2013-08-16, 20:28
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Börjar faktiskt också luta åt att man ville åt familjen och därmed gav sig på Mohammed. Det här kanske låter sjukt men kan det vara så illa att familjen anande att något skulle hända vilken dag som helst och i princip " offrade " Mohammed för att få ett slut på allting. Nu menar jag inte att man var med på det hela men att man förstod att dom som var ute efter familjen enkelt kunde ge sig på pojken? Så vitt jag vet har ingenting hänt efter Mohammeds död, dom som var ute efter familjen nöjde sig helt enkelt med det , dom har gjort tillräckligt mycket skada.

Familjen förstår att det inte är någon ide att delge polisen uppgifter vilka som ligger bakom , då råkar troligtvis någon annan i familjen illa ut. Jag kanske har underskattat hur mycket skit familjens affärer kan ha orsakat och vilka fiender dom fått.

Vet man att det var familjen som tog kontakt med Aftonbladet så tätt efter mordet för att gråta ut i tidningen ? Om så var fallet så tror jag familjen skickade ett budskap typ : nu har ni fått er hämnd och vi är förkrossade , lämna oss ifred nu. Eller tänker jag helt galet? Jag menar Aftonbladet är väl dom sista man vill ha i hemmet efter en sådan händelse ?

ja, jag har faktiskt inte trott på ett sådant scenario tidigare men börjar tvivla nu. Det verkar faktiskt som att man inom familjen anade att något hemsk kunde/skulle ske. Sen det här med Aftonbladets reportage så tidigt, som om man ville basunera ut att man förstått vad fodringsägarna är beredda att göra.
Sen har vi ju hela scenariot med butterflykniv, mössan, DNA på mordplatsen, en enda röra, så långt ifrån ett proffsjobb som man kan komma.
Kan ju vara för att förvilla polisen naturligtvis..........
Citera
2013-08-16, 21:50
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vet man att det var familjen som tog kontakt med Aftonbladet så tätt efter mordet för att gråta ut i tidningen ? Om så var fallet så tror jag familjen skickade ett budskap typ : nu har ni fått er hämnd och vi är förkrossade , lämna oss ifred nu. Eller tänker jag helt galet? Jag menar Aftonbladet är väl dom sista man vill ha i hemmet efter en sådan händelse ?
Aftonslasken kan väl ha pröjsat en redig summa för att få kliva in o fota dom när de storbölar. Vet inte vilka summor de kan tänkas betala för en sån pryl men någon gissade på 30 lakan tidigare i tråden och det låter högst rimligt i mina ögon.

Att dom är väldigt aggressiva med att ta kontakt med anhöriga vid dylika händelser vet jag med säkerhet.

Någon som åkte färja till Baltikum dagarna efter mordet? Ni råkar i så fall inte ha några semesterfoton från båtresan sparade? Vi skulle ju kunna titta på dom och se i fall någon ser rysk eller östaktig ut. Kanske låter som ett helt vansinnigt förslag men why not?
Citera
2013-08-16, 22:19
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Aftonslasken kan väl ha pröjsat en redig summa för att få kliva in o fota dom när de storbölar. Vet inte vilka summor de kan tänkas betala för en sån pryl men någon gissade på 30 lakan tidigare i tråden och det låter högst rimligt i mina ögon.

Att dom är väldigt aggressiva med att ta kontakt med anhöriga vid dylika händelser vet jag med säkerhet.

Någon som åkte färja till Baltikum dagarna efter mordet? Ni råkar i så fall inte ha några semesterfoton från båtresan sparade? Vi skulle ju kunna titta på dom och se i fall någon ser rysk eller östaktig ut. Kanske låter som ett helt vansinnigt förslag men why not?

Ganska säker på att om det vore en ung kriminell balt så skulle det funnits spår av narkotika i blodet.(3mån tillbaka)
Finns nästan ingen i dom kretsarna som inte använder någon form av stimulantia.

