2013-08-17, 03:40
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Helt rätt att vi inte vet något om liv efter döden och då finns det inte heller några grunder för att förutsätta ett sådant. Du hävdar dock att det finns och du har dessutom strukturen klar för dig vad som kommer att ske i paradiset osv. Så i detta sammanhanget är det du som har en tro, inte jag. Jag utgår bara från den fakta som finns. Att det inte finns något som styrker teorin om liv efter döden.

Ju mer osannolikt ett påstående är desto mer stöd krävs för att kunna argumentera för dess riktighet. Du kan inte presentera något stöd så därför är ditt påstående ganska meningslöst. Mitt ifrågasättande är inte att jämför med din tro på något. Du får tro på precis vilka dumheter som helst men förvänta dig inte att någon ska ta dem på allvar. Det är dina fantasier, inte mina. Du hittar dessutom på att man inte vetenskapligt ska kunna undersöka dina påståenden för att detta ligger utanför vetenskapens domän. Det är bara tramsigt...

Återigen, sluta vara så arrogant i ett ämne du som ateist inte har rätt att vara arrogant i.

Fakta är att vi vetenskapligt inte vet vad som sker efter döden. Alltså är den logiska slutsatsen om man ska gå efter vetenskaplig fakta att man får invänta tills efter döden för att se vad som kommer hända. Argumentet håller inte att "om man inte kan bevisa någonting är det falskt", i detta fallet. Lika mycket som om jag skulle säga att det är bekräftat för att du inte kan påvisa att det inte finns ett liv efter döden.

Följer du vetenskapen är det bara att konstatera, att enda sättet att ta reda på vad som kommer ske är att vänta tills du upplever döden.

Och visst har jag en klar struktur och tro på vad som kommer ske. Problemet här är att jag diskuterar med en ateist och då är situationen annorlunda jämfört med en kristen/jude och då förklarade jag hur livet efter döden ligger utanför vetenskapen eftersom att nämna teologiska argument för en ateist är som att ... prata med en åsna.
Citera
2013-08-17, 03:51
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Men vem är du att säga vad som är helt rätt och vad som inte är helt rätt. I slutändan handlar allting om tro och till och med vetenskap. Vad du anser vara trams är en sanning för andra. Du är en människa i längden som självfallet får och ska välja vad du vill acceptera som trams eller sanning precis som troende får det.
Vetenskap handlar inte alls om att tro utan att kunna belägga det som läggs fram. Du vet, raka motsatsen till en religion. Om du vill får du gärna betrakta något som en sanning för dig. Men den dag du försöker sälja dina fantasier eller "sanningar" till andra så funkar det att säga att det är din sanning, inte sanningen. För annars upplever andra det som rent trams.

Citat:
Beträffande tron så handlar allt annat om tro. Vi kan ta evolution som exempel. Allt det som står i böckerna om evolution är skrivna av människor, visserligen har dessa undersökt och observerat naturen och dylikt men det som står i böckerna kan vi andra som åskådare aldrig veta sanningshalten. Vi får helt enkelt tro på dessa som skriver dessa informationer i böckerna. Du har ingen som helst möjlighet att undersöka saken närmare och det enda som du kan gå efter är att det låter rimligt och därför väljer du att tro på den.
Om du hade varit intresserad så kan du själv undersöka det som finns dokumenterat angående evolution. Nu nöjer du dig med att säga att den inte stämmer vilket också är ett tramsigt och omoget beteende.

