2013-08-18, 12:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Uppenbarligen har du inte tagit till dig mitt resonemang, men det gör inget, då jag är nöjd med att andra i tråden gör det och att jag själv vet vad jag pratar om.
Hur du tänker vill jag inte ens föreställa mig, konstaterar bara att din utgångspunkt är svart-vit och ytlig att man inte kan minnas något före 3-4 års ålder punkt , och resonerar som om denna händelse, mordet i BO.s lägenhet vilket hennes barn var i närheten av inte kommer påverka det.
Jag argumenterar för att minnen planteras på flera plan, omedvetet och medvetet i människan, och att barnet kommer att minnas händelsen på ett eller annat sätt för resten av livet.
Jag resonerade om detta tillsammans med andra här, när du hoppade in i resonemanget. Det DU inte förstår är att vi pratar om olika saker. Jag håller med dig i det du pratar om däremot, men blanda inte det med den ursprungliga diskussionen om huruvida barnet kan vara behjälplig i förhör. DET kan barnet INTE. Nu hoppas jag att de sett skillnaderna i vad du pratar om, respektive vad vi andra höll på att prata om när du hoppade in i "samtalet".
Citera
2013-08-18, 12:48
Medlem
Zizzla163s avatar
[quote=AnsgarO|44833056]
Citat:
Ursprungligen postat av Zizzla163

Den andre som du pratar om har jag inte sett något "bevis" för så det vet jag inte, men du verkar säker nog för att säga att det ÄR så. Han som "väl är" heroinist, om han nu varit på rehab så kanske han inte är det längre? För att inte skapa trådsanningar utan belägg irl så kanske kan man skriva "jag har hört". Jag säger inte ATT du har fel, bara att du KAN ha fel.

Finns säkert småbarnsmammor som är rena själva och tillsammans med missbrukande män, säkert också det omvända. Man ska inte döma för snabbt, just saying.

När man vet vad som hänt Ida så är det lätt att tolka in sorgsenhet och annat i bilderna. Återigen, det kan vara rätt tolkat men det är inte säkert.

Edit,blev något fel i citat, ska vara till Zizzla.

Absolut! Jag vill inte sprida falska sanningar. En utav mina närmsta vänner är barndoms vän med en utav Id@s ex (inte han som är fadern till yngsta barnet) jag frågade hur han tar hela händelsen. Fick svaret att han inte mår bra alls och självmedicinerar kraftigt. Va jag HÖRT som sagt. Jag dömer absolut inte, jag har all medkänsla i världen. Han hanterar situationen säkert bättre än jag skulle klara av.. Han verkar vara en väldigt fin kille som haft det väldigt tufft. Men det är bara min uppfattning!

Om den andra (heroinisten) fy vad illa det låter.. Om han vart på behandling, och sen fortfarande hänger i samma kretsar Så har jag svårt att se att han klarar hålla sig ren. Då är han sjukt stark!! =D hoppas för hans son skull att det går bra för honom.
Citera
2013-08-18, 12:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag resonerade om detta tillsammans med andra här, när du hoppade in i resonemanget. Det DU inte förstår är att vi pratar om olika saker. Jag håller med dig i det du pratar om däremot, men blanda inte det med den ursprungliga diskussionen om huruvida barnet kan vara behjälplig i förhör. DET kan barnet INTE. Nu hoppas jag att de sett skillnaderna i vad du pratar om, respektive vad vi andra höll på att prata om när du hoppade in i "samtalet".

Var började då den "ursprungliga diskussionen"?
länka gärna ett inlägg som kan upplysa om frågeställningen du hänvisar till.
Citera
2013-08-18, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R-thn
http:/*******/2013/36-arig-nazist-kvar-i-haktet_6058.html

Fin kille!
"Maska lite då jag inte vill hjälpa dig att sprida dyngan"

Du länkar till en VåldVänster tidskrift men en bild på ajaj´s tatuering... Var tatueringen på något sätt inblandad i mordet?
Vi vet om ajaj´s intressen men de är faktisk OT då det inte var ett ritualmord med flaggor och hela kittet lämnat i bostaden.

Så man kanske kan återgå till det som är intressant i fallet, typ om nån vet vad ajaj ändrat i sin story, är den nya mer vinklad för att fälla sina tidigare vänner. Vad det också en del av hans Polen plan att hålla sig ute så länge som möjligt för att skapa ett hållbart försvar som bara räddar hans eget skinn.
Senast redigerad av beaver_se 2013-08-18 kl. 13:02.
Citera
2013-08-18, 13:04
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Var började då den "ursprungliga diskussionen"?
länka gärna ett inlägg som kan upplysa om frågeställningen du hänvisar till.
Nej det klarar du allt av själv hörru. Läs tråden

Om du vill prata om hur upplevelser påverkar oss på olika vis, så får du gärna göra det men inte med mig här i tråden iaf. För det första tror jag inte att vi har olika åsikter vad det gäller det och dessutom är det OT.
Citera
2013-08-18, 13:11
Medlem
Orkar inte leta igenom tråden men har det kommit fram till hur hon dog?
Citera
2013-08-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Du länkar till en VåldVänster tidskrift men en bild på ajaj´s tatuering... Var tatueringen på något sätt inblandad i mordet?
Vi vet om ajaj´s intressen men de är faktisk OT då det inte var ett ritualmord med flaggor och hela kittet lämnat i bostaden.

