2013-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Nåja. Om man är ett internetbaserat opinionsinstitut så är givetvis biasen i gruppen "internetanvändare låg/hög" en mycket relevant faktor att skatta precis som lön, arbetssituation mm också är det.

Jovisst, det låter vettigt. Men om då tänker sig att det är en telefoni-baserad undersökning så frågar man ju inte om hur mycket personen normalt pratar i telefon. Detta har ju då ingen betydelse.

Citat:
Om ett OU upptäcker att internetanvändning, hårfärg, sängvätning och tyskakunskaper är mätbara faktorer som tillåter dem att komma närmare ett korrekt resultat så ska de givetvis använda dessa.

Jo, precis. Jag förstår att de behöver internetanvändning som faktor. Men det är ju viktningsorsaken som skulle vara intressant.

Frågan är ju inte huruvida man är forumaktiv utan frågan är ju hur mycket internet personen använder. Om det INTE är en omskrivning för det förra, vad menar de då att internet generellt påverkar svaranden med som annan media inte gör?

Om man vill dra det till sin spets lite så kan man ju se det lite som att UM egentligen vill fråga svaranden om personen fortfarande lever mest i gammelmedias verklighetsbeskrivning eller inte då det är här den stora biasen inträffar.

För som sagt, vad spelar det för roll för viktning mellan en sosse och centerpartist om hur mycket internet de använder?
2013-08-22, 13:55
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Jovisst, det låter vettigt. Men om då tänker sig att det är en telefoni-baserad undersökning så frågar man ju inte om hur mycket personen normalt pratar i telefon. Detta har ju då ingen betydelse.

Det skulle man naturligtvis kunna göra om man hade upptäckt att detta var en relevant faktor.

Citat:
Jo, precis. Jag förstår att de behöver internetanvändning som faktor. Men det är ju viktningsorsaken som skulle vara intressant.

Frågan är ju inte huruvida man är forumaktiv utan frågan är ju hur mycket internet personen använder. Om det INTE är en omskrivning för det förra, vad menar de då att internet generellt påverkar svaranden med som annan media inte gör?

Om man vill dra det till sin spets lite så kan man ju se det lite som att UM egentligen vill fråga svaranden om personen fortfarande lever mest i gammelmedias verklighetsbeskrivning eller inte då det är här den stora biasen inträffar.

Det kan vara som du säger. Eller också inte. Orsakssambandet är egentligen inte relevant för ett OU. Oavsett vilket så måste man ju mäta faktorn på något rimligt entydigt och enkelt sätt och då är kanske frågan om internetanvändning ett sätt att komma åt de mekanismer du pratar om - eller så beror det på andra mekanismer - eller så är det bara en ren samvarians med någon annan, okänd gemensam faktor.

Citat:
För som sagt, vad spelar det för roll för viktning mellan en sosse och centerpartist om hur mycket internet de använder?

Det spelar ingen roll för en enskild sosse - men sett över stora tal så kan det likförbaskat vara en relevant faktor.
2013-08-22, 14:20
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Just det, jag var inne på den sidan igår, men jag hittade ingen bra statistik som var uppdelad såsom UM håller på med.

Men drygt 10% har ju inte ens internet ännu, så nog har UM en klar överrepresentation av höganvändare.

Men kolla procentsatsen för de riktiga ärkelåganvändarna i mitt inlägg ovan, 10,3% för Sd. Det var precis den siffran man viktade ner till och publicerade som resultat! Det känns ju riktigt djävla lågt.

http://status.st/

Bra idé, att ta fram rådata över tiden, det kan bli spännande. Jag kan gå tillbaka till den 22 september 2010 ser jag i excelfilen, jag ska nog jobba på det, vore kul att se centerpartiets rådata också, de har djäkligt lite röster i råmaterialet, nästan tomt

Det finns ett statistikprogram som heter PSPP som är ett gratisalternativ till betalprogrammen.
http://www.gnu.org/software/pspp/
Det använder en .sav-fil som man kan ladda ner direkt från United Minds och importera. Behöver dock läsa på lite om alla funktioner. Men det ska går rätt lätt att plocka fram frekvens (antal, andelar). Testa det!
2013-08-22, 14:47
Medlem
När kommer nästa OU?
2013-08-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Insiktsfull text

Tyckte att mycket av det du skrev var bra och sant. Jag tror att väldigt få av de som röstar på sverigedemokraterna tycker att folk som har en annan hudfärg skall behandlas sämre pga detta.

