2013-08-19, 09:36
Medlem
Han talar ut om den stora dopinghärvan

Citat:
I dag är han dömd i tings- och hovrätt för att ha styrt Göteborgsfalangen av ett av Sveriges största steroidnätverk. Nu hoppas han på resning i högsta domstolen - och väljer för första gången att berätta sin historia.
- Jag har levt i ovisshet i fyra år, separerat från min sambo, haft kronofogden på mig och varit på löpsedlar. Jag tycker att jag sonat mitt brott mer än jag förtjänar redan, säger han.
/.../
I mars i år dömdes han i hovrätten för nedre Norrland för grovt dopingbrott, medhjälp till grov smuggling samt grovt bidragsbrott och grovt bedrägeri. Domen blev fängelse i två år och nio månader, samt att betala tillbaka 100 000 kronor i form av förverkat brottsbyte och drygt 600 000 i skadestånd till försäkringskassan.
/.../
Nu hoppas han på prövning i högsta domstolen. Poängen i överklagan rör just haltbestämningen - man menar att olika dopingmål har bedömts på olika sätt i olika delar av landet, och att det behövs vägledande utlåtande.
http://www.expressen.se/gt/han-talar...-dopingharvan/

[Kortade ner artikeln i enlighet med 1.02 /MOD]
Senast redigerad av sedan 2013-08-19 kl. 11:06.
Citera
2013-08-19, 10:04
Medlem
Ja va säger man?

Känner både Martin och Stefan personligen och det är beklagligt att det i Sverige är värre om man handskas med doping kontra våldtäkt, grov misshandlel, ja till och med rån kan ge mindre fängelsestraff!

Stefan va en hal ål och vi körde ett par pass ihop på Jupitet TC, samt va ju med när du debuterade på scen första gången och du hade för dålig färg i finalen Hade inte en aning om att du var hjärnan bakom DL då din ål

Martin däremot, vi har umgåtts mycket och jag har massor med kort på oss och dina gamla ex Pia och Jonna hehe Nä men lider med dig och jag om nån vet hur det är att vara i den sits du är i nu! Jag var där några år tidigare, remember?

Samma sak för mig, dom bara vägde det jag hade utan att analysera styrkan på innehållet och sedan fick man ett straff för vem vet? 990g mjöl och resten AAS

Hoppas verkligen HD tar upp detta för det finns så många liknande fall som behöver ett praxis som är rättvist!

/ Travez
Citera
2013-08-19, 10:39
Medlem
HeadOfBoos avatar
Rättssystemet i Sverige behöver rivas upp och göras om. Att tycka synd om kriminella som mördar folk och ge medicinbrukare hådare straff bara för att de har kemiska substanser är helt uppåt väggarna. Att ta folk på gatan för att de är vältränade är ok, men att ta folk med annan hudfärg i tunnelbanan blir det ett jävla liv om, eller om man hade tagit folk bara för att de var kvinnor, homosexuella eller annat.
Citera
2013-08-19, 11:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Nu är jag inte så värst insatt i just detta mål, så undrar hur dom kom fram till att han bidragsfuskat?
Ganska så grova böter det där.
Citera
2013-08-19, 11:52
Bannlyst
Riktigt bra trådstart !

Intressant läsning och det fick mig verkligen att ändra min åsikt om martin.
Citera
2013-08-19, 12:00
Medlem
15 vialer i månaden, ganska saftigt..
jag tycker att det är bra han poängterar att han inte är en fantastiskt bra person men att han inte borde dömas grövre än våldtäkt.

Svensk rättssystem är åt helvete, mord och våldtäkter kan hamna mellan 1-6år. Även de som är emot doping måste väl för fan hålla med om att mord och våldtäkt borde straffas allra hårdast, ser gärna 40-50år för det, man ska få sota för brott som förstör en massa liv
Citera
2013-08-19, 12:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nu är jag inte så värst insatt i just detta mål, så undrar hur dom kom fram till att han bidragsfuskat?
Ganska så grova böter det där.

Om jag inte är helt ute och cyklar så var Martin sjukskriven under X antal år och fick bidrag, samtidigt som han fick pengar från sponsorer från fotojobb och kosttillskottsreklam. Sedan räknade försäkringskassan det som inkomst. Om det är juridiskt rätt eller fel vet jag inte. Det saftiga beloppet beror på att sjukpenningen delades ut "felaktigt" under alla dessa år.
Citera
2013-08-19, 12:18
Medlem
swiftos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om jag inte är helt ute och cyklar så var Martin sjukskriven under X antal år och fick bidrag, samtidigt som han fick pengar från sponsorer från fotojobb och kosttillskottsreklam. Sedan räknade försäkringskassan det som inkomst. Om det är juridiskt rätt eller fel vet jag inte. Det saftiga beloppet beror på att sjukpenningen delades ut "felaktigt" under alla dessa år.

Har också för mig att de hade med det att göra. Sen är ju hans 2 år och 9 mån den totala domen för grovt dopingbrott, medhjälp till grov smuggling samt grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott + 600 000 i skadestånd till Försäkringskassan....

Trist att det gick som det gick för Martin...

edit:

Citat:
De sista punkterna rör att Martin erhållit sjukersättning som han enligt hovrätten inte varit berättigad till. Martin har varit sjukskriven för bulimi, men har enligt tings- och hovrättens bedömning under tiden haft inkomster från sin bodybuilding-verksamhet som är att jämföra med inkomst från arbete
Citera
2013-08-19, 12:21
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Låter inte helt omöjligt alls det där.

Va ju en kärring som sålde gamla smycken på blocket då hon va sjukskriven, och blev sen påkommen för detta.
Hårda bud!
Citera
2013-08-19, 14:10
Medlem
Realityjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Låter inte helt omöjligt alls det där.

Va ju en kärring som sålde gamla smycken på blocket då hon va sjukskriven, och blev sen påkommen för detta.
Hårda bud!

Lol? På riktigt? Så man får alltså inte sälja NÅGOT om man är sjukskriven? Låter ju helt jävla absurt Rättssystemet är ju pajasaktigt!

För övrigt tycker jag Martin lag ut några riktigt välvalda ord
Citera
2013-08-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realityjunkie
Lol? På riktigt? Så man får alltså inte sälja NÅGOT om man är sjukskriven? Låter ju helt jävla absurt Rättssystemet är ju pajasaktigt!

För övrigt tycker jag Martin lag ut några riktigt välvalda ord

Var lite källkritisk av dig va?
Utan källa tycker jag du ska ta det lite med en nypa salt.

Jag har aldrig gillat Martin Kjellström och att han spelar på kortet att de inte analyserat beslagen är ren smörja, han har som han själv säger begått brott och för tre år sitta? Har han tjänat tillräckligt mycket på det för att de ska vara värt.
Citera
2013-08-19, 14:34
Medlem
Nog får man sälja men om du har 556 olika smycken till salu på nätet så kan det se ut som affärsverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in