2013-08-21, 10:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
...sen kom nån och sa att homo-par och singlar inte borde ha barn och sen var bollen i rullning...

Homopar och singlar kan inte få barn. Det krävs att en person av motsatta könet samarbetar för att det ska gå. För att barnet ska ha samma rättigheter som alla andra barn krävs dessutom att den samarbetande parten går in som juridisk, ekonomisk och social förälder.

Ivar Arpi skriver bra om saken:

Citera
2013-08-21, 10:08
Medlem
Citat:
...sen kom nån och sa att homo-par och singlar inte borde ha barn och sen var bollen i rullning...

Homopar kan inte få barn med varandra. Singlar behöver ha någon sorts sexuell relation till en person av det motsatta könet om fortplantning skall kunna ske.

Det tycks mig som om Sveriges urbana befolkning har varit för länge från landsbygden, där man är mer underkunnig om hur fortplantning går till. Alla på landet vet att det blir inga kalvar i kohagen utan tjur.
Citera
2013-08-21, 18:13
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tycker inte att statens roll är att vara en moralpolis, varken direkt eller indirekt. Staten ska subventionera det som kan anses vara nödvändigt för att upprätthålla ett modernt och välfungerande samhälle (vad det är exakt kan iof diskuteras).

Isåfall ska staten inte ha någon inblandning alls i folks privatliv vilket jag misstänker att du i många fall inte håller med om alls(enbart när det kan ge kvinnor fördelar).

Du praktiserar den nya grenen av feminism - a la carte feminismen.
Citera
2013-08-22, 00:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Isåfall ska staten inte ha någon inblandning alls i folks privatliv vilket jag misstänker att du i många fall inte håller med om alls(enbart när det kan ge kvinnor fördelar).

Vad är det som är nytt med den? Har feminism någonsin varit något annat? Källa på det, i så fall.
Citera
2013-08-22, 00:12
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Jag tycker inte att statens roll är att vara en moralpolis, varken direkt eller indirekt. Staten ska subventionera det som kan anses vara nödvändigt för att upprätthålla ett modernt och välfungerande samhälle (vad det är exakt kan iof diskuteras).
Moral handlar de flesta gånger just om att vi i förlängningen ska ha ett välfungerande samhälle. Varför din post är en självmotsägelse.
Citera
2013-08-22, 00:26
Medlem
Citat:
Jo, det är precis det statens roll är. Eftersom det anses omoraliskt att mörda människor straffar staten människor för det. Moral handlar inte bara om droger, prostitution osv.
Citera
2013-08-22, 02:39
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Homopar och singlar kan inte få barn.
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Homopar kan inte få barn med varandra. Singlar behöver ha någon sorts sexuell relation till en person av det motsatta könet om fortplantning skall kunna ske.
Helt otroligt!!! Visa var jag sagt att det är så. Läs en gång till sakta och försök tänka samtidigt. Ta din tid: https://www.flashback.org/sp44877389
Citera
2013-08-22, 08:37
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Jo, det är precis det statens roll är. Eftersom det anses omoraliskt att mörda människor straffar staten människor för det. Moral handlar inte bara om droger, prostitution osv.

Staten ska straffa någon som mördar för att de har inskränkt på en annan persons rättigheter inte för att de har begått vad som kan anses som en omoralisk handling. Med det sagt tycker jag inte att moral är något negativt men det är något som är upp till individen och inte något som staten ska bestämma över.
Citera
2013-08-22, 08:39
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples

Nej staten ska inte blanda sig i moralfrågor, det är upp till var och en att bestämma vad de anser som god/dålig moral.
Citera
2013-08-22, 08:52
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Moral handlar de flesta gånger just om att vi i förlängningen ska ha ett välfungerande samhälle. Varför din post är en självmotsägelse.

Jag syftade på mer grundläggande funktioner som rättsväsende och infrastruktur. Vad som sedan ska läggas till det kan, som sagt, diskuteras, men personligen tycker jag inte att staten ska blanda sig i moralfrågor och jag tror heller inte att det är nödvändigt för att upprätthålla ett modernt samhälle. Tvärtom tror jag att det kan ställa till med mer problem än de eventuella positiva effekter man får då uppfattningen av vad som är god/dålig moral kan vara vitt skilda för olika personer. Så länge du inte skadar och inskränker på en annan människas rättigheter och tillhörigheter är det upp till dig själv att bestämma vilka handlingar som du anser bra eller dåliga.
Citera
2013-08-22, 10:58
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Jag syftade på mer grundläggande funktioner som rättsväsende och infrastruktur. Vad som sedan ska läggas till det kan, som sagt, diskuteras, men personligen tycker jag inte att staten ska blanda sig i moralfrågor och jag tror heller inte att det är nödvändigt för att upprätthålla ett modernt samhälle. Tvärtom tror jag att det kan ställa till med mer problem än de eventuella positiva effekter man får då uppfattningen av vad som är god/dålig moral kan vara vitt skilda för olika personer. Så länge du inte skadar och inskränker på en annan människas rättigheter och tillhörigheter är det upp till dig själv att bestämma vilka handlingar som du anser bra eller dåliga.
Varför skrev du i sådana fall "subventionera"? jaja.

Den principen funkar bra rätt långt men inte när det handlar om barn. Barn räcker det inte med att man "inte skadar". De måste ha positiva rättigheter för att kunna överleva och frodas.
Citera
2013-08-22, 12:10
Medlem
MrWins avatar
Beroende på hur bidragssystemet ser ut så påverkas allmänhetens moraluppfattning. Exempelvis ansågs det moraliskt förkastligt med ensamstående mammor för 100 år sedan. Eftersom vi numera skaffat oss ett bidragssystem är det helt ok för kvinnor att skaffa barn utan partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in