2013-08-23, 17:15
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Nej, och det är egentligen också en rättsskandal.

Det håller jag med dig om. Dock kan inte den "incidenten" användas i nuvarande process.

Det är för övrigt inte svart eller vitt - Sture kvar på Säter eller Sture fri på Faluns gator. Det handlar för mig om att han nekas byte av klinik, ej slussas ut till öppenvård osv. Dvs att inga utanför Säter tillåts göra en ny, aktuell bedömning.
Senast redigerad av Sokko 2013-08-23 kl. 17:17.
Citera
2013-08-23, 17:36
Medlem
BurkHanss avatar
När det gäller den sadistiske pedofilen Quick/Bergwall minns jag också en intervju med Quick som sändes i tv för ganska många år sedan (om någon vet om denna, mot förmodan, skulle finnas länkad så posta gärna länken igen). Detta gällande gisslandramat i dec-1990 då Quick och en kompanjon höll en familj gisslan för att tvinga pappa bankkamreren att ta ut pengar åt dem.

I intervjun medgav Quick att hans motiv för detta udda bankrån i själva verket var att komma åt den unge sonen som han visste fanns i familjen. Lustarna hade väl triggats av ett då rätt så omfattande knark- och annat missbruk, därav den märkliga metoden. Tyvärr för Quick, och turligt nog för pojken, visade det sig att pojken "var så ful" att alla lustar rann av Quicken. (Mycket ironi att se och höra den bildsköne adonisen Quick dissa ett tilltänkts offer utseende, men sådan är väl narcissismen...)

Jag måste säga att Quick, som under denna tid skulle vara så nerdrogad på Säter att han inte visste var han hade sin egen röv en gång, verkade märkligt opåverkad, sansad och klar i skallen. Överhuvudtaget har jag svårt att köpa att en van missbrukare som Quick skulle kunna drogas ner med Stesolid så till den milda grad att han börjar erkänna mord till höger och vänster, men....människan är ju galen. Därom behöver nog varken vi på Flashback, eller de lärde, tvista om.
Citera
2013-08-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
När det gäller den sadistiske pedofilen Quick/Bergwall minns jag också en intervju med Quick som sändes i tv för ganska många år sedan (om någon vet om denna, mot förmodan, skulle finnas länkad så posta gärna länken igen). Detta gällande gisslandramat i dec-1990 då Quick och en kompanjon höll en familj gisslan för att tvinga pappa bankkamreren att ta ut pengar åt dem.

I intervjun medgav Quick att hans motiv för detta udda bankrån i själva verket var att komma åt den unge sonen som han visste fanns i familjen. Lustarna hade väl triggats av ett då rätt så omfattande knark- och annat missbruk, därav den märkliga metoden. Tyvärr för Quick, och turligt nog för pojken, visade det sig att pojken "var så ful" att alla lustar rann av Quicken. (Mycket ironi att se och höra den bildsköne adonisen Quick dissa ett tilltänkts offer utseende, men sådan är väl narcissismen...)

Jag måste säga att Quick, som under denna tid skulle vara så nerdrogad på Säter att han inte visste var han hade sin egen röv en gång, verkade märkligt opåverkad, sansad och klar i skallen. Överhuvudtaget har jag svårt att köpa att en van missbrukare som Quick skulle kunna drogas ner med Stesolid så till den milda grad att han börjar erkänna mord till höger och vänster, men....människan är ju galen. Därom behöver nog varken vi på Flashback, eller de lärde, tvista om.
(Mina fetningar).
Använd inte namnet "Quick". Personen heter Sture Bergwall och inget annat. "Thomas Quick" är en mediaprodukt.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-08-23 kl. 18:14.
Citera
2013-08-23, 19:01
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Första gången jag hört någon jämställa ordet självinsikt med empati. Och repetition är kunskapens moder, inte sanningens.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Jag har själv hört SB i flera intervjuer ge uttryck för att han känner skuld för att ha förorsakat anhöriga, m.fl., stort lidande. Det skulle jag i alla fall kalla empati. Och självinsikt.

Huruvida han är ärlig i detta, undandrar sig mitt (och sannolikt, ditt) bedömande.
Citera
2013-08-23, 21:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jo men han måste väl betett sig på något tokigt vis i samband med bankrånet, eller så har hans vansinne lett fram till ett bankrån. Inte fasen hamnar man på Säter för ett bankrån?
Har man inte hört talas om hans intresse för småpojkar, eller var det bara elaka rykten? Nåväl, han kan gott sitta där han sitter. Inte tänker då jag slåss för hans frisläppning...

Jan Guilou kallade visst bankrånet Kalle Anka artat och det kan väl ha sitt berättigande för hur välplanerat det var, men det innehöll hot och obalanserat uppträdande av Quick, så det var säkert en mycket obehaglig upplevelse för BO, så det var väl inte så märkligt att TQ dömdes till vård.