Vad anser du om den saken?
Citera
2013-08-16, 22:50
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Ganska säker på att om det vore en ung kriminell balt så skulle det funnits spår av narkotika i blodet.(3mån tillbaka)
Finns nästan ingen i dom kretsarna som inte använder någon form av stimulantia.

Vad anser du om den saken?
Jag tänker så här: Killen som hade skituppdraget att gå och spöa M var själv i klorna på maffian. Han hade väl någon sorts "skuld" han skulle betala av genom att vara deras slav. Gjorde han inte som de sa så skulle hans anhöriga mördas typ. Eftersom han var deras bitch så fick han väl inget knark, varför ödsla knark på en kille som hade gjort bort sig och nu bara skulle lyda order? Tänk dig typ en gubbe i HA som golat eller nåt och de andra säger "Okej, nu ska du göra lite jobb för oss. Håller du tungan rätt i munn så kanske du fixar det utan att torska och då låter vi dig leva men du får inte visa dig i Sverige mer och vi ska ha allt du äger. Okej, första jobbet blir att åka o spöa upp en kille. Vi visar dig vem och du går bara och gör det, efteråt står det en bil på anvisad plats o väntar. Om du torskar och säger nåt om detta till snuten så dör din syster direkt det ska du veta din jävla råtta." Och så vidare...

Nu skulle väl inte HA skicka torpeder att spöa 8-åringar men östmaffian skulle däremot.

Om det inte är östmaffian, vem är det då? En psyksjuk? Det skulle väl kunna vara inhemsk maffia också men i så fall typ Albaner kanske. Men att ens få uppdraget att gå på en 8-åring...Vilka grupperingar accepterar sådant? Original gangsters gör det ju exempelvis inte, åtminstone säger dom så. Att östmaffian däremot tycker det är ok sades ju dock som sagt för några sidor sedan här i tråden, uppgiften kom från en bok i ämnet.

Sen kan ju GM ha varit hög som satan den dagen, och dagen innan dess - det vet vi ju inget om. De sista 24 h kan polisen inte se något om i hårproverna.

Det har sagts att ett vittne som mötte GM på ett övergångsställe noterade något anmärkningsvärt med GM som fick henne att komma i håg honom, polisen vill dock ej säga vad. Kan det ha varit att han haltade efter ett hugg i låret? Kan han ha blöt ymnigt från ett sår i låret?
Citera
2013-08-16, 23:06
Medlem
Citat:

Det har sagts att ett vittne som mötte GM på ett övergångsställe noterade något anmärkningsvärt med GM som fick henne att komma i håg honom, polisen vill dock ej säga vad. Kan det ha varit att han haltade efter ett hugg i låret? Kan han ha blöt ymnigt från ett sår i låret?

Det tvivlar jag väldigt starkt på. I så fall skulle fler vittnen noterat det, och dessutom hade han behövt vård, och hade han uppsökt läkare har jag svårt att tro att han skulle komma undan.
Citera
2013-08-16, 23:13
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det tvivlar jag väldigt starkt på. I så fall skulle fler vittnen noterat det, och dessutom hade han behövt vård, och hade han uppsökt läkare har jag svårt att tro att han skulle komma undan.
Hmm, okej. Fast vad vet vi om vad vittnena har sagt? Hur många vittnen finns det? Är dom samstämmiga?

Det där med såret var bara en vild tanke. En annan förklaring som jag har hört är att mannen hon såg skulle ha haft stånd, vissa GM får ju det av att knivhugga folk. Utlösning är inte heller det ovanligt. Polisen vill dock, som sagt, inte säga vad det var för något speciellt hon noterade.

Några tankar vad det kan ha varit? Var inte rädda för att säga "fel" saker nu. Ut med era teorier och tankar. I bland uppstår det synergi när flera får behandla fakta.
Citera
2013-08-16, 23:25
Medlem
Citat:
Hmm, okej. Fast vad vet vi om vad vittnena har sagt? Hur många vittnen finns det? Är dom samstämmiga?

