2013-08-16, 15:15
Moderator
OYs avatar
Enligt en källa med insyn i utredningen har några sms som Vatchareeya Bangsuan skickat på mordnatten blivit intressanta.

Källa:expressen.se

Mordnatten? Låter som om VB åtminstone inte mördades under eftermiddagen och tidig kväll, eller hur ska det tolkas tycker ni? Natt vid 21?
Citera
2013-08-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och detta gör man först nu. Kling och klang varning tycker jag. Borde varit något av det första man tog tag i.

Håller med! Känns inte som detta fall kommer lösas. Men det kunde man ju räkna ut när man såg första skymten av åklagarna. Varför har de förresten två åklagare i detta fall? Tror man att två inkompetenta åklagare blir bättre än en?
Citera
2013-08-16, 15:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Håller med! Känns inte som detta fall kommer lösas. Men det kunde man ju räkna ut när man såg första skymten av åklagarna. Varför har de förresten två åklagare i detta fall? Tror man att två inkompetenta åklagare blir bättre än en?

Vad jag förstått så beror det på den komplexa utredningen. Men vad vi vanliga tilldelats så verkar materialet ganska klent, inte mycket att bita i så att säga.

Åklagarsidan måste vara dubbelbemannad, men inte den misstänktes försvar, ser inte logiken i det. Det är viktigt att KJ får en rättvis behandling och en schysst chans att försvara sig, så är det inte nu tycker jag.

Hur lång tid brukar det gå från att åtal väcks tills det blir domstolsförhandling? Försvaret måste ju få en rimlig tid på sig att förbereda förhandlingen mht till vad åklagaren framställer.
Citera
2013-08-16, 15:31
Medlem
Litet axplock på vad vi hittar/hittat ute i terrängen runt Boden:

SOPOR - finns fina sopbodor och en hel soptipp att besöka helt gratis.
Svarta sopsäckar med diffust innehåll - ja då måste vi peta sönder och undersöka vad som finns i säcken/säckarna - SOPOR.Slutsats - jag bidrar till nedskräpning.Jag behöver en lastbil för att frakta alla sopor till tippen.
Snabbmats emballage i massor - Gott men ta hem emballaget!
Plastbestick -
Cykeldelar - Stulna/skrotade delar gör sig bättre på tippen bland metalldelar.
Delar av köksinredning - Sälj till stugägare,tippen brännbart
Kylskåp - finns återvinning för sånt om dom fungerar,annars tippen helt gratis
Förrådsrensning - papper/skrot/skräp med namn på så nu har vi dig din,naturmarodör.
Kartonger/mjölkförpackningar - åratal sedan bästföre datum
Plastpåsar/plastpåsar/plastpåsar - tomma och intet sägande.Fyll dom med skräpet ni ser och städa istf slänga en fin transport möjlighet.
Vante - modell fingertoppslös/cykelmodell? Vartfall,ett sportigt intryck.
Cykelhjul 2st - 7-800m distanserade,jobbig punktering?
Plastsäckar,hundratals med diverse trädgårdsavfall - ser minst 20 per sök.Trädgårdsavfall förmultnar naturligt UTAN plastemballage.
Plastflaskor utan pant - fler än många
Blomkruka modell lergods,något kantstött - iofs prydligt uppställd på en sten.Passar inte så bra in i naturen,men tack för tanken med pyntet
Bil list -
Krossat glas -
Kapsyler -
Cigarrett paket -
Snusdosor -
Tomma förpackningar till mat/dryck - inkörda i en djup skreva som legat i åratal
Bildelar -
Virke - eldningsbart
Gamla plåtburkar -
Badrums utr. -
Inte en enda militär persedel!
Slangstump - modell brandslang tunn
Slangstump modell gummi - 1 meter lång
Kabelhärvor - militära rester från "analoga kabel" tiden
Taggtråd - aj för djuren.Rester sedan kriget,dags att rensa upp det kanske.
Eldplatser hundratals - måste kollas i efter synliga rester av kläder/skor typ..
Tomhylsor -
Plus massor av allt annat skräp som vi sett under Maj-Aug
Och givet - sådant vi tipsat om.

Koncensus - Bodensarna har svårt att hitta till soptunnan

Skulle vi belasta utredarna/SKL med det här,då är denna utr. klar 2015 med våran hög.
Förhoppningsvis ger FUP:n en mera riktad bild mot vad som söks,förutom det kända.
Exakta klädesplagg,skor,emballage etc..Kanske då både VB:s och MTGM:s kläder/skor/väskor - vilket man säkert fastställt nu - huruvida det saknas något.
Citera
2013-08-16, 15:37
Medlem
Bra Bodenforever! Ungefär samma som jag hittat med andra ord förutom knivar och benrester (hund) ibland (Ja både kniv och benrester har polisen fått ta hand om).
Numera även en sönderkörd husvagn vid Svartsjön/skjutbanan och en utbränd bil på badbryggan i Aldersjön. Vilka puckon rumsterar däromkring egentligen?
Citera
2013-08-16, 15:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Nej!

kolla efterlyst senaste avsnitt så får du en klar bild av vad som hänt..

www.tv3play.se/format/play?fid=1077

mina 10.000kr frågor,

* Varför lämnade VB vännens hem kl 21.00 på en lördag

* Varför gick hon istället för att få skjuts tillbaka?

om svaret är;
för att kompisen drack öl under kvällen!, blir nästa fråga;

*Han hämtar henne och visste att hon skulle hem, varför började han då dricka??

