Utan att vara påläst skulle jag säga att vägg-flyttandet är en ombyggnad och en altan tillbyggnad.
För att ta några andra exempel (som sagt är jag inte påläst men jag kan tala om hur jag uppfattat det):
Tapetsera/måla om ett rum = vanligt underhåll, inte avdragsgillt.
Lägga klinkers med golvvärme i tvättstugan där du tidigare hade betonggolv = förbättring = avdragsgillt.
Byta trasiga fönster mot billiga polska tvåglasfönster = underhåll, inte avdragsgillt.
Byta trasiga tvåglasfönster mot treglas = förbättring. Däremot får du bara dra av den extrakostnaden som skiljer mellan motsvarande tvåglasfönster och treglasfönster.
Här är en bra länk:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009228.html
Jag har själv en lite puckad fråga på detta.
Det står att kostnaden minst ska ha varit 5000 kr per år. Hur menas här? Om jag t ex förbättrat ett hus med braskamin, bastu och inomhus-pool för en miljon år 2009 men inte lagt en krona på huset 2010, 2011 och 2012, slår man då ut miljonen över dessa år och får fram nåt snitt (250 000/år) eller är det meningen att man måste ha lagt minst 5000 kr i förbättringar även 2010, 2011 och 2012?
Eller menas det att det just under året man tänkt göra avdrag för ett projekt som summan måste vara minst 5000?