2013-08-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nu har det nog brunnit i huvudet på dig.

Har du läst ett enda inlägg jag har skrivit?

Få höra varför du tror OP sköts och en tänkbar GM? Ingen milslång text ala Bobban nu med en massa svammel som bara förvirrar läsarna.

Ja alla på senaste tiden men dom har bara innehållit text om hur fel jag och MBoudine har, någon egen teori har jag inte sett från din sida .
Citera
2013-08-18, 15:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är du inte säker på den mördades hustrus inblandning så ska du uttrycka dig lite mindre nedlåtande om henne. Sunt förnuft och taktkänsla heter det. Be att få det inprogrammerat!

Jag är säker på inblandning - men VET inte, kan inte bevisa detta.

Dessutom,

# Vad är nedlåtande i mitt uttryckssätt om Lisbet Palme ?

# Vad har "taktkänsla" med diskussionen om det här mordet att göra ? Exempel: Vilken taktkänsla visades Catrin da Costas anhöriga ? Vem måste skonas, och vem är det inte lika noga med ? Skillnad på folk och folk ?
Citera
2013-08-18, 15:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ärligt talat är det inte så viktigt för mig om hon blev träffad eller ej. Det viktiga är att båda kulorna var avsedda för OP. Om sen första kulan även snuddade LP så fine.

För mig känns det som ett mycket starkt indicium att LP ingår i mörkläggningen.
Citera
2013-08-18, 15:15
Bannlyst
För att sammanfatta Mboudines teori om Palmemordet...för historieskrivningens skull samt för att belysa i vilken kategori denna debattör spelar i.

Palme mördades alltså av "Sveriges ekonomiska elit". Oklart vilka detta är, kan vara sossar. Däremot var det en kurd som hette Mehmet som höll i vapnet. För att dölja detta och leda spåren åt annat håll jagade Palmeutredningen enbart kurder. Oklart hur detta hänger ihop. Det var dock inte bara kurder som var inblandade, även hela familjen Palme samt Ingrid Kleering är inblandade i mörkläggningen eftersom alla dessa skyddar den person som bokade ett möte (?) med Palme på mordplatsen, en vägkorsning mitt i natten. Oklart varför hela familjen Palme undanhåller detta. Någonstans ska en oäkta grekisk son in.

Till stöd för denna teori har Mboudine presenterat

- Noll dokument som styrker motiv eller utförande (till skillnad från Landsförrädarspåret som kan presentera exempelvis ITAC-dokumentet, "PM rörande Palmemordet" med mera)

- Noll källor som styrker motiv eller utförande (till skillnad från Landsförrädarspåret som kan hålla fram Ulf Lingärde, Anders Larsson, f d und-personal mfl)

- Inte ett vittnesmål (till skillnad från Landsförrädarspåret som presenterar ett 30-tal vittnesmål som komprometterar aktuella poliser och militärer på olika sätt)

- Inte en enda indicie (till skillnad från Landsförrädarspåret som resulterat i otaliga böcker som sammanställer indicier, se Wall, Borgnäs mfl)

- Inte ett enda namn på en inblandad person (utom "Mehmet" såklart)

Däremot har Mboudine bokstavligen postat tusentals inlägg i tråden. Dag efter dag, dag som natt.

Det går inte ihop någonstans.
Citera
2013-08-18, 15:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Sant problemet är bara att Jakeclawson med flera tycker det är en klockren utredning med inga som helst konstigheter . Det är inte preskriberat så snart kommer nog lösningen, Dag Andersson är en bra polis så ja väntar med spänning på ett resultat snart!

Men vilket resultat kan Dag komma till om han, vilket jag tror och mer eller mindre förutsätter, är förbjuden att ta in Lisbet Palme under en lampa i ett förhörsrum på Bergsgatan ? Ingen lösning av Palmemordet är möjlig utan sanktion av Dag Andersson överordnade, vilket formellt ytterst är justitieministern - som naturligtvis kan påverkas av statsministern ..
Citera
2013-08-18, 15:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Familjen Palme kanske skiter i vad en rättshaverist på Flashback har fantiserat ihop?