Det där med såret var bara en vild tanke. En annan förklaring som jag har hört är att mannen hon såg skulle ha haft stånd, vissa GM får ju det av att knivhugga folk. Utlösning är inte heller det ovanligt. Polisen vill dock, som sagt, inte säga vad det var för något speciellt hon noterade.

Några tankar vad det kan ha varit? Var inte rädda för att säga "fel" saker nu. Ut med era teorier och tankar. I bland uppstår det synergi när flera får behandla fakta.

Är absolut ingen sjukvårdsexpert, men blöder man ymnigt efter knivhugg i låret så tror jag inte det går att hålla masken särskilt länge, tror man tar sig om låret hela tiden och ganska snart sätter/lägger sig på marken. Dessutom skulle det finnas blodspår. Men är som sagt ingen sjukvårdsexpert och kan givetvis ha fel, och som du säger är alla teorier värda att pröva.

Att han skulle haft stånd håller jag som blir troligt än knivhugg i låret, "stånd-teorin" talar väl dock mer för psykiskt instabil enstöring än organiserad brottslighet.

Andra möjligheter är väl att det var något med blicken och/eller ansiktsuttrycket, att han såg väldigt aggresiv ut. Att han pratade för sig själv är en annan möjlighet.
Citera
2013-08-16, 23:42
Medlem
StuGs avatar
Ok, något helt annat än maffiaspåret (även om faderns affärer är suspekta i sammanhanget).

Ensam, isolerad, kille i 20-årsåldern (som ser betydligt yngre ut än sin ålder), kanske aspberger el dyl.
Ilsk och med svart blick efter att anhörig utsatts för "mångkulturellt möte" (t ex äldre släkting väskryckt och brutit höften eller något) är ute och går på morgonkvisten. Kanske på väg till bibblan, den lokala skiv/musikbutiken eller annat favoritställe.
Möter en liten stursk trollunge som saknar all distans och dessutom har mage att vifta med en löjlig kniv mot vår vän. Vår vän flippar och tar ut 20-års instängd aggression på ungen. Sedan kommer en beskäftig tant som förkroppsligar alla "störda lärare" och det går som det går...

Kan stämma med till synes irrationellt, inte funnits på radarn innan och har en naturlig kyla att hålla sig ifrån klammeri med rättvisan fortsättningsvis.

Skulle ju dock inte försvinna med en flyktbil...

Står svaret att finna i en granskning av anhöriga till äldre rånoffer tiden innan?
Senast redigerad av StuG 2013-08-16 kl. 23:54.
Citera
2013-08-17, 09:03
Medlem
massepojkens avatar
Intressant att så många undersöker "Fam Ammourispåret" och dess affärer.

Som jag jag tidigare varit inne på så kanske motivet finns Hos Ammouris men inte i affärerna.

Möjliga motiv:

Bröderna var 15 resp 17 år. Har dom våldtagit någon tjej? Hämd?

Någon av bröderna stal någons flickvän? Svartsjuka och Hämd?

Någon har blivit förnedrad eller åkt på stryk av bröderna?

GM väljer att slå tillbaka mot lilla Mohammed då han vet att han troligvis inte klarar av att bestraffa de fysiskt starka bröderna.

Systern 13 år. Vad kan ni tänka er där?

Inom ovan nämda scenarion kan jag se ett mer "känsloladdat" motiv. Hämd/Hat/Svartsjuka
Senast redigerad av massepojken 2013-08-17 kl. 09:07.
Citera
2013-08-17, 09:19
Medlem
massepojkens avatar
När jag var lite yngre hände detta.

Vi pratar förort till Stockholm. Min kompis var 11år. Ett par killar 13 år gamla hade retat och mobbat hans syster som även hon var 13 år gammal.
Min kompis älskade sin syster över allt annat och beslöt sig för att detta skulle få ett stopp.

En morgon låg han i bakhåll och väntade längs en gångväg på en av dessa killar då denna skulle till skolan.
Min kompis attackerade killen bakifrån med ett basebollträ och misshandlade denne mycket grovt.
Var väldigt nära att dö.