Citat:
När du går till en läkare och hen säger att du har magsjuka fast du har lunginflammation så tror du ju på vad läkaren eftersom du betraktar hen som mer kunnig inom det mediciniska området. Inget går att bevisa till 100% och särskilt inte sånt som vi själva inte kan undersöka utan är helt beroende utav vad andra ger för information.
Nä, det är inte säkert att jag trott på en läkare som säger så vid ett besök. Jag kan nämligen känna skillnad mellan magproblem och lunginflammation. Jag vet också att många läkare inte tar sig tid att undersöka sina patienter utan slänger ur sig en dåligt underbyggd hypotes. Hade jag däremot varit inlagd under en längre tid och tagit alla tänkbara tester för att ta reda på vad jag led av så hade jag troligen litat mer på dem. Du kan undersöka fakta som finns. Om du inte förstår dig på dem kan du be någon som har kunskaperna titta på dem. Det roliga med er religiösa som förnekar evolution är att ingen av er sätter er in i det ni faktiskt själva kan undersöka. Det är inte diverse påståenden som slängs ut hur som helst som man gör i en religion. Det är betydligt mer seriöst än så.
Citera
2013-08-17, 03:56
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Återigen, sluta vara så arrogant i ett ämne du som ateist inte har rätt att vara arrogant i.
Sluta då vara så jävla barnslig i ditt argumenterande då! Jag har absolut rätt att ifrågasätta dina fantasier som du vill saluföra som sanningar.

Citat:
Fakta är att vi vetenskapligt inte vet vad som sker efter döden. Alltså är den logiska slutsatsen om man ska gå efter vetenskaplig fakta att man får invänta tills efter döden för att se vad som kommer hända. Argumentet håller inte att "om man inte kan bevisa någonting är det falskt", i detta fallet. Lika mycket som om jag skulle säga att det är bekräftat för att du inte kan påvisa att det inte finns ett liv efter döden.
Men varför har du då ett behov av att fantisera ihop en story om vad som händer efter döden? Du är ju uppenbart medveten om att du inte säkert vet.

Citat:
Följer du vetenskapen är det bara att konstatera, att enda sättet att ta reda på vad som kommer ske är att vänta tills du upplever döden.

Och visst har jag en klar struktur och tro på vad som kommer ske. Problemet här är att jag diskuterar med en ateist och då är situationen annorlunda jämfört med en kristen/jude och då förklarade jag hur livet efter döden ligger utanför vetenskapen eftersom att nämna teologiska argument för en ateist är som att ... prata med en åsna.
Jag förstår att det är mycket enklare att diskutera frågan med dem som har liknande fantasier. Ni kan lätt jämföra era luftslott eller så kan ni döda varandra för att någon har fel i sin fantasi.
Citera
2013-08-17, 04:17
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
smidigast|44816152]Vetenskap handlar inte alls om att tro utan att kunna belägga det som läggs fram. Du vet, raka motsatsen till en religion. Om du vill får du gärna betrakta något som en sanning för dig. Men den dag du försöker sälja dina fantasier eller "sanningar" till andra så funkar det att säga att det är din sanning, inte sanningen. För annars upplever andra det som rent trams.

Först och främst så försöker jag inte sälja min tro till någon. Den är inte till salu, utan den är där den är och alla får ta del av den men jag varken vill eller försöker sälja den. Hur ska du kunna undersöka att den där senaste fossilen forskarna har hittat är äkta? Du kan se den på bild och har texter att utgå från men du har på intet sätt någon som helst möjlighet att undersöka saken närmare, alltså får du tro på att forskarna säger sanningen om att fissilen är äkta. Det kan stå i texten att fossilen har undersökts av diverse forskare men detta skulle bara stärka din tro eftersom det fortfarande inte är du som undersöker saken närmare.

Citat:
Om du hade varit intresserad så kan du själv undersöka det som finns dokumenterat angående evolution. Nu nöjer du dig med att säga att den inte stämmer vilket också är ett tramsigt och omoget beteende.

Jag har läst och satt mig in i frågan vad evolution beträffar och jag väljer att inte godta den som sanning hur mycket du än skulle vilja önska. Detta är mitt fasta och orubbliga beslut.

Citat:
Nä, det är inte säkert att jag trott på en läkare som säger så vid ett besök. Jag kan nämligen känna skillnad mellan magproblem och lunginflammation. Jag vet också att många läkare inte tar sig tid att undersöka sina patienter utan slänger ur sig en dåligt underbyggd hypotes. Hade jag däremot varit inlagd under en längre tid och tagit alla tänkbara tester för att ta reda på vad jag led av så hade jag troligen litat mer på dem. Du kan undersöka fakta som finns. Om du inte förstår dig på dem kan du be någon som har kunskaperna titta på dem. Det roliga med er religiösa som förnekar evolution är att ingen av er sätter er in i det ni faktiskt själva kan undersöka. Det är inte diverse påståenden som slängs ut hur som helst som man gör i en religion. Det är betydligt mer seriöst än så.

