2013-08-19, 14:03
  #11569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
En del av vårt bortafölje satt för våldsamt upplopp om det är det du tänker på, men alla blev friade från sina misstankar.

Edit:
Förutsätter att du menar HIF även om du skriver något annat.
Snicksnack. Det var halvfullt på bortasektionen och du menar att hälften av er satt inne? Heifare - inne? Haha.

Barn.
2013-08-19, 14:30
  #11570
Medlem
Olympians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ser ut som aningen mindre än det Gais kom upp med 2011. Illa är det inte, men för en cupfinal så..

Att konkurrenter spelade matcher på Råsunda var knappast en ovanlighet förr i tiden, sen är det ingen större rivalitet AIK upplever till Helsingborg, ifall det är ömsesidigt vill jag inte uttala mej om.
Rivaliteten mellan HIF och Aik är givetvis inte på samma nivå som det hat som man känner emot mff, men det brukar ändå bli en del stök när de kommer på besök och det har även hänt en del kring våra bortamatcher i Solna.

När FL hade storbuss 2007 uppehöll sig HIF-ligan ganska länge utanför arenan i väntan på att Aik skulle dyka upp. FB kom inte då men däremot efter matchen, då ett par stycken avstängda HIFare och några poliser som bevakade dem fick veva mot en större folkmassa utanför portarna till bortasektionen (de stod där i väntan på att övriga HIFare skulle ansluta, men grindarna öppnades inte och folk blev kvarhållna).
De få HIF-grabbarna pressades mot portarna utav hundratals gnagare och polisen öppnade en sidodörr för ett ögonblick och tryckte in HIF-grabbarna på Råsunda. Där inne hade HIFarna ditintills varit lugna, men då ryktet spred sig snabbt om vad som pågick utanför påbörjades en forcering utav portarna. Det böljade fram och tillbaka då våra supportrar försökte trycka sig ut till gnagarna samtidigt som vakter och poliser utifrån blev tillbakapressade utav hemmasupportrar. Det slutade med att i stort sett hela vaktstyrkan trycktes in på bortasektionen och efter att de lyckats försegla portarna vändes all uppmärksamhet mot HIF:s supportrar. Samtliga batonger vändes mot tillresta skåningar och i en samordnad rusning där de vevade mot allt och alla lyckades de rensa området under läktaren på bortasupportrar. En del HIF-supportrar försökte klättra ut från arenan via andra sektioner, men det blev aldrig någon mera närkontakt mellan supporterskarorna trots att Aik:arna kravallade mot polisen utanför i säkert en timme.

2008 utfördes en överraskningsattack mot Offside Sportbar i Solna, där ca 20 äldre Aik-grabbar satt. Frontline väntade utanför, men de flesta gnagare stannade inne på puben. Den första gnagaren som försökte ta sig ut blev sparkad rakt igenom fönsterrutan på den glasförsedda entrédörren och valde där att stanna. En ensam Aik:are i 30-40-årsåldern kom springandes från ett annat håll rakt in i mobben och blev omgående nerslagen, men den större andelen utav gnagarna vägrade fortfarande att komma ut.
När de första poliserna anlände valde HIF:arna att springa och då började Aik jaga efter, men det fanns hela tiden en viss tvekan. I stort sett alla HIF:are blev infångade utav polispatruller strax efter det. Aik gjorde ett tafatt försök att attackera HIF-supportrarna som satt ner då de höll på att bli visiterade men gnagarna blev snabbt bortjagade utav polisen.

