2013-08-17, 21:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Efterträdare i M är svårt att se idag, om inte Borg vill ha posten för då får han den.

Men vill han verkligen? Han var ju så jävla motsträvig och ojade sig över att han egentligen inte ville va finansminister, var det bara snack? Sen vette fan om han skulle vara någon bra partiledare. Han har ju en del pondus och åtnjuter väl en hyffsad respekt i alla läger men rätt man att ta över ett M runt 20-25% som just förlorat regeringsmakten? Nja.

Citat:
Vem vill ta över efter Lööf? Den lilla StureplansCentern vill givetvis ha Frederley, men hen är för mycket av opportunist att ta över om/när man missar riksdagen. Tror vi får se någon okänd liberal som tillsammans med ett ungt gäng ser en chans att tömma partiet på pengar.

Känns som det beror mycket på hur det går i valet, om man faller ur eller inte. Stannar man kvar så fortsätter man nog på den här splittrade linjen. Åker man ur så kommer antingen "gamla" C ta över igen och försöka trixa sig tillbaka eller så blir det extremt liberalt i ett race mot botten. Gud vet att det finns pengar nog för att dra ut på dödskampen i årtionden...

Citat:
Det är en spännande tid att vara politiskt intresserad.

Det är bara förnamnet. Glöm inte scenariot där vänsterblocket behöver ett Alliansparti också, då luktar det fan nyval för eller senare.
2013-08-17, 21:51
Medlem
är det bara Sverige som har ett miljöparti på 10% i mätningarna? När man tittar på val i länder i vårat närområde så finns det inga som helst liknande tendenser. Vad det gäller SDs motsvarigheter däremot så ligger ofta de partierna på 15-20%, Sverige är i sanningen unikt.
2013-08-17, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Men vill han verkligen? Han var ju så jävla motsträvig och ojade sig över att han egentligen inte ville va finansminister, var det bara snack? Sen vette fan om han skulle vara någon bra partiledare. Han har ju en del pondus och åtnjuter väl en hyffsad respekt i alla läger men rätt man att ta över ett M runt 20-25% som just förlorat regeringsmakten? Nja.

Det finns ju personer i M som menar att han vill det, men de verkar inte vara så långt upp i partitoppen. Vill han ha arbetet kommer ingen kunna utmana honom, men iom han vill vet vi ju inte.

Citat:
Känns som det beror mycket på hur det går i valet, om man faller ur eller inte. Stannar man kvar så fortsätter man nog på den här splittrade linjen. Åker man ur så kommer antingen "gamla" C ta över igen och försöka trixa sig tillbaka eller så blir det extremt liberalt i ett race mot botten. Gud vet att det finns pengar nog för att dra ut på dödskampen i årtionden...

Lööf tror jag åker oavsett om de ramlar ut eller inte, hon är omöjlig i denna roll. Åker man så blir det ju en lång dödsdans som du säger med den kassan. När försvann det sista NyD? Dagen efter valet 1998 när det inte längre fanns en enda krona kvar att bråka om.

KD har en bättre chans att klara sig, och gör han det så sitter nog Hägglund kvar. Och hans sitter säkert som uppgörelsen med Odell visade.

Citat:
Det är bara förnamnet. Glöm inte scenariot där vänsterblocket behöver ett Alliansparti också, då luktar det fan nyval för eller senare.

Ja det krävs ju för att få in SD i dansen riktigt så det måste vi hoppas på. Men åker både C och KD så måste ju de rödgröna få majoritet. Men vi kommer ändå att få en minoritetsregering, aldrig MP och V i samma regering. Vågar V sätta hårt mot hårt i en sådan situation? Det tror jag inte, men jag hoppas.
2013-08-17, 22:03
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
är det bara Sverige som har ett miljöparti på 10% i mätningarna? När man tittar på val i länder i vårat närområde så finns det inga som helst liknande tendenser. Vad det gäller SDs motsvarigheter däremot så ligger ofta de partierna på 15-20%, Sverige är i sanningen unikt.

Tänkte direkt på Tysklands motsvarighet, Die grüne (De gröna), och en snabb titt på wikipedia avslöjar att de fick 10.7% i valet 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alliance_%2790/The_Greens
2013-08-17, 22:05
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Sedan uppmärksammar jag att Reinfeldt idag lovar att ta stöd av SD i femte jobbskatteavdraget och tydligen redan glömt vad han sa i Almedalen. Han är förvirrad.

Om jag vore SD hade jag röstat nej till det bara av det skälet för att förnedra honom ännu mer.
Förvirrad var snällt sagt. Hur tänkte Reinfeldt här?
2013-08-17, 22:06
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
MP har aldrig varit i närheten av 10% i ett riksdagsval. Inget är förstås omöjligt, men jag tror taket ligger där någonstans i alla fall på medellång sikt.

