD:s uppgång? Jag kan inte minnas att det hänt något under sommaren som förklarar detta men jag kanske har missat något.

Om KD klarar spärren blir SD vågmästare.

Sd har väl skött sina kort tämligen väl till skillnad från övriga pertier.
Man inser att det inte längre går att neka till att SD ökar,däremot lär man hålla ner det man kan,som vanligt!!
Men nu dyker nästa problem upp för partierna,nämligen kyrkovalet..
2013-08-25, 20:10
Moderator
v50s avatar
Citat:

Om KD klarar spärren blir SD vågmästare.

Ska man tro den politiske kommentatorn på SVT så beror SD:s uppgång på den ökade debatten om migrationspolitiken, om det är rätt eller fel låter jag vara osagt men det låter logiskt, sedan är det förmodligen mer rumsrent att rösta på SD nu än tidigare. Enligt Sifos senaste mätning så ökar andelen kvinnor som kan tänka sig att rösta på SD liksom andelen som kan tänka sig att rösta på dem i Stockholm.
2013-08-25, 20:21
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Tja, raskravallerna i Husby, zigenarinvationen med "bärplockare", diseltjuvar och tiggare?
Dessutom har somaliska analfabeter placerats ut i allt större utsträckning.
Ja, du har missat något.

Det viktigaste då det gäller de senaste undersökningarna är att moderaternas samtliga stödpartier, det vill säga inte bara C och Kd, utan även Fp ligger pyrt till, och kan mycket väl hamna under 4%.
Effekterna härav kan bli mycket långtgående och radikalt förändra det politiska landskapet.
2013-08-25, 20:28
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Tja, raskravallerna i Husby, zigenarinvationen med "bärplockare", diseltjuvar och tiggare?
Dessutom har somaliska analfabeter placerats ut i allt större utsträckning.
Ja, du har missat något.

Det viktigaste då det gäller de senaste undersökningarna är att moderaternas samtliga stödpartier, det vill säga inte bara C och Kd, utan även Fp ligger pyrt till, och kan mycket väl hamna under 4%.
Effekterna härav kan bli mycket långtgående och radikalt förändra det politiska landskapet.

Ja skulle både C, KD och FP ligga och balansera på 4% vid valet så kan det bli intressant, då är det en ganska stor risk att någon av dessa partier åker ut ur riksdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in