2013-08-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det finns många skäl, men varför inte läsa det Pad skrev innan du svarar på något som ingen skrev? Om det enda du lärt dig om utvecklingsläran är att den är ond och felaktig och accepterar det, så blir det lite svårt att förutsättningslöst fortsätta studera den.

Jag kan inte minnas att jag led särskilt mycket innan jag föddes. Det verkar vara att föredra jämfört med vad som enligt t ex islam kommer att hända med dig och mig som otrogna efter våra jordeliv.

Har du en susning om vad evolutionsteorin beskriver? Det finns en ledtråd i teorins namn, och den betyder inte "hur liv uppstår".

När det gäller exoplaneter där liv kan finnas verkar det som att det är dags för dig att börja fundera på "ateismen", då man redan hittat flera sådana planeter bara i vår lilla avkrok av universum.

Jo jag har hört talas om dom där planeterna. Men ligger dom tillräkligt nära solarna och snurrar med rätt hastighet och finns det vatten på dom?
Citera
2013-08-18, 14:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Jo jag har hört talas om dom där planeterna. Men ligger dom tillräkligt nära solarna och snurrar med rätt hastighet och finns det vatten på dom?

Det finns en liten lista här. Den mest avlägsna ligger drygt 2000 ljusår bort. Hur svårt är det att tänka sig att det finns liv på andra planeter i ett universum som är ett par storleksordningar större än så?
Citera
2013-08-18, 17:24
Medlem
526s avatar
Helt klart är kosmos som helhet designat. Frågan är bara av vad. Ser man på de matematiska strukturer som naturen består av är det endast en mänsklig intelligens som kommer i närheten. Det innebär att systemet är intelligent.
Citera
2013-08-18, 17:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Helt klart är kosmos som helhet designat. Frågan är bara av vad. Ser man på de matematiska strukturer som naturen består av är det endast en mänsklig intelligens som kommer i närheten. Det innebär att systemet är intelligent.

Synd bara att åsikter som "helt klart" inte gäller i vetenskapliga sammanhang.
Citera
2013-08-18, 17:55
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:

Du tänker som alltid baklänges. Matematik är en mänsklig konstruktion.
Universum följer inte matematiska principer, matematiska principer används för att beskriva universum.
Citera
2013-08-18, 19:13
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Helt klart är kosmos som helhet inte designat. Inget talar för det.
Citera
2013-08-19, 15:58
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Stör vi inte guds plan då om vi ändrar det han vill?

Jag tror att Guds plan sitter i annat än i generna. Människan kanske har en själ också.

Generna är snarare den "förbannelse" som följer i många släktled som jag såg att någon nämnt lite senare i denna tråd.

Men ännu vet vi för lite om hur generna avkodas. Att börja manipulera och ändra utan att veta konsekvenserna är nog högst riskabelt.

Men om man kan komma på pålitliga tekniker för hur man skulle rätta till uppenbart skadade gener som ger svåra handikapp så tycker jag att man bör göra det.

stebe2
Citera
2013-08-19, 16:27
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så det är "den ondes" verk som gör att barn föds med cancer?
Eller tsunamin?
Eller jordbävningar?

Är det så du ser det?

Gud har gett jorden till människan att bruka och vårda den.
Det är alltså inte Guds vilja som råder på jorden.
Tjuven, den Onde, fulingen, frestaren, djävulen är det som har lurat åt sig inflytande på jorden.
Vi lever i en "fallen" värld.

Mycket av det elände vi ser på jorden är ju orsakat av det som vi människor ställt till med. Ofta är det konsekvenser av vad tidigare generationer har tagit för beslut.

Men Guds rike sprider sig allt eftersom fler och fler människor kommer till tro på Gud. Guds rike är inte fysiskt utan finns inuti dom som väljer att följa Jesus.

Människans uppgift är fortfarande att bruka och vårda naturen. Och vi bör göra allt vi kan för att återställa det som vi gjort fel mot vår natur.

Att ett barn får cancer kan bero på gifter eller strålning som konsekvenserna av utsläpp som vi människor gjort ibland fast vi vet om dessa konsekvenser. Men att vi inte tjänar tillräckligt mycket pengar om vi skall försöka kosta på och åtgärda utsläppen.

Kanske har vi förlorat kunskap om vilka frukter, grönsaker och örter vi skulle behöva äta för att få i oss antioxidanter som skulle underlätta slagg-transporten ur cellerna. Kanske har vi orsakat att vissa av dessa växter har utrotats och inte finns att äta längre.

Så det mesta elände som sker har nog vi människor själva orsakat.

stebe2
Citera
2013-08-19, 16:36
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Helt klart är kosmos som helhet inte designat. Inget talar för det.

Vad är orsaken till att konstanter har så exakt finjusterade värden?

Två alternativ:

1) Antingen har en intelligent designer finjusterat dessa värden som är en förutsättning för kolbaserat liv.

