2013-08-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du missa den där lilla detaljen om att munhälsan även påverkar kroppen i övrigt, till exempel ökar risken för hjärtproblem om munhygienen missköts.
Så sant- Kände inte för att trycka in alltför mycket info i ett och samma inlägg.

När man är typ 20 är det lätt att ignorera följderna av sina val, som kommer senare i livet.
Se min andra tråd: https://www.flashback.org/t1993638

Oj, vad jag hade velat veta detta då, för 30 år sen. Samtidigt vet jag ju att man tar inte åt sig sån info i den åldern. Då är man odödlig och bryr sig inte om sånt som tandlossning. Det drabbar ju bara gamla gubbar. Men om man har tur blir man äldre och så står man där en dag och ångrar att man inte borstade tänderna när man var ung...
Citera
2013-08-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Borstar inte heller tänderna hela tiden, I snit var tredje dag tycker jag är lagom. Aldrig haft ett hål I mitt liv trots godis. Kan det vara så nödvändigt med att borsta tänderna?
Du kanske aldrig haft ett hål i ditt liv men vill du åka på tandlossning? Och hur fräscht är det egentligen att gå runt med dålig andedräkt och missfärgade tänder? Det gäller även att se långsiktigt på det hela. Haft patienter som tänker som du och misskött sin munhygien p.g.a. lathet eller annat (sjukdom, depression etc). Efter x antal år har de fått dra ut flera tänder p.g.a. fördjupade tandköttsfickor och benförlust kring tänderna.
Senast redigerad av ihatejuice 2013-08-06 kl. 19:40.
Citera
2013-08-17, 01:55
Medlem
Fappy11s avatar
Jag har inte borstat tänderna på flera år och mina tänder är kritvita och har flera gånger bett kompisar lukta på min andedräkt och vara ärliga och hittils har ingen sagt att jag luktar illa ur munnen, har aldrig haft några hål heller och senast jag var hos tandläkaren hade jag bara minimalt med tandsten.
Citera
2013-08-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Jag har inte borstat tänderna på flera år och mina tänder är kritvita och har flera gånger bett kompisar lukta på min andedräkt och vara ärliga och hittils har ingen sagt att jag luktar illa ur munnen, har aldrig haft några hål heller och senast jag var hos tandläkaren hade jag bara minimalt med tandsten.

Vad äter du för kost?
Citera
2013-08-24, 03:08
Medlem
Fappy11s avatar
Vanlig husmanskost oftast, försöker undvika socker dock.
Citera
2013-08-24, 04:04
Medlem
absques avatar
Kan komma på mig att inte borsta tänderna på en vecka. Ingen som klagat på dålig andedräkt, brukar själv känna man får de av viss mat. Röker halvt lack per dag samt dricker å pundar men kan ändå få beröm om mina tänder att dom är vita och fina. Fast brukar borsta på morgonen oftast då man jobbar eller när man ska ut på krogen.

Slutade borsta mycket för att jag fick så mycket ilningar i tänderna. När jag inte borstar på två dagar så försvinner det helt och därför brukar jag låta det gå långt imellan nuförtiden.
Citera
2013-08-24, 04:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absque
Slutade borsta mycket för att jag fick så mycket ilningar i tänderna. När jag inte borstar på två dagar så försvinner det helt och därför brukar jag låta det gå långt imellan nuförtiden.
Tvärtom för mig, ilar det så försvinner det när jag borstar mer.
Citera
2013-08-24, 08:35
Medlem
Så mycket socker som vi äter och samt all läsk och andra syra livsmedel, bara bra att vi borstar tänderna, iaf hålla rent emellan tänderna! Att hålla rent emellan tänderna är viktigast, att du sedan inte vill använda tandkräm varje dag är inget stort bekymmer! Viktigast är att du borstar minst en gång per dag och försök då komma emellan tandköttet, samt emellan tänderna.

Sedan undvik saft och läsk, satsa på vatten så ofta du kan!
Godis måste man inte äta!
inte chips heller eller kakor
Citera
2013-08-24, 19:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Så mycket socker som vi äter och samt all läsk och andra syra livsmedel, bara bra att vi borstar tänderna, iaf hålla rent emellan tänderna!
Regelbundet tuggande av tuggummi hjälper mig, produceras mer saliv som sköljer rent tänderna, matpartiklar och liknande kan dras ut ur hålor och tuggummi kan innehålla ämnen som är bra för tänderna.
Tråkigt nog finns det nästan inga tuggummin som är goda, antingen är det överdjävligt mycket mint o skit eller så är det smaklöst nåt så förbannat.

Citat:
Att hålla rent emellan tänderna är viktigast, att du sedan inte vill använda tandkräm varje dag är inget stort bekymmer! Viktigast är att du borstar minst en gång per dag och försök då komma emellan tandköttet, samt emellan tänderna.
Plackers, tandtråd med handtag använder jag, grymt mycket enklare att använda än tandtråd och ibland får man ut en halv måltid av mat som fastnat mellan tänderna.

Mellanrumsborste använder jag på vissa ställen, bl.a problem med ilningar långt bak på ena sidan av underkäken och då kör jag med sån borste doppad i tandkräm så slutar de ila på en dag bara.
http://www.tandapoteket.se/shop/11688/art88/h9275/3069275-origpic-85dad4.jpg
Citera
2014-10-03, 15:48
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag tänkte sluta borsta varje dag och istället tugga mycket tuggummi(sockerfria givetvis), inte äta så mycket sockerrika produkter samt gurgla sesamolja tre gånger om dagen 10 minuter åt gången.
Blir alltså från och med nu borsta lite försiktigt med bara vatten om jag känner att jag har rester i munnen. Och med tandkräm varje söndag.

Mina hörntänder är gula som fan vilket jag tror beror på just att jag borstat mycket hårdare och nogare just där i hörnen, tror jag har skadat emaljen så mycket med alla äckliga flourtandkrämer och whitening produkter att det naturliga gula har trädit fram väldigt synligt.

Får se om man får några vitare men också friskare tänder och mun överlag. Ska börja dricka minst 2 liter vatten om dagen också. Kommer tillbaka till denna tråd med resultat om några veckor.
Citera
2014-10-03, 15:55
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Menar du att dom kontrollerar oss genom något slags gift i tandkrämen?

TA PÅ ER FOLIEHATTARNA GENAST GOTT FOLK!

Jag har hört att Flouride/Flour är farligt för hjärnan i daglig dos..
Flouride skall tydligen sänka ens IQ..
Citera
2014-10-03, 16:34
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jag tänkte sluta borsta varje dag och istället tugga mycket tuggummi(sockerfria givetvis), inte äta så mycket sockerrika produkter samt gurgla sesamolja tre gånger om dagen 10 minuter åt gången.
Blir alltså från och med nu borsta lite försiktigt med bara vatten om jag känner att jag har rester i munnen. Och med tandkräm varje söndag.

Mina hörntänder är gula som fan vilket jag tror beror på just att jag borstat mycket hårdare och nogare just där i hörnen, tror jag har skadat emaljen så mycket med alla äckliga flourtandkrämer och whitening produkter att det naturliga gula har trädit fram väldigt synligt.

Får se om man får några vitare men också friskare tänder och mun överlag. Ska börja dricka minst 2 liter vatten om dagen också. Kommer tillbaka till denna tråd med resultat om några veckor.

Eller så läser du på och inser att dina hörntänder är gula på grund av en normalanatomisk variation där dentinet (gult) lyser igenom mer pga dess tjocklek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in