Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Du får gärna utveckla vilka av hennes beslut som du anser vara gjorda av sunt förnuft, och på vilket sätt dessa skeenden som hennes beslut lett till innehåller sundhet för de inblandade (hund, fyllekille, poliskvinna)
För nu som du uttrycker dig låter det som att du själv aldrig befunnit dig i en hotfull situation. Vidare låter det som att du tillhör den, utifrån ett demokratiskt perspektiv, lilla avarten bland goda samhällsmedborgare som är våldsglorifierande och anser att "stryk ska man ha om man inte sköter sig! Det är det enda som funkar, och därmed det enda rätta.."
För att få lite perspektiv på det hela, i lite mer individuell nivå, så tänk dig att en påverkad kille/man, säger åt dig att han ska skjuta skallen av dig. När du frågar honom vad han menar, så repeterar han; ''vill du testa?!''
...
Vad hon gjorde, var att ta det säkra före det osäkra. Vilket jag tycker vi får anse vara sunt förnuft.. Även hon begriper att oddsen att en påverkad mans hotelser/påståenden av den kalibern, är sanna, är väldigt låga. Dock ej obefintliga.. varpå hon agerade. Tänk dig ett scenario då gata 10 minuter senare sprängs upp i luften.. då hon med relativt enkla ingrepp kunda ha stoppat det. (vilket hon nu då alltså gjorde, för säkerhetsskull.)
Kan även säga att jag har varit i väldigt hotfulla situationer - kanske är det just därför jag även förstår farorna..
Njäe, våld är inte det enda som funkar, men i vissa fall så är det nödvändigt för att säkerställa situationen.. daltande hjälper sällan om det hade visat sig vara på allvar. Iaf inte på en polisiär nivå, då krävs det utbildad förhandlings personal.