Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Varför? Hur löser jag detta? Någon som upplevt något liknande?
Kontakta supporten för din internetbank, kanske? Googla lite? Svårt att tro att du är ensam om felet. Kanske behöver traska över till närmaste bank för ny dosa?
Citat:
Ursprungligen postat av Chrypsis
Ska förmodligen börja plugga nu till hösten, heltid då. I just frågan angående CSN och studiemedel så är jag helt off, och förmodligen är det fler än jag som undrar när man ska ansöka om lån.
Har hört att i vissa skolor under skolstarten så hålls informations*lektioner* kring just det här ämnet, är det alltså efter skolstarten man ska börja ansöka om studielån? När är man ute i god tid, kort sagt, att börja ansöka?
Tack på förhand.
God tid är nu. Börja med att kolla om du kan ansöka (dvs. har du e-legitimation, etc.?), sen loggar du in och ansöker. Är du antagen och har svarat ja vet du vad du skall plugga, och då är det inte så klurigt att fylla i det. Om det är så att du inte heller tjänar över fribeloppet är det väldig enkelt att ansöka. När du har ansökt kommer det ta någon dag innan du får ett beslut. När du börjat plugga kommer du logga in och skriva under en studieförsäkran, och när du har registrerat dig kommer din högskola att meddela detta till CSN och du får dina pengar utbetalda några dagar senare.
Om du väntar med att ansöka tills du har börjat gör det inte så mycket, du får bara pengarna lite senare. Gränsen är dock fyra veckor tillbaka i tiden - mer än så får du inte retroaktivt.