2009 försökte tre Aik-supportrar attackera HIF:arna inne på arenan. Två av dem hoppade över staketet, medan den tredje vände tillbaka redan när han var på väg att klättra upp och folk sparkade mot hans fingrar. Efter en snabb inledande slagväxling tog resterande två Aik-supportrarna skydd bakom vakter inne på bortasektionen, men manade till fortsatt fight samtidigt som de backade nerför läktaren. HIF:are pressade på och precis under trappan till den nedre delen av läktaren blev en av Aik:arna sänkt. Han kravlade runt under stolarna för att skydda sitt huvud samtidigt som hans kamrat också blev slagen. I takt med att fler vakter närmade sig valde dock HIF:arna att dra sig tillbaka och gnagarna blev ledsagade ut ifrån arenan. Hela den motsatta kortsidan skanderade "Ni kan börja springa".
Efter denna matchen upprepades liknande scener som skett 2007 då stora mängder utav Aik:are gick till attack mot polisen i ett försök att komma åt HIF-supportrar. Ordningsmakten överröstes av bland annat glas i mängder, men precis som 2007 skedde ingen fullskalig konfrontation mellan supportergrupperna. I det här fallet gjordes dock inga försök från vår sida att ta oss ut till mängderna utav uppretade Aik-supportrar utanför.
__________________
Senast redigerad av Olympian 2013-08-19 kl. 14:52.
2013-08-19, 14:37
  #11571
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sic_law
Jag vet faktiskt inte hur deras bortaresande har sett ut i år. Men ni har gjort det bra, därav mitt tidigare beröm. MEN! Jag tycker fortfarande att dom skapar bättre tryck än er på respektive hemmaplaner. Bättre tifon, bättre sånger.

Antar att diskussionen med dig inte leder längre än såhär, så jag tar o jobbar lite istället.
Bättre sånger? Allez Allez Forza Forza, bra kvalité.
2013-08-19, 14:45
  #11572
Medlem
ErPupones avatar
Varför ger man inte AIK hela kortsidan, trodde det var standard vid derbymatcher?
2013-08-19, 15:03
  #11573
Medlem
UMs avatar
Fan vad kul det ska bli med DIF-AIK på Tele2! Förväntningarna är skyhöga.

Och vad ska bajarna ta sig till? Det blir mycket att defända.
2013-08-19, 15:11
  #11574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UM
Fan vad kul det ska bli med DIF-AIK på Tele2! Förväntningarna är skyhöga.

Och vad ska bajarna ta sig till? Det blir mycket att defända.

Kommer bli riktigt mysigt, speciellt med samling på medis. Bajarna måste koka av ilska
2013-08-19, 15:13
  #11575
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
När FL hade storbuss 2007 uppehöll sig HIF-ligan ganska länge utanför arenan i väntan på att Aik skulle dyka upp. FB kom inte då men däremot efter matchen, då ett par stycken avstängda HIFare och några poliser som bevakade dem fick veva mot en större folkmassa utanför portarna till bortasektionen (de stod där i väntan på att övriga HIFare skulle ansluta, men grindarna öppnades inte och folk blev kvarhållna).
De få HIF-grabbarna pressades mot portarna utav hundratals gnagare och polisen öppnade en sidodörr för ett ögonblick och tryckte in HIF-grabbarna på Råsunda. Där inne hade HIFarna ditintills varit lugna, men då ryktet spred sig snabbt om vad som pågick utanför påbörjades en forcering utav portarna. Det böljade fram och tillbaka då våra supportrar försökte trycka sig ut till gnagarna samtidigt som vakter och poliser utifrån blev tillbakapressade utav hemmasupportrar. Det slutade med att i stort sett hela vaktstyrkan trycktes in på bortasektionen och efter att de lyckats försegla portarna vändes all uppmärksamhet mot HIF:s supportrar. Samtliga batonger vändes mot tillresta skåningar och i en samordnad rusning där de vevade mot allt och alla lyckades de rensa området under läktaren på bortasupportrar. En del HIF-supportrar försökte klättra ut från arenan via andra sektioner, men det blev aldrig någon mera närkontakt mellan supporterskarorna trots att Aik:arna kravallade mot polisen utanför i säkert en timme.

