2013-08-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och hur skulle folk från 1800-talet veta att man behövde hem/hemoglobin? Känner folk med Porfyri ett sug efter blod?

Väldigt intressant fråga.
Som sagt, vad jag vet är det som står ovan ''de har brist på det ämnet''. Sen vet jag inte om det är smaken av blod som de också gillar eller om det är bara vissa som kan tycka om det. Personligen tycker jag att blod smakar gott, venne fan dock om jag skulle kunna dricka ett glas och njuta av det. Men finns ju de som gör det och det finns som sagt människor som donerar blod till just de.
Citera
2013-08-22, 19:43
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Och hur skulle folk från 1800-talet veta att man behövde hem/hemoglobin? Känner folk med Porfyri ett sug efter blod?

Ingen aning vad de hade för kunskaper om Hem på 1800-talet. Kroppen brukar ju faktiskt kunna ge signaler till hjärnan när den är i behov av ett visst ämne. När man är sugen på något surt, salt, kallt, varmt etc etc. Det låter ju inte helt omöjligt att även detta brist på ämne, kan skapa ett sug för blod. Inte nödvändigtvis kanske människoblod, men på en blodig stek.

Se till exempel på gravida kvinnor, som kan få för sig att stoppa i sig precis vad som helst, t.ex. blomjord.

Nu tror jag inte att blodtörstande vampyrer i långa kappor med långa tänder hör till verkligheten, varken nu eller förut. Men historien har sett bra många skumma människor. Vi läser ju även nu idag om människor som äter andra människor - sen tror jag inte sambandet Porfyri existerar i de fallen.

Det var dock bara en liten notis, om att det faktiskt finns "vampyrsjukdomar".
Citera
2013-08-23, 14:51
Medlem
GRENDLs avatar
Citat:
Blod var det enda som på 1800-talet och tidigare kunde lindra symptomen, som var väldigt vampyrlika, t.ex. hade man svårt för annan föda, och tålde varken solljus eller vitlök vad jag förstått. Tandköttet drogs tillbaka så man såg ut att ha huggtänder.
Citera
2013-08-24, 17:10
Medlem
LGDs avatar
Jag följer tråden med intresse och finner det inte helt osannolikt att dessa tingest skulle kunna existera inom något sorts ickefysisk verklighet. Det hela påminner mig lite om en bok skriven av Stephen King - ''Sömnlös''. Dock är den fiktiv, men det behöver ju inte betyda att inte inspiration är funnet ur Castanedas verk om nagualism. Men i Kings bok finns det ett slags varelse, en mycket otrevligt sådan som kallas för centurion, som lever i en översinnlig aurafylld värld. Centurionerna livnär sig på livsenergi, och lämnar människor vars energi de parasiterar på, svagare.
Negs finns ju också beskrivet av Robert Bruce, inorganiska varelser som uppfyller samma utprägling som centurioner och dessa vampyrer gör.
Varför jag tror att dessa varelser finns är för att jag själv har haft nöjet att stöta på dom under en astralfärd. Skeendet finns beskrivet av mig i ett tidigare inlägg i tråden.
Citera
2013-11-12, 14:36
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Bump! Var är TS ?...har han blivit ihjälbiten eller sitter han/hon på någon institution och trycker?
Citera
2013-11-12, 15:12
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Jag följer tråden med intresse och finner det inte helt osannolikt att dessa tingest skulle kunna existera inom något sorts ickefysisk verklighet. Det hela påminner mig lite om en bok skriven av Stephen King - ''Sömnlös''. Dock är den fiktiv, men det behöver ju inte betyda att inte inspiration är funnet ur Castanedas verk om nagualism. Men i Kings bok finns det ett slags varelse, en mycket otrevligt sådan som kallas för centurion, som lever i en översinnlig aurafylld värld. Centurionerna livnär sig på livsenergi, och lämnar människor vars energi de parasiterar på, svagare.
Negs finns ju också beskrivet av Robert Bruce, inorganiska varelser som uppfyller samma utprägling som centurioner och dessa vampyrer gör.
Varför jag tror att dessa varelser finns är för att jag själv har haft nöjet att stöta på dom under en astralfärd. Skeendet finns beskrivet av mig i ett tidigare inlägg i tråden.

Det finns flera fiktiva exempel som är NÄRA faktisk sanning om verkligheten...en till sådan är Matrix filmerna...
Citera
2013-11-12, 15:13
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Bump! Var är TS ?...har han blivit ihjälbiten eller sitter han/hon på någon institution och trycker?

