2012-08-01, 15:20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersvenne
Period 1 höst: Matematik B 4,5 hp
Period 2 höst: Matematik C 7,5 hp, Fysik A 9 hp

Period 3 vår: Matematik D 7,5 hp, Fysik B 12 hp
Period 4 vår: Matematik E 4,5 hp

Så ska det se ut om jag inte har förstått fel. Ser ut som att jag räknade fel tidigare, 45 hp blir det sammanlagt.

När man ansöker hos CSN så väljer man ju olika studietempon och inte hur många poäng, av vad jag har sett, så jag är inte med på vad du menar där. Givetvis är jag inte ute efter att göra något olagligt.

För att göra fråga något tydligare, kan man säga till CSN att man läser i 100% fast man medvetet bara läser 75% och då ändå få fullt bidrag eftersom gränsen för att få det är just att klara 75% av högskolepoängen man sökt till?

Har för övrigt redan sökt med till CSN med studietempo på 75%, tänkte bara kolla ifall det här är ett möjligt "trick" eller vad man nu vill kalla det för att få extra pengar.
100% betyder att du läser kurser som motsvarar 40h/vecka. En hel termin med 100%-veckor är 30 hp.

Att söka för 100% men att bara läsa 75% är ett solklart fall av bidragsfusk.
2012-08-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
100% betyder att du läser kurser som motsvarar 40h/vecka. En hel termin med 100%-veckor är 30 hp.

Att söka för 100% men att bara läsa 75% är ett solklart fall av bidragsfusk.

Okej, jag misstänkte att det var så. Tack för hjälpen!
2012-08-01, 15:41
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersvenne
Okej, jag misstänkte att det var så. Tack för hjälpen!

Hej jag har 3 sommarkurser på 7,5 och jag har fått 3 utbetalningar och en fjärde kommer nu till augusti men då får jag 699:- inte 2799:- som dom andra 3, och en kurs börja nu och då om jag vill skippa den måste jag lämna tillbaks den senaste utbetalning som kom den 25:e juli på 2799?

Eller hur fungerar det?
2012-08-01, 18:35
Medlem
MissIceCools avatar
Kan CSN hjälpa till med lägenhet?

Som topic. Ska flytta till Borås nu till Augusti och har hittils inte lyckats hitta lägenhet.
Har ett weekendjobb som jag klarar mig bra på.

Får ut ca 6000-8000kr efter skatt från jobbet, men ska ta lån från CSN. Kan de hjälpa en med lägenhet? Eller vart kan man vända sig till annars?

(nej jag kan inte bo hemma hos mina föräldrar, stannar i deras gästrum just nu och de förväntar sig att jag sticker ut lagom till skolans start)
2012-08-01, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissIceCool
Som topic. Ska flytta till Borås nu till Augusti och har hittils inte lyckats hitta lägenhet.
Har ett weekendjobb som jag klarar mig bra på.

Får ut ca 6000-8000kr efter skatt från jobbet, men ska ta lån från CSN. Kan de hjälpa en med lägenhet? Eller vart kan man vända sig till annars?

(nej jag kan inte bo hemma hos mina föräldrar, stannar i deras gästrum just nu och de förväntar sig att jag sticker ut lagom till skolans start)

CSN hjälper inte till med sådant nej. Du tjänar för bra för soc.

Hyr i andra hand eller liknande, kolla runt. Borås liksom..
2012-08-01, 18:54
Medlem
DpnTonberrys avatar
Har inte läst igenom hela tråden, men genom att kolla på första sidan så kan jag dra slutsatsen att man inte behöver klara sommarstudierna om man har pluggat innan?( och klarat ALLA kurser där)
2012-08-01, 19:15
Medlem
antar att det är högskolan i Borås du ska studera vid. Här har de lite information om boende.

http://www.hb.se/wps/portal/!ut/p/c1/hY1BDoIwFAXP4gn62-K3LsGWtoIVY6jIhnRhSBMBF8bzC3GtvllOJo-0ZGYMr9iHZ5zGcCcNabHLk0L6M3IQdbUDi4Vg0q333vLZ X7FzR1bniaVUoKLA0CRZ6S1oyf_Ul-Xvd794-LIUPl4dTL3NaAqgThtgXGvvSitRA3FmGm7kMTQQq371BuzZFQQ !/dl2/d1/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnB3LzZfRjRLRFZTNjMwR09ORjAyRjhFRD dOTkkzQjQ!/

Annars brukar blocket.se ha en hel del annonser, bara att börja ringa.
2012-08-01, 19:42
Medlem
Ska förmodligen börja plugga nu till hösten, heltid då. I just frågan angående CSN och studiemedel så är jag helt off, och förmodligen är det fler än jag som undrar när man ska ansöka om lån.

