Citat:
Ursprungligen postat av
DPRK
Exakt hur är det med att tjäna för mycket?
Om jag tjänar 10000 över maxsumman, hur mycket blir jag återbetalningsskyldig? Om det händer, kan jag få problem med csn senare?
Det finns en guide på hemsidan där dunkan mata in preliminära uppgifter och få ett svar baserat på vad du skrivit. Skriv första gången in en inkomst under fribeloppet och spara svaret. Skriv andra gången in em annan inkomst, spara detta svar.
Ta det första svaret minus det andra. Skillnaden mellan dessa två svar är vad du blir skyldig csn, utöver ränta som tillkommer. Om det andra svaret är större än det första så innebär det inte att csn blir skyldig dig pengar, varför det är viktigt att vara noggran i sin ansökan. Den går också att ändra under terminens gång, just fpr tillfällem då man under tidens gång får veta mer.
Fribelopp står det om på hemsidan, och detta ärnen utmärkt metod att använda för att testa olika inkomster.
Du får problem med csn för obetalda återkrav är i vissa fall skäl till nekat studiemedel (om du däremot betalt återkravet så är det inget problem)