2013-08-15, 17:51
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Han fortsätter med att beskriva den religiösa positionen:

"Of course we have free will, the boss says so..."
HAHAHA!
Citera
2013-08-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Med det skulle jag vilja säga att du är fatalist, du tror på ödet/gud och gudskraft,sekundärt ger du dig själv självtillit och samma med isf förtroende, din lojalitet är grovt sett blind förlitande på att andra ordnar saker och ting, när det inte ordnar sig, var det gud eller valfri person som inte kände tyckte ville, det du vill eller ja, tror på, för att du TROR, är du väl ändå medveten om?
Absolut inte. Jag säger ju att jag har fri vilja. Vissa saker är förstås oundvikliga, men jag försöker avstå från dt som är skadligt. Jag vet att Gud kan ändra en människas öde, men bara när man ber om det eller det är absolut nödvändigt i Guds ögon. Nej, jag litar inte på att andra ordnar saker och ting. Jag gör det mesta själv faktiskt.
Citera
2013-08-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ta inte illa upp är du snäll, men du säger att du litar på profeternas ord, de profeterna du refererar till har du 1/ aldrig själv mött,

*Profeter, folk fruktade dem, därför är de allkunniga och hellogiska?
Jag litar på profeternas ord eftersom Gud, genom anden, bekräftar dess sanning. Jag skrev därför att jag litar på dem för att jag förstår logiken i evangeliet. Så det spelar ingen roll om jag mött människan som skrev det. Har du inte nåt gammalt Freud- citat som din psykolog har lärt dig?

Allkunniga skulle jag inte vilja påstå at profeterna är. Det beror dels på att Paulus skrev att vi ska fullständig kunskap efter att vi har mött vår Skapare (1Kor 13), dels på att Gud inte berättat allt för profeterna ännu. Därför sa Jesus:

Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem. Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det. Mat 13:15-17
Citera
2013-08-16, 14:04
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag litar på profeternas ord eftersom Gud, genom anden, bekräftar dess sanning. Jag skrev därför att jag litar på dem för att jag förstår logiken i evangeliet. Så det spelar ingen roll om jag mött människan som skrev det.
Hur då!?

Är logik = sanning för dig?
Citera
2013-08-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Hur då!?

Är logik = sanning för dig?
Genom att Gud förmedlar SINA tankar till en som har Guds ande. Det var så profeterna kunde förmedla budskap mellan Gud och människor, men nu får de flesta kristna Guds ande, så de KAN profetera - i teorin, för inte alla ÄR profeter.

Ja, det blir ju svårt att tro om logiken brister. Därför tror jag inte på treenighetsläran.
Citera
2013-08-16, 14:12
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Genom att Gud förmedlar SINA tankar till en som har Guds ande. Det var så profeterna kunde förmedla budskap mellan Gud och människor, men nu får de flesta kristna Guds ande, så de KAN profetera - i teorin, för inte alla ÄR profeter.

Ja, det blir ju svårt att tro om logiken brister. Därför tror jag inte på treenighetsläran.
Varför får de flesta guds ande idag? Hängde inte riktigt med på vad du menade där.
Citera
2013-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Varför får de flesta guds ande idag? Hängde inte riktigt med på vad du menade där.
Därför att tron är en av Andens första gåvor. Så alla troende har fått del av Guds ande, som kan vägleda de.
Citera
2013-08-16, 17:08
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bassiehof|44805696]
Citat:
Jag litar på profeternas ord eftersom Gud, genom anden, bekräftar dess sanning.
Gud? genom anden? om du har en ande så är den väl jordad.. nåja tro vad du vill.

Människan har oavsett bättre benämningar och förklaringar, visserligen tar det längre tid att sätta sig in i, men ger också helt annorlunda närvaro än den du presenterar eller rättare sagtm, du har visst hittat det gammelretoriska receptet, rätt vanligt att falla för gammal inkörd mannual, men så är det.. de mäktiga kan, medan de lever iaf. De gör som alla andra, tar sig rätt.

Citat:

Jag skrev därför att jag litar på dem för att jag förstår logiken i evangeliet. Så det spelar ingen roll om jag mött människan som skrev det. Har du inte nåt gammalt Freud- citat som din psykolog har lärt dig?
Logiken... ok..
Citat:

Allkunniga skulle jag inte vilja påstå at profeterna är. Det beror dels på att Paulus skrev att vi ska fullständig kunskap efter att vi har mött vår Skapare (1Kor 13), dels på att Gud inte berättat allt för profeterna ännu. Därför sa Jesus:
Vår, skapare... ok...

Zzzz
Citat:

Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem. Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det
Jag läser inte bibeln, varenda gång det kommer citat stänger jag av.
Men förstår att du fascineras av sagovärlden, du har iaf stort sällskap, men om du är klok för det, återstår att se.
Citera
2013-08-17, 11:21
Medlem
Citat:
Jag läser inte bibeln, varenda gång det kommer citat stänger jag av.
Du bekräftar profeternas ord, det förstod jag, därför postade jag detta:

Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem. Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det. Mat 13:15-17
Citera
2013-08-17, 14:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du bekräftar profeternas ord, det förstod jag, därför postade jag detta:

Du bekräftar DFSMs ord:

"2. Ty Bassiehof kommer sprida falska budskap på Flashback forum. Han sätter händerna mot öronen, stänger ögonen och ropar "lalalala, jag hör inte, dumma ateister. MAMMA! Ateisterna bråkar med min logik!". Han gör detta då förnuft, logik, rationalitet och vetenskap är främmande begrepp för honom. 3. Just ja, i framtiden kommer folk käka mat" - DFSM - den första kokboken 3-5

2 profetior som gått i uppfyllelse. Först att Bassiehof skulle sprida dynga på FB, och sedan att vi skulle komma att äta mat i framtiden.

DFSM är störst!

RAmen.
Citera
2013-08-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Ty Bassiehof kommer sprida falska budskap på Flashback forum. Han sätter händerna mot öronen, stänger ögonen och ropar "lalalala, jag hör inte, dumma ateister. MAMMA!
Jag har mött just den reaktionen från en på jobbet en gång. Vi var ett gäng som satt och snackade och plötsligt gjorde han precis så: satte händerna över öronen och började sjunga lalalala. Men det är förstås inga falska budskap, det kan ju vem som helst med en gnutta förstånd förstå.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-17 kl. 15:10.
Citera
2013-08-17, 17:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag har mött just den reaktionen från en på jobbet en gång. Vi var ett gäng som satt och snackade och plötsligt gjorde han precis så: satte händerna över öronen och började sjunga lalalala. Men det är förstås inga falska budskap, det kan ju vem som helst med en gnutta förstånd förstå.

Ja, håller fullt med. Jag menar, båda profetior är ju bevisligen uppfyllda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in