2013-08-20, 11:21
Medlem
"Han har ju i allra högsta grad bidragit till sin situation och då har man egentligen inte rätt till lidandeersättning, säger Mårten Schultz, professor och expert på skadestånd."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/quick-skadestand-ingen-sjalvklarhet_8390776.svd
Citera
2013-08-20, 11:25
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Sommaren 2001 närmare bestämt juni månad då.Sen slutade han med terapin och narkotikan då tog det också slut med karusellen
Jag kan inte regelverket kring statens skadeståndsansvar (om det nu finns något särskilt) men enligt sedvanliga preskriptionsregler skulle i alla fall SBs eventuella krav vara preskriberade om man utgår från att det är åklagarens och polisens agerande som varit skadeståndsgrundande. Däremot brukar ju staten gå in och ersätta personer som suttit felaktigt fängslade oavsett när dom föll så förmodligen så utgör preskription inte något egentligt hinder för att ersätta SB. Sedan är det ju en annan sak om de facto erhåller något skadestånd. Som alla vet är han ju i hög grad medvållande till samtliga morddomar mot honom och medvållande utgör en jämkningsgrund i skadeståndssammanhang. Jag skulle nog säga att han varit medvållande i sådan grad att skadeståndet rent rättsligt bör hamna nära noll. Visserligen finns det kanske en vilja att ersätta SB litet mer p.g.a. graden av felhantering i saken men staten är samtidigt livrädd för att skapa ersättningsprejudikat så det kommer nog att kosta Thomas Olsson en rejäl fight för att få ut något substantiellt.
Citera
2013-08-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag kan inte regelverket kring statens skadeståndsansvar (om det nu finns något särskilt) men enligt sedvanliga preskriptionsregler skulle i alla fall SBs eventuella krav vara preskriberade om man utgår från att det är åklagarens och polisens agerande som varit skadeståndsgrundande. Däremot brukar ju staten gå in och ersätta personer som suttit felaktigt fängslade oavsett när dom föll så förmodligen så utgör preskription inte något egentligt hinder för att ersätta SB. Sedan är det ju en annan sak om de facto erhåller något skadestånd. Som alla vet är han ju i hög grad medvållande till samtliga morddomar mot honom och medvållande utgör en jämkningsgrund i skadeståndssammanhang. Jag skulle nog säga att han varit medvållande i sådan grad att skadeståndet rent rättsligt bör hamna nära noll. Visserligen finns det kanske en vilja att ersätta SB litet mer p.g.a. graden av felhantering i saken men staten är samtidigt livrädd för att skapa ersättningsprejudikat så det kommer nog att kosta Thomas Olsson en rejäl fight för att få ut något substantiellt.

Du får mig att le, med ordet ersättningsprejudikat. Detta är en unik sak, och nu tillsätts en kommission för att en sak som denna inte ska upprepas. Under förutsättning att utredningen görs seriöst. Denna sak, får vi hoppas, blir aldrig prejudicerande.

Det är unikt i världen att någon oskyldig döms på lösa boliner till 8 mord, och att man skapar sin egen seriemördare med hjälp av fabulerade under drogrus.

Det är flera vägar till skadestånd, där frihetsberövandet inte har upphört, och saknar stöd i lagstiftning, regler och tillämpning av det skrivna.

Skadeståndet mot de olika tjänstemännen blir knepigare, men inom vården fortsätter övergreppet genom att de inte har de grunder som krävs för tvångsvård.

Det vore intressant med en separat talan mot de fortsatta skriverierna från Dalarnas egen Pravda, som envist vidhåller nonsens i saken, när övrig press förstått att SB var oskyldig.

Mitt tips är att SB kommer få pengar så att han kan leva gott, och med det kanske kvinnorna börjar uppvakta honom..
Citera
2013-08-20, 11:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det har han väl själv bevisat genom sitt eget agerande. Han har i myndig ålder sexuellt förgripit sig på pojkar under tio år gamla. Handlandet som sådant har ingenting att göra med hur saker och ting benämndes på 30-talet. En spade då är en spade idag. Clodius anser att det är för akademiskt att kalla ett nu aktuellt beteende för pedofili men den uppfattningen delas nog inte av de flesta andra. SB är en pedofil om hans sexuella läggning inte har förändrats men det vet jag inte ens om han själv har påstått. Fick han frågan skulle han dock säkert påstå det och vissa skulle naturligtvis tro honom men de flesta skulle nog inte tro honom.

