2013-08-19, 13:07
Medlem
Hasonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Prövningar? Förklara lite mera vad du gör.

Läser upp mina betyg på ett par kurser, har inga IG utan läser upp med syfte att konkurrenshöja. Har ingen undervisning utan det är egenstudie i hemmet som gäller.
2013-08-19, 13:13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasoni
Läser upp mina betyg på ett par kurser, har inga IG utan läser upp med syfte att konkurrenshöja. Har ingen undervisning utan det är egenstudie i hemmet som gäller.
Så du i princip går bara dit och betalar för att göra proven? Du är inte inskriven på kursen eller något? Då är svaret nej. Annars så är dessutom studiehjälpmedlet i din ålder automatiskt, hade du kunnat få det så hade du redan fått det.
2013-08-19, 15:23
Medlem
depenzs avatar
Ponera att VT2013 så lyckades man inte skrapa ihop 75% av den terminen, dvs under 22.5p... Då blir de ju inget studiebidrag i höst... Men om man får ihop 75% under höstterminen 2013 kan man då få bidrag VT2014?

Eller räknar dom totalen av hela läsåret ?
2013-08-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Månadsspara i Avanza Zero och var beredd på att ditt kapital kommer att gå upp och ner som en jojo.

Tack för ett riktigt bra svar! Har precis öppnat konto hos Avanza bank men ska försöka läsa på lite mer om olika fonder innan jag investerar mina pengar.
2013-08-19, 18:19
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Ponera att VT2013 så lyckades man inte skrapa ihop 75% av den terminen, dvs under 22.5p... Då blir de ju inget studiebidrag i höst... Men om man får ihop 75% under höstterminen 2013 kan man då få bidrag VT2014?

Eller räknar dom totalen av hela läsåret ?

De räknar den senaste perioden för vilken du har fått studiemedel. Har du sökt för endast vårterminen så kollar de vårterminen. Söker du höst och vår kollar de höst och vår. När du väl har fått ihop dina 75 % så kan du söka igen.

Exempel: Du har sökt bara för vt 2013. Du klarar hälften av kurserna, dvs. 15 hp. Du fortsätter plugga utan studiemedel på hösten och efter en månad har du klarat 7,5 hp. Då har du klarat det du ska och kan få studiemedel för resten av hösten.
2013-08-19, 19:12
Medlem
tOpOffs avatar
Ska börja plugga heltid nu och kommer att klara mig på bidraget i höst. Till våren kommer jag nog behöva ta lånet också. Så hur bör jag lägga upp min ansökan? Söka enbart för höstterminen nu och sedan till våren för vårterminen eller kan man komplettera med lånet på något sätt till våren om jag söker för ett helt år? För vad jag har förstått så är det bättre att söka för ett helt år direkt så man kan klara eventuella tentor under sommaren sen.
2013-08-19, 20:12
Medlem
Fick höra något som jag tyckte lät väldigt märkligt idag ifrån min arbetsgivare, och enligt hon som sköter lönerna på min arbetsplats så får man inte studiebidrag de första 3 månaderna efter en avslutad anställning?

Som exempel:

Har idag en heltidsanställning, HT2014 söker jag in till högskolan och kommer in, avslutar min anställning precis innan utbildningen börjar.

Blir jag då utan studiebidrag de första 3 månaderna? Eller försöker min arbetsgivare helt enkelt blåsa mig?
2013-08-19, 20:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Fick höra något som jag tyckte lät väldigt märkligt idag ifrån min arbetsgivare, och enligt hon som sköter lönerna på min arbetsplats så får man inte studiebidrag de första 3 månaderna efter en avslutad anställning?

Som exempel:

Har idag en heltidsanställning, HT2014 söker jag in till högskolan och kommer in, avslutar min anställning precis innan utbildningen börjar.

Blir jag då utan studiebidrag de första 3 månaderna? Eller försöker min arbetsgivare helt enkelt blåsa mig?
Ganska mycket skitsnack. Enda kruxet är om du tjänat över fribeloppet och därför inte kan få ut motsvarande fullt studiemedel hela terminen, men snacket om en 3 månaders karens mellan studier och arbete? Rent bullshit.
2013-08-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noone123
Hejsan! Var kan jag hitta en simpel P&L spreadsheet? Tänkte jag skulle börja skriva ned mina köp och sälj /vinster och förluster för att få lite bättre koll nu när jag tänkte försöka trada mer aktivt!

Det är väldigt enkelt att göra ett eget, jag loggar alla affärer från en strategi på ett excelark med kolumnerna Ticker, Köp, Sälj, Från, Till, Antal, Kostnad, Försäljningspris, P/L, Innehavstid, och P/L %. Sedan är det väldigt enkelt att beräkna relevanta resulatsmått, t.ex. så beräknar formeln "SUMMA.OM(I2:I340;">0")/-SUMMA.OM(I2:I350;"<0")" vinstfaktorn mätt i kronor.
2013-08-19, 22:36
Medlem
Kan man ansöka om (och få) studiebidrag från CSN om man endast går kurser för totalt 10 hp under HT2013? Kurserna ges på distans, det är deltid som gäller och givetvis kommer de att vara avklarade i tid.
2013-08-19, 23:03
Medlem
CSN besultade att jag skulle få studiemedel även om jag inte trodde att jag hade samlat tillräckligt många poäng. Jag hade 45 hp vid vårterminens slut, vilket räcker för att få studiemedel, men sen har jag läst två sommarkurser på 15 hp totalt. Under den tiden har jag tagit ut fullt studiebidrag och lån. Därför trodde jag att jag skulle få avslag när jag sökte studiemedel för höstterminen, men tydligen fick jag ett ja.

Det jag undrar är ett, tänkte jag rätt med högskolepoängen eller är jag faktiskt behörig, och två, ifall jag inte är behörig och CSN på något sätt missat det, kan dom upptäcka det i efterhand och ta tillbaka pengar? Även om det var dom som gjorde fel?
2013-08-19, 23:19
Medlem
Skickade in min ansökan för tre veckor sen ungefär, har inte fått någon bekräftelse eller hört nånting sen dess, och kollar jag mina sidor så finns det ingenting där. Ska jag vänta några dagar till eller ska jag skicka en ny?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in