Jo, säkert. Familjen Palme uppfattar nog dina irrläror om landsförräderimisstanke som ett fullständigt huvudlöst antagande.
Citera
2013-08-18, 16:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du är inte objektiv när diskussionen närmar sig Lisbet Palme, då är du alltid uttolkaren av vad hon kan ha sett hört och menat i de allra mest positiva meningar. Varför kan du inte ärligt berätta att du är odelat subjektiv beträffande Lisbet Palme ?
Jag är odelat objektiv beträffande alla vittnen, men anser varken att AD, AB, IM, LJ eller LP är ofelbara.
Citera
2013-08-18, 16:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Smickra inte dig själv. Snarare handlar det bara om att dina inlägg är totalt värdelösa i sin oerhörda stollighet och tomhet, häpnadsväckande okunnighet och förakt för allt vad logiskt tänkande heter. Detta ska också ställas mot bakgrund av det utrymme du gör anspråk på i samtalet. Förhoppningsvis tyder det bara på social inkompetens och ingenting annat.

Citat:
Det är onekligen lite komiskt att följa Mboudine genom tråden när man kan överblicka hur tankegångarna går. I ett inlägg spekulerar han huruvida Palme kanske kan ha blivit skjuten med två skott eller kanske har han blivit lurad till ett möte på mordplatsen. En dag senare är han "fullständigt övertygad om detta" och alla som inte håller med eller pekar ut uppenbara logiska brister i resonemanget är desinformatörer eller försöker göra reklam för böcker (???).

I övrigt är hans enda vapen att posta så in i helvete mycket att andra skribenter helt enkelt ger upp och han tillåts breda ut sig ännu mer. Bara kvantitet helt utan kvalité.

Social inkompetens och för många inlägg .. Sluta grina 'clawson ! Försök bemöta mina inlägg med annat än landsförräderimisstankefantasier, ok.
Citera
2013-08-18, 16:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Skitsnack. Mordet på Olof Palme är omgärdat med så mycket oklarheter och spekulationer att detta motiverar att obduktionsprotokollet ograverat i sin helhet blir offentliggjort. Det borde inte minst ligga i familjen Palmes intresse att undanröja varje misstanke om oegentligheter och mörkläggning grundad på vilseledande om hur många av två avlossade skott som träffade Olof.

Om du tror att Milan Valverius och Jovan Rajs skulle samverka i en komplott så har du ingen kontakt med verkligheten. Rajs drev vid tiden för MOP en kampanj för av överta chefsskapet på rättsläkarstation i Solna. Bland annat med den s.k. obducenten som slagträ mot Valverius.

Att utifrån det tro att de skulle konspirera för att hemlighålla detaljer om Olof Palmes obduktion är mer än lovligt korkat och totalt okunnigt. Valverius liv förpestades av Rajs intriger och bidrog till att förkorta detta.

Mycket talar för att det var Rajs som var källan till den förundersökning som JK genom RÅ genomförde mot Valverius pga anklagelsen att han lämnat ut detaljer ur obduktionsprotollet till DN-reportern Gun Fälth.
RÅ Torsten Jonssons argumentation pulveriserades av MVs skicklige advokat Peter Danofsky.
Citera
2013-08-18, 16:35
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
För att mötesscenariot ska gå i lås krävs följande.

- Att gärningsmännen lyckats lura Palme till mötesplatsen (en vägkorsning mitt i natten) utan att någon misstänksamhet väcks hos Palme.

- Att Palme inte har nämnt mötet för en enda person, varken Säk, familjen eller arbetskamrater.

- Att Lisbet är medskyldig till mordet. Annars hade hon berättat vad mötet handlade om för utredarna. Att hon har hotats till tystnad är en möjlighet, om än väldigt långsökt, men det förutsätter i så fall att gärningsmännen har hunnit skrämma henne till tystnad redan minuterna efter mordet - då hon inte nämner något mötesscenario alls utan spekulerar kring utländska gärningsmän.

- Att det bästa vittnet som sitter rakt framför mordplatsen och som ser hela mordet från början till slut totalt missuppfattar hela förloppet och mirakulöst missar att gärningsmannen och Palme pratar med varandra.

- Att gärningsmannen trodde att Lisbet dog. Annars hade han ju givetvis skjutit igen därför att Lisbet sett honom, sett mötet, hört hans röst etc.

- Att gärningsmannen tar det obegripliga beslutet att inleda mötet. Om nu målet med att lura Palme till ett möte var att kunna skjuta honom så kliver man väl fram och gör det när Palme kommer. Det finns ju ingen anledning att inleda själva mötet och därmed exponera sig själv mer samt riskera väcka misstänksamhet hos vittnen, Lisbet eller Palme själv.

Om nu Palme ska till ett möte, varför överväger han då att gå hem till Mårten och dricka te? Och varför tar han med sig frugan till det hemliga mötet?

