2013-08-17, 12:40
Medlem
brutalares avatar
Hej. SBAB har ju startat en exakt likadan fond som Avanza zero som kallas "SBAB Fri" https://www.sbab.se/2/privat/spara/fond/fondutbud/sbab_fri.html

Vad jag kan se är det absolut ingen skillnad mellan dom så det spelar egentligen ingen roll vad jag väljer?
2013-08-17, 12:51
Medlem
thefiremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hej. SBAB har ju startat en exakt likadan fond som Avanza zero som kallas "SBAB Fri" https://www.sbab.se/2/privat/spara/fond/fondutbud/sbab_fri.html

Vad jag kan se är det absolut ingen skillnad mellan dom så det spelar egentligen ingen roll vad jag väljer?

Korrekt. SBAB erbjuder dock inte, så vitt jag vet, ISK eller någon annan sparform som ger bättre skattevillkor. Något man bör ha med i beräkningen.
2013-08-17, 13:38
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jaha, det vet jag inte, jag har alltid sökt på hösten. Och du ska inte söka för hela året som en period, utan uppdelat på två perioder, som de redan ifyllda.

Ja, men då måste jag alltså ansöka om studiemedel 1 gång varje termin, alltså 10 gånger totalt för 10 terminer.

Det var det jag ville ha svar på.
2013-08-17, 13:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Ja, men då måste jag alltså ansöka om studiemedel 1 gång varje termin, alltså 10 gånger totalt för 10 terminer.

Nä, det behöver du inte. Du kan söka för två perioder i taget, men du måste skriva in dem som två perioder, precis som det redan ifyllda i bilden du postade.
2013-08-17, 13:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive

Citat:
Nä, det behöver du inte. Du kan söka för två perioder i taget, men du måste skriva in dem som två perioder, precis som det redan ifyllda i bilden du postade.
Nu är det mycket trams, skit, fel, och allmänt missförstådn som rör sig.

Precis som att ud inför höstterminen kan söka direkt för två terminer så kan du inför vårterminen direkt söka för två terminer. Detta gör jag själv, och lämnar alltså in min ansökan i slutet av december.

Söker du för två terminer direkt så blir din studieperiod 2 terminer, du söker inte för två perioder. Varje ansökan avser bara EN PERIOD, men EN PERIOD kan BESTÅ AV TVÅ TERMINER.
2013-08-17, 13:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nu är det mycket trams, skit, fel, och allmänt missförstådn som rör sig.

Precis som att ud inför höstterminen kan söka direkt för två terminer så kan du inför vårterminen direkt söka för två terminer. Detta gör jag själv, och lämnar alltså in min ansökan i slutet av december.

Söker du för två terminer direkt så blir din studieperiod 2 terminer, du söker inte för två perioder. Varje ansökan avser bara EN PERIOD, men EN PERIOD kan BESTÅ AV TVÅ TERMINER.
Jaha, jag använde väl ordet period fel.
2013-08-17, 13:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Jaha, jag använde väl ordet period fel.
Ja. I detta sammanhang gjorde du det.
2013-08-17, 14:10
Medlem
Jag läste första året på ett program för 3 år sedan med studiemedel men har inte klarat alla kurserna.
Nu ska jag läsa ett annat program på ett annat lörosäte som innehåller en kurs som är i stort sett likadan som en kurs som jag inte klarade av på det första programmet.

Om jag klarar av kursen på det nya programmet kan man på något enkelt sätt klara av den gamla kursen i samma veva?

Annan fråga:
En kurs jag skulle vilja läsa i framtiden kräver matte D behörighet.
Jag har endast matte C men jag har 7.5hp i en intro kurs till matte.
Går det att komma in ändå eller är matte D kravet väldigt strikt?
2013-08-17, 18:48
Medlem
Exakt hur är det med att tjäna för mycket?

Om jag tjänar 10000 över maxsumman, hur mycket blir jag återbetalningsskyldig? Om det händer, kan jag få problem med csn senare?
2013-08-17, 19:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Exakt hur är det med att tjäna för mycket?

Om jag tjänar 10000 över maxsumman, hur mycket blir jag återbetalningsskyldig? Om det händer, kan jag få problem med csn senare?
Det finns en guide på hemsidan där dunkan mata in preliminära uppgifter och få ett svar baserat på vad du skrivit. Skriv första gången in en inkomst under fribeloppet och spara svaret. Skriv andra gången in em annan inkomst, spara detta svar.

Ta det första svaret minus det andra. Skillnaden mellan dessa två svar är vad du blir skyldig csn, utöver ränta som tillkommer. Om det andra svaret är större än det första så innebär det inte att csn blir skyldig dig pengar, varför det är viktigt att vara noggran i sin ansökan. Den går också att ändra under terminens gång, just fpr tillfällem då man under tidens gång får veta mer.

Fribelopp står det om på hemsidan, och detta ärnen utmärkt metod att använda för att testa olika inkomster.

Du får problem med csn för obetalda återkrav är i vissa fall skäl till nekat studiemedel (om du däremot betalt återkravet så är det inget problem)
2013-08-18, 00:29
Medlem
drummel89s avatar
Ska gå tekniskt basår på KTH Haninge. Åkte förbi och kollade parkeringsmöjligheter här om dagen, fast var då bara precis utanför skolan. Där kostar det 30:-/dag.
Är det någon som går eller har gått där som vet var man kan parkera bilen gratis eller billigast, kanske någon 3-timmars parkering man kan ställa sig på?
2013-08-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Ska gå tekniskt basår på KTH Haninge. Åkte förbi och kollade parkeringsmöjligheter här om dagen, fast var då bara precis utanför skolan. Där kostar det 30:-/dag.
Är det någon som går eller har gått där som vet var man kan parkera bilen gratis eller billigast, kanske någon 3-timmars parkering man kan ställa sig på?

Ja i det parkeringshuset som ligger närmast där folk kommer från pendeltågen, dock svårt att hitta parkering om du kommer runt 08 snåret. Gäller att vara i tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in