En medialogik om jag har hört växa fram det senaste året är kontrasteringen mellan MP och SD - där de beskrivs som varandras motsatser. Man talar i termer av att "det partiet som bli det tredje största, kommer sätta agendan i invandringspolitiken". Det är förmodligen därför som media är så extremt vänliga och okritiska mot miljöpartiet (vid sidan av att de också symaptisera med partiet till stor del). Även om miljöpartiet inte blir tredje största, även om det bara ökar ett par procent uppåt 9%, tror jag att det kan "tolkas" jävligt fel av "experter". En viktig metapolitisk strid för de invandringsrestriktiva, vid sidan av att straffa alliansen, fram till valet, är helt klart hålla MP nere. Har funderat på att starta en tråd kring hur man skulle kunna gå till väga - men jag har få praktiskt förslag. En väg skulle kunna vara att blotta miljöpartiets borgerliga sidor, och få vänstermiljöpartisterna att gå över till S eller V - där deras röster gör betydligt mindre skada.
2013-08-17, 22:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
I sista minuten, när han tror att han har avdraget i hamn.

Jag tror de tänker tvärtom; förnedra honom genom att rösta ja och sedan basunera ut "Du hade aldrig klarat det utan oss". Det kan nog svida mer.

Jo det tror jag också..
Och eftersom att ett till jobbskatteavdrag är tämligen kontroversiellt bland de som vägrar samarbeta med SD på vänstersidan,så blir det en käftsmäll åt alla håll..
2013-08-17, 22:07
Medlem
Citat:
Tänkte direkt på Tysklands motsvarighet, Die grüne (De gröna), och en snabb titt på wikipedia avslöjar att de fick 10.7% i valet 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alliance_%2790/The_Greens

Ja det är väl Sverige och Tyskland då. Men vad det gäller övriga länder i Europa så existerar det knappt några miljöpartier.
2013-08-17, 22:09
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Nja han fortsätter ju efter sin stig som planerat,vad som gäller är ju att få ut sin politik.
Vad man babblar om däremellan är tydligen helt ovidkommande!!
2013-08-17, 22:10
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
KD har en bättre chans att klara sig, och gör han det så sitter nog Hägglund kvar. Och hans sitter säkert som uppgörelsen med Odell visade.

Mjo, så länge de inte åker ur, då är det nog verkligen proppen ur där. Annars fortsätter väl deras sakta död i takt med att pensionärerna dör av om man inte lyckas återuppstå genom antingen en förändring av politiken eller att opinionen svänger. Känns som om KD skulle kunna vara/varit ett parti som skulle kunna casha in på att vård och omsorg bara blir sämre och sämre men icke.

Citat:
Ja det krävs ju för att få in SD i dansen riktigt så det måste vi hoppas på. Men åker både C och KD så måste ju de rödgröna få majoritet. Men vi kommer ändå att få en minoritetsregering, aldrig MP och V i samma regering. Vågar V sätta hårt mot hårt i en sådan situation? Det tror jag inte, men jag hoppas.

Varför skulle inte V och MP kunna sitta i en regering menar du? Speciellt V skulle ju med ett SD på 10-15% göra nästan vad som helst för att få det att funka. Förutom att ge upp ministerposter då. Vi snackar om ett parti där det fortfarande finns riktigt unkna kommunister under den välpolerade ytan, både i partiet och bland rösterna.
2013-08-17, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Ja du, han är psykiskt slut, han uppträder som en normal människa. Det blir nog ett privat psyke för lite vila efter valet. Egentligen borde han få avgå redan idag (redan för månader sedan), man kan inte ha en sådan trasig människa som en seriös statsministerkandidat. Det började bli riktigt tydligt när skiljsmässan var ett faktum, den verkar ha tagit riktigt hårt och han tar ut all ilska på SD och Jimmie.
2013-08-17, 22:15
Bannlyst
Citat:
Mjo, så länge de inte åker ur, då är det nog verkligen proppen ur där. Annars fortsätter väl deras sakta död i takt med att pensionärerna dör av om man inte lyckas återuppstå genom antingen en förändring av politiken eller att opinionen svänger. Känns som om KD skulle kunna vara/varit ett parti som skulle kunna casha in på att vård och omsorg bara blir sämre och sämre men icke.

Japp, Alliansarbetet har varit en katastrof för dem. Och att man tvingats ge upp sin familjepolitik givetvis.

Citat:
Varför skulle inte V och MP kunna sitta i en regering menar du? Speciellt V skulle ju med ett SD på 10-15% göra nästan vad som helst för att få det att funka. Förutom att ge upp ministerposter då. Vi snackar om ett parti där det fortfarande finns riktigt unkna kommunister under den välpolerade ytan, både i partiet och bland rösterna.

MP är ett väldigt liberalt parti, inte minst ekonomiskt. SAP:s väljare vill inte att sossarna skall samarbeta med dem, hur tror du V:s väljare känner. Vi skulle ha en regering som inte skulle kunna lägga en enkel budget, och det vet givetvis Sossarna. De måste välja och det valet blir noll ministerposter till V.
Och vilka skulle V kunna erbjuda som ministrar? Jonas givetvis, men redan vide ordförande är ju den sinnessjuka Rossana som inte ens klarade gymnasiet. Vad skall SAP med sådana till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in