Idag är min kompis 3 barnsfar och VD för en mellanstort företag.
Han säger att han inte minns någon av händelsen då jag tog upp det ganska nyligen.

Om det finns ett motiv i Linköpingshistorien så tror jag det är något liknande.

Mkt starka känslor.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-17 kl. 09:23.
Citera
2013-08-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Intressant att så många undersöker "Fam Ammourispåret" och dess affärer.

Som jag jag tidigare varit inne på så kanske motivet finns Hos Ammouris men inte i affärerna.

Möjliga motiv:

Bröderna var 15 resp 17 år. Har dom våldtagit någon tjej? Hämd?

Någon av bröderna stal någons flickvän? Svartsjuka och Hämd?

Någon har blivit förnedrad eller åkt på stryk av bröderna?

GM väljer att slå tillbaka mot lilla Mohammed då han vet att han troligvis inte klarar av att bestraffa de fysiskt starka bröderna.

Systern 13 år. Vad kan ni tänka er där?

Inom ovan nämda scenarion kan jag se ett mer "känsloladdat" motiv. Hämd/Hat/Svartsjuka

Även om syskonen ligger betydligt närmare GM i ålder jämfört med fadern och farbrodern, så tror jag ändå mindre på att motivet ligger hos dem, helt enkelt för att det är lättare att kartlägga så unga personer, det är betydligt svårare för dem att ha kontakter/lik i garderoben som ingen känner till. Hade någon av bröderna våldtagit en tjej, eller ens misstänkts ha gjort det så hade det sannolikt blivit världens grej bland ungdomarna i Linköping. Hade de "stulit" någon flickvän, och GM är ett försmått ex, så har jag extremt svårt att tro att ingen misstänkt detta ex, inte minst borde brodern själv och flickvännen ha gjort det omedelbart efter mordet. Vad gäller systern så skulle man iofs kunna tänka sig att en ensam kille i 15-årsåldern var hemligt kär i henne, inte vågade säga det, och att det av någon anledning blev väldigt fel när han tog kontakt med Mohammed. Dock borde en sådan person inte klarat sig från topsning, om inte av den anledningen, så för att troligen skulle bo i närheten och ha en profil som påminner om GM.

Hade motivet legat hos syskonen så förstår jag inte heller den oron som verkar funnits hos familjen, att något syskon ska följa Mohammed till skolan, ingen hade väl kunnat ana att någon skulle ge sig på Mohammed för något som syskonen var inblandad i.
Citera
2013-08-17, 11:00
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Även om syskonen ligger betydligt närmare GM i ålder jämfört med fadern och farbrodern, så tror jag ändå mindre på att motivet ligger hos dem, helt enkelt för att det är lättare att kartlägga så unga personer, det är betydligt svårare för dem att ha kontakter/lik i garderoben som ingen känner till. Hade någon av bröderna våldtagit en tjej, eller ens misstänkts ha gjort det så hade det sannolikt blivit världens grej bland ungdomarna i Linköping. Hade de "stulit" någon flickvän, och GM är ett försmått ex, så har jag extremt svårt att tro att ingen misstänkt detta ex, inte minst borde brodern själv och flickvännen ha gjort det omedelbart efter mordet. Vad gäller systern så skulle man iofs kunna tänka sig att en ensam kille i 15-årsåldern var hemligt kär i henne, inte vågade säga det, och att det av någon anledning blev väldigt fel när han tog kontakt med Mohammed. Dock borde en sådan person inte klarat sig från topsning, om inte av den anledningen, så för att troligen skulle bo i närheten och ha en profil som påminner om GM.

Hade motivet legat hos syskonen så förstår jag inte heller den oron som verkar funnits hos familjen, att något syskon ska följa Mohammed till skolan, ingen hade väl kunnat ana att någon skulle ge sig på Mohammed för något som syskonen var inblandad i.

Många riktigt bra argument. Då stryker vi bröderna från listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in