Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Vanligt sunt förnuft och logik borde säga oss att det kan finnas osäkerheter att uttala sig om händelser som skall ha skett för över 13 miljarder år sedan, för 4,5 miljarder år sedan, för 1 miljard år sedan, för 100 miljoner år sedan, för 1 miljon år sedan, för hundra tusen år sedan och för 10 000 år sedan. Samtidigt är historiker medvetna om osäkerheten kring vad som stämmer angående händelser som hände för 500 år sedan.
Precis som all form av tro så måste man ge utrymme för hälsosamt tvivel.
Osäkerhet på alla detaljer är inte samma sak som osäkerhet på en teori. Det finns precis lika lite skäl att släppa in ID-tomtar på naturvetenskapliga lektioner som att släppa in flat-eart society.
Citat:
Vi får inte manipulera och vilseleda elever och ungdomar. Vi måste ge en så saklig, allsidig, mångsidig och nyanserad bild som det är möjligt att hinna med.
Vilket är EXAKT varför ID inte släpps in. Helt rätt om du frågar mig.
Citat:
Jag har haft turen att både fått medias och skolans massiva propaganda blandad med annan kunskap inom detta område. Det har gett mig möjlighet att kunna reflektera över skillnaderna och överväga giltigheten hos olika alternativ.
Att många elever förvägras rätten och möjligheten att reflektera och överväga olika alternativ är hemskt orättvist.
Vem förvägrar dem den rätten? Kärnfrågan är som sagt vetenskaplig verkshöjd. Jag menar, inget hindrar mig från att knalla in till tanterna och farbröderna i Cern och säga att jag inte tror att deras partikelaccelerator fungerar som de tror att den fungerar, men varför skulle de ta mig på allvar? Det är samma sak här, jag skulle applådera en elev som kunde hitta seriös kritik mot evolutionsteorin som höll vatten när man granskade den. Då menar jag alltså inte argument av slaget du bjuder på i första delen av det här inlägget där du börjar med att hänvisa till "Vanligt sunt förnuft och logik", för det är påfallande ofta som stycket som följer en sådan mening inte stämmer. Framförallt är det helt värdelöst ur vetenskaplig synvinkel.
Sunt förnuft kan dessutom bedra, om du vet att en familj har två barn och en av dem är en flicka, vad är sannolikheten att det andra barnet också är en flicka?
Citat:
Vilka mothugg tycker du att jag undvikit?
Det har i så fall inte varit min mening. Ge mig en chans att svara på dom du tänker på.
stebe2
Ganska många har påpekat att evolutionsteorin är helt frånkopplad från dina idéer om socialdarwinism, vilka är tämligen krystade i sig själva. Men om vi för argumentets skull ändå låtsas som att du har rätt, evolutionsteorin förespråkar gentvätt, tvångssteriliseringar och koncentrationsläger för att komma framåt och inte låta dåliga exemplar förstöra vår fina genpool. So what? Evolutionsteorin skiter faktiskt rätt så högaktningsfullt i det, och den påverkas inte alls. Detta har du bara glatt ignorerat och fortsatt ånga på om det hela. Och extra kul att du i ena andetaget säger att det inte handlar om enskilda individer för att i nästa inlägg ge just exempel på individer (makarna Myrdal exempelvis). Det är lite som om jag skulle döma alla kristna efter hur Pastor Jim Jones betedde sig i Jonestown eller hur Pastor Green uttalar sig om homosexuella.
Jag tycker för övrigt att många kristnas uppfattning om att Gud skulle vara det enda som skapar moral hos människor är helt bizarrt som tanke. Jag blir lika förbryllad varje gång jag hör det från någon bokstavstroende, och jag kan liksom inte låta bli att tänka på om de skulle förvandlas till några av gängen i Mad max om man tog bort deras Gud ur ekvationen. Extra skumt att de mest sekulära länderna i världen verkar vara de som kommit längst i en allmänhumanistisk världsbild.