2013-08-24, 13:51
Medlem
Newkies avatar
Intressant att ingen funderat på vart skidsta ligger :-)
Citera
2013-08-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är i form av avgifter, skatter och moms. Exempelvis är moms på gästhamnar 25% av någon anledning, medan den är 12% på exempelvis campingplatser och hotellövernattningar. Vi har en extrem straffbeskattning på just båtlivet.

Så jag tror inte att det är av ekonomiska skäl som man inte skulle undersöka denna olycka i grunden. Vilket jag i och för sig tror att man kommer att göra. Har fullt förtroende för den utredning som kommer att göras.

Du och Blånagel pratar nog förbi varann.
Dessa intäkter är ju inte på något sätt öronmärkta för havkom. Som enskild myndighet har havkom ett ansvar att inte spräcka budget. Därav de nya avgifterna för flygarna som Blånagel pratar om, privatflyget finansierar numera sina egna utredningar. Mig veterligen betalar man som fritidsbåtägare väl inte en spänn till havkom, oavsett hur mycket moms man pröjsar.
Citera
2013-08-24, 14:41
Medlem
Televinken63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Förmodligen för att 95% av dom som läser här är från Öviksomådet och vet var Skidsta ligger, inkluderat undertecknad.
Citera
2013-08-24, 14:47
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Vad menar du med det?
Citera
2013-08-24, 14:58
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televinken63
Förmodligen för att 95% av dom som läser här är från Öviksomådet och vet var Skidsta ligger, inkluderat undertecknad.
Var det här färden startade?
http://kartor.eniro.se/m/nLTmF
Citera
2013-08-24, 15:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad menar du med det?

Verkar bara som att alla utgått från att båten åkt från Örnsköldsvik och ut mot havet innan mötet med bojen..
Citera
2013-08-24, 15:33
Medlem
Citat:
Verkar bara som att alla utgått från att båten åkt från Örnsköldsvik och ut mot havet innan mötet med bojen..

Ja...thats fact!
Citera
2013-08-24, 15:37
Medlem
Televinken63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Var det här färden startade?
http://kartor.eniro.se/m/nLTmF
Enligt alla hittils kända uppgifter startade resan utanför Arken. Sen mellanlandade båten utanför Skidsta för att släppa av en passagerare.
Citera
2013-08-24, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Låter som kvalificerat trams. På vilket sätt är de kompisar, mer än på Facebook där ju folk kan vara vänner med sin bryllings fasters bonusbarn? Dessutom är Näslund knappast ensam utredare, så även om de vore att betrakta som mer än Facebook-vänner så skulle det vara svårt för henne att mörka saker.

Du tror väl att 9/11 var ett insidejobb också?

Ja, det var tramsigt. Ber om ursäkt. (Ska bygga ett alkolås till datorn.)
Jag var upprörd över att Näslund efter så kort tid berättar i tidningen att GPS:en inte gav något spår.
Och så lät det märkligt att inte GPS:en var på, natt som det var.
Kändes som att de inte gjort ett riktigt jobb av någon anledning...

Vet ej hur väl de känner varandra.

Utöver det så undrar jag om de undersöker eventuella smartphones som var med på resan?
Senast redigerad av Blanagel 2013-08-24 kl. 16:51.
Citera
2013-08-24, 16:30
Medlem
yandaxs avatar
Enligt uppgift ska SD ha blivit stoppad av KBV för att ha kört onykter TVÅ gånger under dagen innan olyckan. Låter nästan för häpnadsväckande för att vara sant.

Kanske därför som GÖ körde?
Senast redigerad av yandax 2013-08-24 kl. 16:32.
Citera
2013-08-24, 16:48
Medlem
LuckyLukesSysters avatar
Först och främst. Det är en oerhört tragisk olycka. Staden är liten, så de flesta känner till någon ur denna grupp. Här på FB spekuleras det hejvilt om tekniska detaljer, roder, gas, GPS, boj och fyrlysen. Jag anser att det är ganska enkelt. 1. Att det har drinkats, kan ingen tvivla på. 2. Kolsvart natt, full fart in i bojen, fortsätter upp på land. 3. Samtliga personer har uppenbarligen brustit i omdöme. ( Det har ju gått förut...) Därför ställer jag frågan: Vart höll Kustbevakningen hus? En bättre kväll att sköta övervakning, på folk med dåligt omdöme på, kan inte finnas. Stugsista, lördagkväll, och dessutom "Rock on the docks" Borde inte KB stått och stoppat alla båtar för blåskontroll, som var i farten efter krogstängning?? Var dom ens i stan? Om ja, hur kunde ett sånt välkänt ekipage få slinka förbi? Eller tyckte KB att det var bekvämare att ligga inne på Ulvön tex ??
Citera
2013-08-24, 17:04
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyLukesSyster
Först och främst. Det är en oerhört tragisk olycka. Staden är liten, så de flesta känner till någon ur denna grupp. Här på FB spekuleras det hejvilt om tekniska detaljer, roder, gas, GPS, boj och fyrlysen. Jag anser att det är ganska enkelt. 1. Att det har drinkats, kan ingen tvivla på. 2. Kolsvart natt, full fart in i bojen, fortsätter upp på land. 3. Samtliga personer har uppenbarligen brustit i omdöme. ( Det har ju gått förut...) Därför ställer jag frågan: Vart höll Kustbevakningen hus? En bättre kväll att sköta övervakning, på folk med dåligt omdöme på, kan inte finnas. Stugsista, lördagkväll, och dessutom "Rock on the docks" Borde inte KB stått och stoppat alla båtar för blåskontroll, som var i farten efter krogstängning?? Var dom ens i stan? Om ja, hur kunde ett sånt välkänt ekipage få slinka förbi? Eller tyckte KB att det var bekvämare att ligga inne på Ulvön tex ??
Du menar alltså att det är kustbevakningens fel att en dåre kör i fyllan med sin båt och dödar 3 personer.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in