Vad hade du kunnat göra? Bett honom ta mer prover? Han har i alla fall sista ordet. När läkaren har tagit tester på dig så får du glatt och nöjt tro på vad hen säger. Om du har lunginflammation och läkaren har tagit prover på att det är en magsjuka kan du vara skeptisk till det han säger men du måste ändå göra som han säger. Han kan säga att du ska hem och vila i några dagar och om du inte blir bättre kan du boka en ny tid. Du kan också boka en tid hos en annan läkare om du inte tror på din första läkare men det handlar fortfarande om tro. Du vet inte det läkaren vet utan du måste tro och lita på honom.

Till och med en operation handlar om tro och tillit. När du ska opereras så måste du tro på att läkaren gör sitt yttersta för att operationen ska lyckas, du vet ju inte hur det kan gå men läkaren däremot har opererat flera personer och vet vad hen gör och då måste du tro på läkaren men du är inte säker. Ska du inte tänka över detta?

Det är abstrakt med tro. En vän som du känner och du vågar öppna dig för måste du tro på, du kan inte personen i fråga och inte heller vad som rör sig i hens innersta utan du tror på personen trots att du inte vet vad hens tanke eller avsikt är. Allting handlar i slutändan om tro och särskilt det som vi saknar kunskap och kännedom om. Om vi ska förenkla det hela väldigt grovt så måste du även tro på att dina föräldrar är dina föräldrar och att de inte adopterat dig. Hur ska du kunna veta det? Det finns inget som säger att du är deras biologiska barn utan du måste tro på det. Du kan inte veta det. Hur ska du kunna veta det? Tar du DNA-test måste du i det här fallet tro på läkaren som gör testet. Vem säger att läkaren inte har blivit mutad? inte ljuger? Inte döljer nåt?

Jag gav dig många exempel men jag vet att innebörden av det hela går helt förlorade då du ihärdigt kommer att försöka försvara dig. Tänker du över detta?
Citera
2013-08-17, 09:27
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Men varför har du då ett behov av att fantisera ihop en story om vad som händer efter döden? Du är ju uppenbart medveten om att du inte säkert vet.

Jag förstår att det är mycket enklare att diskutera frågan med dem som har liknande fantasier. Ni kan lätt jämföra era luftslott eller så kan ni döda varandra för att någon har fel i sin fantasi.
Och varför har du så stort behov avv att lägg dig i hans ev behov för detta då?...var och en får väl för bövulen tro på vad man vill. När ni blockateister väljer att tro på "ingenting" så väljer ni ju detta för att ert medvetande består just av "ingenting". Er föreställningsvärld är tom och allt ni ser är kropp.

Jag vet inte vad du menar med det andra, men nått om att religion ligger bakom mycket ond bråd död typ? Hade det inte varit för västvärldens forskning och vetenskap så hade fler överlevt. Inga hade dött i hiroshima, nagasaki. Muslimerna hade fortfarande dödat med stenar och kameler. Det hade sett rått ut, men färre hade dött.
Citera
2013-08-17, 09:49
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Och varför har du så stort behov avv att lägg dig i hans ev behov för detta då?...var och en får väl för bövulen tro på vad man vill. När ni blockateister väljer att tro på "ingenting" så väljer ni ju detta för att ert medvetande består just av "ingenting". Er föreställningsvärld är tom och allt ni ser är kropp.
Suck. Ateister tenderar att tro på saker som kan visas existera, det underlättar en hel del. Att påstå att "ateister tror på ingenting" är ett ganska korkat uttalande, dessutom helt felaktigt.

Ateister har ofta förstått vetenskap och vad vi kan åstadkomma med dess hjälp. Att avfärda Gud är bara en konsekvens av detta.
Citera
2013-08-17, 10:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du är övertygad om att inget händer efter döden? Att det inte finns liv efter döden? Du har såklart inget bevis.

