Ger inte mycket för Agrells tankar måste jag säga .. Knappast den skarpaste kniven i lådan ..
Fetat: Det enda vittnet som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll är inte svensk och antagligen fullt medveten om att det kvittar om han är sedd på nära håll av Lisbet Palme eftersom hon aldrig kommer att se honom bakom en glasruta i en framtida vittneskonfrontation. Det uteblivna tredje skottet berättar framför allt att Lisbet Palme inte fanns med i mordkontraktet, inte så mycket om vilken kontroll gärningsmannen hade över känslor och situation.
Va? Vad är det för vittne som inte är svenskt? Vad pratar du om egentligen?
Men du kan ju för fan inte börja i den änden. Då kan man, som du har gjort, fantisera ihop precis vad tusan som helst. Nu får det räcka med rappakalja.
Efter tjugosju års resultatlösa "ansträngningar" med din metod kanske det vore en god idé att ta sig an MOP från en annan angreppsvinkel, tror du inte ?
Den ene personen har suttit bakom ratten i en taxi och befunnit sig i skottögonblicken
på en plats där han rimligen borde ha svårigheter att överblicka skeendet på ett
tillförlitligt sätt och den andra personen har varit alkoholpåverkad i en utsträckning som
lämnar visst utrymme för att kunna ifrågasätta hans uppfattningsförmåga vid tidpunkten.
Resonemanget förutsätter att taxichaffisen (Delsborn) måste ha varit skymd vid tidpunkten närmast före, under och efter skotten avfyrades vilket han inte verkar ha varit - samt att graden av Björkmans alkoholpåverkan och hans uppfattningsförmåga som resultat av alkoholförtäring är en polisuppgift efter att Björkman fått besvara listigt formulerade, ledande frågor. Sånt kan förhörande poliser, det är dessa vana vid. Omvänt kan antagas att Björkman var ovan vid den typen av frågor.
Va? Vad är det för vittne som inte är svenskt? Vad pratar du om egentligen?
Ja, det undrar jag också, my mistake, men jag tror du förstod vad jag menade. GM är INTE svensk och behöver därför inte oroa sig för att bli ställd bakom en glasruta och utpekad av Lisbet Palme. Därför kvittar det blankt om han blir sedd i ansiktet på nära håll av henne. Vilket han naturligtvis blev, men trots detta blev Christer Pettersson utpekad. Efter att LP gjort några inledande försök med ett par andra "gärningsmän" kan tilläggas. Tror det var två-tre stycken "gärningsmän" före Pettersson, var det inte så ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-19 kl. 02:57.
Nu sitter man ju nästan och rodnar här framför skärmen Själv är du en fantastisk retoriker. Tänk om dina dräpande formuleringar kunde riktas emot Christer Pettersson-spåret och för Landsförrädarspåret istället, hade njutit stort här hemma i soffan
Tack för det!
Men du begär tyvärr det omöjliga av mig...
Hoppas att du kan njuta ändå i din soffa om än inte lika mycket som du hoppats på...
Ja, så blir det. Vi pratar om en av världens största mordutredningar och samtidigt det som måste vara en av historiens sämsta mordutredningar- alla kategorier! En skam för Sverige helt enkelt. Delar av den är helt enkelt för dum för att vara sann, och viktiga delar saknas helt. Då måste man fråga sig varför det är så och detaljer blir med automatik och naturlighet nagelfarna eftersom de inte finns svar. Och ja, det är väldigt mycket som är oklart! Det finns inte ens en ordentlig mordplatsutredning att tala om.
Den enkla lösningen är oftast den vanligaste, det håller jag med om i de flesta fall utom denna. Har aldrig sagt annat än att det skulle kunna vara så att någon ville få OP till denna plats som du ser som "en jävla vägkorsning intill en färgaffär". Jag ser det som en perfekt plats för det som skedde.
Vilken info som LP, och bröderna, undanhåller skulle jag gärna vilja veta, något är det. Visst kan den hotfulla mannen på Grand vara en svenne som vill säga "sanningens ord" till Olof, men varför nämner inte LP något om detta. Incidenten sker dock kort innan mordet och borde luftats.....och utretts
.
Ja, illa skött blev det med utredningen och det framför allt inledningsvis med icke
genomförda avspärrningar som brukligt sker och annat som man låtit bli att göra eller
gjort på fel sätt. En rad med tabbar och misstag och märkligheter.
Beredskapen var inte god kan man gott säga. Man var inte förberedda på en sådan här
"stor" händelse och där tror jag man hittar en del av förklaringarna till varför det blev
så pass oprofessionellt agerat från många händer och håll.
Det var lite som att de flesta berörda togs på sängen så att säga.
Det var villrådighet och brist på initiativkraft och is i magen. Så växer det hela ut till
någonting rejält klandervärt. Och så är det länge. Med Holmérs avgång så inträder en väsentlig
förbättring och till slut efter mycken möda och många besvär så hamnar man rätt trots allt...
enligt min uppfattning då men inte enligt din och många andras.
Ur ert perspektiv är man inte närmare sanningen nu än vad man var då...
Efter att LP gjort några inledande försök med ett par andra "gärningsmän" kan tilläggas. Tror det var två-tre stycken "gärningsmän" före Pettersson, var det inte så ?
Dessa du talar om pekades aldrig ut på det sättet du låter antyda.
Det noterades bara vissa likheter men ingenting mer än så.
Efter tjugosju års resultatlösa "ansträngningar" med din metod kanske det vore en god idé att ta sig an MOP från en annan angreppsvinkel, tror du inte ?
Det här klippet borde du väl gilla med tanke på att du menar att båda skotten träffade OP?
Det är tveklöst så att TBoudine måste vara någon form av förprogrammerad robot. Nu verkar "han" dock ha hakat upp sig på något vis, och har t.o.m. börjat gå i polemik med sig själv genom att citera sina egna inlägg
Jag har hört att det ska vara en rätt så vanlig bugg i 1.2 versionen.
Om ord ställs mot ord väljer jag att tro på Delsborns. Han hade inget uppenbart intresse av att fabulera och hitta på, det hade däremot Lisbet Palme om hon var delaktig i mörkläggningen. Vilket jag alltså är fullständigt övertygad om att hon var.
En formulering värd att studera. Skulle kunna vara övningsexempel i kurslitteratur om logik eller retorik. Som exempel på hur tokigt det kan bli!
Wilhelm Agrells tankar är värd att läsas både en och två gånger.
"Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. '
I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål. Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. '
Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person? Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott.
Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."
Här tycker jag Agrell förhastar sig. Det finns åtminstone fyra alternativ:
1. LP träffades oavsiktligt (inte alltför osannolikt då hon befann sig nära skottsektorn)
2. LP besköts och avsikten var att döda (inte så sannolikt om gm hade fler än två kulor)
3. LP besköts, men inte med avsikt att döda (tänkbart, men med osannolik träff)
4. LP besköts inte alls (extremt osannolikt)
Men det är ändå intressant att spekulera över bilden av mordet om också LP hade dött eller blivit allvarligt skadad.
Menar du att de hade för vana att promenera på Sveavägen sena fredagkvällar!?
Jag menar att de i en situation som liknade denna statistiskt sett skulle ha valt att chansa och promenera hem lite i smyg. Lite busigt, för att få några minuter av normalt privatliv!