2013-08-16, 23:06
Medlem
En fråga om ETFer, om en ETF "består" av 50% Volvo B och 50% HM B, innebär det då att om jag köper ETFer för ett värde av 400kr, att hälften placeras i Volvo och hälften i HM?

Kan, i det här fallet, HM och Volvo öka mer i värde än ETFen?
2013-08-17, 00:17
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarateDog1
En fråga om ETFer, om en ETF "består" av 50% Volvo B och 50% HM B, innebär det då att om jag köper ETFer för ett värde av 400kr, att hälften placeras i Volvo och hälften i HM?

Kan, i det här fallet, HM och Volvo öka mer i värde än ETFen?

En ETF är en fond, den enda skillnaden gentemot en "vanlig" fond är att den handlas direkt över börsen. Ja, ditt exempel stämmer.

ETF:ens värde baseras på de underliggande tillgångarna. Dessa kan alltså inte öka mer i värde än ETF:en.
2013-08-17, 06:28
Medlem
z4ranoffs avatar
Jag har ett litet problem. Jag läser en utbytestermin i australien (exchange) och måste tydligen läsa 4 kurser för att det ska räknas som heltidsstudier. På grund av skolans dåliga utbud i kurser denna terminen bestämde jag mig för att bara läsa 3 kurser då det räckte för att man skulle bli inskriven i skolan. (man måste läsa 45-60 credits för att bli inskriven, en kurs = 15) nu till frågan: kan csn dra tillbaka pengarna om jag bara läser tre kurser? jag tänker om jag nu hade läst fyra kurser och fått ig i en, hade inte det varit samma sak som att bara läsa 3? om jag hade fått ig i en kurs hade jag blivit tvingad att ta om den kursen hemma i sverige? någon som vet hur det funkar?
2013-08-17, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill
Ansök om studiemedel: Steg 5 av 9

"Lägg till bilaga

Här kan du lägga till en eller flera bilagor till din ansökan. Du kan också skicka in bilagor med post. Vill du inte lägga till någon bilaga, klicka på Nästa för att gå vidare."

Varför skulle man vilja lägga till en bilaga?

Ett exempel av oräkneliga anledningar till varför man eventuellt vill skicka in bilaga: Man kan bifoga betygsdokument när skolan har problem att skicka in betyg maskinellt.

Det står EXIT på en skylt ovanför en dörr i den lokala ICA-butiken. Varför skulle man vilja gå ut genom dörren?
2013-08-17, 09:35
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
En ETF är en fond, den enda skillnaden gentemot en "vanlig" fond är att den handlas direkt över börsen. Ja, ditt exempel stämmer.

ETF:ens värde baseras på de underliggande tillgångarna. Dessa kan alltså inte öka mer i värde än ETF:en.

Under en ETF med häv borde väl ändå underliggande kunna få en bättre utveckling än ETF då volatiliteten på marknaden påverkar avkastningen.
2013-08-17, 10:28
Medlem
mcdrives avatar
Fråga: Kan man ansöka om studiemedel på ett 5-årigt program på en gång eller måste man ansöka om nytt studiemedel varje termin?
2013-08-17, 10:47
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Fråga: Kan man ansöka om studiemedel på ett 5-årigt program på en gång eller måste man ansöka om nytt studiemedel varje termin?
Det kan du inte, men du kan söka för två terminer i taget.
2013-08-17, 11:10
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det kan du inte, men du kan söka för två terminer i taget.

Ok, alltså för 60 HP åt gången, ett helt år. Och det kan man göra när man börjar på VT också?
2013-08-17, 11:23
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ok, alltså för 60 HP åt gången, ett helt år. Och det kan man göra när man börjar på VT också?
Varför skulle du söka för vårterminen två gånger? Nej, du söker en gång om året helt enkelt. Men du måste lämna studieförsäkran varje termin.
2013-08-17, 12:18
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Under en ETF med häv borde väl ändå underliggande kunna få en bättre utveckling än ETF då volatiliteten på marknaden påverkar avkastningen.

Helt rätt. Fel av mig. Jag tänkte inte på att ETF:er även finns med hävstång (något som jag personligen inte är så förtjust i).
2013-08-17, 12:26
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Varför skulle du söka för vårterminen två gånger? Nej, du söker en gång om året helt enkelt. Men du måste lämna studieförsäkran varje termin.

Jag menar att om du börjar läsa på vårterminen så söker du studiemedel för två terminer, eftersom det är det maximala enligt dig. Sen får man göra om det 5 gånger om man läser i 5 år (10 terminer).

Såhär?

http://postimg.org/image/jj53m84fl/
2013-08-17, 12:30
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag menar att om du börjar läsa på vårterminen så söker du studiemedel för två terminer, eftersom det är det maximala enligt dig. Sen får man göra om det 5 gånger om man läser i 5 år (10 terminer).

Såhär?

http://postimg.org/image/jj53m84fl/
Jaha, det vet jag inte, jag har alltid sökt på hösten. Och du ska inte söka för hela året som en period, utan uppdelat på två perioder, som de redan ifyllda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in