2013-08-16, 13:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Enligt den inhoppade försvarsadvokaten så var det ett långt förhör igår där AJ tydligen gett ny info som polisen måste kolla upp. Jag misstänker att han nu pekar ut DB o FH, att de var där också och att han själv pep iväg innan dem. Något sådant.

Källa: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17306608.ab
Nej det kommer nog aldrig att ske. I så fall kommer han nog att ange att det är någon som "han inte kände igen" eller vill berätta vem det är.
Citera
2013-08-16, 13:03
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
Den delen får man ändå när åtal väcks och allt blir offentligt.

Sedan kan det vara så att bevisningen mot DB och FH skiljer sig åt jämfört med bevisningen mot AJ.
Han ska alltså inte veta vad polisen kan bevisa/styrka och därmed veta vad som är riskfritt att ljuga om och vad som kan motbevisas.

Tänk "vet dom det där så vet dom därmed även detta".

DB som tydligen får läsa tidningar ska nog hållas i mörkret om vad polisen vet om AJ vilket är problematiskt om DB tänkt ljuga om något.

Att spela poker är busenkelt om man får se motståndarens kort...

Dessutom kanske vittnen behöver höras igen för att kontrollera AJs utsaga och då ska dom inte kunnat läsa om vad andra vittnen sagt.

Tex så blev vittnesmål om en Volvo S40 betydligt mindre värda så fort det kom ut att en sådan använts vid brottet. Hade dom bara sagt "personbil" och någon tipsar om en Volvo S40 som betett sig märkligt hade det vägt betydligt tyngre.

Åklagaren vill kort sagt skydda förundersökningssekretessen....

Det är sant, men det kan också tänkas att vittnesutsagor på nuvarande stadium kan ersättas av annan bevisning och att vittnen inte behöver kallas till rättegången.
Citera
2013-08-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Det är sant, men det kan också tänkas att vittnesutsagor på nuvarande stadium kan ersättas av annan bevisning och att vittnen inte behöver kallas till rättegången.

Måste inte sådant ändå delges försvaret?
Tanken är ju att försvaret ska kunna motbevisa åklagaren och om då inte all info släpps när förhören är avklarade så försvåras ju detta markant?

Så länge förhören pågår är det ju pokerspel men så fort åtalet är klart måste han ju få ta del av utredningen i sin helhet?
eller får åklagaren hålla vittnen hemliga hur som helst.

Jag var åtalad en gång och då fick jag ta del av samtliga vittenesmål med namn osv och inte bara det som åberopades i åtalet.
Åtalat ogillades den gången...
Citera
2013-08-16, 13:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Advokat Mikael Hansson kommenterade beslutet:

- Han nekar till brott. Men det var ganska väntat att han blev häktad, det är ju väldigt lätt att bli häktad i Sverige. Jag tycker att han har gett bra förklaringar och svar på de frågor som åklagaren ställt honom.

Chefsåklagare och kammarchef Per-Erik Rinsell anser att det var bra att tingsrätten delade hans bedömning om häktning.

Någon som tror på ett åtal innan årsskiftet?
Citera
2013-08-16, 13:10
Bannlyst
MH uttalar sig i P4:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5618995
Citat:
– Han har varit mån om att berätta sin berättelse nu, och han är väl medveten om att det kan behövas tid att kontrollera de uppgifterna, säger MH

Skall man ljuga så skall man göra det trovärdigt, AJ är expert på att ljuga:
Citat:
- Han har lämnat uppgifter som inte stämmer, säger kriminalkommissarie Thord som inte vill berätta vad som kom fram under förhöret.

- Jag måste smälta det först, säger han

Undrar vilken utsaga som är tidskrävande och svårsmält, vad har AJ hittat på ?
Citera
2013-08-16, 13:11
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Måste inte sådant ändå delges försvaret?
Tanken är ju att försvaret ska kunna motbevisa åklagaren och om då inte all info släpps när förhören är avklarade så försvåras ju detta markant?