Så man kanske kan återgå till det som är intressant i fallet, typ om nån vet vad ajaj ändrat i sin story, är den nya mer vinklad för att fälla sina tidigare vänner. Vad det också en del av hans Polen plan att hålla sig ute så länge som möjligt för att skapa ett hållbart försvar som bara räddar hans eget skinn.

Förutom att han verkar vara synnerligen kallhamrad (psykopatliknande sätt) så tror jag att hans människosyn visst har med saken att göra.
Han ger sig på invandrare och kvinnor enligt hans kriminella historia, människor han förmodligen ser som lägre stående än såna som honom själv. Kanske har han också gett sig på killar med ett ursprung han accepterar, men då är det nog något annat de gjort som inte passar in i hans mall över hur man ska vara och agera.
Det manipulativa draget flera här har beskrivit är också av intresse tycker jag. då det förmodligen är ett tecken på att han inte tål att bli emotsagd.
Intresset för nazism är väl just ett bevis på vilken människosyn han har? Iaf för mig, men vi kanske tycker olika där.
Vet inte om det bara är jag som tycker att hans psyke och syn på sig själv och andra är intressant för fallet även om det inte går att använda som bevis i en rättegång?
Citera
2013-08-18, 13:24
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Orkar inte leta igenom tråden men har det kommit fram till hur hon dog?

Det finns inget officiellt än. Obduktion gjordes i torsdags (15/8).
Senast redigerad av Orsa 2013-08-18 kl. 13:32.
Citera
2013-08-18, 13:27
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Så här säger BRIS http://www.barnperspektivet.se/teman/kropp-sjal/om-sorg-kris

För de yngsta barnen (0-3 år)

handlar döden hos en förälder om separation från den som har stått för barnets trygghet och överlevnad. Riktigt små barn kan inte klä sina känslor i ord, men de känner förlusten, tomrummet som uppstår. Även den efterlevande förälderns känslor av sorg uppfattas av barnet.

Klängighet, svår att trösta är reaktioner som det lilla barnet kan visa upp. Likaså en ovilja att skiljas från den överlevande föräldern. Om ingen annan person uppfyller barnets behov av trygghet, närhet och omsorg kan det riktigt lilla barnet i allvarliga fall utveckla en depression.

Tack för detta! Ja, det stämmer med barn jag träffat på som varit med om saker, dock inte yrkesvis utan i bekantskapskretsen.
Citera
2013-08-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsgarO
Förutom att han verkar vara synnerligen kallhamrad (psykopatliknande sätt) så tror jag att hans människosyn visst har med saken att göra.
Han ger sig på invandrare och kvinnor enligt hans kriminella historia, människor han förmodligen ser som lägre stående än såna som honom själv. Kanske har han också gett sig på killar med ett ursprung han accepterar, men då är det nog något annat de gjort som inte passar in i hans mall över hur man ska vara och agera.
Det manipulativa draget flera här har beskrivit är också av intresse tycker jag. då det förmodligen är ett tecken på att han inte tål att bli emotsagd.
Intresset för nazism är väl just ett bevis på vilken människosyn han har? Iaf för mig, men vi kanske tycker olika där.
Vet inte om det bara är jag som tycker att hans psyke och syn på sig själv och andra är intressant för fallet även om det inte går att använda som bevis i en rättegång?

För mig är det också väldigt intressant. Genom att jag fått tagit del av det som skrivits om den sannolika gärningsmannens profil i form av kriminell historia och uppfattningar om hans psyke är det lättare att förstå hur han sannolikt mördat I*a p.g.a. någon struntsak som att hon sagt emot eller nekat honom något. Kanske hon t.o.m. blev förbannad på honom när han gått över en gräns. Så motivet till mordet verkar då inte vara ett motiv i egentlig mening utan bara en människa som inte klarar av att bli emotsagd.
Citera
2013-08-18, 13:51
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Du länkar till en VåldVänster tidskrift ...

Du har haft sansade inlägg förut, men att kalla stiftelsen Expo för VåldVänster är väl ändå att ta i. Men för övrigt håller jag med.
Citera
2013-08-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Du har haft sansade inlägg förut, men att kalla stiftelsen **** för VåldVänster är väl ändå att ta i. Men för övrigt håller jag med.
Är rätt anti mot våld typ och antivåldsfolket är tyvärr de som är de våldsammaste. De skriver en hel del oriktigheter anser jag personligen...
I övrigt är jag nog sansad . Och tror att håller man sig till här i tråden till vad personen ajaj faktiskt gjort och inte svävar ut på hans tatueringar eller politiska åsikter så blir det mer läsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in