2013-08-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Min erfarenhet och teori är att ägare av butterflyknivar är samma kategori av människor som fascineras och gärna även innehar kaststjärnor, knogjärn, karatepinnar och andra "balla" gatustridsvapen. Företrädesvis är det yngre män med vapen och våldsintresse

När jag var utomlands med familjen när jag var ungefär 12-13 år gammal så köpte jag en butterfly kniv. Jag är inte den våldsamma typen av mig, de flesta runt mig skulle beskriva mig som snäll och schysst.
Det jag försöker säga är att det inte bara är hårdingar och våldsamma typer som äger en sådan.
Citera
2013-08-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Okej, jag har en jävla social ångest och skyr telefonsamtal som pesten. Finns det några andra uppgifter jag kan göra som inte kräver kontakt människa versus människa så är jag dock på.

Hur många, om någon, tror ni har kontaktat polisen och erkänt morden utan att säga vilka de är? Typ sådana där brev som galningar skickar till snuten för att söka gäcka dom lite. Ja, det kan ju faktiskt vara så att polisen har några sådana brev liggandes där de inte kan utesluta att GM är avsändaren.

Känner mig också tveksam till att ringa i detta läge. Får man tag på anhöriga finns risken att man gör dem upprörda. Dessutom är den person som skulle kunna vara morfar snart 90 år, är han morfar så är han säkert ledsen över att hans barnbarn hastigt dött, och dessutom visat sig vara en mördare, känns inte rätt att göra honom mer upprörd, han kan dessutom ha egna problem i form av demens eller sjukdom. De i Norrköping känns betydligt mindre heta, tar en stund att ta sig från Norrköping till Linköping, och mordet skedde 07:40 på morgonen.

Dessutom, vad får man ut om man bevisar att han har släkt i Linköping/Norrköping? Bevisar fortfarande inte att han är mördaren.
Citera
2013-08-23, 22:33
Medlem
Delirium-tremenss avatar
J.R har med absolut största sannolikhet rätt. Det är INGEN träff på Varberg mannen.
Citera
2013-08-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Om det stämmer så fortsätter polisen äta kakor och tro att det var en skum slump eller..?
Om det stämmer har ni inget att vinna på att terrorisera anhöriga..

Läs inlägget, är på sidan 386, skrivet kring klockan 23 igår, av massepojken. Står bland annat att man inväntar ytterligare testsvar från utlandet.

Vad gäller samtal till anhöriga håller jag som sagt med.
Citera
2013-08-23, 22:38
Medlem
massepojkens avatar
Därför är det oerhört viktigt att vi kan fastställa om Varbergsmannen verkligen har släkt i Norrköping/ Linköping.
Kan vi inte knyta honom dit kan vi bara gå vidare.
Så länge vi i inte vet kan vi bara spekulera.

Försökt få kontakt med correnjournalisten Fredrik Quist idag utan resultat. Kanske lättare för en jourlist gräva i saken tänkte jag men han verkar ointresserad.

Får vi fram fakta så ringer vi aftonhoran.

Vore ett jävla bra case för oss samt lite medialt ökat intresse för fallet igen.
Citera
2013-08-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ställ vilka frågor du vill om kniven så svarar jag.

Svar på frågor ovan:

Kändes väl coolt, jag skröt med den inför andra psykpatienter inne på avdelning som jag tidigare berättat.

Om det är vanligt? Vet ej...Jag har dock aldrig träffat någon annan som haft någon men då ska man ju också veta att jag är en person som inte har umgåtts med så mycket folk i mina dagar.

En psykvårdare berättade för mig att han tänkte polisanmäla mig i fall jag hade sådan kniv på avd. Så det är nog olagligt ja, fast det är nog bättre att googla än att fråga mig om det.
Kniven är jag mycket intresserad av:

Det här är mordvapnet http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Nu finns det en uppsjö av Butterfly-knivar, men.
Frågor:
1. Vad får du för uppfattning om kniven på bilden, förstora upp bilden, Ctrl och +?
2. Den här ser oslipad ut + att den ser gammal ut?
3. Det står ”Stainless Steel” (ser lite handgjort) ut på bladet, gjorde det de på din eller stod det ”Stainless China”.
4. Var hela din kniv ”Stainless” eller var det bara bladet?
5. Jag får uppfattningen att den här kniven ser sliten ut men ändå inte är av så dålig kvalité, får en känsla av ett gammalt enkelt ”Bacho-verktyg”, sliten men ändå bra.