Så länge förhören pågår är det ju pokerspel men så fort åtalet är klart måste han ju få ta del av utredningen i sin helhet?
eller får åklagaren hålla vittnen hemliga hur som helst.

Jag var åtalad en gång och då fick jag ta del av samtliga vittenesmål med namn osv och inte bara det som åberopades i åtalet.
Åtalat ogillades den gången...

Förvisso, men att hota ett vittne som inte åberopas i rättegången är kanske inte lika intressant för illasinnade.
Citera
2013-08-16, 13:12
Medlem
Citat:
Den delen får man ändå när åtal väcks och allt blir offentligt.

Sedan kan det vara så att bevisningen mot DB och FH skiljer sig åt jämfört med bevisningen mot AJ.
Han ska alltså inte veta vad polisen kan bevisa/styrka och därmed veta vad som är riskfritt att ljuga om och vad som kan motbevisas.

Tänk "vet dom det där så vet dom därmed även detta".

DB som tydligen får läsa tidningar ska nog hållas i mörkret om vad polisen vet om AJ vilket är problematiskt om DB tänkt ljuga om något.

Att spela poker är busenkelt om man får se motståndarens kort...

Dessutom kanske vittnen behöver höras igen för att kontrollera AJs utsaga och då ska dom inte kunnat läsa om vad andra vittnen sagt.

Tex så blev vittnesmål om en Volvo S40 betydligt mindre värda så fort det kom ut att en sådan använts vid brottet. Hade dom bara sagt "personbil" och någon tipsar om en Volvo S40 som betett sig märkligt hade det vägt betydligt tyngre.

Åklagaren vill kort sagt skydda förundersökningssekretessen....

Bra jobbat av åklagaren! Han har inte för avsikt att låta AJ löpa igen. Förstår advokatens frustration.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-rasar-mot-stangda-dorrarna/
Citera
2013-08-16, 13:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Bra jobbat av åklagaren! Han har inte för avsikt att låta AJ löpa igen. Förstår advokatens frustration.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-rasar-mot-stangda-dorrarna/

Frustrationen gäller väl det rutinmässiga förfarandet att belägga advokaten med yppandeförbud, samtidigt som åklagaren kan droppa lämplig och tillrättalagd info till press och allmänhet.
Citera
2013-08-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Tror åtalet kommer ske ganska snart. De väntar nu bara på obduktionssvar och att konfrontera AJ med de motsägelsefulla svaren han uppenbarligen givit idag. Svar som beror på att han inte visste åklagaren satt med ess i ärmen. Detta ihop med att även DB och FH motsäger varandra på väsentliga punkter efter vallning. Nu har vi alltså tre historier som inte går ihop och AJ vet inte än varför.
Efter det tror jag inte man kommer dröja så länge med åtal, även om det krävs tid för att sammanställa allt då minst tre i olika grader är inblandade.
Citera
2013-08-16, 13:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Tror åtalet kommer ske ganska snart. De väntar nu bara på obduktionssvar och att konfrontera AJ med de motsägelsefulla svaren han uppenbarligen givit idag. Svar som beror på att han inte visste åklagaren satt med ess i ärmen. Detta ihop med att även DB och FH motsäger varandra på väsentliga punkter efter vallning. Nu har vi alltså tre historier som inte går ihop och AJ vet inte än varför.
Efter det tror jag inte man kommer dröja så länge med åtal, även om det krävs tid för att sammanställa allt då minst tre i olika grader är inblandade.
Jag tror åtalet kommer att dröja. Många brottsplatser, tre åtalade, många tekniska bevis att analysera. Jag lutar åt rättegång 2014.
Citera
2013-08-16, 13:24
Medlem
Citat:

Min gissning är om någon månad när alla analyser är klara och inga oväntade vändningar kan komma från det material man har.
Citera
2013-08-16, 13:26
Medlem
refsps avatar
Citat:

Absolut. Tror dom har ett starkt case, rättegång i oktober tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in