2013-08-18, 12:39
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men förhören går ju ut på att skaffa sig ledtrådar till bevis eller ett erkännande, det sistnämnda är inte nödvändigt då åklagaren ändå måste kunna bevisa. Nu säger åklagaren att de har bevis och är övertygade om skuld, så varför kan inte försvaret få ta del av utredningen?

EDIT;Nog svårt att försvara sig om man inte vet vad man ska försvara sig mot. Han säger ju att han inte vet vad som hänt VB efter att hon gick, vad mer finns att säga om han inte får veta något om omständigheter som talar emot honom, bortsätt från blodspåren som någon annan kan ha åstadkommit. KJ var ju i stugan och föräldrahemmet, teoretiskt kan spåren vara planterade av någon annan när han inte var hemma.

Fast nog vet han vad han ska försvara sig emot. Det lär ju förhörsledaren tala om?
Även om han är oskyldig och han såklart då inte vet vad som hände med V när hon gått så måste han ju ändå kunna ge svar på var han varit under perioden och ge en rimlig förklaring till spår i bilen och lägenheten. Det verkar ju (min bedömning) som att han inte kan ge någon rimlig förklaring på någonting som skett från 4-5 maj och framåt. Vilket är mycket märkligt även om han är oskyldig.
Visst skulle resultatet bli det samma om han har blivit utsatt för en komplott men låter det verkligen rimligt? Varför det BO, varför han att skylla på? Hade någon försökt sätta dit mig för ett mord med planterade bevis hade jag nig haft en väldigt god idé om vem den egentliga mördaren var i sånna fall.
Att inte röja den pga hot osv. är inte heller rimligt.

Nej jag tror han kommer åka dit mot sitt nekande på till viss del teknisk bevisning men också en brist på annan (rimlig) gärningsman.
Däremot kommer hans familj aldrig godkänna den domen och det kommer aldrig komma fram en förklaring till varför V blev mördad. Tyvärr.
Citera
2013-08-18, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Håller åklagare förhör? Det trodde jag fanns förhörsledare till. Behövs två åklagare för att invänta svar?

Försvaret kan successivt ta del av förhör och analyssvar och använda dessa uppgifter under häktningsförhandling.

Finns det något som motsäger det? Enligt uppgifter som framkommit i tråden om mordet på Ida i Trollhättan får inte advokaten avslöja sådant som hen har fått ta del av från förundersökningen, såvida det inte har framkommit vid häktningsförhandling. Då bör det vara fritt fram för advokaten att ta del av FU fortlöpande.

Här kan du läsa och lära:

När utredningen gäller grov och komplicerad brottslighet deltar åklagaren ofta direkt i utredningen som vid rekonstruktioner av brottet eller vid viktiga förhör.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/
Citera
2013-08-18, 12:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att de aldrig lär sig, mötet med föräldrarna var inte så smart, i Alm-fallet gjorde det Alm starkare vilket ledde till att han aldrig erkände.
Ja - och i all synnerhet när man anger skälet till detta möte vara att mt inte erkänt pga att han inte velat åsamka sin familj skada.
Citera
2013-08-18, 12:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En bra försvarare gör egna utredningar - och han kan alltid begära att när skäl finnes begära förlängd inläsningstid.
Polisen gör utredningar. Vilken domstol betalar advokatens tid för egna utredningar? Vilken advokat jobbar gratis? Det är skillnad på att läsa in en FUP och slask under den korta tiden som förestår en rättegång, även med förlängd inläsningstid, och att ta del av FU fortlöpande. Det ser vi bara på den tid vi har studerat FUP i marinafallet.
Citera
2013-08-18, 12:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Här kan du läsa och lära:

