2013-08-18, 22:14
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Då är det ju väldigt konstigt att de inte ringer polisen om de ordnat och bestämt att ses vid middagen... Nej tror inte mamman 100% väntade hem vb.

En mycket intressant sak som slog mig nu. Mamman sa i ngn intervju att vb brukar vara borta ibland, därav den sena anmälan.
VEM brukar VB sova över hos???

Mamman verkade ju inte direkt jätteorolig för VB de första ca 5 dagarna i alla fall. Kan ju tyda på att det var vanligt att VB sov borta, och inte meddelade sig varje dag. Ni minns väl denna:
https://www.facebook.com/Cattie00?fref=pb&hc_location=friends_tab

(Om det är mamman vill säga)
Citera
2013-08-18, 22:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Berätta allt du vet om den här personen, och hur personen skulle kunna ha med VBs död att göra, eller som påverkare på KJ, eller någon annan.

Har inte tillgång till mitt "arkiv" just nu så det blir fritt ur minnet. AP var commander på ett tidigare airsoftevent för några år sedan. KJ filmade detta och filmen finns på AB (B@ströms) fejja sida. AP är vän med båda på fejjan och kommenterat och gillat en del på KJs fejja.

AP har en stark kristen syn och ger sig gärna in och diskuterar satans ankomst och liknande. Jag kan inte Bibeln så bra, men AP har en lite udda syn. För KJ och AB var han med säkerhet en förebild. Eftersom han befinner sig i Nederländarna så har han och Bodengossarna inte kontakt in real life.

Min bedömning är att AP är en ganska manipultativ person med lite udda personlighet. Sen hade KJ enligt en som deltog i Fallen Angel utsett sig själv (eller utnämnd av AP) som just commander. Jag kan inte bevisa att de haft kontakt under våren, men att AP var en förebild för dessa två är jag säker på.

Tror även att ev rituella inslag kan ha påverkats av deras kontakt. Störda människor som KJ brukar ofta bli fixerade i vissa personer och gärna ta efter förebildernas synsätt och karaktär. AP är en smart kille och kan nog ha gett KJ och ev AB lite tips när det gäller att sopa igen vissa spår.
Citera
2013-08-18, 22:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har inte tillgång till mitt "arkiv" just nu så det blir fritt ur minnet. AP var commander på ett tidigare airsoftevent för några år sedan. KJ filmade detta och filmen finns på AB (B@ströms) fejja sida. AP är vän med båda på fejjan och kommenterat och gillat en del på KJs fejja.

AP har en stark kristen syn och ger sig gärna in och diskuterar satans ankomst och liknande. Jag kan inte Bibeln så bra, men AP har en lite udda syn. För KJ och AB var han med säkerhet en förebild. Eftersom han befinner sig i Nederländarna så har han och Bodengossarna inte kontakt in real life.

Min bedömning är att AP är en ganska manipultativ person med lite udda personlighet. Sen hade KJ enligt en som deltog i Fallen Angel utsett sig själv (eller utnämnd av AP) som just commander. Jag kan inte bevisa att de haft kontakt under våren, men att AP var en förebild för dessa två är jag säker på.

Tror även att ev rituella inslag kan ha påverkats av deras kontakt. Störda människor som KJ brukar ofta bli fixerade i vissa personer och gärna ta efter förebildernas synsätt och karaktär. AP är en smart kille och kan nog ha gett KJ och ev AB lite tips när det gäller att sopa igen vissa spår.

Har du tipsat polisen om det här? Jag menar, även om AP inte direkt har uppmanat till brott, kan kanske KJ ha fått en motivbild som blir enklare att ringa in om AP granskas. Vad som framkommit tidigare är att KJ vid tiden för brottet verkade ha en förhöjd självbild, det avvek från det normala att han utsåg sig till "commander".
Citera
2013-08-18, 22:47
Medlem
highfives avatar
Citat:
Har du tipsat polisen om det här? Jag menar, även om AP inte direkt har uppmanat till brott, kan kanske KJ ha fått en motivbild som blir enklare att ringa in om AP granskas. Vad som framkommit tidigare är att KJ vid tiden för brottet verkade ha en förhöjd självbild, det avvek från det normala att han utsåg sig till "commander".

Detta har varit uppe i tråden tidigare. Finns ett par medlemmar på forumet som varit aktiva senaste dygnet och kanske kan delge sina tankar om AP. För mig dök AP upp i mina tankar igen när åklagarna började prata om motiv, gammal dator och återupprätta raderade sms i tolfte timmen.

Som trogen soldat tiger man även i förhör.
Citera
2013-08-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men i Boden gäller yppandeförbud, vilket innebär att advokaten inte får dela med sig av info till klienten. Då gör det inget om advokaten får ta del av FU.

"Enligt 7 § 5 st. Förundersökningskungörelse (1947:948) (FUK) innebär ett yppandeförbud att en advokat nte får röja vad som förekommit vid förhöret. Däremot kan en försvarare inte åläggas yppandeförbud i förhållande till sin klient."