Vi muslimer tror på det Gud har uppenbarat och livet efter döden har inget med vetenskap att göra utan tro. Om Gud säger någonting är det sant.

Sund logik däremot säger att man kommer ansvara för sina handlingar. Det finns en skillnad på onda och goda människor.

Om gud säger något är det sant. Men du vet ju inte om gud finns? Hur kan du då ta "hans ord" för sanning?
Det är inte sund logik som säger att man kommer att ansvara för sina handlingar, det är mänskligt rättvisetänk. Stor skillnad. Finns många svin som aldrig får betala för sina gärningar. och det är också en av religionens käpphästar, "de får betala i himlen", en tanke som tilltalar rättvisetänket men som inte har någon förankring i verkligheten.
Citera
2013-08-17, 10:30
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag försöker förklara detta på ett tydligt, enkelt och konstruktivt sätt så att ni ateister kan fatta men även denna simpelheten i mitt förklarande är inte tillräckligt. Jag vet inte hur man ska kunna diskutera med er ateister, ni är för korkade för att ens kunna föra en konstruktiv debatt med.

Jag förklarade det enkelt och kort.

Ni har INGET STÖD för att det INTE finns ett liv EFTER DÖDEN. Är jag klar nu?

Ni har lika mycket vetenskapligt bevis för er TRO såsom vi har för vår TRO. Är jag klar nu?

Och att du ens jämför liv efter döden med flygande bilar är löjligt. Hur visste du att du ens skulle leva innan du föddes? Hur kan du veta vad som sker efter döden? Det är löjligt av dig att försöka vara arrogant i ett ämne du inte har rätt att vara.

Är du bekant med analogin Russells tekanna? Om inte så uppmanar jag dig att läsa på om denna så du kan förstå vad dina meningsmotståndare menar. Om du är det, då får du gärna förklara för mig hur din tolkning av den är.
Citera
2013-08-17, 11:42
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Jag har verkligen försökt diskutera på ett normalt och konstruktivt sätt.

Men personer som smidigast här på forumet visar och bekräftar det jag skrivit tidigare om er ateister. Ni är korkade och ni hatar.

Kombinera dessa två saker och då får man en person som inte är lämpad för seriös diskussion.

Åh, du är så söt i din offerkofta Om jag nu ska säga något positivt om dig så kan jag konstatera att du är väldigt fantasifull iaf. Men att inte hålla med dig i dina föreställningar innebär inte att man hatar. Det kan vara ett tips...
Citera
2013-08-17, 11:56
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Först och främst så försöker jag inte sälja min tro till någon. Den är inte till salu, utan den är där den är och alla får ta del av den men jag varken vill eller försöker sälja den. Hur ska du kunna undersöka att den där senaste fossilen forskarna har hittat är äkta? Du kan se den på bild och har texter att utgå från men du har på intet sätt någon som helst möjlighet att undersöka saken närmare, alltså får du tro på att forskarna säger sanningen om att fissilen är äkta. Det kan stå i texten att fossilen har undersökts av diverse forskare men detta skulle bara stärka din tro eftersom det fortfarande inte är du som undersöker saken närmare.
Är det andra vetenskapliga upptäckter du avfärdar som oriktiga bara för att du inte förstår dem? Sen har du inte sålt din tro men däremot din hjärna och förmåga att tänka själv.

Citat:
Jag har läst och satt mig in i frågan vad evolution beträffar och jag väljer att inte godta den som sanning hur mycket du än skulle vilja önska. Detta är mitt fasta och orubbliga beslut.
Vad du hittills skrivit i olika trådar så visar du att du inte satt dig in i evolutionen utan redan på förhand bestämt dig för att den är falsk. Sen upprepar du olika kreationistargument hela tiden.