Nja, det var nog en något tillspetsad formulering av min ståndpunkt. Jag har helt enkelt konstaterat att åtminstone vissa psykiatriker vill snarare ge TQ diagnosen "heberofili" än diagnosen "pedofili", vilket tdligen inte är helt oväsentligt då prognosen för brottsbenägenhet när patienten åldras om jag fattat saken rätt är rätt anorlunda.

Vad sedan folk i gemen kallar TQ beteende är mindre intressant, men skall vi diskutera fallet ur juridiskt/medicinskt perepektiv så kanske vi skall hålla ordning på distingtionerna.

I klartext - det är kanske inte givet att TQ i dagsläget är farlig, men det skall bedömmas av psykiatriker!
Citera
2013-08-20, 11:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag har ju tidigare i denna tråd drivit att TQ bör åtalas för sina falska vittnesmål, men det är tydligen inte förbjudet att ljuga till egen nackdel. Men jag hoppas verkligen inte att han får något skadestånd!
Citera
2013-08-20, 12:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Hade inte Säter bestått honom med narkotika och terapi av det slag de gjorde hade det aldrig blivit någon TQ-härva.Så vilka är de skyldiga.?

Som jag skrev tidigare TQ flyttades till Växjö för att hans dåvarande terapeut Göran Persson /Långbergs bytte arbetsplats.På Växjö RPK fick TQ ingen narkotika och den terapi man bedrev på Säter var förbjuden i Växjö......och erkännandena upphörde.

Istället för att inse sambandet flyttades TQ tillbaka till Säter och narkotikan och samma slags terapi men med en annan terapeut Stå*le.

Det var förutsättningarna att det skulle bli något narkotikan och terapin som jag ser det och många andra som är mer kunniga än jag är............
Citera
2013-08-20, 13:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Hade inte Säter bestått honom med narkotika och terapi av det slag de gjorde hade det aldrig blivit någon TQ-härva.Så vilka är de skyldiga.?

Som jag skrev tidigare TQ flyttades till Växjö för att hans dåvarande terapeut Göran Persson /Långbergs bytte arbetsplats.På Växjö RPK fick TQ ingen narkotika och den terapi man bedrev på Säter var förbjuden i Växjö......och erkännandena upphörde.

Istället för att inse sambandet flyttades TQ tillbaka till Säter och narkotikan och samma slags terapi men med en annan terapeut Stå*le.

Det var förutsättningarna att det skulle bli något narkotikan och terapin som jag ser det och många andra som är mer kunniga än jag är............
Hade Säter bestått honom med narkotika utan morderkännanden hade det sannolikt inte heller blivit någon TQ-härva. Orsak och verkan.
Citera
2013-08-20, 13:05
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har ju tidigare i denna tråd drivit att TQ bör åtalas för sina falska vittnesmål, men det är tydligen inte förbjudet att ljuga till egen nackdel. Men jag hoppas verkligen inte att han får något skadestånd!
Det är aldrig förbjudet att ljuga i ett brottmål så länge man inte avlagt vittnesed och sådan avläggs endast av vittnen och sakkunniga. Huruvida lögnen är till egen nackdel eller inte spelar ingen roll alls.
Citera
2013-08-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Norrmännen har sitt Bjugnfall så man ska nog inte begära för mycket av vårt grannfolk.

1. Bjugnfallet kan inte jämföras med TQ-fallet. Bjugnfallet är någon form av lokal byfejd, där barnens vittnesmål blivit ett substitut för basebollträn och mordbrand. Det närmast liknande Bjugnfallet som man direkt kan hitta i Sverige är en massa propagandadokumentärer i sådana frågor, kanske förevisade i Norge vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av shri
"Han har ju i allra högsta grad bidragit till sin situation och då har man egentligen inte rätt till lidandeersättning, säger Mårten Schultz, professor och expert på skadestånd."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/quick-skadestand-ingen-sjalvklarhet_8390776.svd

1. Mårten Schultz juridiska problem är han förutsätter att TQ var fullt frisk och odrogad när han utnyttjades. Man kan alltså inte betrakta TQ som tillräknelig avseende dennes "bidrag" till situationen och rent juridiskt så är det som så att TQ bara svårligen kan göras juridiskt ansvarig för sina handlingar när han befinner sig inlåst på gökboet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Preskription är den nya juridiken. Man gör som L*mbertz och erkänner fel, med ett fånigt flin, men säger fuck you, det är preskriberat. Märkligt att brott preskriberas med en rasande fart då statens tjänare är i farten, läkare, poliser, jurister och främst advokater. Men när det gäller vanligt bus och narkotikabrott talar man om pågående brottslighet. Preskription är en sak som den som påstår det, får visa att så är fallet. Det är omöjligt mot staten eller i en domstol.

