Citat:
Helt rätt att vi inte vet något om liv efter döden och då finns det inte heller några grunder för att förutsätta ett sådant. Du hävdar dock att det finns och du har dessutom strukturen klar för dig vad som kommer att ske i paradiset osv. Så i detta sammanhanget är det du som har en tro, inte jag. Jag utgår bara från den fakta som finns. Att det inte finns något som styrker teorin om liv efter döden.
Ju mer osannolikt ett påstående är desto mer stöd krävs för att kunna argumentera för dess riktighet. Du kan inte presentera något stöd så därför är ditt påstående ganska meningslöst. Mitt ifrågasättande är inte att jämför med din tro på något. Du får tro på precis vilka dumheter som helst men förvänta dig inte att någon ska ta dem på allvar. Det är dina fantasier, inte mina. Du hittar dessutom på att man inte vetenskapligt ska kunna undersöka dina påståenden för att detta ligger utanför vetenskapens domän. Det är bara tramsigt...
Ju mer osannolikt ett påstående är desto mer stöd krävs för att kunna argumentera för dess riktighet. Du kan inte presentera något stöd så därför är ditt påstående ganska meningslöst. Mitt ifrågasättande är inte att jämför med din tro på något. Du får tro på precis vilka dumheter som helst men förvänta dig inte att någon ska ta dem på allvar. Det är dina fantasier, inte mina. Du hittar dessutom på att man inte vetenskapligt ska kunna undersöka dina påståenden för att detta ligger utanför vetenskapens domän. Det är bara tramsigt...
Återigen, sluta vara så arrogant i ett ämne du som ateist inte har rätt att vara arrogant i.
Fakta är att vi vetenskapligt inte vet vad som sker efter döden. Alltså är den logiska slutsatsen om man ska gå efter vetenskaplig fakta att man får invänta tills efter döden för att se vad som kommer hända. Argumentet håller inte att "om man inte kan bevisa någonting är det falskt", i detta fallet. Lika mycket som om jag skulle säga att det är bekräftat för att du inte kan påvisa att det inte finns ett liv efter döden.
Följer du vetenskapen är det bara att konstatera, att enda sättet att ta reda på vad som kommer ske är att vänta tills du upplever döden.
Och visst har jag en klar struktur och tro på vad som kommer ske. Problemet här är att jag diskuterar med en ateist och då är situationen annorlunda jämfört med en kristen/jude och då förklarade jag hur livet efter döden ligger utanför vetenskapen eftersom att nämna teologiska argument för en ateist är som att ... prata med en åsna.
Om jag nu ska säga något positivt om dig så kan jag konstatera att du är väldigt fantasifull iaf. Men att inte hålla med dig i dina föreställningar innebär inte att man hatar. Det kan vara ett tips...