12:19 in ser du kniven: http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Berätta allt du kan komma på, allt är av intresse.
Tack på förhand och simma lugnt.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-23 kl. 22:50.
Citera
2013-08-23, 22:49
Medlem
massepojkens avatar
Jag utgår från att Varbergsmannen ej är vår GM. Men här finns ändå lite konkreta uppgifter att ta tag i.
Jag känner mig mogen att steget från ren spekulation till lite handling.

Jag kommer börja beta av telefonlistan(11st)from imorgon/alt måndag och framåt lite beroende på tid och energi.

Vill någon annan ta ett par samtal så hojta till så vi inte dubbelringer!!
Rapporterar givetvis löpande i tråden.

Börjar med dom i Linköping.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-23 kl. 23:04.
Citera
2013-08-23, 22:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delirium-tremens
J.R har med absolut största sannolikhet rätt. Det är INGEN träff på Varberg mannen.
Som sagt knappast inte, men om så är fallet så har ju polisen den informationen. Varför skulle detta mörkas?
Som jag sa är det bra om folk härifrån engagerar sig men det kanske är bättre att välja andra vägar än "Varberg".
Mina tankar om sätt att gå vidare:
Det nämndes tidigare om att en ev. GM skulle kunnat vara aktiv i denna tråden om mordet, det finns också andra forum som tex. svenska mord som skulle kunna tänkas få besök av någon som vill skryta lite om sina gärningar. Kanske värt att kolla upp.
Som jag sagt tidigare tror jag att gärningsmannen är en frustrerad rasist som flippat ur, kanske sådana spår kan finnas i info. här på nätet från tiden kring mordet? Ett långskott förmodligen men det här är sådant som polisen kanske kan ha missat eller negligerat i ett tidigt skede av utredningen.
Citera
2013-08-23, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag utgår från att Varbergsmannen ej är vår GM. Men här finns ändå lite konkreta uppgifter att ta tag i.

Jag kommer börja beta av telofonlistan(11st)from imorgon och framåt lite beroende på tid och energi.

Vill någon anna ta ett par samtal så hojta till så vi inte dubbelringer!!

Ert initiativ med en grupp är väldigt positivt. Men jag vill starkt avråda från att börja ringa runt till L-släkten. Det måste finnas smidigare sätt att klargöra sådana samband. Det finns också risk att du blir anmäld för diverse saker, ofredande osv om du skulle råka föra samtalet på ett olyckligt sätt.
Citera
2013-08-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken

Jag kommer börja beta av telofonlistan(11st)from imorgon och framåt lite beroende på tid och energi.

Vill någon anna ta ett par samtal så hojta till så vi inte dubbelringer!!

Kör hårt, starta alla cylindrarna, ge mig ett par nummer så ringer jag!
Jag har mejlat Jan Staaf 2 ggr, 7/8 + 19/8, inget svar, kanske kommer.
Jag frågade mest om kniven.

Troligtvis går jag vidare och testar kriminalteknikern Christer Branthammer
se filmen 12;32 in i filmen :http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-23 kl. 23:16.
Citera
2013-08-23, 23:14
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kniven är jag mycket intresserad av:

Det här är mordvapnet http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Nu finns det en uppsjö av Butterfly-knivar, men.
Frågor:
1. Vad får du för uppfattning om kniven på bilden, förstora upp bilden, Ctrl och +?
2. Den här ser oslipad ut + att den ser gammal ut?
3. Det står ”Stainless Steel” (ser lite handgjort) ut på bladet, gjorde det de på din eller stod det ”Stainless China”.
4. Var hela din kniv ”Stainless” eller var det bara bladet?
5. Jag får uppfattningen att den här kniven ser sliten ut men ändå inte är av så dålig kvalité, får en känsla av ett gammalt enkelt ”Bacho-verktyg”, sliten men ändå bra.