Att fortsätta med idiotierna om SBs farlighet och förtala honom i pressen, eller få till fortsatt förvaring på Säter genom att vilseleda med felaktiga och gamla diagnoser är kriminellt. Särskilt som ingen ansvarar för dessa diagnoser och att de är 40 år gamla.

Vad kallar du agerandet med att intyga i rätten att någon är farlig eller störd, och bruka gamla värdelösa intyg? Eller att som läkare bygga vidare på osanna yttranden i intyg, som i detta fall de facto frihetsberövar en människa?

1. Lambertz försökte spela kaxig i tv, men misslyckades rejält. Färgen rann av och hans spelade självförtroende gick i kras. I övrigt är det faktiskt som så att herrarna fortfarande kan dömas för en rad grova brott, ifall man tittar igenom förarbetena till de relevanta lagarna. Lambertz däremot kan inte dömas för något så det är ju lite lustigt att han framträder....

2. När det gäller det ekonomiska i saken så är det tvärtom. För statens anställda gäller tjugo år medan vanliga medborgare får sina skador och skulder avskrivna efter 10 år, såvida de inte blivit lagligen påminda om skulderna eller har särskilda skulder av medveten karaktär som uppkommit till staten. De inblandade statstjänstemännen kan alltså tvingas betala kalaset, TQ slipper däremot detta eftersom han är psykiskt sjuk i juridisk mening vid de relevanta tidpunkterna.

3. Självbevarelsedrift kallas det väl ändå. Men det ser ju svagt ut att hänvisa till diagnoser som medicinen och psykologin förkastat.

4. Det finns ett helt batteri med lagbrott på det området. Problemet för juristerna kanske ligger i att få en domstol att acceptera skillnaden mellan "en person ljuger för eget vinning" jämfört med att "en person tror på skallemätning". Ett ganska prekärt problem för jurister.

5. Skadeståndet till TQ lär väl bli 1000kr per dag + 600 kr per vecka utan inkomst + psykiskt lidande + en massa annat.

Citat:
Det är aldrig förbjudet att ljuga i ett brottmål så länge man inte avlagt vittnesed och sådan avläggs endast av vittnen och sakkunniga. Huruvida lögnen är till egen nackdel eller inte spelar ingen roll alls.

1. Det där är inte alls korrekt, lagstiftarna har varit väldigt fina i sina formuleringar och jämställt en massa situationer med just "vittna under ed".

2. Den tilltalade får däremot ljuga hur mycket denne vill.
Citera
2013-08-20, 19:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där är inte alls korrekt, lagstiftarna har varit väldigt fina i sina formuleringar och jämställt en massa situationer med just "vittna under ed".
Nu sitter du och ljuger i en tråd igen. Eller får vi se på ett exempel i svensk lag där lagstiftarna varit väldigt fina i sina formuleringar på sätt påstås.
Citera
2013-08-20, 20:44
Medlem
Citat:
Nu sitter du och ljuger i en tråd igen. Eller får vi se på ett exempel i svensk lag där lagstiftarna varit väldigt fina i sina formuleringar på sätt påstås.

Nu hade ju inte jag tänkt spendera någon tid på att tjafsa med en sådan pajas som du. Men eftersom du skriver att det är lögn så kanske du kan studera lagboken i följande avseenden och sedan be om ursäkt:

a. bevisförvanskning.
b. underlåtenhet att avvärja rättsfel.
c. osann försäkran.
d. vårdslös försäkran.
e. osant intygande.

osv. osv. osv.
Citera
2013-08-20, 20:46
Medlem
Är det någon annan som noterat att bergwall bara är intresserad av envägskommunikation kring ett ämne, nämligen att han ska få upprättelse och bli frikänd. Jag har aldrig sett honom svara någon på twitter om de brott han faktiskt har begått. Men så fort någon skriver vilken vidrig skandal det är blir det re-tweet och sedan nån kommentar om nån jävla rastgård och bilder från hans brors trädgård.

Sture, jag vet att du läser detta. Om du verkligen vill få upprättelse på riktigt. Prata om de brott du faktiskt begått, att du inte längre är samma människa som begick de brotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in