Citat:
Ursprungligen postat av
Irenicus
De flesta iranier är väl idag väldigt utblandade, även i mycket högre utsträckning än de sydligaste greker, spanjorer och italienare. När jag tänker på iranier så kan jag inte låta bli att associera till turkar och araber i alla fall, men man kanske blir lurad av den muslimska kulturen.
Du blir inte alls lurad. Alla, inte bara de flesta, iranier är blattar och liknar inte de ursprungliga indoariska talarna som migrerade från det pontisk-kaspiska stäpplandet särskilt mycket.
Att talare av indoariska språk skulle vara mer högtstående, eller mer lika oss européer jämfört med semitisktalande blattar är en misshaglig kvarleva från äldre rastänkande. Man lade uppenbarligen för stor vikt vid språket som en raslig markör då man t.ex. klassade perser och svenskar som tillhörande
samma rasgrupp inom den kaukasiska rasen (arier), men exkluderade finnar helt från den kaukasiska rasen; de hamnade tillsammans med mongoler och koreaner, vilket hade varit helt korrekt om man delade in folk i olika språkgrupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Saturnuspojken
Min logik säger mig att när A.H pratade om Aryer så menade han den Germanska folkgruppen som var rena och ädla till skillnad från andra folkgrupper.
För att markera att judarna inte hör hemma i Europa använde man arier och semiter som antonymer. Tjecker och andra ickegermanska, europeiska folk benämndes väl också som arier?
Citat:
Det är ett Judiskt påfund att blanda ihop orden och begreppen för att förvilla,splittra Nationalister och sprida desinformation!
Jag är benägen att hålla med. All forskning och alla termer som har med ras och etnicitet att göra förvrängs och förlöjligas till förmån för intelligensbefriad socialkonstruktivism, precis som hollywoodnazister uppfanns för att göra de vita folkens självbevarelsedrift till något fult.