Det skulle inte förvåna mig om svaret är super simpelt men jag kan inte komma på det.
Om 158=0 och 185.6=100, hur mycket är då 183?
Det bästa (och enda?) du kan göra är att interpolera linjärt.
Två punkter är givna: (x1, y1) = (158, 0) och (x2, y2) = (185.6, 100).
Bestäm ekvationen för en linje, y = kx + m, genom dessa punkter.
Vad blir y då x = 183?
Fråga:Bestäm den vinkel v mellan 3pi/2 och 2pi som uppfyller cos(v)=cos(5pi/14)
Mitt tänk:
Mellan 3pi/2 och 2pi är det fjärde kvadranten som gäller. 5pi/14 är i första kvadranten, alltså använde jag mig av spegelvändning och tänkte helt enkelt -5pi/14. Detta är den enda vinkel som uppfyller kraven. Men detta är inte rätt svar.
Någon som har lust att ge en hint om var jag tänker fel?
Fråga:Bestäm den vinkel v mellan 3pi/2 och 2pi som uppfyller cos(v)=cos(5pi/14)
Mitt tänk:
Mellan 3pi/2 och 2pi är det fjärde kvadranten som gäller. 5pi/14 är i första kvadranten, alltså använde jag mig av spegelvändning och tänkte helt enkelt -5pi/14. Detta är den enda vinkel som uppfyller kraven. Men detta är inte rätt svar.
Någon som har lust att ge en hint om var jag tänker fel?
v=-5pi/14 uppfyller ju inte kravet 3pi/2 ≤ v ≤ 2pi. Däremot gäller cos(v) = cos(2pi-v), alltså cos(5pi/14) = cos(2pi-5pi/14) = cos(23pi/14).
"Bestäm en Möbiusavbilning w(z) som avbildar z_1=i, z_2=∞, z_3=0 på w_1=0, w_2=-1, w_3=1 och bestäm sedan bilderna i w-planet av enhetscirkeln |z|=1 och övre halvplanet Imz>0 i z-planet."
Den första delen ger w(z)=(i-z)/(i+z)
På den andra delen resonerar jag på följande sätt för |z|=1:
Eftersom vi har ifrån w(z) att punkten -i avbildas på ∞ så kollar jag om den ligger på |z|=1. Det gör den och det ger att avbildningen av |z|=1 är en C-linje.
Vi har också att z=i avbildas på w=0 och två punkter på C-linjen.
Eftersom ∞ inte är en fixpunkt så kan jag inte dra en linje mellan de punkter jag har, 0 och ∞, och få den C-linje jag söker. Jag tar därför en godtycklig punkt som ligger på |z|=1 och använder mig av uttrycket för w(z). Jag väljer z=1 och får w(1)=i.
Jag får då att avbildningen i w-planet blir linjen Rew=0.
Istället för att välja z=1 och få den tredje punkten, kan jag istället göra så här?:
Om man tittar på de i uppgiften givna punkterna så ser man att Imz avbildas på Rew.
Eftersom det är en Möbiusavbildning så kommer vinklar att bevaras. Den vinkel som är intressant är den där |z|=1 skär Imz.
Det inses att denna är 90grader. Detta ger att, eftersom Imz avbildas på Rew och vinklar bevaras, att skärningen mellan C-linjen i w-planet kommer att skära Rew med 90grader.
Detta tillsammans med att C-linjen ska passera genom w=0 ger att den eftersökta linjen är Rew=0.
För att få avbildningen av Imz>0:
Alla punkter z_1=i, z_2=∞, z_3=0 finns i imz>0 eller på randen. Eftersom punkten z=-i inte finns på eller i Imz>0 blir bilden av Imz>0 inte en C-linje i w-planet utan en C-cirkel.
Vi har att punkterna z_1=i, z_2=∞, z_3=0 avbildas på w_1=0, w_2=-1, w_3=1.
Eftersom z_2=∞ och z_3=0 är spegelpunkter och avbildas på w_2=-1 och w_3=1 så måste w_2=-1 och w_3=1 också vara spegelpunkter eftersom spegelpunkter bevaras.
Vi har då att:
Avbildningen är en C-cirkel.
Punkterna w_1=0, w_2=-1, w_3=1 finns i/på C-cirkeln.
w_2=-1 och w_3=1 är spegelpunkter.
=> Avbildningen blir |w|<1. Vi kan ju inte ha två spegelpunkter som båda ingår i avbildningen om dessa inte ligger på randen. Anledningen till att det är |w|<1 och inte |w|<1 är p.g.a. av att vi avbildade Imz>0 och inte Imz>0
Tack! Men v=-5pi/14 är ju ungefär -64 grader. Dvs hamnar i fjärde kvadranten om man räknar medurs.
Är det så att gradtalet måste vara positivt (och inom 0-360 grader)? Är det därför du adderar ett varv? *nyfiken*
Jag adderar ett varv för att uppfylla villkoret 3pi/2 ≤ v ≤ 2pi. Det är riktigt att -5pi/14 och 23pi/14 är samma position i enhetscirkeln, bara olika håll att gå i från (medurs respektive moturs).
hej har en uppgift jag inte förstår mig på att lösa,
2z+i = iz-3
Mvh
Skriv z som z=a+ib och sätt in i uttrycket. Flytta över allt på ena sidan så du har noll på de andra och separera sedan real- och imaginärdelar. Du får då att Re=0 och Im=0. Lös det ekvationssystemet.
Skriv z som z=a+ib och sätt in i uttrycket. Flytta över allt på ena sidan så du har noll på de andra och separera sedan real- och imaginärdelar. Du får då att Re=0 och Im=0. Lös det ekvationssystemet.
Tack gjorde så här, men kanske är omständigare än nödvändigt.