2008 utfördes en överraskningsattack mot Offside Sportbar i Solna, där ca 20 äldre Aik-grabbar satt. Frontline väntade utanför, men de flesta gnagare stannade inne på puben. Den första gnagaren som försökte ta sig ut blev sparkad rakt igenom fönsterrutan på den glasförsedda entrédörren och valde där att stanna. En ensam Aik:are i 30-40-årsåldern kom springandes från ett annat håll rakt in i mobben och blev omgående nerslagen, men den större andelen utav gnagarna vägrade fortfarande att komma ut.
När de första poliserna anlände valde HIF:arna att springa och då började Aik jaga efter, men det fanns hela tiden en viss tvekan. I stort sett alla HIF:are blev infångade utav polispatruller strax efter det. Aik gjorde ett tafatt försök att attackera HIF-supportrarna som satt ner då de höll på att bli visiterade men gnagarna blev snabbt bortjagade utav polisen.

2009 försökte tre Aik-supportrar attackera HIF:arna inne på arenan. Två av dem hoppade över staketet, medan den tredje vände tillbaka redan när han var på väg att klättra upp och folk sparkade mot hans fingrar. Efter en snabb inledande slagväxling tog resterande två Aik-supportrarna skydd bakom vakter inne på bortasektionen, men manade till fortsatt fight samtidigt som de backade nerför läktaren. HIF:are pressade på och precis under trappan till den nedre delen av läktaren blev en av Aik:arna sänkt. Han kravlade runt under stolarna för att skydda sitt huvud samtidigt som hans kamrat också blev slagen. I takt med att fler vakter närmade sig valde dock HIF:arna att dra sig tillbaka och gnagarna blev ledsagade ut ifrån arenan. Hela den motsatta kortsidan skanderade "Ni kan börja springa".
Efter denna matchen upprepades liknande scener som skett 2007 då stora mängder utav Aik:are gick till attack mot polisen i ett försök att komma åt HIF-supportrar. Ordningsmakten överröstes av bland annat glas i mängder, men precis som 2007 skedde ingen fullskalig konfrontation mellan supportergrupperna. I det här fallet gjordes dock inga försök från vår sida att ta oss ut till mängderna utav uppretade Aik-supportrar utanför.
Jaha.
2013-08-19, 15:18
  #11576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Bättre sånger? Allez Allez Forza Forza, bra kvalité.

Varför skulle kvalitén på sångerna vara sämre för att man kör lite forza/allez? Är själv inte så mycket för den typen av sånger, tycker inte det gör sig bra i mindre klackar.
2013-08-19, 15:19
  #11577
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Rivaliteten mellan HIF och Aik är givetvis inte på samma nivå som det hat som man känner emot mff, men det brukar ändå bli en del stök när de kommer på besök och det har även hänt en del kring våra bortamatcher i Solna.

När FL hade storbuss 2007 uppehöll sig HIF-ligan ganska länge utanför arenan i väntan på att Aik skulle dyka upp. FB kom inte då men däremot efter matchen, då ett par stycken avstängda HIFare och några poliser som bevakade dem fick veva mot en större folkmassa utanför portarna till bortasektionen (de stod där i väntan på att övriga HIFare skulle ansluta, men grindarna öppnades inte och folk blev kvarhållna).
De få HIF-grabbarna pressades mot portarna utav hundratals gnagare och polisen öppnade en sidodörr för ett ögonblick och tryckte in HIF-grabbarna på Råsunda. Där inne hade HIFarna ditintills varit lugna, men då ryktet spred sig snabbt om vad som pågick utanför påbörjades en forcering utav portarna. Det böljade fram och tillbaka då våra supportrar försökte trycka sig ut till gnagarna samtidigt som vakter och poliser utifrån blev tillbakapressade utav hemmasupportrar. Det slutade med att i stort sett hela vaktstyrkan trycktes in på bortasektionen och efter att de lyckats försegla portarna vändes all uppmärksamhet mot HIF:s supportrar. Samtliga batonger vändes mot tillresta skåningar och i en samordnad rusning där de vevade mot allt och alla lyckades de rensa området under läktaren på bortasupportrar. En del HIF-supportrar försökte klättra ut från arenan via andra sektioner, men det blev aldrig någon mera närkontakt mellan supporterskarorna trots att Aik:arna kravallade mot polisen utanför i säkert en timme.