Mötesscenariot är helt fantastiskt ologiskt. Inte ens Lars Krantz kan få detta att gå ihop.

Det beror på vad man lägger i ordet mötesscenario. om man med det menar ett i förväg avtalat möte så känns det väldigt ologiskt, det håller jag med om. Däremot tycker jag att det finns en närliggande variant som skulle kunna vara möjlig och som det finns förutsättningar för. Att det skulle kunna handla om ett under kvällen hastigt påkommet "lockmöte". D.v.s att OP blev lurad till platsen för sin avrättning, och att det skedde samma kväll. Det finns omständigheter som skulle kunna styrka detta:

- Parets något ologiska val av promenadväg. Om man nu inte valde att haffa en taxi vid den tidpunkten en fredagkväll så vore väl det näst mest logiska vara att ta sig tillbaka samma väg som man kom dit, via T-station Rådmansgatan.
- Själva platsen för gärningen är idealisk, kan knappast bli bättre! Känns vald.

Det jag tycker skulle kunna tala för ett sådant scenario är såklart händelsen direkt efter bion där OP hade ett kort samtal, som uppfattades som hotfullt, med en man vid norra gaveln på Grand. Har svårt att släppa den detaljen som jag uppfattar som väldigt intressant i detta sammanhang. Det kan vara där som "mötet" avtalas, eller snarare förslaget som får OP att välja den vägen. Vad det handlar om kan man ju bara spekulera i.....allt från att det är någon från "skyddet" som uppenbarar sig och föreslår färdväg, till att det är något mer personligt.

Det är för övrigt uruselt att de två kvinnornas vittnesmål, som ger ett trovärdigt intryck, inte verkar vara ordentligt utrett av PU.

Själva "mötet" behöver ju inte handla om så mycket mer än att GM går upp bredvid/bakom, går med en kort bit, säger några väl valda ord och skrider till verket? LP märker inte så mycket eftersom hon sin vana trogen "skärmar av synfältet" och tittar ner i marken (hennes egen utsaga). Därav uppfattar hon egentligen inte mycket av GM:s ansikte.

Ett sådant scenario skulle överleva de flesta av dina punkter ovan, med några eventuella undantag. Speciellt den fetstilta. Jag skriver eventuella eftersom det är så otroligt mycket som är osäkert. Vet vi tex säkert att OP själv övervägde tebjudningen? Enligt uppgift tackade LP nej men kanske gjorde hon det direkt så OP behövde aldrig säga något?
IK & MP behöver överhuvudtaget inte ha sett incidenten med den hotfulle mannen. Jag läste uppgifter om, tror det var Borgnäs, att de båda kom ut från Grand senare än paret Palme. Då kanske det redan var överspelat. Däremot har ju såklart LP noterat det hela vilket ju också vittnet som fick en avvisande blick från henne medgett. Tror inte att LP ljuger, men att hon undanhåller information. Får man inte frågorna blir det ju också ännu enklare. Varför hon undanhåller? Kan man också spekulera kring men hot är kanske inte så långsökt trots allt om man förstår, och fått klart för sig, vad anstiftarna är kapabla till.

Lite mer fritt funderande. LP:s första uppgift om två gm. Jag vet att hon nämnt de två personerna som hon iaktagit nära bostaden veckan innan, men tänk om hon i sin första redogörelse egentligen avser den hotfulla mannen vid Grand samt gm? Eller att de är samma personer? Den första var klädd i beige rock/trenchcoat vilket ju även den mystiske mannen var, som aldrig identifierades, som sågs vid mordplatsen(reklamskylten).
Citera
2013-08-18, 17:14
Medlem
ieshos avatar
Varför måste OP ha blivit lurad till platsen för sin avrättning? Även om vi av någon anledning utgår ifrån att mordet var planerat att ske just vid Dekorima så fanns betydligt säkrare sätt att ordna det på.

När LOP gick på Grand en fredagkväll gick det nog att förutsäga deras ungefärliga hemfärd. Om jag bodde i Gamla Stan skulle jag promenera hem. Om det inte fanns särskilda skäl för LOP att ta en taxi var nog 15-20 minuters promenad ett givet alternativ. I tunnelbanan skulle de garanterat blivit igenkända medan de kunde hoppas på några minuter då och då i enskildhet utomhus, vilket jag tror var viktigt och sällsynt för makarna. De var sportiga och brukade åka skidor på Djurgården om vintrarna och en promenad hem var möjlig att förutse för välunderrättade konspiratörer.