Citat:
Vad hade du kunnat göra? Bett honom ta mer prover? Han har i alla fall sista ordet. När läkaren har tagit tester på dig så får du glatt och nöjt tro på vad hen säger. Om du har lunginflammation och läkaren har tagit prover på att det är en magsjuka kan du vara skeptisk till det han säger men du måste ändå göra som han säger. Han kan säga att du ska hem och vila i några dagar och om du inte blir bättre kan du boka en ny tid. Du kan också boka en tid hos en annan läkare om du inte tror på din första läkare men det handlar fortfarande om tro. Du vet inte det läkaren vet utan du måste tro och lita på honom.
Jag har nog inte samma auktoritetsdyrkan som du har. Jag har inga problem att ifrågasätta en läkares diagnos om den framstår som felaktig eller kan jag söka upp en annan läkare. Men vad har egentligen läkares dagliga jobb med patienter att göra med huruvida vetenskapens slutsatser inom evolution stämmer.

Citat:
Till och med en operation handlar om tro och tillit. När du ska opereras så måste du tro på att läkaren gör sitt yttersta för att operationen ska lyckas, du vet ju inte hur det kan gå men läkaren däremot har opererat flera personer och vet vad hen gör och då måste du tro på läkaren men du är inte säker. Ska du inte tänka över detta?
Ja, jag får förlita mig på att de kan sitt yrke och är professionella. Varför söker du upp läkare istället för att förlita dig på gud?

Citat:
Det är abstrakt med tro. En vän som du känner och du vågar öppna dig för måste du tro på, du kan inte personen i fråga och inte heller vad som rör sig i hens innersta utan du tror på personen trots att du inte vet vad hens tanke eller avsikt är. Allting handlar i slutändan om tro och särskilt det som vi saknar kunskap och kännedom om. Om vi ska förenkla det hela väldigt grovt så måste du även tro på att dina föräldrar är dina föräldrar och att de inte adopterat dig. Hur ska du kunna veta det? Det finns inget som säger att du är deras biologiska barn utan du måste tro på det. Du kan inte veta det. Hur ska du kunna veta det? Tar du DNA-test måste du i det här fallet tro på läkaren som gör testet. Vem säger att läkaren inte har blivit mutad? inte ljuger? Inte döljer nåt?

Jag gav dig många exempel men jag vet att innebörden av det hela går helt förlorade då du ihärdigt kommer att försöka försvara dig. Tänker du över detta?
Jag måste väl inte alls tro på en vän som öppnar sig för mig om det är en massa snömos och uppenbara konstigheter som kommer ur dem. Då är det väl min förbannade skyldighet att ta reda på varför de säger såna saker. Annars vore jag ingen bra vän.

Sen det övriga du kommer med är så tramsigt att jag väljer att inte kommentera det. Vi har haft den diskussionen tidigare.
Citera
2013-08-17, 12:03
Bannlyst
Citat:
Och varför har du så stort behov avv att lägg dig i hans ev behov för detta då?...var och en får väl för bövulen tro på vad man vill.

Yep, men går man online på flashback och skriver i en tråd där man fanatiskt försöker pådyvla denna tro på andra samt förespråkar mord mm i dess namn så får man faktiskt räkna med att bli nedbruten och manglad i debatten.

Du kan ju inte gå online och skriva fanstyg och sedan beklaga dig över att du får mothugg?
Citera
2013-08-17, 12:06
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Man får tro precis vad man vill men det finns inget som hindrar att det ifrågasätts eller motarbetas om det skadar andra. Men det är av den enkla anledningen att han använder sin tro som grund för sitt hat mot andra i samhället. Han använder sin religion för att förtrycka andra. Att då ifrågasätta hans underliga fantasier är ganska självklart. Vad är egentligen en blockateist?

Citat:
Jag vet inte vad du menar med det andra, men nått om att religion ligger bakom mycket ond bråd död typ? Hade det inte varit för västvärldens forskning och vetenskap så hade fler överlevt. Inga hade dött i hiroshima, nagasaki. Muslimerna hade fortfarande dödat med stenar och kameler. Det hade sett rått ut, men färre hade dött.
Du kanske har missat att man genom historien inbillat sig att den religion man själv tror på är den enda rätta och att alla andra har fel. Många gånger så innebär det att den som har fel också ska dödas eftersom den har fel tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in