2013-08-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den kan vara ommålad.

Att den står som flerfärgad hos transportstyrelsen, betyder inte ett skvatt. Jag har kollat upp väldigt många fordon där, även nya sådana, och ibland får man informationen "flerfärgad" och vid andra tillfällen står det "Färg: Okänd".
Citera
2013-08-21, 22:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Ja, det är svårt att hitta något som redan finns, eller inte har någon betydelse.
Finns den, eller saknar den betydelse?
Citera
2013-08-21, 22:58
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han har ju ingen nära familj kvar, inget jobb och ingen bostad. Vad är det som säger att han återvänder till Sverige och ett åtal?

För min del kan han gärna stanna där, jag kan rekommendera Bangkok Hilton.
Citera
2013-08-21, 23:01
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ska vi inte försöka få klart om han åkte MC över huvud tagit till thn innan vi går all in för MC'n?
Kommer någon ihåg tidpunkten när AJ påstod att han krockat med MC'n?

Har svårt att glömma att MPS under en skallgång stötte på en som ledde en röd och vit mc utan reg-skylt, i vad jag förstod det icke mc-vänlig terräng. AJ:s mc var försvunnen då också.

Ej heller glömmer jag den röda mc utan reg-skylt, vars förare misshandlade och hotade två i Vättersnäs 12 juli i år. Mc:n blev vid tillfället skadad.
http://www.jnytt.se/misshandel-pa-vattersnas-garningsman-forsvann-pa-rod-mc

Ännu knepigare är det när Id*s granne ska ha en röd/vit mc.

Vill ha det till att de två första händelserna hör ihop med fallet, svårt att släppa.
Mycket röd/vitt blir det och det är väldigt snabbt och lätt att måla om några kåpor för att få den att se grabbigare ut, men det verkar inte som om någon vet hur det förhåller sig med AJ:s mc.
AJ mamma sa att hon ställt upp för honom för sista gången strax efter AJ:s frisläppande, samtidigt fick vi info om att hon skulle kört honom till Jkpg. Var det hennes sista ljug? Att han faktiskt tog mc:n till Jkpg, för att sedan misshandla två i trakten där han bor. Kan mc:n vara gömd i Jkpg, typ på campingen?

Hur som är det inte smart att vara kriminell eller skum på röd mc.
Citera
2013-08-21, 23:06
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHemulen
Vad var det för årsmodell på S40´n (det va la en s40?)

Lätt kollat om den är utrustad med immobilizer, dvs antennringen som sitter runt tändlåset ska känna av "rätt" chip i nyckeln som placeras i tändlåset för att bilen ska gå att starta.

I annat fall behövs herrejössesavancerad utrustning á lá rysk lyxbilsmaffia för att starta den (snabbt).
Vill minnas att det var en 96:a. Enligt en artikel i Aftonbladet från 1998 tog det 38 sekunder att komma in i bilen och 170 sekunder att stjäla den.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/02/biltjuv.html
Citera
2013-08-21, 23:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Vill minnas att det var en 96:a. Enligt en artikel i Aftonbladet från 1998 tog det 38 sekunder att komma in i bilen och 170 sekunder att stjäla den.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/02/biltjuv.html
-96, enligt Transportstyrelsen.
Citera
2013-08-21, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Har svårt att glömma att MPS under en skallgång stötte på en som ledde en röd och vit mc utan reg-skylt, i vad jag förstod det icke mc-vänlig terräng. AJ:s mc var försvunnen då också.

Ej heller glömmer jag den röda mc utan reg-skylt, vars förare misshandlade och hotade två i Vättersnäs 12 juli i år. Mc:n blev vid tillfället skadad.
http://www.jnytt.se/misshandel-pa-vattersnas-garningsman-forsvann-pa-rod-mc

Ännu knepigare är det när Id*s granne ska ha en röd/vit mc.

Vill ha det till att de två första händelserna hör ihop med fallet, svårt att släppa.
Mycket röd/vitt blir det och det är väldigt snabbt och lätt att måla om några kåpor för att få den att se grabbigare ut, men det verkar inte som om någon vet hur det förhåller sig med AJ:s mc.
AJ mamma sa att hon ställt upp för honom för sista gången strax efter AJ:s frisläppande, samtidigt fick vi info om att hon skulle kört honom till Jkpg. Var det hennes sista ljug? Att han faktiskt tog mc:n till Jkpg, för att sedan misshandla två i trakten där han bor. Kan mc:n vara gömd i Jkpg, typ på campingen?

Hur som är det inte smart att vara kriminell eller skum på röd mc.