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:454284/FULLTEXT01.pdf
Citera
2013-08-18, 23:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttochbajs
"Enligt 7 § 5 st. Förundersökningskungörelse (1947:948) (FUK) innebär ett yppandeförbud att en advokat nte får röja vad som förekommit vid förhöret. Däremot kan en försvarare inte åläggas yppandeförbud i förhållande till sin klient."

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:454284/FULLTEXT01.pdf
Förundersökningskungörelse (1947:948) 7 § 5 st:
Citat:
Kan det förväntas att det vid förhör framkommer något som inte bör uppenbaras, ska undersökningsledaren överväga om det bör meddelas förbud att röja det som förekommer vid förhöret. Om ett medborgarvittne inte finns tillgängligt, bör i ett sådant fall som förhörsvittne anlitas befattningshavare vid polis- eller åklagarväsendet, om det i övrigt är lämpligt.
Skaffa en bättre källa.
Citera
2013-08-19, 00:09
Medlem
MrFolds avatar
Jag tror hans länkade källa är korrekt faktiskt. Det är en uppsats och i den står bl.a följande: (sid 9, sista stycket)

Citat:
Enligt 7 § 5 st. Förundersökningskungörelse (1947:948) (FUK) innebär ett yppandeförbud att
en advokat inte får röja vad som förekommit vid förhöret. Däremot kan en försvarare inte
åläggas yppandeförbud i förhållande till sin klient

... vilket var vad jag hela tiden trott och kommer att fortsätta tro tills dess att någon visar en ännu bättre rättskälla som påstår motsatsen.

Därmed torde vi också kunna skippa argumenten om att advokaten borde få se FU-materialet eftersom rätten kan ålägga honom att inte föra informationen vidare till KJ. Detta kan de alltså inte göra.
Citera
2013-08-19, 00:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror hans länkade källa är korrekt faktiskt. Det är en uppsats och i den står bl.a följande: (sid 9, sista stycket)

... vilket var vad jag hela tiden trott och kommer att fortsätta tro tills dess att någon visar en ännu bättre rättskälla som påstår motsatsen.

Därmed torde vi också kunna skippa argumenten om att advokaten borde få se FU-materialet eftersom rätten kan ålägga honom att inte föra informationen vidare till KJ. Detta kan de alltså inte göra.
Så du tror mer på uppsatsen än på kungörelsen? Visst, jag kan inte hindra dig.
Citera
2013-08-19, 00:43
Medlem
Angående förhållanden: VB slår mig som en lågstatus-tjej. Låg självkänsla, möjligen bekräftelsebehov.
Med andra ord lätt att få, om man visar intresse.

Dessutom är hon inte speciellt ful, så jag kan tänka mig många scenarion då flera av de namngivna ryktes-männen i tråden utnyttjat läget.
Efteråt har det inte hänt. Sånt berättar man inte ens för kompisar, speciellt inte om man har förhållande.

Det sänker dessutom ens egen status bland tjejerna som man möjligen vill ha på riktigt.

Alla vet att "mobbade" tjejer ibland kan ligga vansinnigt mycket utan att få till relationer.
Citera
2013-08-19, 01:02
Medlem
[quote=Quarrel|44844775]
Jag som följer tråden undrar bara känner ni varandra i verkligheten? Kan det finnas intresserade parter inne i tråden? Eller känner ni till dem på ngt sätt?
Citera
2013-08-19, 01:14
Medlem
Citat:
Haha, ja, det där med att förneka förhållanden är vanligt, särskilt om man tycker att personen inte har hög status, vilket VB inte hade. Hon var ett mobboffer, och det är bekräftat av många. Jag skulle bli mer förvånad om AB erkände förhållandet med VB, vilket som sagt, är ett rykte, precis som mycket annat. Rykten kan ibland vara sanna, ibland inte.
Rykten gör gällande att det florerat många män runt VB. Hon påstås ha blivit våldtagen eller utnyttjad av någon vars namn börjar på A, ha haft en relation med KJ, AB, MB. Allt kan vara sant, vi vet inte. Hatad var hon, av AN. Varför? Tja, det har antagligen med VBs relationer att göra. Ligger relationstrassel bakom mord? Ofta. Jag tror att motivet finns där, men kan också tänka mig att VB kanske fått lite mer insyn i MBs affärer än vad som var bra för henne. Alternativt är mordet utfört av en förvirrad själ, och det verkar vara det mest aktuella spåret just nu.
2. Men när ska ni börja tänka tvärt om?? AB hatade VB för att hon var ett hot mot hela familjeidyllen!!. mamman, pappan och syrran gick omkring där hemma och hatade var arga besvikna svartsjuka och säkert kom dom ihop sig p.g.a henne! stämningen hemma blev ohållbar, och det köpte inte AB så han bestämde sig för att göra nånting åt saken! jo, han var på bröllopsfest!? ja, men vem ger han alibi för det!? familjen som håller på att krascha!?? min teori!. (KJ var givetvis med!, men hur mycket inblandad han är förtäljer inte historian.
Citera
2013-08-19, 01:19
Medlem
Reviewss avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5524988

Angående frågan om dumpning av klädesplagg och annat. Har förmodligen diskuterats längre bakåt i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in