2013-08-24, 17:33
Medlem
ShogunAssasins avatar
Trådstart sammanfogad.

/Moderator
Citera
2013-08-24, 18:01
Medlem
IPIMPs avatar
Hej, har införskaffat ett par RM Williams Gardener och skulle vilja kolla med er om ni har tips på hur jag ska sköta dessa. Jag har deras saddle dressing och har fettat in skorna, innan användning. Jag undrar också om det går att putsa upp lite glans på dem? Skorna är svarta och ju relativt matta. Räcker det då med skoputs och en trasa och sedan bara putsa upp glans? Är det ens snyggt på ett par sådana kängor? Räcker det kanske med att endast fetta in skorna?

Sedan så undrar jag om ni har tips på bra skoblock till dessa boots, jag har strl 10 g. Har förstått att det är lite skillnad på block för låga skor och boots, stämmer det?

Tack för mig!

Mvh IPIMP
Citera
2013-08-24, 18:10
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPIMP
Hej, har införskaffat ett par RM Williams Gardener och skulle vilja kolla med er om ni har tips på hur jag ska sköta dessa. Jag har deras saddle dressing och har fettat in skorna, innan användning. Jag undrar också om det går att putsa upp lite glans på dem? Skorna är svarta och ju relativt matta. Räcker det då med skoputs och en trasa och sedan bara putsa upp glans? Är det ens snyggt på ett par sådana kängor? Räcker det kanske med att endast fetta in skorna?

Sedan så undrar jag om ni har tips på bra skoblock till dessa boots, jag har strl 10 g. Har förstått att det är lite skillnad på block för låga skor och boots, stämmer det?

Tack för mig!

Mvh IPIMP
Om jag kan modellerna rätt så har Gardener mer av en brukslook, jämte den något mejslade Craftsman/Blaxland. Lädret är även lite fetare och oljigare.

Jag tror inte att den skon gynnas av en upputsad tåbox, eller allmän paradglans. Ta den för vad den är och använd den i skog och mark istället.

Saddle Dressing blir utmärkt för att hålla den återfuktad och vattenavvisande, glöm inte randen bara.
Citera
2013-08-24, 18:27
Medlem
IPIMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Om jag kan modellerna rätt så har Gardener mer av en brukslook, jämte den något mejslade Craftsman/Blaxland. Lädret är även lite fetare och oljigare.

Jag tror inte att den skon gynnas av en upputsad tåbox, eller allmän paradglans. Ta den för vad den är och använd den i skog och mark istället.

Saddle Dressing blir utmärkt för att hålla den återfuktad och vattenavvisande, glöm inte randen bara.
Tack för svar! Jo precis, tycker nog också att det blir lite överflödigt med glans. Tror jag nöjer mig med infettning då Nödvändigt med skoblock till dessa eller räcker det med att fylla dem med papper?
Citera
2013-08-24, 18:30
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Tack för svar! Jo precis, tycker nog också att det blir lite överflödigt med glans. Tror jag nöjer mig med infettning då Nödvändigt med skoblock till dessa eller räcker det med att fylla dem med papper?
Klart du ska ha skoblock.
Citera
2013-08-24, 18:30
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag citerar Bengt Grive: "Jag bockar och bugar!" Återkommer med mer synpunkter när mer tid ges. Snyggt bord dessutom.

Bara en fråga, vad kallas "flärpen" som sitter i hälkappan på Edward Green-skorna?

Tack (tror jag - vi får väl se vad de där "mer synpunkterna" förtäljer)!

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Guldstjärna. Hade gärna sett litet mer puts och patinering även över hälarna och kvarten men det kanske bara är jag.

Stör mig dock rent estetiskt på den långa strapen på JL-skorna.

Vilken sko syftar du på? Är det Williamsen du skulle vilja ha mer puts och patinering på? Jag tänkte nämligen först göra en "standard" antiquing på tån, men valde till slut bort det alternativet eftersom jag tycker lädret i sig är så vackert. En antiquing tror jag hade tagit för mycket fokus på en annars så väl genomförd sko, IMO.

Tids nog kommer du vänja dig vid den lite längre stroppen (?) - trust me. Ett par besök till och du kommer vara övervunnen till den mörka sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Fantastiska par båda två! Grymt att två så egentligen lika skor kan ha ett så olika uttryck, med Westministersen som elegant kostymsko nästintill medan Williamsen med grain-lädret och dubbla lädersulan är robust och betydligt mer casual.