Det kan man inte veta, men ett tänk är att AJ hade MCn till Ida och ställde den utanför.
I samband med upphämtandet av AJ/Ida flyttade AJ MCn till annan plats då han visste att Polisen skulle vara där dagen efter. Han kanske tog den hela vägen till DB.
Hursom blev den smittad och han måste göra sig av med den, samtidigt som han behövde komma till Jönköping.
Kanske dumpade han den i Thn, Grästorp eller Jkp, eller där mellan. Han kanske gav bort den till någon annan "pajjsare" som använde den vid misshandeln.

Hursom så måste vi hålla ögonen öppna, då av allt att döma den saknas i utredningen.

HEADS UP !
Citera
2013-08-21, 23:25
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Jag tror inte på någon Thailand-resa. Antingen gömmer han sig på hemmaplan eller så låg det resepengar och en adress i Polen och väntade på honom, ett "tack på förhand" från AJ.

Edit: Han skulle ju alltid kunna joina legionen och få nytt medborgarskap efter några års helvete. ;-)

Man måste vara omåttligt korkad om man reser till Thailand i ett sådant läge, och hur skulle han ha råd med det?
Citera
2013-08-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass2mouth
AJ påstår att hans mc har blivit stulen men att han inte vill anmäla den stulen.
Den är alltså saknad av polisen och, så att säga, stulen enligt AJ.

AJ förefaller inte precis vara någon datanörd, trots att han har visat sig vara en kompetent användare av sociala media, även via sin smartphone. En rimlig hypotes är att hans smartphone var på tills strax efter mordet och att han därefter inte satte på den förrän vid samtalet till TB på söndag förmiddag. Om han använde sin egen telefon vid detta samtal och om han då var på väg till Jönköping per MC —och alltså ringde från någonstans längs vägen— så har polisen redan hans första kända koordinat efter dumpningsoperationen. Att denna lokala tidstämpel i så fall har jämförts med om han möjligtvis kunde ha befunnit sig på denna plats vid samma tidpunkt om han hade färdats med något kollektivt färdmedel förutsätter jag att polisen redan har gjort.

Det är möjligt att han därefter endast hade mobilen på vid vissa tillfällen under sin famösa 'road trip', men i så fall åtminstone vid statusuppdateringar på Facebook, eller när han hämtade in nyheter från olika källor, eller då han eventuellt ringde till någon. En motsvarande analys av lokaliserade tidsstämplar, jämförda med kollektiva trpt-alternativ, skulle kunna ge en indikation om var MC:n försvann ur bilden. Före den första lokala tidsstämpeln som sammanfaller med ett kollektivt trpt-alternativ.

Har polisen redan satsat allt på den analysen? Någonstans kan man ju misstänka att AJ har gjort ett logiskt misstag...

Tillägg: en mobil som någon läser nyheter på, samtidigt som mobilen befinner sig i rörelse, lär exempelvis inte ha gjorts av en MC-förare... Föreställer mig att AJ har haft en stor nyhetstörst under den aktuella tidsperioden.
Senast redigerad av SAR-skrift 2013-08-22 kl. 00:20. Anledning: Tillägg:
Citera
2013-08-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det tycks snarare som att polisen vill ha fatt i den där hojen, att de inte vet vart den är.

Om polisen söker MCn, borde den väl stå som efterlyst i fordonsregistret oavsett om inte AJ stöldanmält eller inte?
Citera
2013-08-21, 23:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om polisen söker MCn, borde den väl stå som efterlyst i fordonsregistret oavsett om inte AJ stöldanmält eller inte?
Jag vidarebefordrade din fråga till Transportstyrelsen, men i lite mer allmänna ordalag.
Citera
2013-08-21, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ass2mouth
Ja lite tårögd blir man över den stackars mannens otur. Gråtfärdig, a la Niagarafallet, hade man blivit om resten av AJs otur i detta fall hade presenterats här.
Dock lämnar jag det därhän..
Ja om det skulle visa sig att stackars AJs mobil också är borta ("stulen"/ "trasig och kastad") då får man ju plocka fram näsduken. Det skulle ju kunna förklara varför han inte statusuppdaterade under roadtrippen, beklagade Idas död på fejjan eller omedelbart fick kännedom om han var eftersökt av polisen. Om mobilen "är borta" så kan han ha åkt precis varsomhelst i Sverige och dumpat mcn, o tagit sig med tåg eller buss till jkping. M-ts A-m var ju en flitig användare av de allmänna kommunikationerna. Men som sagt, detta är bara en fundering från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in