När utredningen gäller grov och komplicerad brottslighet deltar åklagaren ofta direkt i utredningen som vid rekonstruktioner av brottet eller vid viktiga förhör.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/
Det gör advokaten också. Anledningen till att det finns två åklagare är att förundersökningsmaterialet är omfattande. Det gör att advokaten, eller advokaterna, bör få ta del av FU fortlöpande, och inte läsa in det sovrade materialet under tidspress några veckor före rättegång. Och hur ska advokaten kunna försvara sin klient under häktningsförhandlingar om advokaten inte får ta del av FU?
Citera
2013-08-18, 12:49
Bannlyst
Citat:
Det gör advokaten också. Anledningen till att det finns två åklagare är att förundersökningsmaterialet är omfattande. Det gör att advokaten, eller advokaterna, bör få ta del av FU fortlöpande, och inte läsa in det sovrade materialet under tidspress några veckor före rättegång. Och hur ska advokaten kunna försvara sin klient under häktningsförhandlingar om advokaten inte får ta del av FU?

Du får ha din åsikt. Det kan ta flera år att skriva en bok men bara ett par dagar att läsa den. Det vore förödande om människor, skyldiga eller inte fick ta del av sekretessbelagt material i en mordutredning innan de är åtalade.
Citera
2013-08-18, 12:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Polisen gör utredningar. Vilken domstol betalar advokatens tid för egna utredningar? Vilken advokat jobbar gratis?
De har så bra betalt att om de är det minsta intresserade av sina klienters väl och ve så lägger de på ett extra kol.
Citat:
Det är skillnad på att läsa in en FUP och slask under den korta tiden som förestår en rättegång, även med förlängd inläsningstid, och att ta del av FU fortlöpande. Det ser vi bara på den tid vi har studerat FUP i marinafallet.
Det kan så vara, men i avvägningen mellan risken att en mt ska kunna använda olika detaljer i utredningen till sin egen fördel, och problemet att vissa försvarare inte kan planera sin arbetstid, så är valet givet.
Citera
2013-08-18, 12:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Du får ha din åsikt. Det kan ta flera år att skriva en bok men bara ett par dagar att läsa den. Det vore förödande om människor, skyldiga eller inte fick ta del av sekretessbelagt material i en mordutredning innan de är åtalade.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De har så bra betalt att om de är det minsta intresserade av sina klienters väl och ve så lägger de på ett extra kol.Det kan så vara, men i avvägningen mellan risken att en mt ska kunna använda olika detaljer i utredningen till sin egen fördel, och problemet att vissa försvarare inte kan planera sin arbetstid, så är valet givet.
Som sagt tidigare, det handlar inte om att den misstänkte ska få ta del av materialet.
Citera
2013-08-18, 12:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Enligt uppgifter som framkommit i tråden om mordet på Ida i Trollhättan får inte advokaten avslöja sådant som hen har fått ta del av från förundersökningen, såvida det inte har framkommit vid häktningsförhandling. Då bör det vara fritt fram för advokaten att ta del av FU fortlöpande.

Vet du om yppandeförbud gäller i detta fall?

Edit: I Trollhättefallet, alltså.
Senast redigerad av Spindelfrida 2013-08-18 kl. 12:56.
Citera
2013-08-18, 12:55
Bannlyst
Citat:
Som sagt tidigare, det handlar inte om att den misstänkte ska få ta del av materialet.

Menar du att advokaten enbart ska få se förundersökningen och dra egna slutsatser bakom ryggen på sin klient?
Citera
2013-08-18, 12:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Några sådana garantier - yppandeförbud eller inte - har inte polis eller åklagare. - En försvarare kan ge sin klient ledtrådar utan att direkt "yppa" något.
Citera
2013-08-18, 12:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vet du om yppandeförbud gäller i detta fall?
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7687679
Citat:
– Eftersom jag har yppandeförbud kan jag inte kommentera det. Jag håller bara fast vid det jag har sagt tidigare – det finns naturliga förklaringar till blodet. Och min klient hävdar fortfarande att han är oskyldig, säger försvarsadvokat [BF] till NSD.

Tillägg: Nu såg jag din Edit. Spelar det någon roll? Om advokaten i Boden har yppandeförbud får han inte yppa för klienten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in