12:19 in ser du kniven: http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Berätta allt du kan komma på, allt är av intresse.
Tack på förhand och simma lugnt.
Jo, den bilden har jag detaljstuderat åtskilliga gånger. Jag skulle kunna beskriva detaljer som man ens inte kan veta av att kolla på bilden. Det är svårt att förklara så här i skrift men jag har väldigt bra minne och jag minns hur den beteende sig i detaljerna; den var verkligen vinglig. Man kunde få den att "flappa" i sidled på ett sätt som såg ut nästan som om den var sönder. Nu har ju snuten redan sagt offentligt att den var vinglig i och för sig.

1. Att den är en exakt kopia av den jag hade.

2. Oslipad: ja.

Gammal? Jag kan faktiskt ge det exakta årtalet då den inhandlades. Skicka pm vid intresse. Kan man utesluta denna kniven via den informationen så är det ju bara bra. Jag kan även säga i vilket land den inhandlades.

3. Se svar på fråga 1.

4. Jag vet inte. Det kanske är någon annan typ av metall på handtagen. Det var dock ingen rost på den so whatever så i den bemärkelsen verkade den ju vara stainless.

5. Hur bra kvalité den hade är svårt att säga. Jag tror dock att han som köpte den ( jag köpte/bytte till mig den av honom) nog köpte något billigt.

Övrigt: Han som jag bytte till mig kniven utav minns utan tvekan denna kniv. Vi var båda fixerade vid knivar och jag hade tjatat länge på honom om att få köpa/byta till mig denna kniv. Jag vill inte outa mig men jag säga som så att han antingen inte känner till något om att en butterfly har koppling till Linköping (ej sannolikt med tanke på vad jag vet om honom) eller så har han medvetet avhållit sig från poliskontakt på grund utav obehag av det han vet. Vi har inte haft kontakt på många år.
Senast redigerad av Pulver-Henke 2013-08-23 kl. 23:24.
Citera
2013-08-23, 23:36
Medlem
Citat:
Jo, den bilden har jag detaljstuderat åtskilliga gånger. Jag skulle kunna beskriva detaljer som man ens inte kan veta av att kolla på bilden. Det är svårt att förklara så här i skrift men jag har väldigt bra minne och jag minns hur den beteende sig i detaljerna; den var verkligen vinglig. Man kunde få den att "flappa" i sidled på ett sätt som såg ut nästan som om den var sönder. Nu har ju snuten redan sagt offentligt att den var vinglig i och för sig.

1. Att den är en exakt kopia av den jag hade.

2. Oslipad: ja.

Gammal? Jag kan faktiskt ge det exakta årtalet då den inhandlades. Skicka pm vid intresse. Kan man utesluta denna kniven via den informationen så är det ju bara bra. Jag kan även säga i vilket land den inhandlades.

3. Se svar på fråga 1.

4. Jag vet inte. Det kanske är någon annan typ av metall på handtagen. Det var dock ingen rost på den so whatever så i den bemärkelsen verkade den ju vara stainless.

5. Hur bra kvalité den hade är svårt att säga. Jag tror dock att han som köpte den ( jag köpte/bytte till mig den av honom) nog köpte något billigt.

Övrigt: Han som jag bytte till mig kniven utav minns utan tvekan denna kniv. Vi var båda fixerade vid knivar och jag hade tjatat länge på honom om att få köpa/byta mig till denna kniv. Jag vill inte outa mig men jag säga som så att han antingen inte känner till något om att en butterfly har koppling till Linköping (ej sannolikt med tanke på vad jag vet om honom) eller så har han medvetet avhållit sig från poliskontakt på grund utav obehag av det han vet. Vi har inte haft kontakt på många år.
Jag misstänker inte dig och det är det nog ingen annan som gör i tråden heller, jag tror inte du skulle vara så kall. Om du har lite småsynder bakom dig bryr jag mig inte om, nu handlar det om ett dubbelmord.
Jag är inte intresserad av att skicka PM, då jag tycker att alla i tråden måste få tillgång till samma information.

1. När och var inhandlade du kniven?
2. Kan det vara mordvapnet som du ägde?
3. När gjorde du dig av med kniven?
4. I vilken stad gjorde du dig av med kniven?

Kom igen nu, berätta.
Med vänliga hälsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in