Citat:
Ursprungligen postat av
ZachariasTopelius
Vill SvP:are också utvisa kriminella nordmän? Inte ens då väl? De är ju trots allt våra bröder.
Angående demokrati så vill väl ni ha demokrati, men ni vill inte kalla det för demokrati, utan folkstyre? Eller är jag ute och cyklar?
Jag tror nog inte att kriminella grannar har immunitet. En knarklangande dansk eller norsk yrkesmördare får nog anses vara deras hemländers ansvar.
Den ursprungliga betydelsen av demokrati är just folkstyre.
Idag är det faktiskt inte så. Man har infogat fria val i demokratin men själva styret och inflytandet har tagits ifrån folket. Istället har man infogat diverse annat i demokratibegreppet som inte har med folkstyret att göra.
Detta har lett till ett missbruk och det egentliga folkstyret har försvunnit på vägen.
Så här är det: Svenska politiker och de anställda i offentlig verksamhet är anställda av svenska folket för att sköta deras intressen.
Punkt.
Det betyder att om en undersökning visar att folket inte vill ha en viss de facto-politik i en fråga så ska inte politiker och de övriga anställda starta kampanjer för att övertyga folket om något annat.
Det är här det gått snett från början. Politiker och de övriga anställda ska underordna sig folket (arbetsgivaren) och göra som de är tillsagda utan att krångla eller på övrigt sätt visa illojalitet och missaktning.
Idag förser makthavarna organisationer med medel för att slå ut folkviljan. Ofta utmynnar det i trakasserier, rena hot, uppsägningar och uthängningar för de som inte accepterar "demokratin".
Detta betyder att demokratin går fel väg. Den ska komma från folket och utövas i enlighet med folkets vilja av dess företrädare politikerna och inte som idag där tolkningsföreträdet enbart ligger hos makthavarna och går ut som direktiv till folket.
I enlighet med detta tolkar jag det som att SvP är demokrater men vill omdefiniera demokratin så att det blir en folkvilja och inget elitprojekt.