*Varför är sista mobilsignalen kl 21 från åbergsmasten, ett hundratal meter från där hon senast sågs enligt vännen, samt vid samma tidpunkt? (edit, detta är fel, skall vara sävastmasten, en bit från platsen hon senast sågs)

Någon som sett vännen på stan på senaste?

Med lite distans till vad som varit, hittade det här kloka inlägget. Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Jag tror inte att han drack något, det passar bättre med att VB lämnade lägenheten ensam. Och 21 en lördag? Varför hem redan då. Uppenbarligen var hon inte den som hade bråttom hem, mamman saknade henne ju inte förrän några dygn efter försvinnandet.

EDIT;Hm?? Eller så är det detta som är motivet, hon ville hem, han tog för givet att hon skulle stanna över natten, därför drack han, därför blev VB irriterad, nu var hon tvungen att gå hem. KJ försöker hindra henne, klassiskt?
Senast redigerad av OY 2013-08-16 kl. 16:05.
Citera
2013-08-16, 16:57
Medlem
Quarrels avatar
NK: Tekniska bevisningen snart klar
Citat:
[JH] är gruppchef för dokument- och informationsteknikenheten på Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL). Han sysslar dagligen med att försöka få fram bevis via mobiltelefoner och annan teknisk utrustning.

– Det är helt beroende vilken typ av telefon det är. En del är enkla, en del är svåra och vissa märken går det inte få fram någon information alls ifrån, säger han.

Kryptering

Han berättar att man jobbar med speciella avläsare för att i vissa fall komma åt krypterad information, även fast man har raderat ett SMS så finns det kvar spår och information.

Man kan till och med få fram information när mobiltelefoner har återställts totalt.
Citera
2013-08-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Tekniska bevisningen snart klar
men det mesta på denna sida är skvaller rykten och rena lögner mår illa hur man hänger ut personer.hur ids man sitta och fantisera hur mordet gått till och sprida falska rykten det ena värre än det andra ryktet
Citera
2013-08-16, 17:18
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
men det mesta på denna sida är skvaller rykten och rena lögner mår illa hur man hänger ut personer.hur ids man sitta och fantisera hur mordet gått till och sprida falska rykten det ena värre än det andra ryktet

Nu hänger jag inte med i svängarna. Du själv har ju varit ganska flitig med att leverera obekräftad information och diverse teorier i den här tråden? Rätta mig gärna om jag missuppfattat alltihop...
Citera
2013-08-16, 17:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad har det med det citerade inlägget att göra?
Citera
2013-08-16, 17:29
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Vad hände med alla utropstecken och versaler?! Är det verkligen du?;-)
Ja det är hemskt hur alla hängs ut, men tar man tex AN får hon skylla sig själv.
Citera
2013-08-16, 17:54
Medlem
Har kollat på lite gamla trådinlägg och fastnat för en sak som kanske kan vara av betydelse: efter att VB försvann gick KJ in på sin fejsbok och rensade vissa uppgifter. Han tog bort allt som berörde att han brukade agera fyllechaffis åt sina vänner. Det skall handla om replikskiften mellan KJ-VB och KJ-vänner ang detta, tex något om att han borde ta betalt för sina körningar. Inläggen skall vara från 2010 och kan därför ses som ointressanta men å andra sidan varför göra en aktiv åtgärd som denna vid den tidpunkten, flera år senare, om det inte alls var av någon betydelse för vad som hände 4/5?

Är fortf inne på att VB med "plugga" avsåg övningskörning. Tänker mig möjligheten att KJ övn-körde med VB men att KJ tog över ratten för att spontant (eller enl tidigare uppgörelse) åka hem till någon som KJ ibland (och främst på lör-kvällar), pga alkoholintag, brukade bistå med skjuts. Då de ankommer gör VB:s närvaro att det blir mindre intressant för den bekante att förflytta sig, han bjuder VB och KJ att stanna kvar ett tag och där spårar sedan allt ur.
Tänker även på detta med dödsorsaken: ett eggvasst föremål, i klartext en kniv (?). Kan inte riktigt tänka mig att VB dödades utifrån någon sorts planering. Om KJ (ensam) dödade VB, varifrån kom då kniven? KJ:s lgh är ju avskriven som MP. Om VB och KJ övn-körde och KJ fick någon form av utbrott och dödade VB, varifrån kom kniven? Givetvis kan KJ förvarat en kniv i bilen, tex bland sina air-soft saker. Men i en lgh finns det garanterat en kniv (detta med en "eggvinkel på 20-40 grader" säger inte så mkt i sammanhanget tror jag, vad jag försökt läsa mig till täcker dessa grader in flera knivtyper; från filé-, slöjd-och grönsaks- till kock/jakt-knivar).
Sedan får även styckningen en förklaring om MP är i en bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in