2013-08-20, 09:51
Medlem
SchraderBrews avatar
Är det svårt att komma in på ett Basår i Göteborg? Vad brukar intagningspoängen ligga på, och vilka förkunskaper krävs.

Kan man gå ett basår, trots att man redan har ett eller flera utav de ämnen som ska läsas i det? Saknar ett ämne eller två.

Och jussteja, hamnar man i BI eller BII efter att ha gått basår?
2013-08-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Skickade in min ansökan för tre veckor sen ungefär, har inte fått någon bekräftelse eller hört nånting sen dess, och kollar jag mina sidor så finns det ingenting där. Ska jag vänta några dagar till eller ska jag skicka en ny?
Jag tror det brukar ta ca. tre veckor om man skickar in sin ansökan i pappersform. Vänta några dagar till om så är fallet. Har du gjort din anmälan med Bank ID så ska det däremot gå snabbare, jag tror jag fick mitt svar inom en vecka.
2013-08-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Jag tror det brukar ta ca. tre veckor om man skickar in sin ansökan i pappersform. Vänta några dagar till om så är fallet. Har du gjort din anmälan med Bank ID så ska det däremot gå snabbare, jag tror jag fick mitt svar inom en vecka.

Gjorde den med BankID så det borde ha kommit nu tycker man, alla jag har pratat med har redan fått sina besked.
2013-08-20, 11:53
Medlem
Citat:
Gjorde den med BankID så det borde ha kommit nu tycker man, alla jag har pratat med har redan fått sina besked.
Jag hade kontaktat CSN om jag vore du, du borde redan ha fått ditt besked.
2013-08-20, 12:20
Medlem
yoshi.arafats avatar
Jag skrapade endast ihop 15hp av 30 förra terminen. Men om man räknar med föregående termin har jag klarat 45 av 60hp på två terminer, dvs 75%. Vad är mina villkor?
2013-08-20, 12:48
Medlem
LNCJ-exLRs avatar
Citat:

Jag skickade in min ansökan den 12. Har inte heller fått ngt besked. Körde också via BankID. Förmodar att det är mkt jobb för dem just nu.. Men ändå -.-
2013-08-20, 13:51
Medlem
Läste igenom mitt besked och vill minnas att det stod att man får utbetalningarna i början av månaderna? Tillskillnad från hur det var under gymnasietiderna, att man fick pengarna under slutet av månaden? Stämmer detta?
2013-08-20, 14:07
Medlem
Dest88s avatar
Jag kommer troligen läsa lite mindre än 30 hp nu på hösten. Blir jag återbetalningsskyldig om jag läser mindre än 30hp (säg exempelvis 22 hp) på hösten, och 30 hp på våren, alltså är registrerad och tar 52 hp totalt? Det är ju mer än 75% av heltid, dock så är jag ju inte registrerad på heltid? Eller ska jag göra så att jag registrerar mig på en extra kurs på hösten och skiter i att läsa den, bara så att jag ska bli registrerad på fulltid?

Hoppas någon förstår vad jag menar
2013-08-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Läste igenom mitt besked och vill minnas att det stod att man får utbetalningarna i början av månaderna? Tillskillnad från hur det var under gymnasietiderna, att man fick pengarna under slutet av månaden? Stämmer detta?
Du får utbetalningen den 25e varje månad.
2013-08-20, 14:45
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jag kommer troligen läsa lite mindre än 30 hp nu på hösten. Blir jag återbetalningsskyldig om jag läser mindre än 30hp (säg exempelvis 22 hp) på hösten, och 30 hp på våren, alltså är registrerad och tar 52 hp totalt? Det är ju mer än 75% av heltid, dock så är jag ju inte registrerad på heltid? Eller ska jag göra så att jag registrerar mig på en extra kurs på hösten och skiter i att läsa den, bara så att jag ska bli registrerad på fulltid?

Hoppas någon förstår vad jag menar
Det är lika bra att regga dig på en extra. Har du beviljats studiemedel för heltid så måste du vara registrerad på heltid.
2013-08-20, 15:38
Medlem
Är det nödvändigt att även ha med en svensk aktiefond när man kör spiltan investmentbolag?

Har tänkt om här och tänkte istället köra

Spiltan Investmentbolag
Skagen global
Didner & Gerge småbolag
för månadssparande i typ...10år plus.

Har väldigt svårt att bestämma mig.
2013-08-20, 16:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Är det nödvändigt att även ha med en svensk aktiefond när man kör spiltan investmentbolag?
Ingenting är nödvändigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in