Kul att du saknar mig...är NU tillbaka igen...efter en längre tid av " inre resa"...
Citera
2013-11-12, 15:18
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
Kul att du saknar mig...är NU tillbaka igen...efter en längre tid av " inre resa"...

shoot man...shoot
Citera
2013-11-22, 20:39
Medlem
castanedas avatar
Det som många förmodligen upplever som obehagligt med ämnet vampyrer, så som jag beskrivet dem, beror i många fall på en obehaglig känsla att det finns "varelser" som ligger högre upp i näringskedjan än människan gör. Det finns flera "arter"/raser av parasiter som lever under liknande former av människan, som det finns exempel på i naturen där ett rovdjur har mindre rovdjur/ och även icke-rovdjur som följer dessa större rovdjur och lever på "rester" av byten som det stora rovdjuret nedlagt.

De dominerande arterna är de "varelser" jag tagit upp här på FB, samt vampyrer. Därtill kommer parasiter av skiftande slag som lever nära dessa större rovdjur och tillåts att livnära sig på människan, i vissa fall använder sig de varelser jag nämnt en del av dessa parasiter för olika "uppgifter", så som myror använder sig av en del insekter, vilka de skyddar/ger föda till då de är till nytta för myrsamhället...likheterna är slående.

Vampyrerna skiljer sig här emot dessa varelser, vampyrerna är mer att likna vid en större vargflock även om vampyrerna lika gärna "opererar" helt självständigt.
Citera
2013-12-09, 12:11
Medlem
Citat:
Allt liv behöver energi för att överleva, och det finns ingen levande varelse som är självförsörjande på energi, således måste livsformen TA energi från någon annan livsform för att överleva.

Det finns ju livsformer som inte får sin energi genom att konsumera andra livsformer. Detta gäller ju t.ex. för de allra flesta växter. Det är ju helt orimligt att varje levande varelse skulle vara tvungen att konsumera andra levande varelser för sin fortlevnad. Den kedjan blir oändligt lång.
Citera
2013-12-09, 20:28
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waltimon
Det finns ju livsformer som inte får sin energi genom att konsumera andra livsformer. Detta gäller ju t.ex. för de allra flesta växter. Det är ju helt orimligt att varje levande varelse skulle vara tvungen att konsumera andra levande varelser för sin fortlevnad. Den kedjan blir oändligt lång.

Du har fel...många växter konsumerar andra levande varelser...det finns de växter som fångar levande ex: insekter...och sedan konsumerar alla växter "restprodukter" av andra tidigare levande varelser...du har däremot rätt i att kedjan blir oändligt lång SPECIELLT om vi räknar in levande varelser som ännu inte "registreras" i dom rent vetenskapliga volymerna...ex: de varelser jag talar om i denna tråd.

Du har även givetvis rätt i att de flesta växter inte konsumerar levande varelser, men de är likväl beroende av restprodukter från varelser som tidigare varit levande. De lever inte allena av sol och vatten..de kräver för sin tillväxt näring som finns i jorden, vilket i sin tur tillkommit från andra tidigare levande varelser.

Så som livet...är även döden en cirkel rörelse där allt liv "cirkulerar" och "återanvänds"
Citera
2013-12-10, 07:05
Medlem
Citat:
Du har fel...många växter konsumerar andra levande varelser...det finns de växter som fångar levande ex: insekter...och sedan konsumerar alla växter "restprodukter" av andra tidigare levande varelser...du har däremot rätt i att kedjan blir oändligt lång SPECIELLT om vi räknar in levande varelser som ännu inte "registreras" i dom rent vetenskapliga volymerna...ex: de varelser jag talar om i denna tråd.

Du har även givetvis rätt i att de flesta växter inte konsumerar levande varelser, men de är likväl beroende av restprodukter från varelser som tidigare varit levande. De lever inte allena av sol och vatten..de kräver för sin tillväxt näring som finns i jorden, vilket i sin tur tillkommit från andra tidigare levande varelser.

Så som livet...är även döden en cirkel rörelse där allt liv "cirkulerar" och "återanvänds"

Du säger att jag har fel och sedan bekräftar du det jag säger i samma andetag. Hur ska du ha det? De flesta växter är inte beroende av att konsumera levande organismer för sin energiförsörjning, så du har helt enkelt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in