2013-08-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floppydisk
Mycket tråkig historia detta - fruktansvärt.
Enligt artikeln bar ingen av de fyra flytväst vid anträffandet. https://static.flashback.org/img/smilies2/sad44.gif

Av det jag kunnat läsa mig till så uppvisar männen omdömeslöshetens tecken - väsentligt mycket yngre tjejer, sjöfylla, inga flytvästar och en lokalt hög svansföring - makabert att konsekvensen ska bli detta dock.

Hoppas killen på sjukhuset stänger igen dörren till dödens väntrum och frisknar till!

Men vad har åldersskillnaden för betydelse? Och den "lokalt höga svansföringen"? Ingen betydelse överhuvudtaget! Avundsjuka skulle man gärna tro.....
Citera
2013-08-23, 00:30
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Att angripa dessa människor med anklagelser som vanligtvis riktas mot kriminella - är skamligt, omotiverat och fullkomligt vidrigt.

Glöm inte att föraren tog passagerarna med sig in i döden. Hade föraren överlevt hade han antagligen blivit åtalad för vållande till annans död. För att inte tala om vårdslöshet i trafik, eller vad nu åtalspunkten hade blivit om det inte hade varit sjöfart det handlat om. Och glöm inte alkoholen. Det tas inte lätt på sjöfylla, särskilt inte när dödsfall är inblandade. Så, jo, det är anklagelser som vanligtvis riktas mot kriminella, men det beror enbart på att förarens agerande faktiskt var kriminellt. Konsekvenserna hade varit åtalbara, om han hade överlevt. Att han körde ihjäl sig och två till måste ju dock anses som värre än kriminellt, håller du inte med?
Citera
2013-08-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Denna tråden är ett lågvattenmärke (no pun intended) t.om. i enlighet med flashback 'döds-nazist' aura. Att angripa dessa människor med anklagelser som vanligtvis riktas mot kriminella - är skamligt, omotiverat och fullkomligt vidrigt. Selektion är tydligen inte bara ett mänskligt problem, utan även ett intellektuellt...

Tack för kloka ord,skönt att höra att även andra reagerar!
Citera
2013-08-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Glöm inte att föraren tog passagerarna med sig in i döden. Hade föraren överlevt hade han antagligen blivit åtalad för vållande till annans död. För att inte tala om vårdslöshet i trafik, eller vad nu åtalspunkten hade blivit om det inte hade varit sjöfart det handlat om. Och glöm inte alkoholen. Det tas inte lätt på sjöfylla, särskilt inte när dödsfall är inblandade. Så, jo, det är anklagelser som vanligtvis riktas mot kriminella, men det beror enbart på att förarens agerande faktiskt var kriminellt. Konsekvenserna hade varit åtalbara, om han hade överlevt. Att han körde ihjäl sig och två till måste ju dock anses som värre än kriminellt, håller du inte med?

Åter igen,vi vet ännu INTE vem som körde! Tids nog kan det kanske bringas klarhet i detta men fram till dess tycker jag inte att man ska utpeka någon specifik och kasta anklagelser mot denne oavsett vem det är!
Citera
2013-08-23, 00:36
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekvalster
Åter igen,vi vet ännu INTE vem som körde! Tids nog kan det kanske bringas klarhet i detta men fram till dess tycker jag inte att man ska utpeka någon specifik och kasta anklagelser mot denne oavsett vem det är!

Förarens beteende hade fortvarande varit åtalbart, alldeles oavsett vem det än var som körde. Att vi inte vet vem som körde har ju ingen betydelse för dom faktiska konsekvenserna, eller hur?
Citera
2013-08-23, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Förarens beteende hade fortvarande varit åtalbart, alldeles oavsett vem det än var som körde. Att vi inte vet vem som körde har ju ingen betydelse för dom faktiska konsekvenserna, eller hur?

Visserligen,men så länge vi inte vet VEM som körde finns även chansen att föraren kanske till och med var nykter! Och i frågan om vårdslöshet så kan faktiskt det vara just en olycka....det kommer ju plottern att kunna säga en hel del om!
Citera
2013-08-23, 01:58
Medlem
Nintendokids avatar
Kör man full, utan flytväst, med låg situational awareness så får man fan skylla sig själv. Dåligt sjömanskap skall bestraffas(helst med engång). Jag hoppas på att föraren får fysiska men för livet.

Att tänka på: natt är inte nedsatt sikt.
Citera
2013-08-23, 08:46
Medlem
Det är ju ändå människor som aktivt valt att åka båt med någon som var full, människor med familjer/barn osv, det är tragiskt visst men det är också väldigt ansvarslöst, jag har själv tappat nära anhöriga pga spritrelaterade olyckor, det är tragiskt, men dom har bara sig själv att skylla.
Citera
2013-08-23, 09:16
Medlem
Till kallekvalster och andra som försöker tona ner ansvaret: Att köra en båt berusad (enligt vittnesuppgifter var ingen av de fyra nykter) i mycket hög fart i mörker är inte bara brottsligt utan fullständigt hänsynslöst. De kunde ju lika gärna ha kolliderat med en annan fritidsbåt. Ägaren/skepparen SD är den som skulle ha kunnat hindra denna vanvettiga framfärd så ansvaret faller helt på honom, även om han inte höll i ratten vid kollisionen. En person med någorlunda vett ser till att i alla fall köra långsamt om han nu är berusad. Då är det bara brottsligt men inte hänsynslöst. Det skulle inte förvåna mig om SD även på andra områden i sitt tidigare liv visat prov på liknande uppträdande "flytta på er, här kommer jag".
Citera
2013-08-23, 09:25
Medlem
yandaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televinken63
Sen en sak, SD har garanterat åkt denna sträckan tusentals gånger, mer än många åkt sträckan Övik-Husum, han kunde denna sträcka som sin egen farstu. Han behöver inte åka efter några bojar eller fyren på Råskärsön. Även om han hade tagit några järn...

Jag har också åkt denna sträcka tusentals gånger och är tämligen övertygad om att jag är minst lika sjövan som Dyner ska ha varit. Skulle det betyda att jag inte behöver använda mig av fyrar eller bojar?

I mörker kvittar det fullständigt hur många gånger du åkt sträckan, har du inga referenspunkter att gå efter är det lönlöst. Det går att köra efter endast GPS såklart, men om man känner till vattnen väl är det snarare mer troligt att man väljer att köra efter t.ex. en känd fyr än att sitta och stirra ner i GPSen. Och att man förväxlar två röda ljus med varandra trots att karaktären inte är samma, det är väl inte så konstigt, hur många memorerar alla fyrar/bojars karaktärer och dessutom kommer ihåg dem efter en hård kväll på krogen?
Citera
2013-08-23, 09:41
Medlem
Grudaxs avatar
Vad fan har det kvinnliga sällskapets ålder med detta att göra? Jantetroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Floppydisk
Av det jag kunnat läsa mig till så uppvisar männen omdömeslöshetens tecken - väsentligt mycket yngre tjejer, sjöfylla, inga flytvästar och en lokalt hög svansföring - makabert att konsekvensen ska bli detta dock.

Hoppas killen på sjukhuset stänger igen dörren till dödens väntrum och frisknar till!
Citera
2013-08-23, 09:46
Medlem
yandax: Håller med dig i stort. Men varför skriver du om två röda ljus? Det är ju i Sommarskatens vita sektor (i vilken bojen ligger) som man ska befinna sig. Girar man snävt runt Hörnskatan hamnar man i den gröna sektorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in