Så om det vore som pk-etablissemanget påstår att det alltid ligger en genuin rasism bakom invandringsmotstånd och värnande av det egna nationella arvet så borde SD ha cirka 0.1% av rösterna istället för dagens ca 10%.

Frågan är då om,när och hur mångkulturbubblan kommer att brisera. Det låter kanske lite pessimistiskt av mig, men jag har svårt att tro att alla de som har lagt en sån oerhörd prestige i att smutskasta allt motstånd mot mångkultur(hela 7-klövern, hela medieetablissemanget, alla proffstyckare osv) kommer att ge upp bara SD får, låt säga 20-30% av rösterna.

De kommer då att väckas krav på att man bildar en samlingsregering mot "hatet" där hela eller en stor del av 7-klövern ingår och så kan man fortsätta vansinnet i några mandatperioder till.
Vi har ju inte så oerhört många mandatperioder på oss med nuvarande politik innan vi kommer att befinna oss i en total katastrof(kanske 10-20 år till).

Är du mer optimistisk än jag, och i så fall när tror du att bubblan spricker och vi får se en mer hållbar politik när det kommer till invandring och integration(assimilering)?
2013-08-22, 16:39
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Angående viktning relaterat till internetanvändande så tror jag att det ligger till som så att gammelmedia ständigt rapporterar om SD's alla "nättroll" och "internetkrigare" samt beskriver SD's väljare som lågutbildade, arbetslösa idioter som således antas av OU att sitta och leka på internet hela dagarna. T.ex får man väl anta att SD har ett stort stöd av Sveriges lantbrukare efter att C ständigt gör bort sig på alla punkter. Denna gruppen ser iaf inte jag som speciellt flitiga internetanvändare. Tror att det är ganska jämnt fördelat mellan partisympati/internetanv.
2013-08-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Angående viktning relaterat till internetanvändande så tror jag att det ligger till som så att gammelmedia ständigt rapporterar om SD's alla "nättroll" och "internetkrigare" samt beskriver SD's väljare som lågutbildade, arbetslösa idioter som således antas av OU att sitta och leka på internet hela dagarna. T.ex får man väl anta att SD har ett stort stöd av Sveriges lantbrukare efter att C ständigt gör bort sig på alla punkter. Denna gruppen ser iaf inte jag som speciellt flitiga internetanvändare. Tror att det är ganska jämnt fördelat mellan partisympati/internetanv.

Om man för 20 år sedan skulle sagt till den lilla skaran som införde internet i Sverige att den flitigaste internetanvändaren om 20 år är en lågutbildad arbetslös idiot som är nationalist skulle de skattat så de pissade brallorna. Absolut ingen skulle tro på det.
2013-08-22, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Om man för 20 år sedan skulle sagt till den lilla skaran som införde internet i Sverige att den flitigaste internetanvändaren om 20 år är en lågutbildad arbetslös idiot som är nationalist skulle de skattat så de pissade brallorna. Absolut ingen skulle tro på det.

Men så är det ju inte heller. Att SD:are skulle vara "lågutbildade" är ju bara en barnslig lögn utan grund.
2013-08-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis

Jag tror man låter sig styras av rent önsketänkande/medveten verklighetsförfalskning när man sätter viktningsfaktorn för SD.

Å ena sidan verkar det som att SCB i sin stora undersökning räknar med att skämsfaktorn som var 100% 2010 nu nästan är utplånad. Som att det blivit ett dugg mer opportunt att skylta med SD-sympatier idag, när fascist-retoriken och hatet skruvats upp ännu ett snäpp.