Att de avsåg att promenera någonstans längs Sveavägen eller Drottninggatan eller däremellan måste ha framstått som självklart. Det är inte otroligt att paret i de flesta fall undvek folksamlingar för att inte bli igenkända, varför sådana "folksamlingar" kunde placeras ut för att styra färden hemåt. I värsta fall kunde "folksamlingarna" agera lite hotfullt, vilket säkert räckte för att åtminstone LP skulle välja en annan väg.

När det blev klart att LOP verkligen skulle gå på Grand betraktade konspiratörerna OP som praktiskt taget död.
Senast redigerad av iesho 2013-08-18 kl. 17:16.
Citera
2013-08-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Det beror på vad man lägger i ordet mötesscenario. om man med det menar ett i förväg avtalat möte så känns det väldigt ologiskt, det håller jag med om. Däremot tycker jag att det finns en närliggande variant som skulle kunna vara möjlig och som det finns förutsättningar för. Att det skulle kunna handla om ett under kvällen hastigt påkommet "lockmöte". D.v.s att OP blev lurad till platsen för sin avrättning, och att det skedde samma kväll. Det finns omständigheter som skulle kunna styrka detta:

- Parets något ologiska val av promenadväg. Om man nu inte valde att haffa en taxi vid den tidpunkten en fredagkväll så vore väl det näst mest logiska vara att ta sig tillbaka samma väg som man kom dit, via T-station Rådmansgatan.
- Själva platsen för gärningen är idealisk, kan knappast bli bättre! Känns vald.

Det jag tycker skulle kunna tala för ett sådant scenario är såklart händelsen direkt efter bion där OP hade ett kort samtal, som uppfattades som hotfullt, med en man vid norra gaveln på Grand. Har svårt att släppa den detaljen som jag uppfattar som väldigt intressant i detta sammanhang. Det kan vara där som "mötet" avtalas, eller snarare förslaget som får OP att välja den vägen. Vad det handlar om kan man ju bara spekulera i.....allt från att det är någon från "skyddet" som uppenbarar sig och föreslår färdväg, till att det är något mer personligt.

Det är för övrigt uruselt att de två kvinnornas vittnesmål, som ger ett trovärdigt intryck, inte verkar vara ordentligt utrett av PU.

Själva "mötet" behöver ju inte handla om så mycket mer än att GM går upp bredvid/bakom, går med en kort bit, säger några väl valda ord och skrider till verket? LP märker inte så mycket eftersom hon sin vana trogen "skärmar av synfältet" och tittar ner i marken (hennes egen utsaga). Därav uppfattar hon egentligen inte mycket av GM:s ansikte.

Ett sådant scenario skulle överleva de flesta av dina punkter ovan, med några eventuella undantag. Speciellt den fetstilta. Jag skriver eventuella eftersom det är så otroligt mycket som är osäkert. Vet vi tex säkert att OP själv övervägde tebjudningen? Enligt uppgift tackade LP nej men kanske gjorde hon det direkt så OP behövde aldrig säga något?
IK & MP behöver överhuvudtaget inte ha sett incidenten med den hotfulle mannen. Jag läste uppgifter om, tror det var Borgnäs, att de båda kom ut från Grand senare än paret Palme. Då kanske det redan var överspelat. Däremot har ju såklart LP noterat det hela vilket ju också vittnet som fick en avvisande blick från henne medgett. Tror inte att LP ljuger, men att hon undanhåller information. Får man inte frågorna blir det ju också ännu enklare. Varför hon undanhåller? Kan man också spekulera kring men hot är kanske inte så långsökt trots allt om man förstår, och fått klart för sig, vad anstiftarna är kapabla till.

Lite mer fritt funderande. LP:s första uppgift om två gm. Jag vet att hon nämnt de två personerna som hon iaktagit nära bostaden veckan innan, men tänk om hon i sin första redogörelse egentligen avser den hotfulla mannen vid Grand samt gm? Eller att de är samma personer? Den första var klädd i beige rock/trenchcoat vilket ju även den mystiske mannen var, som aldrig identifierades, som sågs vid mordplatsen(reklamskylten).

Mycket bra inlägg. Det går inte hur mycket än vissa vill här inne att komma ifrån att en kontakt verkar ha skett några sekunder innan skotten. Var det för att identifiera OP eller sades det något annat innan det small , vad tror ni? Även du tex Jakeclawson håller det väl inte för osannolikt att GM kanske ville försäkra sig om att det verkligen var rätt person som kom gåendes och bestämde därför att helt enkelt fråga eller ta tag i OP:s axel och identifiera ansiktet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in