• 1
  • 2
2013-07-26, 08:19
Medlem
Har ett hus som jag renoverat samt delvis byggt om - mest på insidan.
Även byggt garage och lite annat.
Värdet har sedan köpet ökat mycket och en stor del kan härledas till ombyggnad/tillbyggnad samt förbättringar.
Jag har en säck mer eller mindre osorterade kvitto - byggmax, färgbutiker och så - inte mycket hantverkare då jag gör det mesta själv.

Hur länge kan man dra av kostnader vid försäljning?
Beror denna tid på om det är renovering eller ombyggnad?
Måste jag i så fall kunna styrka ombyggnad med bygglov motsvarande?
Citera
2013-07-26, 09:18
Medlem
GrumpyOldMans avatar
I deklarationen får du dra av utgifter för förbättringar som du gjort på bostaden under den tid som du ägt denna. Förbättringsarbetena kan vara utförda på såväl byggnaden som marken. Ett villkor är dock att utgifterna sammanlagt uppgår till minst 5 000 kronor per år. Du får inte dra av någon arbetskostnad för arbeten som du gjort själv.

Vad det gäller småhus får du inte göra avdrag för förbättringar som avser före år 1952.
Citera
2013-07-26, 09:24
Medlem
Dunhams avatar
Grumpy har rätt men när det gäller förbättringar är dessa bara avdragsgilla under försäljningsåret och de fem tidigare åren. För om-, till- och nybyggnad däremot är de evigt avdragsgilla.

Och man skall egentligen göra åldersavdrag men där slarvar många...
Citera
2013-07-26, 11:11
Medlem
Ok,
Hur skiljer jag på om och tillyggnad från förbättringar (mot skattemasen)?
Flytta väggar inomhus och bygger om verandor altaner, är det ombyggnad eller förbättring?
Citera
2013-08-20, 20:27
Medlem
Cykeltutas avatar
Utan att vara påläst skulle jag säga att vägg-flyttandet är en ombyggnad och en altan tillbyggnad.

För att ta några andra exempel (som sagt är jag inte påläst men jag kan tala om hur jag uppfattat det):

Tapetsera/måla om ett rum = vanligt underhåll, inte avdragsgillt.
Lägga klinkers med golvvärme i tvättstugan där du tidigare hade betonggolv = förbättring = avdragsgillt.
Byta trasiga fönster mot billiga polska tvåglasfönster = underhåll, inte avdragsgillt.
Byta trasiga tvåglasfönster mot treglas = förbättring. Däremot får du bara dra av den extrakostnaden som skiljer mellan motsvarande tvåglasfönster och treglasfönster.

Här är en bra länk:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009228.html

Jag har själv en lite puckad fråga på detta.
Det står att kostnaden minst ska ha varit 5000 kr per år. Hur menas här? Om jag t ex förbättrat ett hus med braskamin, bastu och inomhus-pool för en miljon år 2009 men inte lagt en krona på huset 2010, 2011 och 2012, slår man då ut miljonen över dessa år och får fram nåt snitt (250 000/år) eller är det meningen att man måste ha lagt minst 5000 kr i förbättringar även 2010, 2011 och 2012?
Eller menas det att det just under året man tänkt göra avdrag för ett projekt som summan måste vara minst 5000?
Citera
2013-08-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Utan att vara påläst skulle jag säga att vägg-flyttandet är en ombyggnad och en altan tillbyggnad.

För att ta några andra exempel (som sagt är jag inte påläst men jag kan tala om hur jag uppfattat det):

Citat:
Tapetsera/måla om ett rum = vanligt underhåll, inte avdragsgillt.
Andragsgillt i 5 år

Citat:
Lägga klinkers med golvvärme i tvättstugan där du tidigare hade betonggolv = förbättring = avdragsgillt.
Stämmer

Citat:
Byta trasiga fönster mot billiga polska tvåglasfönster = underhåll, inte avdragsgillt.

Avdragsgillt i 5 år.

Citat:
Byta trasiga tvåglasfönster mot treglas = förbättring. Däremot får du bara dra av den extrakostnaden som skiljer mellan motsvarande tvåglasfönster och treglasfönster.

Tveksam här men skulle sägga att hela summan är avdragsgill. Jämför med att byta ut laminatgolv till parkettgolv.

Citat:
Här är en bra länk:

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009228.html

Jag har själv en lite puckad fråga på detta.
Det står att kostnaden minst ska ha varit 5000 kr per år. Hur menas här? Om jag t ex förbättrat ett hus med braskamin, bastu och inomhus-pool för en miljon år 2009 men inte lagt en krona på huset 2010, 2011 och 2012, slår man då ut miljonen över dessa år och får fram nåt snitt (250 000/år) eller är det meningen att man måste ha lagt minst 5000 kr i förbättringar även 2010, 2011 och 2012?
Eller menas det att det just under året man tänkt göra avdrag för ett projekt som summan måste vara minst 5000?

