2013-08-18, 00:45
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Vad vet du om det?
Det fattar man ju.
Citera
2013-08-18, 03:22
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det fattar man ju.

Eh, vad har du att komma med? Jag har nerknarkade polare som gärna fortsätter att vara nerknarkade för deras morsor bryr sig inte. Det har aldrig funnits någon i deras liv som ruskat till dem när det har behövts....
Citera
2013-08-18, 03:49
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Eh, vad har du att komma med? Jag har nerknarkade polare som gärna fortsätter att vara nerknarkade för deras morsor bryr sig inte. Det har aldrig funnits någon i deras liv som ruskat till dem när det har behövts....
Så din poäng är att bara hetro par får skaffa barn? Och om dom gör slut, hur länge får dom vara singlar?
Citera
2013-08-18, 08:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Så din poäng är att bara hetro par får skaffa barn? Och om dom gör slut, hur länge får dom vara singlar?

Jag röstar för att de håller ihop. Barn behöver stabilitet och de flesta som är olyckliga i ett äktenskap är lyckligare några år senare om de håller ihop. Om det även med detta i åtanke inte går att hålla ihop äktenskapet, är det bäst att båda föräldrarna lever i celibat till barnen är vuxna.
Citera
2013-08-18, 10:42
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Det finns mycket fördomar om oss kvinnor runt 30 att vi skulle ha levt sex and the city-liv och knullat runt. Jag har önskat familj i tio år. Nu har jag bra föräldrapenning, är utbildad och har fast anställning , är också mer mogen psykiskt för att ta hand om barn och familj.

Jag är tom öppen för att leva i polygam relation, alternativt ta hand om barnet själv. Då binder sig inte partnern?
Det är ju märkligt att det går bra att generalisera ibland, men ibland inte, när det passar feministen.
Citera
2013-08-18, 10:45
Medlem
NyanNyans avatar
Klart som fan singlar har lika mycket rätt till inseminering eller adoption som homopar.
Citera
2013-08-18, 12:38
Medlem
Citat:
Håller med om att insemination med dold donator är sjukt.

Det är såklart att föredra att personer träffas irl och gör en deal, med eller utan partnerrelation.

Det här verkar eskalera och vara någon sorts samhälleligt problem.

Det kan man tycka, men som vår lagstiftning ser ut så är det det enda rimliga. En man kan tekniskt sett donera sperma som ger upphov till tusentals barn. Detta är givetvis dåligt, och det måste hållas en strikt kontroll på dylika ting inte minst av inavelsskäl. Men det är därtill inte möjligt för en man att upprätthålla en sund fadersrelation till ett stort antal barn, särskilt inte om de har olika mödrar.

Men! Åter till lagstiftningen. Den som är känd som far får också betala för kalaset. Så här kan det gå om man som man är tillmötesgående:

Citat:
Mannen är far till alla tre barnen och dessutom fortsatt underhållsskyldig, konstaterar HD precis som tidigare tingsrätt och hovrätt.

Den 39-årige mannen donerade sin sperma till ett lesbiskt par i början av 90-talet. Tre söner föddes 1992-1996.

Enligt mannen var det inte meningen att han skulle ha något ansvar för barnen utan kvinnorna skulle vara deras föräldrar. Han skulle bara träffa dem då och då.

Efter påtryckningar från kvinnorna skrev han småningom på ett faderskapserkännande och det är därför han är bunden till faderskapet.

Kort efter att han skrivit på separerade kvinnorna. Den kvinna som fött barnen krävde då mannen på underhållsbidrag.

Mannens främsta invändning i HD har varit att bekräftelsen av faderskapet är ogiltig eftersom befruktningarna skett genom insemination och inte genom samlag. Men det hjälper inte, han är ändå formellt och reellt far till barnen, anser HD.

Att han på något sätt skulle vara lurad att skriva på faderskapserkännandet, som han hävdat, spelar heller ingen roll enligt HD.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/spermadonator-blir-underhallsskyldig/

Kan man tänka sig en annan lagstiftning? Svårt. Ett stort antal män som blivit far utan någon större vilja till det, skulle direkt börja hävda att det bara var fråga om spermadonation, och han visst inte har "haft ihop det" med kvinnan i fråga. Vi kommer då att få en betydande juridisk skillnad mellan barn födda efter insemination, och barn födda efter traditionellt samlag.

Därför bör insemination helst inte förekomma alls, och alldeles särskilt inte till ensamstående kvinnor.
Citera
2013-08-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Klart som fan singlar har lika mycket rätt till inseminering eller adoption som homopar.

Det vill säga ingen alls. Varför skulle någon ha rätt till insemination? Anser du att det är en mänsklig rättighet att få skaffa barn? Gäller det bara kvinnor? Innebär det en skyldighet för män att donera sperma?
Citera
2013-08-18, 13:29
Bannlyst
Vad säger ni om de som donerar privat? (de är inte få!) där det inte finns kontroll öht.
Citera
2013-08-18, 16:45
Bannlyst
Citat:
Vad säger ni om de som donerar privat? (de är inte få!) där det inte finns kontroll öht.

Det är jävligt korkat, det är därför staten inte ska hjälpa till ännu mer.
Citera
2013-08-18, 18:11
Medlem
Citat:

Det går så klart inte att hindra. Men se mitt inlägg ovan, där jag visar på några olika problem i sammanhanget. Att tillägga kan vara:

- Hur vet man som kvinna att inte donatorn har donerat till väldigt många? Tycker man det vore ett problem?

- Vill man som kvinna inte veta något om den medicinska kvaliteten på donatorn?

- Vill man inte som donator vara anonym för att undgå ovanstående skräckscenario?
Citera
2013-08-18, 20:29
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det går så klart inte att hindra. Men se mitt inlägg ovan, där jag visar på några olika problem i sammanhanget. Att tillägga kan vara:

- Hur vet man som kvinna att inte donatorn har donerat till väldigt många? Tycker man det vore ett problem?

- Vill man som kvinna inte veta något om den medicinska kvaliteten på donatorn?

- Vill man inte som donator vara anonym för att undgå ovanstående skräckscenario?

Roligast ändå är den brittiske fertilitetsläkaren som visade sig vara fader till sexhundra barn.

http://www.telegraph.co.uk/news/9193014/British-man-fathered-600-children-at-own-fertility-clinic.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in