2011-12-30, 19:08
Medlem
Hejsan!

Skulle vilja börja med att påpeka vilken oerhört intressant tråd detta är. Det verkar som att nästan alla är eniga om att tandborstning är extremt viktigt trots att jag inte har sett några vetenskapliga belägg för att det faktiskt skulle vara så. De enda "fakta" som pekar på att tandborstning skulle vara bra är att tandläkare säger det?

Jag har nämligen funderat mycket över tandborstning genom åren. Varför? Jo, såhär är det: Fram tills jag var 15 år borstade jag tänderna regelbundet morgon och kväll och hade inga problem med tänderna bortsett från sporadiska ilningar, dålig andedräkt och sådant. Inga hål eller något alltså. I gymnasiet slutade jag borsta tänderna helt pga lathet (borstar väl 10ggr/år MAX) och märkte då att ilningarna och den dåliga andedräkten försvann helt. DESSUTOM har jag inte haft några som helst problem med tänderna sedan dess. Bör lägga till att jag använder tandtråd en gång/vecka ungefär.

Idag är jag 22 år och har besökt tandläkaren minst en gång/år och har haft perfekta tänder varje gång. Jag får även mycket beröm för min goda tandhygien.

Vill även tillägga att jag har flera kompisar som borstar två ggr/dag och ändå drabbas av hål och ilningar.

Ni kanske undrar över mina matvanor?
Äter ganska nyttigt typ husmanskost varje dag. Dricker vatten till maten. Dricker sällan alkohol, dvs ca 5 öl i månaden. Dricker några koppar kaffe veckan. Däremot äter jag en del sötsaker. Kakor/godis nästan varje dag och har gjort så hela mitt liv.

Skulle gärna vilja att någon som är insatt förklarar lite mer om varför tandborstning är så viktigt och om det nu är det, varför inte jag drabbas av tandproblem trots att jag inte borstat på typ 7 år. Har nämligen hört av en tandläkare att tandborstning inte är den viktigaste faktorn för att bibehålla god munhygien utan att det snarare är kosten som påverkar detta.
Citera
2011-12-31, 00:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tvärtom för mig, ju mer nogrann jag är med tandborstning ju mindre hål får jag, inte haft ett hål sen jag började med eltandborste.
Citera
2013-04-30, 01:13
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Så du tycker det är godare att gå runt med en ofräsch mun och lukta avlopp i munnen? Nä fyfan!! vad äckligt, Att borsta tänderna morgon och kväll är en varna som man har gjort sen man va liten hoppas dina tänder åker ut så du inte kan äta något mer.
Citera
2013-05-01, 23:04
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Så du tycker det är godare att gå runt med en ofräsch mun och lukta avlopp i munnen? Nä fyfan!! vad äckligt, Att borsta tänderna morgon och kväll är en varna som man har gjort sen man va liten hoppas dina tänder åker ut så du inte kan äta något mer.

Att väcka den 3 år gamla tråd som sover..
Citera
2013-05-02, 20:27
Medlem
NeonCrosss avatar
TS, skärp dig. Att inte borsta tänderna varje dag är ju skitäckligt.
Citera
2013-08-04, 23:12
Medlem
joims avatar
Borstar inte heller tänderna hela tiden, I snit var tredje dag tycker jag är lagom. Aldrig haft ett hål I mitt liv trots godis. Kan det vara så nödvändigt med att borsta tänderna?
Citera
2013-08-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Borstar inte heller tänderna hela tiden, I snit var tredje dag tycker jag är lagom. Aldrig haft ett hål I mitt liv trots godis. Kan det vara så nödvändigt med att borsta tänderna?

Det är extremt individuellt. Vissa personer får väldigt lätt hål i tänderna medan andra nästan är immuna mot det. Många faktorer spelar in här så som salivsammansättning, tandsammansättning men givetvis även vilken kost du äter. Att borsta tänderna är givetvis alltid att rekommendera, dels för att skydda tänderna men även för att ha en fräsch käft så man kan kyssa folk utan att dom blir äcklade
Citera
2013-08-05, 01:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TORRES-9

1) Jag brukar borsta tänderna sisådär varannan dag. Varför?
2) Nu till konsekvenserna. Vad händer om jag inte borstar ordentligt varje dag?
3) Kommer jag ångra mig senare när/om jag får löständer?
4) Kommer det bli dyrt?

1) Du är uttråkad.
2) Någon annan borstar desto mer.
3) Ja.
4) Inte för dig.
Citera
2013-08-05, 11:52
Medlem
Oboros avatar
Jag borstar vanligtvist tänderna varje morgon och kväll men fan vad jag hatar smaken. Jag hade tänkt att köpa bacon-tandkräm från teknikmagasinet, frågan är om det är lika bra för andedräkten och tänderna.

Man utvecklar väl lager efter lager av något (tandsten? Fan vet jag) om man inte borstar varje dag och tänderna lär bli bruna och fula.
Citera
2013-08-05, 13:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Pepsodent Xylitol smakar inte illa.
Citera
2013-08-05, 14:10
Medlem
Att inte borsta tänderna dagligen är osedvanligt korkat. Man får dagligen bakterier i munnen som sätter sig som en hinna på (och emellan) tänderna - det kallas plack. Det gäller att dagligen få bort denna hinna med mekanisk rengöring (tandborste och mellanrumsborste). Gör man ingenting så stelnar placken och blir hård. Det går fort, tar bara några dagar. Då har tandsten bildats. Den är ofärgad till en början och syns inte. Med tiden mörknar den, speciellt fort går det om man röker. Saliven ändrar också sammansättning när man blir äldre och det bildas lättare tandsten.

Väldigt många borstar lite slarvigt och tänker bara på att man inte vill ha hål i tänderna. Men hål kan ju lagas och fyllas igen. Med tandsten är det värre.

Man måste gå till tandhygienist för att ta bort tandsten, det går inte att borsta bort. Man kan gå i många, många år med mer och mer tandsten, utan att känna nåt öht. Den kryper in under tandköttet, längre och längre ner för varje år som går. Det bildas tandköttsfickor där bakterierna frodas och man förlorar gradvis fäste för tänderna i käkbenet. Man har börjat få tandlossning som är en sjukdom som man inte märker alls. En frisk tand har 1 - 3 mm ficka. När fickan kommer upp i 9 - 10 mm är det kört och man börjar tappa tänderna en efter en

Att gå till tandläkaren vid den tidpunkten kommer att bli vansinnigt dyrt.

Så frågan är om du tycker att det är värt att borsta tänderna varje dag?
Citera
2013-08-05, 16:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulltufsen
....
Du missa den där lilla detaljen om att munhälsan även påverkar kroppen i övrigt, till exempel ökar risken för hjärtproblem om munhygienen missköts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in