Det menas att har du lagt en miljon 2009 så är den avdragsgill. Har du sedan förbättrat och renoverat 2010 för 4500 kr så är inte de avdrgsgilla men miljonen är det fortfarande.
Citera
2013-08-20, 22:03
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Andragsgillt i 5 år
Huh? Att måla om ett redan ommålat rum är ju ingen standardhöjande åtgärd, det är ju rent underhåll.
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverket (vampyrerna)
Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla.
(min fetning + kursivering)

Citat:
Avdragsgillt i 5 år.
se ovan

Citat:
Tveksam här men skulle sägga att hela summan är avdragsgill. Jämför med att byta ut laminatgolv till parkettgolv.
I skatteverks-länken finner du ett exempel att byta en befintlig träfasad mot en ny träfasad för 100K eller att istället slänga upp en putsad fasad för 170K (standardhöjning). Där anges att det är den överskjutande delen (70K) som man kan göra avdrag för.

Citat:
Det menas att har du lagt en miljon 2009 så är den avdragsgill. Har du sedan förbättrat och renoverat 2010 för 4500 kr så är inte de avdrgsgilla men miljonen är det fortfarande.
Tack, vad bra, det var det mest naturliga alternativet
Citera
2013-08-27, 18:54
Medlem
Tack för bra info.
Jag kan alltså dra av mina kostnader för min nya veranda, flyttade väggar och ombyggda (inte bara renoverade) toaletter och kök/sovrum samt garage och schaktarbete på tomten.
Detta kan jag göra i all framtid.

Jag antar att jag behöver kunna styrka detta med kvitto..., eller?
Måste jag kunna härleda kvitto till speciella jobb?

- typ "býggmax 2010-05-22 Virke 4582:- svall & takstolar garage"
Mina kvitton ligger i en säck och jag har ingen aning om vad jag gjorde med vilken bräda dom senaste 10 åren >.<

Kan jag dra av dom som en "klump" med en beskrivning på vad jag gjort eller måste jag göra en "efterkonstruktion"?

Mycket tacksam för er input!
Citera
2013-08-27, 20:00
Medlem
Cykeltutas avatar
Enligt vad jag läst så finns det byggnationer utan kvitto som blivit godkända. Men försök speca upp så mycket det går, det är ju inte svårt att göra medans du håller på, värre om du väntar ett par år och sen sitter med en burk kvitton a la morsans konsum-återbäring på 80-talet, och försöker komma ihåg vad som var vad.

Sen är det klart att vissa grejer går till flera projekt, som en låda skruv, 100 m FK-kabel, spackel mm. Då får man väl vrida till det med "10 st spackelhink, byggmax, 169 kr - skarvspackling nybyggt garage + bredspackling vardagsrum med strukturtapet".

Men jag skulle specat så gott det går så snart som möjligt för att vara på den säkra sidan.
Citera
2013-08-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Huh? Att måla om ett redan ommålat rum är ju ingen standardhöjande åtgärd, det är ju rent underhåll.
(min fetning + kursivering)
se ovan

Ja enligt stycket som du hänvisade till så blir det som så offta med skatteverket en bedömningsfråga. Det blir svårt att hävda att boendet är i bättre skick än när du köppte den ifall det var nyrenoverat men hänger det trasiga tapeter från väggen vid köpet så är det ju helt klart en förbättring.

Citat:
I skatteverks-länken finner du ett exempel att byta en befintlig träfasad mot en ny träfasad för 100K eller att istället slänga upp en putsad fasad för 170K (standardhöjning). Där anges att det är den överskjutande delen (70K) som man kan göra avdrag för.

Lustigt exempel aldrig hört talas om något liknade innan jag hade trots det vågat göra avdrag för hela summan (Obs. ta aldrig skatteråd från någon på ett anonymt forum )
Citera
2013-08-27, 20:04
Medlem
Cykeltutas avatar
HAHA läste nu att du hade en sån där go 10-årssäck med kvitton, sorry att jag inte läste nogrannare från början.
Svärföräldrarna hade samma problem, de fick sitta och speca i efterhand, det behövde inte vara exakt rätt enligt skatte-vampyren men på ett ungefär.
En fördel med att ha en kvittosäck är ju iofs att du kan "sprida ut" dina kostnader så att du har minst 5000 spänn för varje år även för de åren som du inte gjort nåt.
Det är ju ingen som vet om du köpte parkett 2001 men la in den först 2003, du kanske ville att den skulle acklimatisera sig ordentligt...
Citera
2013-08-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Tack för bra info.
Jag kan alltså dra av mina kostnader för min nya veranda, flyttade väggar och ombyggda (inte bara renoverade) toaletter och kök/sovrum samt garage och schaktarbete på tomten.
Detta kan jag göra i all framtid.

Jag antar att jag behöver kunna styrka detta med kvitto..., eller?
Måste jag kunna härleda kvitto till speciella jobb?

- typ "býggmax 2010-05-22 Virke 4582:- svall & takstolar garage"
Mina kvitton ligger i en säck och jag har ingen aning om vad jag gjorde med vilken bräda dom senaste 10 åren >.<

Kan jag dra av dom som en "klump" med en beskrivning på vad jag gjort eller måste jag göra en "efterkonstruktion"?

Mycket tacksam för er input!

Vill man vara helt säker så ska man göra ett öppet avdrag. Lämna helt enkelt extrainformation om vilka saker som du saknar kvitto på och hur mycket de kostade dra sedan av hela summan. På det sättet kan du aldrig råka illa ut iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in