2) Antingen så har det uppstått nästan oändligt många universum där de olika konstanterna värden har nästan oändligt många olika kombinationer. Och vi råkar just nu befinna oss i ett universum som har just exakt de värdena på konstanterna som kan hysa liv.

stebe2
Citera
2013-08-19, 16:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Vad är orsaken till att konstanter har så exakt finjusterade värden?

Två alternativ:

1) Antingen har en intelligent designer finjusterat dessa värden som är en förutsättning för kolbaserat liv.

2) Antingen så har det uppstått nästan oändligt många universum där de olika konstanterna värden har nästan oändligt många olika kombinationer. Och vi råkar just nu befinna oss i ett universum som har just exakt de värdena på konstanterna som kan hysa liv.

stebe2

3) Vi befinner oss på en plats och i en tid där liv är möjligt.
Universum är egentligen en ganska ogästvänlig plats.
Kanske tidigare, senare och på en annan plats är det inte möjligt på samma sätt.
Citera
2013-08-19, 16:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Gud har gett jorden till människan att bruka och vårda den.
Det är alltså inte Guds vilja som råder på jorden.
Tjuven, den Onde, fulingen, frestaren, djävulen är det som har lurat åt sig inflytande på jorden.
Vi lever i en "fallen" värld.

Mycket av det elände vi ser på jorden är ju orsakat av det som vi människor ställt till med. Ofta är det konsekvenser av vad tidigare generationer har tagit för beslut.

Men Guds rike sprider sig allt eftersom fler och fler människor kommer till tro på Gud. Guds rike är inte fysiskt utan finns inuti dom som väljer att följa Jesus.

Människans uppgift är fortfarande att bruka och vårda naturen. Och vi bör göra allt vi kan för att återställa det som vi gjort fel mot vår natur.

Att ett barn får cancer kan bero på gifter eller strålning som konsekvenserna av utsläpp som vi människor gjort ibland fast vi vet om dessa konsekvenser. Men att vi inte tjänar tillräckligt mycket pengar om vi skall försöka kosta på och åtgärda utsläppen.

Kanske har vi förlorat kunskap om vilka frukter, grönsaker och örter vi skulle behöva äta för att få i oss antioxidanter som skulle underlätta slagg-transporten ur cellerna. Kanske har vi orsakat att vissa av dessa växter har utrotats och inte finns att äta längre.

Så det mesta elände som sker har nog vi människor själva orsakat.

stebe2

Jag antog att detta skulle vara ditt svar, men jag köper inte det.
Om vi nu har "glömt" vissa saker anser jag att Gud har skyldighet att påminna oss.
Hur är en tsunami vårat fel?
Hur är en jordbävning vårt fel?
Hur är en asteroid som kraschar mot jorden vårt fel?

Hela tänket med arvsynd är fasen vidrigt Stebe.
Nej, jag kan inte sympatisera med och förstå varför man anser att Gud är god.
Citera
2013-08-19, 16:48
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Återigen så uttalar du dig tvärsäkert om saker som du inte har en aning om, och som också är helt ologiska. Enligt varenda kristen människa som jag talat med så är Gud omnipotent och skulle kunna vifta bort Satan om han/hon bara ville, men låter planen fortgå. Därför faller ditt argument om att världen skulle vara i den ondes händer, om Gud KAN ingripa men låter bli när en vuxen man först våldtar och sen mördar Engla så vet jag inte varför man skulle vilja tillbe den guden. En Gud som tigande kan se på när Bobby blir systematiskt slagen, förnedrad och slutligen mördad av sin styvfar är inte någon förlåtande Gud som man kan lita på. Den Guden är inget annat än ett svek, för de barnen hade ingen som helst möjlighet att göra något åt sin situation. Låt gå för att han/hon är passiv mot vuxna som kunnat välja andra vägar, men när det kommer till barn som lider så ekar dina bortförklaringar tomt och öde.

Och att du inte hade vett att bara medge det och be om ursäkt för vad du sa utan istället bara fortsätter gör mig ännu mer spyfärdig. Du är skenhelig stebe, och jag tror att du skulle ha svårt att förklara för ett våldtaget barn varför Gud inte ingrep. Jag skulle inte klara av det.

Varför Gud bara ingriper ibland är självklart en av de stora frågorna för mig också.

Men hur ser förklaringen ut utifrån ett evolutionärt perspektiv?

Jag har faktiskt hört en föreläsning av Sverre Sjölander där han tog våldtäkt, pedofili, fosterbarnmord, otrohet och mobbing som exempel på företeelser hos oss människor som är ett bevis för evolutionsteorin. Dessa människor hade bara följt av evolutionen nedärvda drifter.

Ännu mer konstigt var att jag verkade vara den enda i åhörar-skaran på kanske 200 pers som verkade kunna se andra förklaringar och slutsatser utifrån de observationer och undersökningar som han refererade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in