2013-08-16, 17:07
Medlem
Sokkos avatar
Har aldrig riktigt förstått när misstänkta säger att de är oskyldiga - men om de döms så accepterar de ett visst straff. Pajsaren:

http://minfil.org/Z3Lecab7bb/

Kanske någon som redan har postat de här personutredningarna tidigare? Annars finns det en till.
Citera
2013-08-16, 17:08
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskalmilo
I tråden har ju diskuterats vilken rätt polis och åklagare har att tjuvhålla på info i förhör med misstänkta. Om detta pratar åkl i intervjun här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5618816
Aj lär ju åka dit så det skriker om det.
Citera
2013-08-16, 17:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskalmilo
I tråden har ju diskuterats vilken rätt polis och åklagare har att tjuvhålla på info i förhör med misstänkta. Om detta pratar åkl i intervjun här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5618816
Intressant. Åklagaren säger att han inte får undanhålla info som är till den misstänktes fördel. Undrar om alla åklagare hörsammar det?

Vidare säger han att han har sparat några äss i ärmen för polisen att konfrontera den misstänkte med. Det är ett risktagande, som jag har nämnt förut. Antag att de lagda korten inte räckte för en häktning. Då hade AJ gått fri igen.
Citera
2013-08-16, 17:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Har aldrig riktigt förstått när misstänkta säger att de är oskyldiga - men om de döms så accepterar de ett visst straff. Pajsaren:

Kanske någon som redan har postat de här personutredningarna tidigare? Annars finns det en till.
Som jag har förstått det så tillfrågas man redan under frivårdens utredning om de kan tänka sig samhällstjänst om man döms. Samhällstjänst är frivillig och om man tackar nej så blir det fängelse istället.

Att redan i förväg ta reda på hur den misstänkte ställer sig till samhällstjänst sparar tid när rätten ska fatta beslut om påföljd i händelse av fällande. Om det inte är tillfrågat innan så måste ju rätten fråga om det innan de bestämmer påföljd.
Citera
2013-08-16, 17:29
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag har förstått det så tillfrågas man redan under frivårdens utredning om de kan tänka sig samhällstjänst om man döms. Samhällstjänst är frivillig och om man tackar nej så blir det fängelse istället.

Att redan i förväg ta reda på hur den misstänkte ställer sig till samhällstjänst sparar tid när rätten ska fatta beslut om påföljd i händelse av fällande. Om det inte är tillfrågat innan så måste ju rätten fråga om det innan de bestämmer påföljd.

Så är det. Jag tänker bara att om man vet med sig att man är absolut oskyldig så går man inte med på någonting alls. För principfast kanske?

FHs är löjligt identisk. Samma frivårdare kopierar av pajsarens utredning ord för ord i den första halvan. Sedan klagar FH på att han inte kan gå på sina återbesök hos läkare efter sin gastric bypass-operation när han sitter häktad. Samt att han i sitt tidigare äktenskap uppfostrade hustruns barn. Dvs han har inga biologiska barn men ser sig som far till det barnet.
Citera
2013-08-16, 17:32
Bannlyst
Citat:

Tackar.
Har du länk till FHs också ?
Citera
2013-08-16, 17:32
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror åtalet kommer att dröja. Många brottsplatser, tre åtalade, många tekniska bevis att analysera. Jag lutar åt rättegång 2014.
Jag är benägen att hålla med. Tidigare klanterier á la Marinafallet lär undvikas som pesten av utredarna.
Citera
2013-08-16, 17:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Jag är benägen att hålla med. Tidigare klanterier á la Marinafallet lär undvikas som pesten av utredarna.
Nu är det iaf ingen risk att åtal väcks innan mordoffret är konstaterat avlidet.
Citera
2013-08-16, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Då är den polska solbrännan ett minne blott.
Jag tror inte DB/FH kommer bryta ihop formellt & erkänna, men på insidan måste di vara helt uppgivna inför faktumet att ens bäste vän försätter dig i en sådan här situation.
Efter ett par månader utan att träffa någon som man känner, mer än präst/advokat & FHL.
Sicken ågren jag hade fått; tänk om man inte hade svarat på samtalet, eller tänk om jag bara lagt på, eller sagt att jag är för full för att köra, eller köra ner i ett dike, eller...
...så många möjligheter och jag valde den som fick mig bakom galler.
Men DB var väl inne i ett likgiltigt stadie efter dödsfallen i familjen och kan ha utfört ajaj´s befallningar i dvala typ, FH tolkar jag som minst är van vid blodspillan och han grät när han häktades för han insåg väl vilken skitpresent ajaj gett han. FH tror jag lämnar in handduken först ev att DB kommer efter då han inser att ajaj inte är värd att sitta inne för. Mest tror jag dock att ajaj inte informerat dem tydligt vad som väntade dem...
Citera
2013-08-16, 17:45
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intressant. Åklagaren säger att han inte får undanhålla info som är till den misstänktes fördel. Undrar om alla åklagare hörsammar det?

