• 1
  • 2
2013-08-19, 22:19
Bannlyst
Det räddar många liv om folk kan HLR helt klart. Jag har själv lärt mig på RK men är enklare än så. Hur många kan det nu och varför inte ha det obligatoriskt, att alla som kan lära sig måste göra det?
Citera
2013-08-19, 22:53
Medlem
Man ska nog ändå inte överdriva nyttan med att varenda kotte kan HLR. Jag är lite över trettio, jobbat många år inom vården och aldrig haft anledning att påbörja HLR.
Citera
2013-08-19, 23:07
Medlem
FSharps avatar
Håller med föregående talare. Notera även att innan värnplikten togs bort utbildades ca 33% (typ?) i HLR. Jag vet inte, det känns inte som att det har blivit så stor skillnad.

Dock kan jag hålla med om att med tanke på att skit man lär sig i gymnasiet kan man lika gärna ha en liten organisation som besöker varje gymnasieklass och lär ut HLR på en timme, det är knappast särskilt dyrt med tanke på all annan galenskap "samhället" betalar för.
Citera
2013-08-19, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Håller med föregående talare. Notera även att innan värnplikten togs bort utbildades ca 33% (typ?) i HLR. Jag vet inte, det känns inte som att det har blivit så stor skillnad.

Dock kan jag hålla med om att med tanke på att skit man lär sig i gymnasiet kan man lika gärna ha en liten organisation som besöker varje gymnasieklass och lär ut HLR på en timme, det är knappast särskilt dyrt med tanke på all annan galenskap "samhället" betalar för.
Ja vi borde börja i skolan, jag ska fråga rektorn här.
Citera
2013-08-19, 23:28
Medlem
På tal om HLR så är det helt onödigt att andas in luft. Bara pumpa på bröstkorgen räcker. Bör ta ungefär 5 sekunder att lära ut.
Citera
2013-08-19, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
På tal om HLR så är det helt onödigt att andas in luft. Bara pumpa på bröstkorgen räcker. Bör ta ungefär 5 sekunder att lära ut.
Det är det senaste ja för att av-äckla det hela, men jobbigt, man behöver avlösning och någon ska larma 112.
Vi såg i TV hur någon var död men fått HLR och väcktes till liv av proffsen som kom dit. Passiva som inget gör är vidrigt.
Citera
2013-08-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper

fel! HLR avancerad, samt hur man handhar hjärtstartare bör ingå för alla.

Och jag har haft nytta av min utbildning minst 10 gånger hittills, varav en gång på ett flygplan.

Har ni bara tittat på när något händer?
Obehagligt med sjukvårdspersonal, SIC! som har den inställningen, kan vara din far nästa gång.

Det räddar liv och den kunskapen är knappast en belastning att ha.
Senast redigerad av Zigga 2013-08-19 kl. 23:43.
Citera
2013-08-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Och jag har haft nytta av min utbildning minst 10 gånger hittills, varav en gång på ett flygplan.

Obehagligt med sjukvårdspersonal, SIC! som har den inställningen, kan vara din far nästa gång.

Hur tänker du när du inleder med "fel!"? Med tanke på att inget av det jag skrev var fel.
Citera
2013-08-19, 23:46
Bannlyst
Citat:

Det rättar liv och den kunskapen är knappast en belastning att ha.
Större barn kan klara HLR men en startare är för de vuxnare.

Startare blir mer utbredda och jag ska se vad en kostar, någon som vet rakt av?
Citera
2013-08-19, 23:48
Medlem
Asystolis avatar
Det är INTE onödigt eller överdrivet med att utbilda folk i HLR. Det är gång på gång vetenskapligt beprövat att det som räddar liv vid hjärtstopp är tidig HLR. Påbörjar du inte HLR inom 3 minuter uppstår grava hjärnskador och ganska säkert en o-defibrillerbar rytm innan ambulansen har hunnit fram. Då det nästan är omöjligt för ambulanssjukvården att hinna fram inom 3 minuter från debuttid av ett hjärtstopp så hänger väldigt mycket på folk i närheten. Så fortsätt utbilda er! Att sedan den statistiska sannolikheten att befinna sig på rätt plats precis när ett hjärtstopp inträffar är mindre är en annan sak. Dom flesta kommer troligtvis aldrig vara med om det, men när det väl händer (och det inträffar 15 000 hjärtstopp / år) så är utgången för den drabbade betydligt bättre om folk i närheten kan HLR.
Citera
2013-08-20, 00:15
Medlem
Alla som går ut grundskolan får väl lära sig HLR.

Själv har jag haft 4 stora kurser( med docka) och en liten utan docka där vi pratade igenom allt hur man ska göra.

Första gången var i 9:an, andra gången idrotten i gymnasiet, lilla kursen på specialidrotten i gymnasiet, tredje gången på sjuksköterskeutbildningen och fjärde och(hittills) sista gången på läkarutbildningen.

Håller dock med om att det ska vara obligatoriskt och att man på nåt sätt borde se till att utbildningen repeteras vart 5:e år.

Tips är att alla i Stockholm anmäler sig till SMS-livräddare.

http://www.smslivraddare.se/
Citera
2013-08-20, 00:47
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:

Du kan väl knappast mena att alla ska lära sig A-HLR (om det är det du menar med "HLR avancerad"). Jag tror inte att personer utanför vården tjänar på att lära sig dosering för adrenalin och cordarone etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in