[quote=Bassiehof|44805696]
Citat:
Jag litar på profeternas ord eftersom Gud, genom anden, bekräftar dess sanning.
Gud? genom anden? om du har en ande så är den väl jordad.. nåja tro vad du vill.
Människan har oavsett bättre benämningar och förklaringar, visserligen tar det längre tid att sätta sig in i, men ger också helt annorlunda närvaro än den du presenterar eller rättare sagtm, du har visst hittat det gammelretoriska receptet, rätt vanligt att falla för gammal inkörd mannual, men så är det.. de mäktiga kan, medan de lever iaf. De gör som alla andra, tar sig rätt.
Citat:
Jag skrev därför att jag litar på dem för att jag förstår logiken i evangeliet. Så det spelar ingen roll om jag mött människan som skrev det. Har du inte nåt gammalt Freud- citat som din psykolog har lärt dig?
Logiken... ok..
Citat:
Allkunniga skulle jag inte vilja påstå at profeterna är. Det beror dels på att Paulus skrev att vi ska fullständig kunskap efter att vi har mött vår Skapare (1Kor 13), dels på att Gud inte berättat allt för profeterna ännu. Därför sa Jesus:
Vår, skapare... ok...
Zzzz
Citat:
Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem. Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det
Jag läser inte bibeln, varenda gång det kommer citat stänger jag av.
Men förstår att du fascineras av sagovärlden, du har iaf stort sällskap, men om du är klok för det, återstår att se.