2013-08-18, 20:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du tror att Milan Valverius och Jovan Rajs skulle samverka i en komplott så har du ingen kontakt med verkligheten. Rajs drev vid tiden för MOP en kampanj för av överta chefsskapet på rättsläkarstation i Solna. Bland annat med den s.k. obducenten som slagträ mot Valverius.

Att utifrån det tro att de skulle konspirera för att hemlighålla detaljer om Olof Palmes obduktion är mer än lovligt korkat och totalt okunnigt. Valverius liv förpestades av Rajs intriger och bidrog till att förkorta detta.

Mycket talar för att det var Rajs som var källan till den förundersökning som JK genom RÅ genomförde mot Valverius pga anklagelsen att han lämnat ut detaljer ur obduktionsprotollet till DN-reportern Gun Fälth.
RÅ Torsten Jonssons argumentation pulveriserades av MVs skicklige advokat Peter Danofsky.

Att Milan Valverius och Jovan Rajs på eget bevåg skulle ha konspirerat för att hemlighålla detaljer som visar att Olof Palme träffades av två kulor har jag överhuvudtaget inte ens antytt, men jag tror att obduktionsrapporten är manipulerad och att den utelämnar viss information. Tror det var boboslacke som påstod att ett av de två hålen i OP:s slips hade orsakats av en benbit från Olof (bröstbenet) alternativt att slipsen legat dubbelvikt. Jag köper inte något av dessa påstådda alternativ. En omedelbart dödande kula i Olof Palmes rygg motsäger dessutom varje vittnesmål som berättar att gärningsmannen och Palme utväxlade några ord, ansikte mot ansikte, innan skotten föll vilket vittnet Delsborn iakttog. Om det enda skottet som träffade Palme var i ryggen vilket hävdas från officiellt håll förutsätter det att gärningsmannen tagit sig runt Olof och skjutit honom i ryggen eller helt sonika vänt på på honom för att få läge för ett skott i ryggen. Så har det naturligtvis inte gått till, Olof Palme sköts i bröstet och då kulan inte stannade i kroppen fanns ett utgångshål i ryggen som skytten tog sikte på vid sitt andra skott då OP instinktivt vände sig bort från skytten med händerna tryckta mot skottskadan i bröstet, det sist han gjorde i livet innan kula nummer två träffade honom. Väldigt närliggande ut- och ingångshål i ryggen, men som lämnade två tydligt separata kulhål i slipsen. Kanske båda kulorna vänt sig vid penetrering av ben och vävnad och i något skede haft tangerande kulbanor ? Den officiella förklaringen är dock falsk, det är min fasta övertygelse.
Citera
2013-08-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att Milan Valverius och Jovan Rajs på eget bevåg skulle ha konspirerat för att hemlighålla detaljer som visar att Olof Palme träffades av två kulor har jag överhuvudtaget inte ens antytt, men jag tror att obduktionsrapporten är manipulerad och att den utelämnar viss information. Tror det var boboslacke som påstod att ett av de två hålen i OP:s slips hade orsakats av en benbit från Olof (bröstbenet) alternativt att slipsen legat dubbelvikt. Jag köper inte något av dessa påstådda alternativ. En omedelbart dödande kula i Olof Palmes rygg motsäger dessutom varje vittnesmål som berättar att gärningsmannen och Palme utväxlade några ord, ansikte mot ansikte, innan skotten föll vilket vittnet Delsborn iakttog. Om det enda skottet som träffade Palme var i ryggen vilket hävdas från officiellt håll förutsätter det att gärningsmannen tagit sig runt Olof och skjutit honom i ryggen eller helt sonika vänt på på honom för att få läge för ett skott i ryggen. Så har det naturligtvis inte gått till, Olof Palme sköts i bröstet och då kulan inte stannade i kroppen fanns ett utgångshål i ryggen som skytten tog sikte på vid sitt andra skott då OP instinktivt vände sig bort från skytten med händerna tryckta mot skottskadan i bröstet, det sist han gjorde i livet innan kula nummer två träffade honom. Väldigt närliggande ut- och ingångshål i ryggen, men som lämnade två tydligt separata kulhål i slipsen. Kanske båda kulorna vänt sig vid penetrering av ben och vävnad och i något skede haft tangerande kulbanor ? Den officiella förklaringen är dock falsk, det är min fasta övertygelse.

Håller med, svårt att komma fram till något annat när man läser vittnesmålen och att OP även står upp fortfarande efter att skott 1 skjutits av GM.
Citera
2013-08-18, 21:05
Medlem
Citat:

Nu blir det spännande och se om jag fattat rätt.
Du påstår således att skott 1 kommer framifrån mot Palme men att det skottet inte var dödande , så isteg 2 tar gm sej runt Palme och lyckas träffa utgångshålet av skott 1 och att Palme tydligen kan stå fram tom skott 2 avlossats.En mycket snabb och mycket skicklig skytt, en korsning av Usain Bolt
och någon mycket duktig revolverskytt.
Citera
2013-08-18, 21:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med, svårt att komma fram till något annat när man läser vittnesmålen och att OP även står upp fortfarande efter att skott 1 skjutits av GM.