Har hört att i vissa skolor under skolstarten så hålls informations*lektioner* kring just det här ämnet, är det alltså efter skolstarten man ska börja ansöka om studielån? När är man ute i god tid, kort sagt, att börja ansöka?

Tack på förhand.
2012-08-01, 19:55
Medlem
Den här posten hör säkerligen inte hemma hör egentligen, men jag tänkte att förmodligen har flera sprungit in i detta problem:

För att kunna skicka in min ansökan till CSN elektroniskt så insåg jag att jag var tvungen att skaffa e-legitimation på Nordeas hemsida, vilket jag också gjorde.

Men när man går in på CSNs hemsida och ska logga in med e-legitimation så visar det sig att dosan man stoppar in leget i inte vill vara med och leka. Jag kommer till det stadie där man ska knappra in sin kod på dosan, men absolut inget händer. Det går inte att knappra in nåt på dosan helt plötsligt. Det står i fönstret att man ska knappra in koden, men inget händer när man trycker på knapparna...? Knapparna är hela eftersom dom alltid funkar annars. Jag bestämde mig för att prova att logga in med e-leg på Nordeas sida och exakt samma sak hände nu här.

Varför? Hur löser jag detta? Någon som upplevt något liknande?

Jag har denna dosa: https://internetbanken.privat.nordea.se/web_elements/images/web/local/se3/se/Picture/pi17_Kortlasare_NCR1_Med_Sladd_113x180.jpg
2012-08-01, 20:28
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja

Varför? Hur löser jag detta? Någon som upplevt något liknande?

Kontakta supporten för din internetbank, kanske? Googla lite? Svårt att tro att du är ensam om felet. Kanske behöver traska över till närmaste bank för ny dosa?

Citat:
Ursprungligen postat av Chrypsis
Ska förmodligen börja plugga nu till hösten, heltid då. I just frågan angående CSN och studiemedel så är jag helt off, och förmodligen är det fler än jag som undrar när man ska ansöka om lån.

Har hört att i vissa skolor under skolstarten så hålls informations*lektioner* kring just det här ämnet, är det alltså efter skolstarten man ska börja ansöka om studielån? När är man ute i god tid, kort sagt, att börja ansöka?

Tack på förhand.

God tid är nu. Börja med att kolla om du kan ansöka (dvs. har du e-legitimation, etc.?), sen loggar du in och ansöker. Är du antagen och har svarat ja vet du vad du skall plugga, och då är det inte så klurigt att fylla i det. Om det är så att du inte heller tjänar över fribeloppet är det väldig enkelt att ansöka. När du har ansökt kommer det ta någon dag innan du får ett beslut. När du börjat plugga kommer du logga in och skriva under en studieförsäkran, och när du har registrerat dig kommer din högskola att meddela detta till CSN och du får dina pengar utbetalda några dagar senare.

Om du väntar med att ansöka tills du har börjat gör det inte så mycket, du får bara pengarna lite senare. Gränsen är dock fyra veckor tillbaka i tiden - mer än så får du inte retroaktivt.
2012-08-01, 20:37
Medlem
Godkväll, en relativt enkel och dum fråga.
Vad värderas en aktie i?
Sandvik ligger på (ungefär) 94, men i vad? Kronor?

Samt en till fråga.
När man sätter in aktier på aktiemarknaden, börjar alla på 1 eller kan man sälja den för 300?
För vissa är runt 300, t,ex, MTG A.
2012-08-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Kontakta supporten för din internetbank, kanske? Googla lite? Svårt att tro att du är ensam om felet. Kanske behöver traska över till närmaste bank för ny dosa?

God tid är nu. Börja med att kolla om du kan ansöka (dvs. har du e-legitimation, etc.?), sen loggar du in och ansöker. Är du antagen och har svarat ja vet du vad du skall plugga, och då är det inte så klurigt att fylla i det. Om det är så att du inte heller tjänar över fribeloppet är det väldig enkelt att ansöka. När du har ansökt kommer det ta någon dag innan du får ett beslut. När du börjat plugga kommer du logga in och skriva under en studieförsäkran, och när du har registrerat dig kommer din högskola att meddela detta till CSN och du får dina pengar utbetalda några dagar senare.

Om du väntar med att ansöka tills du har börjat gör det inte så mycket, du får bara pengarna lite senare. Gränsen är dock fyra veckor tillbaka i tiden - mer än så får du inte retroaktivt.

Tack så mycket för ett utförligt svar. Blir nog att ansöka nu då!

Ha en trevlig kväll!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in