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att det är dubbelt foder på Williamsen? Det handlar väl bara om att både ytterläder och foder är betydligt tjockare än vanligt? Det tredje lagret är ju passpoalen, förstärkningsdelen och dekorationen som sitter mellan ytter- och innerlädret vid öppningen men som finns på alla skor. Känns som att skon skulle bli enormt klumpig om det till både tjock ytterläder och foder skulle vara ytterligare ett lager läder över hela skon.

Tack, tack! Jag håller helt med dig i det du säger, och skillnaden är än mer påtaglig i verkligheten, om än den ändå är rätt subtil. Precis som jag nog har skrivit tidigare: de här två skorna kompletterar varandra på ett utomordentligt sätt och fyller så gott som hela spektrumet av möjliga användningsområden.

Det övriga får jag nog skylla på ren begreppsförvirring från min sida. "Passpoal" fanns helt enkelt inte i mitt ordförråd. Jag tror dock att vi menar exakt samma sak, men att jag sa det på helt fel sätt. En fråga: vad är det här lagret - passpoalen - gjort av egentligen?
Citera
2013-08-24, 18:36
Medlem
IPIMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Klart du ska ha skoblock.
Är det bara köpa ett par i motsvarande strl (44.5) eller behöver man gå ner eller upp? Cederträ?
Citera
2013-08-24, 18:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Tack, tack! Jag håller helt med dig i det du säger, och skillnaden är än mer påtaglig i verkligheten, om än den ändå är rätt subtil. Precis som jag nog har skrivit tidigare: de här två skorna kompletterar varandra på ett utomordentligt sätt och fyller så gott som hela spektrumet av möjliga användningsområden.

Det övriga får jag nog skylla på ren begreppsförvirring från min sida. "Passpoal" fanns helt enkelt inte i mitt ordförråd. Jag tror dock att vi menar exakt samma sak, men att jag sa det på helt fel sätt. En fråga: vad är det här lagret - passpoalen - gjort av egentligen?

Okej, var för att du skrev att du bara sett det på Dover innan som jag blev lite förvirrad. För passpoal finns på väldigt många kvalitetsskor. Det är en tunn läderremsa som viks dubbel, så den blir kanske bara ett par centimeter bred så sitter bara vid öppningen, och sys oftast fast så att den sticker upp någon millimeter över fodret och ovanlädret. Det skyddar de känsligare skurna sidorna av ytterlädret och foder från att nötas och ger extra stabilitet. Den andra lösningen som görs är att man viker in ovanlädret och gör det dubbelvikt längst upp vid öppningen. Att man lämnar både ovanläder och foder med skurna kanterna uppåt är rätt ovanligt.
Senast redigerad av AlisterG 2013-08-24 kl. 18:56.
Citera
2013-08-24, 18:53
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Är det bara köpa ett par i motsvarande strl (44.5) eller behöver man gå ner eller upp? Cederträ?

Ja, förutsatt att de tillhandahålls i den storleken. Om inte så kan du gå upp till strl45. Ceder luktar väldigt gott, men har du många allergier så kanske du ska välja ett annat träslag.
Citera
2013-08-24, 19:47
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Okej, var för att du skrev att du bara sett det på Dover innan som jag blev lite förvirrad. För passpoal finns på väldigt många kvalitetsskor. Det är en tunn läderremsa som viks dubbel, så den blir kanske bara ett par centimeter bred så sitter bara vid öppningen, och sys oftast fast så att den sticker upp någon millimeter över fodret och ovanlädret. Det skyddar de känsligare skurna sidorna av ytterlädret och foder från att nötas och ger extra stabilitet. Den andra lösningen som görs är att man viker in ovanlädret och gör det dubbelvikt längst upp vid öppningen. Att man lämnar både ovanläder och foder med skurna kanterna uppåt är rätt ovanligt.

Det kan vara mitt otränade öga, men så ser det iaf ut att vara på mina Westministers - eller hur bedömer du det du ser på den här bilden: http://i.imgur.com/hwfD0MWh.jpg ? När jag petar in en nagel mellan de två läderlagren så ser jag iaf inget av dem dubbelvikta, och inte heller ser det ju ut som på Williamsen. Finns det en tredje konstruktionsmetodik kanske?
Citera
2013-08-24, 19:58
Medlem
RubbStubbs avatar
Alla ni som bemödar er att ta bilder för vår beskådan ska stort tack ha. Jag efterlyser dessutom mera bilder på gamla trotjänare! Skor som inte levereras rykande heta ur skolådan och kanske inte glänser lika mycket men som har karaktär och historia.
Citera
2013-08-24, 21:14
Medlem
Grytters avatar
Någon som har ett par Conistons? Hur åldras de? Är ni nöjda med dem givet vad man får för pengarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in