2013-08-15, 18:05
Medlem
Magnificats avatar
När jag var yngre så vart min hund påkörd utav en liten hora på en vattenskoter, jycken klarade sig inte...
Citera
2013-08-15, 19:03
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificat
När jag var yngre så vart min hund påkörd utav en liten hora på en vattenskoter, jycken klarade sig inte...

Har man råkat ut för något sådant så är det nog väldigt lätt att dra alla över samma kant.
Men jag ska inte säga för mycket, hade min hund blivit påkörd av en moped så hade jag antagligen hatat alla mopedister efter det. (inget skämt)
Citera
2013-08-16, 13:11
Medlem
svea-jarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificat

Hur vet du att flickan i fråga var prostituerad ? Erbjöd hon sexuella tjänster mot betalning ?
Ordet hora har börjat användas lite väl ofta och felaktigt i modernt språkbruk.
Senast redigerad av svea-jarl 2013-08-16 kl. 13:19.
Citera
2013-08-16, 13:55
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svea-jarl
Jag tror du ljuger.

Fan, Svea, dig lurar man inte hur som helst!

Parkour "Har man råkat ut för något sådant så är det nog väldigt lätt att dra alla över samma kant." Nej! KAM! Du drar dem alla över en kam.

Vattenskotrar är ett jävla otyg. Låter illa, framförs med 95% sannolikhet ansvarslöst och är en honungskruka för gruppen "frontallobsatrofierade unga män med små könsorgan och hävdelsebehov". Så är det bara och fråga inte om någon källa, det här är beprövad erfarenhet från västkusten till Seskarö.
Citera
2013-08-16, 15:10
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja

Parkour "Har man råkat ut för något sådant så är det nog väldigt lätt att dra alla över samma kant." Nej! KAM! Du drar dem alla över en kam.

Vattenskotrar är ett jävla otyg. Låter illa, framförs med 95% sannolikhet ansvarslöst och är en honungskruka för gruppen "frontallobsatrofierade unga män med små könsorgan och hävdelsebehov". Så är det bara och fråga inte om någon källa, det här är beprövad erfarenhet från västkusten till Seskarö.

Låter illa gör dom verkligen inte. Du hör dom inte om dom kör 100 meter ifrån dig om det blåser lite ute. Däremot kan det vara ett irriterande ljud om man ligger nära andra båtar/stränder och gör ringar t.e.x.
Men vilket fordon skulle inte låta irriterande i den situationen ?

Unga? Vettetusan.. Jag är visserligen rätt ung själv. Men dom flesta med vattenskotrar som jag mött är 35+
Citera
2013-08-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja

Du har alltså aldrig varit på sjön? Ljudnivån är ju samma eller lite lägre än en nyare 4t runt 115-150hk.
Och det ljudet som är låter betydligt bättre än utombordare.
Tystare än nästan alla planande motorbåtar.
Många gånger tystare än alla sura 2t utombordare.

Sen tror jag dom som jag sett skulle bli lessna om du kalla dom män då det varit ganska mycket tjejer som har åkt runt som jag har sett.

Det är nog samma kur för dig som vissa andra i tråden.. Sluta sniffa trä fernissa och lägg ner att rösta på V.... Mindre sur gubbe helt enkelt.
Citera
2013-08-16, 18:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Du har alltså aldrig varit på sjön? Ljudnivån är ju samma eller lite lägre än en nyare 4t runt 115-150hk.

Sen tror jag dom som jag sett skulle bli lessna om du kalla dom män då det varit ganska mycket tjejer som har åkt runt som jag har sett.

Det är nog samma kur för dig som vissa andra i tråden.. Sluta sniffa trä fernissa och lägg ner att rösta på V.... Mindre sur gubbe helt enkelt.

Hur man än vrider och vänder på det så är uppenbarligen vattenskotrar avskydda. Är det enligt dig helt obefogat? Jag litar på det gamla uttrycket "ingen rök utan eld".

De må låta mindre än en motorbåt, men skulle jag köra fort med min motorbåt fram och tillbaka längs stränder, klippor och hamninlopp där människor uppehåller sig och så skulle jag bli minst lika bespottad och med all rätt. Det skulle vara klockren brist på s.k "gott sjömanskap".

