2013-08-18, 17:01
Medlem
Vedala ska ha utlottning av lägenheter imorgon (måndag den 19), någon som vet vilken tid lottningen är? Står ju ingenting vad jag kan hitta
Citera
2013-08-20, 18:59
Medlem
Tja! En fråga det kanske blir knepigt att hitta någon som har svar på...

Av er som bor i triangeln och som skulle råka ha sitt rum vägg i vägg med köket, tycker ni att det hörs mycket därifrån? T.ex om folk står och diskar och sådant. Jag lyckades kamma hem ett rum i triangeln och märkte sedan att mitt låg vägg i vägg med köket. Jag är ju inte petig som så, men om det hörs jättebra kan det ju bli väldigt irriterande i längden att bo så.
Citera
2013-08-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okies
Uppsalahem kan du glömma... Men via Studentstaden borde du kunna få något med 2000 ködagar. Jag har ~1200 dagar och skulle nog kunna få något om jag inte var så kräsen (har redan ett förstahandskontrakt hos en annan hyresvärd). Här är ett citat från studentstadens hemsida:

Det står ju inget om att distans inte skulle räknas (jag har själv funderat på om det gör det). Om du registrerar dig på 30hp och ser till att klara 15 borde det således inte vara något problem. Att kringgå antagning.se är inga problem, det är det många som gör. Du kan ju också hoppas på att de inte kontrollerar dig men de har väl börjat göra det med systematiskt på senare tid.

Tack för ditt svar!

Jag börjar ge upp hoppet lite om uppsalahem.

Enligt statistiken tar det 6-7 år att få en etta i luthagen, det är ungefär så många dagar jag har men jag ligger som bäst på plats 30.

Skulle jag vara beredd att ta en bostad långt åt helvete, t.ex. stenhagen eller ute vid SLU kanske det går, men då kastar jag bort mina 2000 ködagar. Jag orkar inte vänta ytterligare 6.5 år för att ha chans på en bra bostad.

Det får bli studentstaden ett tag för att sedan hoppa över till Uppsalahem så fort möjlighet finns.
Citera
2013-08-21, 18:15
Medlem
Jag får inte min lägenhet före den 2/9 och lär få svårt att få till tiden för att kunna pendla från utanför Västerås utan bil eller körkort. Har ni någon rekommenderad lösning för boende i Uppsala under insparken? Jag spanar just nu på vandrarhem och liknande lösningar.
Citera
2013-08-21, 18:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quazwas
Jag får inte min lägenhet före den 2/9 och lär få svårt att få till tiden för att kunna pendla från utanför Västerås utan bil eller körkort. Har ni någon rekommenderad lösning för boende i Uppsala under insparken? Jag spanar just nu på vandrarhem och liknande lösningar.
När börjar recceveckan? D.v.s. hur många nätter behöver du boende?

Det enklaste vore att ta in på vandrarhem, var dock försiktig så att du inte drar med dig vägglöss till din nya studentlya från vandrarhemmet! Andra sätt som är roligare är naturligtvis att satsa på bortamatcher under recceveckan eller tälta någonstans.
Citera
2013-08-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
När börjar recceveckan? D.v.s. hur många nätter behöver du boende?

Det enklaste vore att ta in på vandrarhem, var dock försiktig så att du inte drar med dig vägglöss till din nya studentlya från vandrarhemmet! Andra sätt som är roligare är naturligtvis att satsa på bortamatcher under recceveckan eller tälta någonstans.
Registrering imorgon och i övermorgon börjar insparksschemat. Det känns som att man behöver lite väl mycket grejer (kostymer mm) för att tälta så länge men det kanske går. Bortamatcher lät osäkert, lär bli parkbänkar då.
Citera
2013-08-21, 18:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Registrering imorgon och i övermorgon börjar insparksschemat. Det känns som att man behöver lite väl mycket grejer (kostymer mm) för att tälta så länge men det kanske går. Bortamatcher lät osäkert, lär bli parkbänkar då.
Det är jävligt surt att stå utan bostad under nollningen, men tänk på att många är i precis samma situation. Hör gärna med dina faddrar om du får sova på en soffa, eller om några andra i ditt reccelag kan tänkas upplåta sovplats.
Citera
2013-08-21, 18:53
Medlem
Citat:
Det är jävligt surt att stå utan bostad under nollningen, men tänk på att många är i precis samma situation. Hör gärna med dina faddrar om du får sova på en soffa, eller om några andra i ditt reccelag kan tänkas upplåta sovplats.
Jag tycker det är lite konstigt Studentstaden hade så sen inflyttning när jag fick bostad, september eller oktober, när man börjar 2:a september och ofta har program innan dess. Vandrarhem verkar vara det logiska, vägglöss lät inte kul dock.
Citera
2013-08-21, 18:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag tycker det är lite konstigt Studentstaden hade så sen inflyttning när jag fick bostad, september eller oktober, när man börjar 2:a september och ofta har program innan dess. Vandrarhem verkar vara det logiska, vägglöss lät inte kul dock.
Inflyttningen beror ju helt och hållet på när den tidigare hyresgästen sade upp sin bostad.
Citera
2013-08-21, 19:55
Medlem
För att följa upp mitt tidigare inlägg;

Hur kollar studentstaden att man är antagen till heltidsstudier?

- Mot antagning.se?

- Mot UU/studentportalen?

- Mot inskickande av studieintyg (utskrivet från studentportalen)?

Tacksam för era svar.
Citera
2013-08-21, 20:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torskmetare
För att följa upp mitt tidigare inlägg;

Hur kollar studentstaden att man är antagen till heltidsstudier?

- Mot antagning.se?

- Mot UU/studentportalen?

- Mot inskickande av studieintyg (utskrivet från studentportalen)?

Tacksam för era svar.
Du skickar själv in intyg, någonting du lär märka vid nästa kontroll.
Citera
2013-08-21, 20:22
Medlem
Citat:
Inflyttningen beror ju helt och hållet på när den tidigare hyresgästen sade upp sin bostad.

Det stämmer men många rum har stått tomma hela sommaren. Gissar på att många som är klara med skolan lämnar sitt rum sista juni eller tidigare då det skulle vara onödigt att betala för augusti om du ändo inte ska bo kvar. Ringer man och är snäll lär det finnas möjlighet till tidigare inflytt så att man inte missar början av mottagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in