Å andra sidan verkar man räkna med att "nätaktivisterna" ÖKAT som procent sedan 2010, när det troligaste är att genomsnittssympatisören statistiskt blir allt mer "vanlig" ju större ett parti blir. Andelen hardcore-aktivister bör rimligen varit högre 2010 än den är nu.

Den avgörande snapshotten som man bör referera till är att telefonmätningarna underskattade SD med en dryg procent valmånaden 2010, medan nätmätningarna prickade in resultatet på decimalen med 5,7%!

Vad har "vetenskapsmannen" och Novuschefen Törbjörn Sjöström då för fog att påstå att nätmätningarna systematiskt överskattar SD? Ingen givetvis! Han har ingen som helst trovärdighet.
2013-08-22, 18:46
Medlem
Jag har jämfört SD:s rådata från United Minds (UM) för de
5000 första intervjuerna med de 5000 sista intervjuerna
i deras nedladdningsbara fil.

2010-09-19 SD valresultat 5,7%

2010-09-23 - 2011-01-14 276 Sverigedemokrater, UM = 6,5%, ca medel denna period
2012-11-22 - 2013-03-22 599 Sverigedemokrater, UM = 10,5%, ca medel denna period

ändringskvot rådata 599/276 = 2,2
ändringskvot resultat 10,5%/6,5% = 1,6

Medelvärde för alla institut 2010-09-23 - 2011-01-14 ca 6,1%
Närheten till valet gör att ca 6% för SD bör stämma mycket bra för denna period.

Om vi antar att United Minds urval respondenter i början av perioden stämmer ungefärligt
med deras urval av respondenter i i slutet av perioden får vi det ungefärliga resultatet:

2012-11-22 - 2013-03-22 SD 2,2 x 6,5% = 14,3%
Senast redigerad av amalrik 2013-08-22 kl. 18:52.
2013-08-22, 18:49
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Å andra sidan verkar man räkna med att "nätaktivisterna" ÖKAT som procent sedan 2010, när det troligaste är att genomsnittssympatisören statistiskt blir allt mer "vanlig" ju större ett parti blir. Andelen hardcore-aktivister bör rimligen varit högre 2010 än den är nu.

Fast det är väl ett rimligt antagande, att ju större den hela gruppen blir, ju större blir också kärnan eller hardcore-aktivisterna? Inte helt linjärt kanske, ju mindre grupp, ju fler hardcore-aktivister men om vi nu är uppe i runt en fördubbling av antalet sympatisörer sen valet så borde ju kärnan ökat ordentligt också.
2013-08-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Jag har jämfört SD:s rådata från United Minds (UM) för de
5000 första intervjuerna med de 5000 sista intervjuerna i deras nedladdningsbara fil.

2010-09-19 SD valresultat 5,7%

2010-09-23 - 2011-01-14 276 Sverigedemokrater, UM = 6,5%, ca medel denna period
2012-11-22 - 2013-03-22 599 Sverigedemokrater, UM = 10,5%, ca medel denna period

ändringskvot rådata 599/276 = 2,2
ändringskvot resultat 10,5%/6,5% = 1,6

Medelvärde för alla institut 2010-09-23 - 2011-01-14 ca 6,1%
Närheten till valet gör att ca 6% för SD bör stämma mycket bra för denna period.

Om vi antar att United Minds urval respondenter i början av perioden stämmer ungefärligt
med deras urval av respondenter i i slutet av perioden får vi det ungefärliga resultatet:

2012-11-22 - 2013-03-22 SD 2,2 x 6,5% = 14,3%

Mycket intressant. Kudos till er som dyker ned i rådatan på det här sättet!

Är det verkligen rimligt att tro att ANDELEN aktivistiska, nätfuskande kärntrupper ökar samtidigt som ett parti växer kraftigt? Borde det inte vara tvärtom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in