Visst ! Det är där man landar om man använder logiken och om man köper bland annat Anders Delsborns vittnesmål. Den konspiratoriskt lagde kan rent av misstänka att Olof Palmes obduktionsrapport finns i två versioner ..
Citera
2013-08-18, 21:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Palme hör en skarp smäll bakom sig, tänker "vad fan var det där?" innan andra skottet träffar i ryggen en eller ett par sekunder senare. Om andra skottet kom två sekunder senare hinner Palme på sin höjd, teoretiskt sett, stanna till och börja vända sig om men det smäller direkt sen ändå. Kanske är anledningen att gärningsmannen lägger handen på Palmes axel att han vill hålla still Palme i sitt läge då han ser att han hinner reagera på första skottet. Måste dock återigen poängtera att jag inte bryr mig nämnvärt. GM sköt och Palme blev träffad.
Den som vill utröna vad som verkligen hänt måste bry sig om en och annan detalj som inte behövs för att utröna att han blev träffad.
Citera
2013-08-18, 21:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu blir det spännande och se om jag fattat rätt.
Du påstår således att skott 1 kommer framifrån mot Palme men att det skottet inte var dödande , så isteg 2 tar gm sej runt Palme och lyckas träffa utgångshålet av skott 1 och att Palme tydligen kan stå fram tom skott 2 avlossats.En mycket snabb och mycket skicklig skytt, en korsning av Usain Bolt
och någon mycket duktig revolverskytt.

Du menar en korsning av Usain Bolt och Ragnar Skanåker ? Nej, jag tror inte skytten behöver ha dessas egenskaper, jag tror det räckte med att skytten tog ett par snabba steg mot en bortvänd Olof Palme och satte kula nummer två med sikte på utgångshålet i Palmes rygg. Borde inte handla om mer än tre sekunder mellan skotten.
Citera
2013-08-18, 21:20
Medlem
Citat:
Du menar en korsning av Usain Bolt och Ragnar Skanåker ? Nej, jag tror inte skytten behöver ha dessas egenskaper, jag tror det räckte med att skytten tog ett par snabba steg mot en bortvänd Olof Palme och satte kula nummer två med sikte på utgångshålet i Palmes rygg. Borde inte handla om mer än tre sekunder mellan skotten.

Ja du, det skyttet det kommer inte kunna återupprepas.
Du måste tro att alla som läser i den här tråden har en iq på under 60.
En följdfråga: varför han sköt inte ett skott till framifrån istället.
Senast redigerad av Sumer 2013-08-18 kl. 21:42.
Citera
2013-08-18, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den som vill utröna vad som verkligen hänt måste bry sig om en och annan detalj som inte behövs för att utröna att han blev träffad.

Detta inlägg förstår jag absolut ingenting av.
Citera
2013-08-18, 21:44
Medlem
Citat:
Usain Bolt springer 30 meter på 3 sekunder, du slösar bort din energi på att diskutera med dessa pensionärer.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-18 kl. 21:52.
Citera
2013-08-18, 21:48
Medlem
ieshos avatar
Jag betvivlar att det var 2-3 sekunder mellan skotten även om några vittnen gjort den uppskattningen. Räkna lugnt "Ett tusen ett, ett tusen två, ett tusen tre"! På den tiden hinner man vända sig om, så är det bara. Och några tiondelar av en sekund tar det när man hoppar till efter att ha hört en skarp knall bakom ryggen!

Det är märkligt att inte kunna ta in det. Antagligen rädsla för att bli anklagad för "gevär på tak" - det värsta av allt!

1. Vittnena ser att en man faller efter andra smällen.
2. Det finns ingen möjlighet att stå upp när ryggraden är av.
3. Man hoppar till när det smäller högt precis bakom ryggen, man är inte opåverkad i flera sekunder.

Antag att det först smäller en bit bort från LOP, vilka inte upplever att det var så nära, men att GM skjuter ett skott ungefär när vittnena tittar upp, ett första dödande skott. Det skulle förklara varför LOP inte reagerar, vilket de skulle ha gjort på 2-3 sekunder med skarp knall alldeles bakom, och det förklarar antalet kulhål i OP.

Man kanske kan tänka sig en första avgasknall, något som SE nämner. Inte en värre tillfällighet än att kulan träffade en dubbelvikt slips.
Citera
2013-08-18, 21:51
Medlem
Citat:
Alltså, du är banne mig O T R O L I G!

I inlägg 47203 idag vid 17-tiden redovisade jag två webbkällor, som bägge återgav det väsentliga i obduktionsrapporten. Även om vilka som var närvarande vid obduktionen. Jag konstaterade att utöver de tre obducenterna, det var tre obduktionsassistenter, fyra kriminalare och Dr Claes Wallin. Den sistnämnde tog emot Palme när han kom till sjukhuset och försökte återuppliva honom genom att öppna bröstkorgen och massera hjärtat.

Rapporten ger alltså ett klart besked om att Palme endast träffades av ett skott.

Men jag tillade, för att vara spydig mot dig att "det är ju ytterst beklagligt att alla deltagarna vid obduktionen var så ouppmärksamma att de endast observerade ett skottingångshål och ett skottutgångshål på Palme, istället för de två som ju enligt dig ju måste finnas! Men förklaringen måste ju vara, och det kan du säkert ta till dig, att det andra skottet exakt följde samma bana som det första skottet"!

Och detta orimliga tar du alltså nu fasta på!

Lägg nu av så vi slipper dina ständiga tokerier så gör du oss alla (och dig själv också!), en STOR tjänst !
Senast redigerad av Babord 2013-08-18 kl. 22:03.
Citera
2013-08-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Usain Bolt springer 30 meter på 3 sekunder, du slösar bort din tid på att diskutera med dessa pensionärer.

Det största frågetecknet är varför han/hon först måste skjuta ett skott framifrån för att sedan skjuta ett i ryggen, och det svåraste momentet är att pricka utgångshållet samtidigt som OP bör vara skadad och i varje fall ha svårt att stå stilla.
Anser du också att de som läser i den här tråden har en iq under 60?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in