Att man försökt få till en speciell skoterförordning, förbjudit sjösättning i många hamnar (bl.a min) och allas missnöjda uttryck för fenomenet kan ju inte bara vara taget ur luften och okunskap.

Bara att erkänna; allt för många vattenskoterförare kör illa jämfört med motorbåtsförare/ segelbåtar. Och andledingen är enkel. Skotern är en nöjesmaskin uppskattad av väldigt många utan sjövana eller övrigt intresse för marint fritidsliv.

Om du nu inte är en sån person som beter dig illa må vara hänt, men det förändrar knappast gemene mans syn på fenomenet.
Citera
2013-08-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Hur man än vrider och vänder på det så är uppenbarligen vattenskotrar avskydda. Är det enligt dig helt obefogat? Jag litar på det gamla uttrycket "ingen rök utan eld".

Nej, det har jag aldrig sagt heller... Säkert 10ggr i denna tråd men men.

Citat:
De må låta mindre än en motorbåt, men skulle jag köra fort med min motorbåt fram och tillbaka längs stränder, klippor och hamninlopp där människor uppehåller sig och så skulle jag bli minst lika bespottad och med all rätt. Det skulle vara klockren brist på s.k "gott sjömanskap".

Ja men är det inte jäkla korkat då att komma med argumentet att dom låter för mycket?
Japp och helt rätt, men det är ju ytterligare en som jag sagt gång på gång... ALLA som kör gör inte så, och där jag håller till är verkligen ingen alls utan dom används som vilken annan båt som helst.
Ända fram o tillbaka körandet som görs som jag sett är av mig själv, ute på öppet hav.

Citat:
Att man försökt få till en speciell skoterförordning, förbjudit sjösättning i många hamnar (bl.a min) och allas missnöjda uttryck för fenomenet kan ju inte bara vara taget ur luften och okunskap.

Vattenskoter förordningen gjordes ju på 90talet, är ju knappast samma fordon längre med betydligt lägre ljudnivåer, ökad vikt och storlek och miljövänlig motorer.

Citat:
Bara att erkänna; allt för många vattenskoterförare kör illa jämfört med motorbåtsförare/ segelbåtar. Och andledingen är enkel. Skotern är en nöjesmaskin uppskattad av väldigt många utan sjövana eller övrigt intresse för marint fritidsliv.

Om du nu inte är en sån person som beter dig illa må vara hänt, men det förändrar knappast gemene mans syn på fenomenet.

Japp många kanske kör illa, men det finns även en jävla massa förutfattade meningar bara för att det är en vattenskoter.

Tror även det kan vara ett storstads problem då som du säger att det det finns folk som inte har nån annan koppling till vattnet, problemet är som sagt knappast existerande där skotern är kanske andra eller tredje båten i familjen.
Citera
2013-08-16, 19:20
Medlem
Enkelt sätt så motsätter jag mig magnomag otroligt enkla och ensidiga och svartvita analys av problemet.

Alla är iq befriade och alla kör dumt, allt ska förbjudas, all makt åt sven yrvind.
Citera
2013-08-16, 20:06
Medlem
Parkours avatar
Jag startade den här tråden just för det här ändamålet..
Jag är väl medveten om att det finns en del skoterförare som kör som idioter runt stränder, båtar, hamnar. Dom håller inte hastighetsbegränsningen osv...

Men det var inte därför jag startade tråden. Jag ville helt enkelt få olika personers åsikter av olika anledningar. Men främst för att döda dom vanligaste myterna (Som visat sig säkert 100 gånger i tråden)

Att ALLA skoterförare kör som idioter, att dom låter extremt mycket och bara förstör.
Kan det inte vara så att vi (majoriteten) av skoterförare som inte ens kör i närheten av stränder aldrig blir påtänkta... Skotrar hörs inte ens på håll och ni är antagligen knappt medvetna om att vi är där.