Vidare säger han att han har sparat några äss i ärmen för polisen att konfrontera den misstänkte med. Det är ett risktagande, som jag har nämnt förut. Antag att de lagda korten inte räckte för en häktning. Då hade AJ gått fri igen.

Jag tror nog att alla förundersökningsledare beaktar den s.k. objektivitetsprincipen som gäller vid myndighetsutövning.

Rättegångsbalken 23 Kap. Om förundersökning

4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet.
Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.
Citera
2013-08-16, 18:25
Medlem
Citat:

Lysande bidrag, Tack.

När man läser minifilen, är det inte utan att man sörjer DB:s val lite. Säger en hel del om hans person. Gissar att AJ utnyttjat DB:s lojalitet, behov av tillhörighet och känsligare sinne. AJ har ett starkare intellekt och vet att ta emot DB när han faller, särskilt under DB:s förluster under senare tid. Han bjuder honom på resa till Polen, sätter DB i tacksamhetsskuld, samtidigt som AJ själv får visa sin nobla sida, då han lägger ut allt på Facebook. DB känner trygghet i detta och AJ blir hans enda kvarvarande familj, bästa vän och "vapendragare". Blir inte förvånad om DB avslutar livet i häktet/ev. fängelset. Han dör nog hellre än sviker sin "Konung". DB kommer inte medvetet kvittra, men har heller inte mycket kvar. Man bör nog ha uppsikt över killen. Tror också att han mår mest dåligt av de tre , när han nu insett vad han deltagit i. Han hade aldrig kunnat neka AJ ändå, även om han velat. Den makt och falska trygghet AJ i DB:s ögon står för, kommer han inte vika inför. Detta tror jag kan röra sig i huvudet på DB:

1.Antingen blir livet inte värt att leva för att han är värdelös om han golar.
2.Blir han dömd och är deprimerad innan, ponera därpå att AJ får 14-livstid, så ser DB ingen mening i att fortsätta. Vem har han att ty sig till då i livet?
3.AJ säljer ut/skyller på honom och då har han ingen tro kvar på människan att leva för.
Senast redigerad av FTXn666 2013-08-16 kl. 18:34.
Citera
2013-08-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Lysande bidrag, Tack.

När man läser minifilen, är det inte utan att man sörjer DB:s val lite. Säger en hel del om hans person. Gissar att AJ utnyttjat DB:s lojalitet, behov av tillhörighet och känsligare sinne. AJ har ett starkare intellekt och vet att ta emot DB när han faller, särskilt under DB:s förluster under senare tid. Han bjuder honom på resa till Polen, sätter DB i tacksamhetsskuld, samtidigt som AJ själv får visa sin nobla sida, då han lägger ut allt på Facebook. DB känner trygghet i detta och AJ blir hans enda kvarvarande familj, bästa vän och "vapendragare". Blir inte förvånad om DB avslutar livet i häktet/ev. fängelset. Han dör nog hellre än sviker sin "Konung". DB kommer inte medvetet kvittra, men har heller inte mycket kvar. Man bör nog ha uppsikt över killen. Tror också att han mår mest dåligt av de tre , när han nu insett att han deltagit i. Han hade aldrig kunnat neka AJ ändå, även om han velat. Den makt och falska trygghet AJ i DB:s ögon står för, kommer han inte vika inför. Detta tror jag kan röra sig i huvudet på DB:

1.Antingen blir livet inte värt att leva för att han är värdelös om han golar.
2.Blir han dömd och är deprimerad innan, ponera därpå att AJ får 14-livstid, så ser DB ingen mening i att fortsätta. Vem har han att ty sig till då i livet?
3.AJ säljer ut/skyller på honom och då har han ingen tro kvar på människan att leva för.

Det var Budapest, Ungern som bjudresan gick till. Annars håller jag med dig, tror även FH har svårt för att prata ut i förhören även om han inte har samma band till AJ. Han tar nog hellre ett tidsbegränsat straff än lever resten av sitt liv i fruktan om vad AJ ska ta sig till när han kommer ut, om han nu blir fälld. Dessutom har dom säkert många gemensamma vänner som ser FH som bränd om han pratar ut, oavsett hur vidrigt brottet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in