2008 utfördes en överraskningsattack mot Offside Sportbar i Solna, där ca 20 äldre Aik-grabbar satt. Frontline väntade utanför, men de flesta gnagare stannade inne på puben. Den första gnagaren som försökte ta sig ut blev sparkad rakt igenom fönsterrutan på den glasförsedda entrédörren och valde där att stanna. En ensam Aik:are i 30-40-årsåldern kom springandes från ett annat håll rakt in i mobben och blev omgående nerslagen, men den större andelen utav gnagarna vägrade fortfarande att komma ut.
När de första poliserna anlände valde HIF:arna att springa och då började Aik jaga efter, men det fanns hela tiden en viss tvekan. I stort sett alla HIF:are blev infångade utav polispatruller strax efter det. Aik gjorde ett tafatt försök att attackera HIF-supportrarna som satt ner då de höll på att bli visiterade men gnagarna blev snabbt bortjagade utav polisen.

2009 försökte tre Aik-supportrar attackera HIF:arna inne på arenan. Två av dem hoppade över staketet, medan den tredje vände tillbaka redan när han var på väg att klättra upp och folk sparkade mot hans fingrar. Efter en snabb inledande slagväxling tog resterande två Aik-supportrarna skydd bakom vakter inne på bortasektionen, men manade till fortsatt fight samtidigt som de backade nerför läktaren. HIF:are pressade på och precis under trappan till den nedre delen av läktaren blev en av Aik:arna sänkt. Han kravlade runt under stolarna för att skydda sitt huvud samtidigt som hans kamrat också blev slagen. I takt med att fler vakter närmade sig valde dock HIF:arna att dra sig tillbaka och gnagarna blev ledsagade ut ifrån arenan. Hela den motsatta kortsidan skanderade "Ni kan börja springa".
Efter denna matchen upprepades liknande scener som skett 2007 då stora mängder utav Aik:are gick till attack mot polisen i ett försök att komma åt HIF-supportrar. Ordningsmakten överröstes av bland annat glas i mängder, men precis som 2007 skedde ingen fullskalig konfrontation mellan supportergrupperna. I det här fallet gjordes dock inga försök från vår sida att ta oss ut till mängderna utav uppretade Aik-supportrar utanför.
Signaturmaterial.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Varför ger man inte AIK hela kortsidan, trodde det var standard vid derbymatcher?
Uppenbarligen har man en tro på att man på egen hand kommer kunna sälja ut resterande platser varför man inte vill låta djurgårdare gå biljettlösa till förmån för AIKare som man egentligen inte måste förse med biljetter. Förståeligt, men jag tror nog att man ganska snart kommer att bli varse att man inte har den potentialen.
__________________
Senast redigerad av Ajbert 2013-08-19 kl. 15:24.
2013-08-19, 15:27
  #11578
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Signaturmaterial.


Uppenbarligen har man en tro på att man på egen hand kommer kunna sälja ut resterande platser varför man inte vill låta djurgårdare gå biljettlösa till förmån för AIKare som man egentligen inte måste förse med biljetter. Förståeligt, men jag tror nog att man ganska snart kommer att bli varse att man inte har den potentialen.

jag har ingen jättekoll på tele2 men ska man ha djurgårdare över AIK-klacken då eller kommer den stängas av eller hur är tanken?

Sedan är AIK-supportrar jävligt bortskämda med att spela derbyn "hemma", tror inte att det kommer vara jättetryck på biljetterna. De som köper är förhoppningsvis kärnan
2013-08-19, 15:30
  #11579
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Varför ger man inte AIK hela kortsidan, trodde det var standard vid derbymatcher?

Det fattar faktiskt inte jag heller..
Dock hoppas jag på att det är som Ajbert skriver och vi får biljetterna ovanför er ståplats.. Låter som en kanonidé ur säkerhetsaspekterna! Kan lika gära skita i att sälja dom biljetterna och flytta vår levande sitt till de ovanför er så har vi ett perfekt hopkok!
2013-08-19, 15:33
  #11580
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Varför skulle kvalitén på sångerna vara sämre för att man kör lite forza/allez? Är själv inte så mycket för den typen av sånger, tycker inte det gör sig bra i mindre klackar.
Lite? Man kör oerhört mycket av den varan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in