En vanlig dagstur för mig brukar börja med att jag la i min skoter vid Hinsholmen i Göteborg.
Jag körde fullt lagligt ut ur hamnen. Oftast en liten bit till för att inte reta upp folk.
Sedan är det fri fart och då brukar jag ligga runt 25-35 knop (vilket är en bekväm cruisinghastighet) med en skoter om det inte blåser för mycket. Dessutom drar den inte hutlöst mycket soppa i den farten heller.

När jag når snobbrännan (Styrsö, Brännö osv) så sänker jag alltid farten och kör lugnt och fint igenom. Brukar vinka åt barnen som står ombord på skärgårdsbåtarna och tittar på skotern.

Efter några hundra meter så når man "öppet hav" ut mot Vinga & Danmark.
Där brukar jag och mina vänner köra som "idioter" gas-broms-gas-broms. Försöker hoppa så högt som möjligt på vågorna t.e.x
Här ser man oftast inga båtar förutom några stora fartyg som ligger vid ankare utanför Vinga.

Efter det så brukar vi åka mot Marstrand, men vid det här laget är man rätt slut i kroppen, så vi brukar slököra hela vägen. Lägger till vid småbåtsbryggan utanför Marstrand och går in & tar en måltid.

Nästan exakt samma runda tog vi varje gång vi var ute över dagen.
Och av erfarenhet så är det ungefär på det här sättet som alla andra skoterägare jag känner kör med!
Har sett flera idioter ute till sjöss på skoter. Bl.a utanför Hovåsbadet. Men så dom kör så tvekar jag på att det är några erfarna förare. Antagligen har dom lånat/hyrt skotern av någon vän.
Citera
2013-08-17, 00:33
Medlem
SigmenFloyds avatar
Utan tvekan finns det mängder av idioter utan sjövett som ger ansvarsfulla skoterförare dåligt rykte.
Värsta bovarna är dräggen på lånade eller hyrda maskiner. Har man pungat ut för sin egen maskin finns det betydligt större incitament att framföra den med omdöme. Både för maskinens och grannsämjans skull.

Värt att tänka på är att vattenskoter troligtvis är det säkraste sättet för en människa att framföra ett monstruöst kraftfullt motorfordon. Både för föraren och omgivningen. Risken att krocka är relativt liten eftersom den är så lättmanövrerad, och ytorna så stora. Och det finns få andra fordon man kan flyga av i 110km/h och klara sig helt oskadd.

Självklart är det störande om man sitter i en plasteka och metar samtidigt som en skoter tokvarvar i närheten. Likaså när den dyra räcerbåten blir omkörd och förnedrad av en liten plastraket.

Men man kan ju också fråga sig vad som är så jävla heligt med att framföra en "vanlig" fritidsbåt? ALLA båtar är leksaker. Vissa är långsamma och tysta, andra är snabba och brummar. Varför är det just din sorts leksak som ska stå utan konkurrens i sandlådan?

Något kommer alltid vara värst. Om skotrarna förbjuds så kommer hatet snabbt omfokuseras på dom snabbaste motorbåtarna. Folk tycker nämligen väldigt, väldigt mycket om att gnälla.

Vattenskotern är i grunden bra. Ut med fartdårarna på vattnet, där dom gör minsta möjliga skada.
Citera
2013-08-17, 08:33
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech

Där vi har sjöstället finns det inga ADHD-moppar, men bara några distans bort ligger en kommunal badplats. Dit kan man gå om man vill se bristande sjövett i form av vattenskoteri. Oftast är det lakritstroll som hyrt sig en maskin över dagen, men även pappas-pengar pojkar är där och försöker begå en snabbare variant av seppuku genom att köra upp på land, bojar, runt badande, hoppandes i farleden med mera.

Visst, de låter mindre än äldre 2T:are, men vi båtägare sitter ju inte och kör i 8r runt runt på samma ställe en hel dag heller.

Eftersom det händer incidenter hel tiden med vattenskotrarna kommer ett förbud eller starka begränsningar garanterat att komma, liknande dem för motorcykel. Ska bli skitkul att se torrgrinandet på nätet när det införs begränsningar i motoreffekt, hjälmtvång och körkort! Då kan ni sitta på era strypta 30-hästare och formationsåka i vaddhjälmarna bäst fan ni vill

Blir inte svårare än att införa kW/vikt som man gjorde på de lätta hojarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in