Övergreppen mot pojkar skedde väl långt tidigare?
Citera
2013-08-23, 21:36
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Drygt 20 år tidigare, enligt Säter:

http://minfil.org/WfR0c1bab9
Citera
2013-08-23, 23:24
Medlem
Citat:
Jan Guilou kallade visst bankrånet Kalle Anka artat och det kan väl ha sitt berättigande för hur välplanerat det var, men det innehöll hot och obalanserat uppträdande av Quick, så det var säkert en mycket obehaglig upplevelse för BO, så det var väl inte så märkligt att TQ dömdes till vård.

Ja,framgår det inte i texten att pojken klarade sig tack vare att han inte föll Mr snusk i smaken...kanske du är blind eller nåt?
Citera
2013-08-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag har själv hört SB i flera intervjuer ge uttryck för att han känner skuld för att ha förorsakat anhöriga, m.fl., stort lidande. Det skulle jag i alla fall kalla empati. Och självinsikt.

Huruvida han är ärlig i detta, undandrar sig mitt (och sannolikt, ditt) bedömande.

Tror du verkligen han kan känna några skuldkänslor?
Vad tror du personalen hittade 1994-95?
En del upplevelser får man leva med tyvärr.
Senast redigerad av Grismongis 2013-08-23 kl. 23:36.
Citera
2013-08-23, 23:35
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint

Nja när jag hörde honom uttala sig om det där så sade han att han insåg hur detta skadat de anhöriga, och att det var en börda HAN skulle få bära resten av livet... Ja stackars lille självcentrerade Sture då.
Citera
2013-08-23, 23:48
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:

Jo det är ju det jag menar. Det var nog inget "vanligt" bankrån. Det är ju liksom det den där advokaten försöker hävda, att TokSture fortfarande sitter inne för att han begått ett misslyckat bankrån. Inte ens Janne Olsson som som ställde till med NormalmstorgsDramat för 40 år sedan hamnade väl på Säter. Nä TokSture sitter där han sitter p.g.a. att han är just en tokig, obalanserad bög och äckligt peddo...
Ingen är rädd för att han ska återfalla till bankrån, han går förmodligen inte att ha bland vanligt folk. Jag fattar inte varför hans beteende och brott ska förringas. Inte ens detta med att erkänna 8 mord känns väl speciellt friskt?
Citera
2013-08-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jo det är ju det jag menar. Det var nog inget "vanligt" bankrån. Det är ju liksom det den där advokaten försöker hävda, att TokSture fortfarande sitter inne för att han begått ett misslyckat bankrån. Inte ens Janne Olsson som som ställde till med NormalmstorgsDramat för 40 år sedan hamnade väl på Säter. Nä TokSture sitter där han sitter p.g.a. att han är just en tokig, obalanserad bög och äckligt peddo...
Ingen är rädd för att han ska återfalla till bankrån, han går förmodligen inte att ha bland vanligt folk. Jag fattar inte varför hans beteende och brott ska förringas. Inte ens detta med att erkänna 8 mord känns väl speciellt friskt?

1. Man måste nog separera formella skäl från informella skäl. Formellt sett så vårdas SB på gökboet pga. att slutsatserna som domstolen drog av SBs bankrån var att SB inte hade ett kriminellt uppsåt utan var just galen. Sedan baseras en massa tyckanden om SB på ett antal tidningsartiklar som inte verkar ha styrkts med erfoderliga rättsdokument. [det är fritt fram att plocka fram de dokumenten, för tidningsartiklarna är inte trovärdiga, dvs. att läkaren på ett sjukhus skulle ha försökt dölja ett överfall på en patient som skulle ha resulterat i tio knivhugg i magen och levern samt orsakat en blodförlust om 3.5L av ca. 4.0L(!) i samband med överfallet. Givetvis är informationen inte korrekt, läkaren skulle varken tystat ned överfallet eller underlåtit att berätta för resten av läkarvetenskapen hur man räddar någon som drabbats av så stora blodsförluster (räcker minst för att hamna top-3 avseende Nobelpriset i medicin).

2. TQ var nog en sådan där drog-subba som njöt av uppmärksamheten samt att dresseras av nurse ratchet (Ståhle), kommissarien och Qwasten, vilket syns ganska tydligt i svts filmer, springer TQ åt fel håll får han en snyting av kommissarien, gör TQ rätt så får han droger av Ståhle. Piska och morot samt betingat beteende, inte särskilt avancerat.
Citera
2013-08-24, 03:21
Medlem
DenLedes avatar
Är det någon som följer Thomas Quick?

Det är ju vi som är hans " Christer van der Kwast".

Tror ni att sexualsadisten slutat manipulerat folk?
Han sitter ju inte inne på Säter för ingenting, eller hur?

Det är en mycket "vriden" människa vi har att göra med, trotts att han erkänt i stort sätt alla mord som begåtts under nittiotalet.

Bedömningen att han ska vara inspärrad är helt korrekt enligt mig.
Haha...
Han är duktig på att övertyga. Såpas duktig att han driva ett helt rättväsende åt pipan.

Han lurar er även just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in