2013-08-18, 08:01
Medlem
Argh123s avatar
Det bästa sättet att acceptera regler är att tests de. Och kan du hitta andra regler så fine :-) sannorlik finns så vitt jag vet på två sätt: europeiska procent / decimal och armekanska p av d eller p:d.
Ex... 0,25, 25% = 1:4. Använd gärna båda. Få klave två ggr i rad är alltså en av fyra. Varför gångra är för att det är enklare än att dela...
Men hälften av en halv är en fjärdedel... Slå tärningen... Två sexor. 1:6 och 1:6. hade det funkat med plus eller minus? nej! 2:6 eller 0:6 är inte särskilt lovande... Så gångra, det funkar... Prova! Ursäkta plöddrande text... Men tänk utfall AV utfall. Och ordet AV är division, men att multiplicera funkar också om man stället upp rätt vill säga.
Citera
2013-08-18, 13:03
Medlem
Jag sitter och klurar på DTK-delen uppgift 15 i höstens högskoleprov 2009. Lyckas inte komma på något effektivt sätt att lösa uppgiften. Hjälp?

Hittade ingen länk till provet, men är ni medlemmar på studeravidare.se kan ni genom sidan ladda hem provet.
Citera
2013-08-18, 13:49
Medlem
Argh123s avatar
404 e inlägget så var beredd om det blir Error ;)

Citat:
Ursprungligen postat av Leakiz
Jag sitter och klurar på DTK-delen uppgift 15 i höstens högskoleprov 2009. Lyckas inte komma på något effektivt sätt att lösa uppgiften. Hjälp?

Hittade ingen länk till provet, men är ni medlemmar på studeravidare.se kan ni genom sidan ladda hem provet.

"Hur stor del av den ö där änkehuset var beläget utgjordes av
potatisland?"
Änkehuset är nr 72

Här finns proven, lite lurigt att lägga upp DTK dessvärre
http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov

E: Hitta potatislandet och gör lika många sådana rutor rut hela ön.
Du kommer få dela upp ibland, men snabbt kommer du märka att det blir fler rutor än 7, alltså är rätt svar 1/10 som blir närmast. En halv ruta räknas ej som hel (såklart du måste göra två halvor). Den första rutan är potatislandet och ska självfallet räknas med.
Liknande är att tänka så här. hur stort är Uppland i jämförelse med Sverige? ja då tar du lika många upplands areor som täcker Sverige. Hoppas du fattar för jag orkar inte skicka bilden.
Senast redigerad av Argh123 2013-08-18 kl. 14:04. Anledning: Flamsade med 404 skämt som rubrik
Citera
2013-08-18, 14:10
Medlem
Impossible.Ms avatar
Får man använda sig av miniräknare när det kommer till DTK-delen?
Citera
2013-08-18, 14:22
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
nej, men däremot får du använda dig av en PC, mac är dock strängt förbjudet
Skämt o sido, du får endast använda dig av linjal, penna och sudd. Egna papper är inte tillåtna.
Något som dock rekommenderas är att ha rutat papper, varför du får snabbt som tusan skapa ditt egna rutade papper och detta får endast ske under provtiden.
http://www.youtube.com/watch?v=rGzKs3PmnV8
Senast redigerad av Argh123 2013-08-18 kl. 14:28.
Citera
2013-08-18, 14:22
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Du får inte använda räknare på HP (ingenstans).
Citera
2013-08-18, 15:02
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
nej, men däremot får du använda dig av en PC, mac är dock strängt förbjudet
Skämt o sido, du får endast använda dig av linjal, penna och sudd. Egna papper är inte tillåtna.
Något som dock rekommenderas är att ha rutat papper, varför du får snabbt som tusan skapa ditt egna rutade papper och detta får endast ske under provtiden.
http://www.youtube.com/watch?v=rGzKs3PmnV8

Man får väl ändå använda vanligt vitt papper när man gör NOG delen och DTK delen? s.k kladdpapper

Man kan annars använda linjal för att dela upp diagrammet, tabellen, kartan på önskat sätt?
Senast redigerad av Impossible.M 2013-08-18 kl. 15:18.
Citera
2013-08-18, 15:27
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Man får väl ändå använda vanligt vitt papper när man gör NOG delen och DTK delen? s.k kladdpapper

Man kan annars använda linjal för att dela upp diagrammet, tabellen, kartan på önskat sätt?
Du får inget kladdpapper, däremot får du rita på frågeblocket.
Citera
2013-08-18, 15:29
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Du får inget kladdpapper, däremot får du rita på frågeblocket.

Ett papper räcker inte för 12 eller 22 uppgifter. Jag måste då sudda hela tiden om och om igen.

Får jag ta med papper, eller åtminstone rita/skriva på bordet? Jag suddar bort allt efter provet om det så behövs.
Citera
2013-08-18, 15:48
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ett papper räcker inte för 12 eller 22 uppgifter. Jag måste då sudda hela tiden om och om igen.

Får jag ta med papper, eller åtminstone rita/skriva på bordet? Jag suddar bort allt efter provet om det så behövs.

Fast det är frågehäftet med två frågor per sida. Dom ser ut såhär:
http://www.studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad80005721/provpass4kvant.pdf
Alltså generöst tilltaget med plats för att du ska kunna rita och skriva. Det finns inte heller någon generell regel som säger att du inte får rita på bänken men det tillhör vanlig hyfs att inte göra det. Papper är mig veterligen förbjudet.
Citera
2013-08-18, 16:15
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Någon som vet någon bra sida/eller dylik hjälp för att förbättra sin mattedel inför nästa högskoleprov? Framförallt snabbheten behöver jag förbättra. Samt bli bättre på att klura. Vilket bara förbättras genom att träna på nya uppgifter. Uppgifter(eller liknande) som jag bara annars hittar på gamla högskoleprov. Skulle vilja hitta mer att öva på. Om någon vet någon bra bok eller sida för det skulle jag uppskatta enormt om ni meddelar mig det.

Tack på förhand!

-DG
Citera
2013-08-18, 16:16
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamit-Gossen
Någon som vet någon bra sida/eller dylik hjälp för att förbättra sin mattedel inför nästa högskoleprov? Framförallt snabbheten behöver jag förbättra. Samt bli bättre på att klura. Vilket bara förbättras genom att träna på nya uppgifter. Uppgifter(eller liknande) som jag bara annars hittar på gamla högskoleprov. Skulle vilja hitta mer att öva på. Om någon vet någon bra bok eller sida för det skulle jag uppskatta enormt om ni meddelar mig det.

Tack på förhand!

-DG

Har du råd med det är HPG förmodligen det bästa. Ett gratis alternativ är annars att plöja igenom matematik a grundligt och hitta övningssidor för Gmat test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in